Jakiego artykułu szukasz?

Prawdziwy specjalista wyszkolony w wirtualnym świecie

Początkowo wirtualna rzeczywistość rozwijała się na potrzeby instytucji rządowych w Stanach Zjednoczonych, aby po kilku latach stać się atrakcją w przemyśle rozrywkowym na całym świecie. Dziś coraz prężniej wykorzystywana jest w biznesie i szkoleniach – od pilotów, po służby mundurowe i szkolnictwo.

Prawdziwy specjalista wyszkolony w wirtualnym świecie
Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości w połączeniu ze sztuczną inteligencją pozwala osiągać zakładane rezultaty, a przy tym obniżać koszty, uczyć reakcji na rzeczywiste bodźce oraz śledzić reakcje kursantów, dobierając formę treningu zarówno pod indywidualnego pracownika, jak i procesy zespołowe. W ten sposób na świecie szkolą się już spedytorzy, sprzedawcy, piloci samolotów oraz lekarze - komentuje doktor Artur Modliński z Wydziału Zarządzania UŁ.



Wirtualna rzeczywistość – jak to się zaczęło?

Wirtualna rzeczywistość zdecydowanie wkroczyła w nasze codzienne życie na początku XXI wieku.

Jej powstanie jest efektem wykorzystania narzędzi informatycznych i graficznych, dzięki którym w sieci zostały odtworzone obiekty już istniejące lub stworzone całkowicie nowe. Jako wynik prac badawczych Jarona Leniera na potrzeby NASA, wirtualna rzeczywistość wzbudziła natychmiast zainteresowanie przemysłu rozrywkowego. Po udostępnieniu platformy Second Life w 2003 roku jej popularność zaczęła dynamiczniej rosnąć.

Obecnie projekt ten liczy ponad 57 milionów użytkowników, którzy tworzą swoje wirtualne tożsamości, nawiązują znajomości, zarabiają pieniądze bez wychodzenia z domu. Ze statystyk opracowanych przez Linden Lab wynika, że od 2003 roku wszyscy użytkownicy spędzili na platformie łącznie 482 000 lat, kupili ponad 5 milionów wirtualnych produktów, a twórcy Second Life tylko w 2017 roku zarobili ponad 68 milionów dolarów. Sama platforma to jedynie jedna z wielu opcji wirtualnego świata.

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się rozszerzenia w trójwymiarze, obsługiwane za pomocą specjalnych okularów, z coraz wyraźniejszą i bardziej dopracowaną grafiką. Robert Kendel z Yulio Technologies wskazuje na malejący sceptycyzm konsumentów wobec wirtualnych światów. Z jego badań wynika, że 51% obywateli USA jest świadoma istnienia tego rodzaju rzeczywistości, a ponad 22% jest już ich użytkownikami. Podobne tendencje są zauważalne także w Europie. Potencjał wirtualnej rzeczywistości coraz częściej jest dostrzegany przez biznes, który oprócz oferowania tam swoich produktów i usług, wykorzystuje ją do trenowania i rozwoju swoich pracowników. I osiąga w tym zakresie coraz lepsze wyniki.


Na początek piloci samolotów

Obecnie z treningów w wirtualnej rzeczywistości korzystają piloci samolotów komercyjnych i wojskowych. Tego rodzaju działania pozwalają przeanalizować większą niż dotychczas liczbę i rodzaj problemów, a według opracowania Claire Ellisa są pozytywnie skorelowane z obniżaniem poziomu stresu pourazowego w przypadku rzeczywiście przeżytych problemów podczas lotu. Jak informuje Paul Szoldra, w 2018 roku siły powietrzne Stanów Zjednoczonych wytrenowały i wręczyły certyfikaty 13 pilotom, którzy ukończyli szkolenie z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości.

Tego rodzaju trening był krótszy o połowę od standardowego kursu i pozwolił obniżyć koszty o kilka milionów dolarów. Połączenie technologii monitorujących z inteligentnym oprogramowaniem daje również istotną przewagę treningu w wirtualnej rzeczywistości - jest nią możliwość uzyskania danych na temat reakcji uczestników na różnego typu bodźce. Informacje na temat pracy serca, rozszerzania źrenic i wydzielania potu pozwalają zauważyć, który element kursu jest najbardziej problematyczny oraz jakie decyzje sprawiają kursantom największy problem. Wartym zauważenia jest, że mimo licznych zalet treningu pilotów w wirtualnej rzeczywistości, tego rodzaju działania nie zastępują rzeczywistych kursów, a są jedynie ich uzupełnieniem, które pozwala na przygotowanie i zbadanie uczestników pod kątem ich reakcji i predyspozycji zawodowych.


Strażacy, lekarze i policjanci i studenci

Już w 2015 roku zespół badaczy z Niemiec pod przewodnictwem Johanna Bertrama przeprowadził eksperyment na temat efektywności treningów w wirtualnej rzeczywistości w przypadku zadań zespołowych o względnie wysokim ryzyku. Jego celem było sprawdzenie czy policjanci i strażacy są w stanie nauczyć się reagowania w grupie i współpracy w wirtualnej rzeczywistości, a następnie wykazać te umiejętności w rzeczywistych działaniach.

Okazało się, że efekty treningu w wirtualnej rzeczywistości są porównywalne z treningami w środowisku rzeczywistym. Dodatkowo pozwalają zredukować koszt wynajmu sprzętu i jego wykorzystanie podczas symulowanych akcji. Wykorzystanie botów symulujących przestępców czy reakcje rzeczywistych ofiar pożarów i wypadków pozwalają służbom porządkowym i medykom na lepsze zrozumienie, próbę przewidywania i przygotowania się na różnego typu problemy, czekające ich w środowisku realnym.

Zauważa się, że wirtualna rzeczywistość coraz częściej wykorzystywana jest także na potrzeby uczniów i studentów. W swoim opracowaniu na potrzeby Forbesa, Sol Rogers pokazuje, że już w chwili obecnej szkoły, których uczniowie osiągają najwyższe wyniki w nauce, prowadzą zajęcia z matematyki, historii czy anatomii przy użyciu wirtualnej rzeczywistości. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju podejścia jest możliwość zwizualizowania problemu oraz reakcji. Kursant nie jest zobowiązany do zapamiętywania nazw i schematów, ale uczy się poprzez przeżywanie konkretnych doświadczeń. Następnie jest w stanie przywołać z pamięci sytuację przeżytą w wirtualnej rzeczywistości i wykorzystać ją w świecie realnym.


Trening w wirtualnej rzeczywistości dla biznesu

Coraz bardziej dynamiczny wzrost popularności treningów w wirtualnej rzeczywistości zauważalny jest także wśród wiodących międzynarodowych firm. Rzecznicy prasowi uczą się reagować na kryzysy organizacyjne, uczestniczą w symulacjach problemów na bieżąco uzyskując dane i poznając konsekwencje podjętych przez siebie decyzji. Konsultanci i sprzedawcy uczą się rozpoznawać i dostosowywać do wymagań różnych typów konsumentów. Spedytorzy doskonalą umiejętności komunikacji i analizowania problemów logistycznych.

Z treningów w wirtualnej rzeczywistości korzystają już oficjalnie takie firmy jak IKEA, Louis Polsen, Aller czy ACT.Global, a kolejne rozważają uwzględnienie ich w swoich strategiach rozwojowych w perspektywie najbliższych lat. Rozwój sztucznej inteligencji jest dodatkowym czynnikiem wspierającym atrakcyjność tego rodzaju kursów. Dzięki wirtualnej rzeczywistości i uczącym się botom jesteśmy w stanie nabywać nowe umiejętności, śledzić postępy w nauce i rozpoznawać realne zagrożenia. Z tego względu przewiduje się dalszy rozwój szkoleń z wirtualną rzeczywistością i ich upowszechnianie w coraz to nowszych obszarach edukacji.

***

dr Artur Modliński - adiunkt w Katedrze Zarządzania na Wydziale Zarządzania UŁ, kierownik Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją przy WZ UŁ. Od 2016 roku badacz kontraktowy:

  • w Międzynarodowym Centrum Badawczym CITAD w Lizbonie, kierownik sekcji ekonomicznej
  • w globalnym projekcie Urban Sensorial Laboratory przy Uniwersytecie Luisiada, trener
  • w międzynarodowym zrzeszeniu konsultantów EDYM (Kalabria, Włochy), przedstawiciel Polski
  • w międzynarodowej grupie ekspertów I-POT, ekspert Fundacji Romulado del Bianco we Florencji współpracującej z UNESCO oraz w Europejskiej Fundacji Rozwoju Człowieka.

Powiązane treści

Zawody przyszłości,  gdzie będzie praca?
Zawody przyszłości, gdzie będzie praca?
Rynek pracy we Wrocławiu
Rynek pracy we Wrocławiu
Rynek pracy w Kielcach
Rynek pracy w Kielcach
​Rynek pracy w Lublinie
​Rynek pracy w Lublinie
​Rynek pracy w Białymstoku
​Rynek pracy w Białymstoku
Rynek pracy w Gdyni
Rynek pracy w Gdyni
​Rynek pracy w Gdańsku
​Rynek pracy w Gdańsku
Rynek pracy w Szczecinie
Rynek pracy w Szczecinie
​Rynek pracy w Toruniu
​Rynek pracy w Toruniu
Rynek pracy w Bydgoszczy
Rynek pracy w Bydgoszczy
​Rynek pracy w Krakowie
​Rynek pracy w Krakowie
​Rynek pracy w Łodzi
​Rynek pracy w Łodzi
​Praca w Warszawie
​Praca w Warszawie
​Rynek pracy w Poznaniu
​Rynek pracy w Poznaniu
Co studiować, żeby dostać pracę? Jacy absolwenci zarabiają najlepiej?
Co studiować, żeby dostać pracę? Jacy absolwenci zarabiają najlepiej?
Na jakie iść studia, aby dostać pracę?
Na jakie iść studia, aby dostać pracę?
Kierunek na rozwój, kierunek na pracę
Kierunek na rozwój, kierunek na pracę
Po jakich studiach znajdziesz pracę?
Po jakich studiach znajdziesz pracę?

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Akademia Tarnowska
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uniwersytet WSB Merito Szczecin
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Akademia Zamojska
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Politechnika Łódzka
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Politechnika Białostocka
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Uniwersytet Kaliski
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Śląska
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Politechnika Częstochowska