Jakiego artykułu szukasz?

O potrzebie praktycznego kształcenia opowiada dr Lucyna Kwiatkowska, Prorektor WSIiZ

- Dzisiaj uczelnie nie mogą działać w oderwaniu od aktualnych trendów i problemów gospodarki, muszą reagować na sygnały płynące z rynku pracy i ściśle z nim współpracować - mówi dr Lucyna Kwiatkowska, Prorektor WSIiZ w Olsztynie.
O potrzebie praktycznego kształcenia opowiada dr Lucyna Kwiatkowska, Prorektor WSIiZ

Dlaczego władze uczelni zdecydowały się na wprowadzenie praktycznych profili kształcenia? Czy uczelnia definiuje się na nowo?

Dzisiaj uczelnie nie mogą działać w oderwaniu od aktualnych trendów i problemów gospodarki, muszą reagować na sygnały płynące z rynku pracy i ściśle z nim współpracować. Wpisując się w tę zasadę, w naszej uczelni podejmuje się wiele działań dostosowawczych, wśród których są działania związane ze stopniowym  przechodzeniem od kształcenia ogólnoteoretycznego na wysokim poziomie  naukowym w kierunku kształcenia praktycznego. Oczywiście odbywa się to bez uszczerbku dla wiedzy niezbędnej do podjęcia studiów II stopnia, a upraktycznienie  nie oznacza spłycenia procesu kształcenia, lecz przede wszystkim wyposażenie studiujących w rzetelną wiedzę stosowaną i szerokie umiejętności praktyczne. Oznacza to w istocie, proces definiowania uczelni na nowo  poprzez stopniowe przekształcanie jej w  uczelnię trzeciej generacji. Główną ideą takiej uczelni jest połączenie sfery naukowej z biznesem i wszelkimi instytucjami działającymi w otoczeniu, inicjowanie  przedsiębiorczości oraz wspieranie lokalnego rozwoju. Są to priorytety, które wynikają także z misji naszej uczelni.

Na których kierunkach Uczelnia wprowadziła praktyczne profile kształcenia?

Praktyczny profil kształcenia można wprowadzić na kierunkach, które uzyskały pozytywną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Z ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym wynika, że kształcenie na kierunkach o profilach praktycznych będzie obowiązywać od roku akademickiego 2017/2018 na studiach licencjackich i inżynierskich i od roku 2018/2019 na studiach magisterskich. Jednak podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu praktycznego profilu kształcenia od najbliższego roku akademickiego na studiach inżynierskich, na kierunku mechatronika i informatyka. Studia inżynierskie z natury rzeczy niosą większy ładunek upraktycznienia, więc te kierunki traktujemy jako swego rodzaju poligon doświadczalny. Gospodarka ciągle odczuwa brak inżynierów związanych z sektorem produkcji, więc chcielibyśmy jak najszybciej drogą praktycznego kształcenia uzupełniać te braki kadrowe w naszym regionie.

Mniej wykładów, a więcej ćwiczeń i laboratoriów, co daje taka forma kształcenia?

Osoby, które podejmują decyzję o wyborze studiów praktycznych muszą być świadome, że będą miały mniej zajęć teoretycznych, a więcej zajęć praktycznych w formie ćwiczeń, projektów, laboratoriów, gier decyzyjnych i studiów przypadków, także zajęć odbywających się poza murami uczelni. Wymaga to nowatorskiego podejścia do programów kształcenia studentów, które powinny zawierać moduły uczące analitycznego myślenia, rozwijające umiejętności pracy zespołowej czy projektowej.  Zmiany programów, powinny także dotyczyć kształcenia tzw. kompetencji miękkich studentów, coraz bardziej cenionych przez pracodawców. Do takich kompetencji należy fachowość, sumienność, wysoka kultura osobista, znajomość  języków obcych czy urządzeń biurowych. Głównym elementem koncepcji praktycznego kształcenia jest co najmniej trzy miesięczna praktyka zawodowa, która odbywana jest w przedsiębiorstwie lub wybranej instytucji w zależności od kierunku studiów. Obserwacja prawdziwej pracy i wykonywanie zadań pod okiem specjalistów rozwija umiejętności i pomaga nabyć doświadczenie z danej dziedziny, dlatego też praktyki mają ogromny wpływ na rozwój kariery zawodowej. Jest to inwestycja w przyszłość zawodową studenta, która  gwarantuje efektywne wykonywanie zawodu, co dzisiaj jest kluczowym aspektem w świecie pełnym bezrobotnych obywateli. Władze uczelni są zobowiązane do dołożenia  należytych starań w poszukiwaniu właściwych miejsc dla realizacji praktyk zawodowych. Należy również dodać, że warunkiem sukcesu całego przedsięwzięcia jest konieczność  zmiany nastawienia studentów  do praktyk zawodowych, którzy nadal traktują praktyki bardziej jako przykry obowiązek, niż inwestycję w przyszłość.

Z którymi przedstawicielami biznesu, rynku pracy uczelnia współpracuje? Na czym opiera się ta współpraca?

Przedsiębiorstwa, z którymi współpracujemy, to firmy sektora MSP, jak i duże przedsiębiorstwa w województwie, takie jak Michalin i Citi International. Mamy też podpisane porozumienia z różnymi podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu, między innymi  ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce odział w Olsztynie. Nawiązywana współpraca ma charakter wielostronny i dotyczy udziału przedsiębiorców w procesie dydaktycznym, w opracowaniu programów nauczania, w określaniu efektów kształcenia, w realizowaniu praktyk i stażów, dotyczy także sposobów dofinansowania studiów przez podmiot gospodarczych. 

Myślący praktyk, czy po prostu sprawny wykonawca? Kim jest absolwent praktycznego profilu kształcenia?

Uczelnia trzeciej generacji realizuje postulat kształcenia odpowiednich kadr dla gospodarki. Jak dowodzą badania potrzeb rynku pracy w zakresie kompetencji studentów, pracodawcy niemal jednogłośnie opowiedzieli się  -94% - za umiejętnościami  komunikacyjnymi i interpersonalnymi, które są niezbędne do sprawnej realizacji powierzonych zadań w firmie. Za umiejętnością analitycznego myślenia niezbędnego do podejmowania trafnych decyzji opowiedziało się 84% pracodawców. Z tego wynika, że  pracodawcy oczekują absolwenta, który jest jednocześnie myślącym praktykiem jaki i sprawnym wykonawcą. Absolwent studiów o praktycznym profilu kształcenia jest kompetentnym specjalistą przygotowanym do tego, by wykonywać całą gamę zadań wynikających z danego stanowiska pracy, zgodnie z oczekiwaniami pracodawcy. Ponad to, powinien posiadać kompetencje przedsiębiorcze, aby wykorzystać zdobytą wiedzę w działalności gospodarczej. Kształcenie praktyczne jest szansą na uzupełnienie braku doświadczenia, w szczególności na polu umiejętności praktycznych, co w efekcie zmniejszenia niedopasowania kompetencyjnego i kwalifikacyjnego absolwentów uczelni wyższych do współczesnego rynku pracy.

Czy pracodawcy mogą oczekiwać praktycznego przygotowania od absolwenta wchodzącego na rynek pracy świeżo po ukończeniu studiów?

W wyniku kształcenia praktycznego pracodawcy pozyskują pracowników – absolwentów kierunków praktycznych z kwalifikacjami, bez konieczności ich dokształcania. Poza tym współpraca z uczelnią przynosi pracodawcom korzyści wynikające z transferu innowacji. Zmierzamy także do tego, by wybrane problemy przedsiębiorstw, z którymi będziemy współtworzyć kierunki praktyczne stawały  się tematami opracowań naukowych, czy prac dyplomowych przygotowanych pod kierunkiem profesorów i doświadczonych doktorów. W ten sposób przedsiębiorstwa mają możliwość efektywniejszego funkcjonowania poprzez wprowadzanie rozwiązań opracowywanych specjalnie z myślą o konkretnych firmach.

Zobacz także Prezentacje Uczelni w portalu

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Akademia Zamojska
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Akademia Tarnowska
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Politechnika Poznańska
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet WSB Merito Szczecin
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Politechnika Śląska
  • Politechnika Częstochowska
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Politechnika Białostocka
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Uniwersytet Kaliski
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Politechnika Łódzka
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie