Jakiego artykułu szukasz?

Wady postawy ciała – problem jednostki czy ogółu?

Nieprawidłowa postawa ciała usposabia do występowania dolegliwości bólowych kręgosłupa. Dzieje się to szczególnie wtedy, gdy nieprawidłowościom postawy ciała towarzyszy wykonywanie czynności zawodowych w nieergonomicznych pozycjach.
Wady postawy ciała – problem jednostki czy ogółu?

Wady postawy to częsty problem w populacji dzieci i młodzieży [1,2,3]. Nie są one defektem wyłącznie kosmetycznym, lecz bardzo często przynoszą w przyszłości poważne skutki zdrowotne.

Nieprawidłowa postawa ciała usposabia do występowania dolegliwości bólowych kręgosłupa. Dzieje się to szczególnie wtedy, gdy nieprawidłowościom postawy ciała towarzyszy wykonywanie czynności zawodowych w nieergonomicznych pozycjach [4]. Zazwyczaj ból pojawia się dość późno w stosunku do początku rozwoju nieprawidłowości postawy ciała. Prawdopodobnie zależy to od zdolności adaptacyjnych danej osoby.

Osoby dorosłe zapominają, że przyczyną ich dolegliwości bólowych, często uniemożliwiających prowadzenie pracy zawodowej, mogą być wady postawy ciała, które powstały dużo wcześniej. Wady postawy stały się poważnym problemem społecznym. Postawa ciała definiowana jest przeważnie jako sposób trzymania się człowieka w swobodnej pozycji stojącej, albo swobodny układ ciała w tej pozycji, uwarunkowany podłożem morfologicznym, funkcjonalnym oraz odpowiednim nawykiem ruchowym [5]. Postawa ciała zmienia się w ciągu życia człowieka, w ciągu dnia, zależy od jego emocji i wielu innych czynników. W nowym ujęciu postawa ciała musi być również postrzegana i badana jako akt dynamiczny polegający na umiejętności utrzymaniu odpowiedniego układu ciała wbrew sile grawitacji i w niekorzystnych warunkach równowagi chwiejnej.

Należy pamiętać, że problem wad postawy nie rozpoczyna się u dziecka już spionizowanego. Istotne znaczenie dla postawy ciała ma szereg czynników z najwcześniejszych etapów rozwoju za które odpowiadają rodzice, opiekunowie. W pierwszych miesiącach życia dziecka każdy rodzaj aktywności musi nosić znamiona symetrii (noszenie, układanie, pielęgnacja itp.). Opieka nad dzieckiem powinna nosić znamiona prewencyjnej stymulacji rozwoju prawidłowego. Konieczna jest wnikliwa obserwacja rozwoju, zachowań ruchowych i w razie potrzeby wczesna interwencja specjalistów, gdyż wiele wad postawy wynika z zaburzonego rozwoju ruchowego. Dużym zagrożeniem dla postawy ciała jest przyspieszania przez rodziców, opiekunów procesu pionizacji u niemowląt. Powoduje to niekontrolowane, bardzo często nieprawidłowe sposoby radzenia sobie z grawitacją a to w konsekwencji może być przyczyną wad postawy ciała.

Kształtowanie prawidłowej postawy u dzieci kilkuletnich polega na stosowaniu zasady wszechstronności form aktywności i ćwiczeń fizycznych oraz odpowiedniego doboru różnych bodźców ze środowiska zewnętrznego. Ważnym jest aby różne czynności ruchowe wykonywane były w prawidłowej pozycji. Należy zwrócić uwagę żeby w tworzący się wzorzec postawy nie zostały wbudowane nieprawidłowe sytuacje posturalne czyli nie wytworzył się nawyk nieprawidłowej postawy ciała [6].

W ostatnim czasie zaczął znikać obraz ucznia siedzącego w prawidłowej pozycji w ławce szkolnej a jego miejsce zajął uczeń „leżący” na ławce podczas pisania, gdyż „jest mu tak wygodnie”. Należy pamiętać, że m.in. przyjmowanie takiej pozycji jest ściśle związane z pobudzeniem układu nerwowego, od którego zależy m.in. napięcie mięśniowe. Poważny problem w dzisiejszych czasach stanowią: sedenteryjny tryb życia dzieci i zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego z błahych powodów. Dużą rolę w rozwiązaniu tego problemu pełnią m.in. nauczyciele wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej realizując zagadnienia edukacji zdrowotnej.

Dużym utrudnieniem we wczesnym rozpoznaniu wad postawy jest długi czas oczekiwania na wizytę u lekarza specjalisty a czasami również jakość badania postawy ciała, która w wielu przypadkach opiera się tylko na ocenie wzrokowej postawy ciała a nie bierze pod uwagę wnikliwego wywiadu (np. wykluczenie problemu dysplazji stawu biodrowego), oceny ruchomości kręgosłupa itp. Omawiając problem korekcji wad postawy należy również podjąć temat różnicy w wykształceniu nauczyciela wychowania fizycznego i fizjoterapeuty. Powoduje to zróżnicowanie w patrzeniu na postawę ciała człowieka przez te dwie grupy zawodowe i dlatego wymaga ścisłej współpracy między nimi.

Nadrzędną rolę w sterowaniu ciałem człowieka pełni układ nerwowy a zespołami wykonawczymi są układ mięśniowy i kostno-stawowy. Wiele zaburzeń w postawie ciała wynika z zaburzeń układu nerwowego i z tymi właśnie zaburzeniami świetnie poradzi sobie fizjoterapeuta pracując w oparciu o wiedzę z zakresu neurofizjologii. Dla niego również przeznaczone będzie prowadzenie ćwiczeń i metod fizjoterapeutycznych u dzieci, które w wywiadzie mają m.in. zaburzenia napięcia mięśniowego we wczesnym okresie życia, zwichnięte biodro, dysplazję, skoliozę. Nauczyciele wychowania fizycznego mają natomiast olbrzymią rolę w prowadzeniu ćwiczeń u dzieci z nadwagą, słabym układem mięśniowym powstałym na skutek siedzącego trybu życia.

Należy zdawać sobie sprawę, że prowadząc zajęcia w szkole jest bardzo trudno dobrać jednolicie grupę. Prowadzenie takich samych ćwiczeń u dzieci z różnymi nieprawidłowościami nasili u nich problem. Koniecznym zatem wydaje się stworzenie narzędzia selekcji w szkole i wyznaczenie zespołu osób, które wskażą kierunek pracy z dzieckiem tj. pod okiem fizjoterapeuty, nauczyciela wychowania fizycznego.

Prowadzenie zajęć z zakresu korekcji postawy ciała na Wydziale Wychowania Fizycznego SWPW stworzyło mi - fizjoterapeucie możliwość pokazania przyszłym nauczycielom wychowania fizycznego, jak ważną rolę pełnią w zespole osób dbających o postawę ciała dzieci. Cieszy mnie fakt, że nasi absolwenci wielokrotnie już nawiązali wspólny język z lekarzami, fizjoterapeutami, rodzicami i dziećmi. Dało to możliwość wczesnego wychwycenia nieprawidłowości w postawie ciała dziecka, w kilku przypadkach wspólnego określenia zakresu ćwiczeń wykonywanych przez dziecko podczas lekcji wychowania fizycznego. Współpracując można zminimalizować odsetek dzieci zwalnianych z zajęć wychowania fizycznego „z powodu wady postawy”. Rolą nauczyciela wychowania fizycznego jest znalezienie dla dziecka takiej formy ruchu, która nie zniechęci go do zajęć wychowania fizycznego i pokazanie mu, że mimo wady postawy, jest dobre w tym co robi. Wyeliminuje to chęć dzieci i rodziców do poszukiwania pretekstu do zwalniania z zajęć wychowania fizycznego.

Kilkunastoletnie doświadczenie w pracy z dzieckiem z wadą postawy pozwala mi stwierdzić, że duży odsetek dzieci nie ma wiedzy na temat swojej postawy ciała, nie wiedzą jak wyglądają. Dopiero pokazanie im ich sylwetki na zdjęciu uświadamia im na czym polega ich problem, co muszą skorygować, jak ustawić poszczególne elementy narządu ruchu. Zatem tematyka zajęć z edukacji zdrowotnej na wszystkich etapach nauczania powinna zawierać informacje dotyczące postawy ciała, nawyków ruchowych i ergonomii wykonywanych czynności. Program kultury fizycznej na lekcjach wychowania fizycznego lub zajęć korekcyjnych u wszystkich dzieci powinien zawierać ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy ciała. Problem profilaktyki, diagnostyki i korekcji wad postawy ciała to problem jednostki ale także problem ogółu. Jest to problem złożony i wymaga udziału, współpracy oraz „współodpowiedzialności” wielu osób (m.in. rodziców, nauczycieli, lekarzy POZ, lekarzy specjalistów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów specjalnych, a także samych dzieci).

dr Daria Domosławska, specjalista fizjoterapii

Wykładowca na Wydziale Wychowania Fizycznego

Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku

Piśmiennictwo:

1. KluszczyńskiM. (2007) Częstość występowania wad postawy ciała i asymetrii grzbietu w populacji dzieci wiejskich, „Fizjoterapia Polska” ,7, 1(4).

2. Prętkiewicz-AbacjewE., E. Zeyland-Malawka, A.Wróblewska (1997) Nieprawidłowości postawy ciała u dzieci i młodzieży szkół gdańskich, „Pediatria Polska”, 11(30).

3. Kania –GudzioT., M. Wiernicka (2002) Ocena postawy ciała dzieci w wieku 7-15 lat na podstawie wybranej losowo szkoły podstawowej miasta Poznania, „Nowiny Lekarskie”, 71, 2-3.

4. Nowotny J., O. Nowotny-Czupryna, A. Brzęk, A. Kowalczyk, K. Czupryna (2011) Postawa ciała z zespoły bólowe kręgosłupa, „Ortopedia, traumatologia, rehabilitacja”, 1(6), 13, 59-71.

5. Kutzner-Kozińska M. (2005) Proces korygowania wad postawy, AWF, Warszawa.

6. StodolnyJ. (2000) Choroba przeciążeniowa kręgosłupa-epidemia naszych czasów, Natura, Kielce.

Komentarze (1)

Marcin88
Jeśli ktoś szuka studiów podyplomowych z zakresu korekcji wad postawy to WSKZ jest najlepszą opcją. Mają szeroki wybór kierunków, przystępne ceny, a naukę realizuje się w formie e-learningu. Dokumenty otrzymałem w błyskawicznym tempie. Polecam
07.08.2020
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Politechnika Poznańska
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Akademia Zamojska
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Uniwersytet Gdański
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Politechnika Częstochowska
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Uniwersytet Kaliski
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Politechnika Łódzka
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Uniwersytet WSB Merito Szczecin
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Politechnika Śląska
  • Akademia Tarnowska
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Politechnika Białostocka
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Collegium Humanum w Kielcach