Brand Manager, opiekun marki

Brand Manager, zwany także opiekunem marki lub menedżerem ds. produktu to stanowisko kierownicze, wiążące się bardziej z zarządzaniem projektami i procesami niż z kierowaniem zespołem. W zawodzie tym niezwykle ważna jest znajomość produktów bądź usług z danego sektora, przydaje się również wykształcenie kierunkowe oraz doświadczenie w branży. Średni wiek kandydatów ubiegających się o to stanowisko to 26 lat. Można więc przyjąć, że kandydaci są krótko po studiach, mają rok, dwa lata doświadczenia zawodowego. Jest to stanowisko samodzielne. Zdarza się, że Brand managerowi podlegają przedstawiciele handlowi.

Zakres obowiązków
Do głównych obowiązków Brand managera należy opieka nad brandem (produktem, projektem, kontraktem, usługą), prowadzenie kampanii reklamowych i promocji zwiększających efektywność sprzedaży i rozpoznawalności marki, planowanie, wdrażanie nowych produktów na rynek, prezentacje, negocjacje, przygotowywanie umów. Kolejny obowiązek to monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących segmentu, konsumentów, działań konkurencji i wyników własnego produktu, przygotowywanie raportów marketingowych i cenowych, akcji promocyjnych.
Opiekun marki zobowiązany jest także do aktywnej współpracy z innymi osobami w obrębie działu oraz całej firmy, zwłaszcza z działem sprzedaży oraz partnerami firmy.

Oczekiwane kompetencje
Zazwyczaj wymagane jest minimum roczne doświadczenie w zakresie marketingu (promocja, reklama), dobrze widziane jest wyższe wykształcenie, szczególnie ekonomiczne, a przynajmniej licencjat. Czasami wystarcza ukończenie policealnego studium reklamy, ale wówczas za kandydatem powinno stać doświadczenie zawodowe. Wymagana jest bardzo dobra znajomość angielskiego (niekiedy dodatkowo innego obcego języka), odpowiedzialność, zaangażowanie, bardzo dobre umiejętności prezentacyjne i negocjacyjne, umiejętność pracy w zespole, dyspozycyjność.

Ścieżka rozwoju zawodowego
Pierwszym etapem kariery może być praca w charakterze asystenta w dziale marketingu bądź sprzedaży, ewentualnie asystenta menedżera ds. marketingu. Kolejnym etapem będzie stanowisko koordynatora lub specjalisty ds. marketingu. Następny szczebel to pozycja brand managera, czy też product managera (menedżera ds. marki/produktu) lub key account managera (ds. kluczowych klientów). Po zdobyciu doświadczenia na stanowisku brand managera można przejść na stanowisko senior brand managera (starszego menedżera ds. marki. Kolejne stanowiska to regionalny kierownik ds. marketingu/dyrektor ds. marketingu, następnie - dyrektor ds. marketingu i sprzedaży/dyrektor zarządzający, później dyrektor generalny. Zwieńczeniem kariery jest stanowisko prezesa.

Wynagrodzenie
Płaca zasadnicza waha się między 2,5 tys. zł a 17 tys. zł brutto. Do tego dochodzi premia i bonusy zależne od wyników oraz od sukcesów (np. podpisania umowy z nowym klientem, przekroczenia danego poziomu sprzedaży), komórka, samochód służbowy, szkolenia.

I. Michaliszyn, M. Makowska, M. Ivanova

Komentarze (11)

  • Zosia

    Dość mało zrozumiałem co opiekun marki musi robić. Wyczytałem, że zajmuje się zarządzaniem projektami. ale co to dokładnie znaczy? Chciałbym wiedzieć jakie dokładnie obowiązki spoczywają na opiekunie marki... Bo, że płaca dobrze płatna to wiem :P dlatego bardziej zainteresowałem się tematem :)
    03.11.2012
  • mmm

    to zjawisko akurat dotyczy chyba większości branż w dzisiejszych czasach, coraz więcej ludzi emigruje do innych krajów za lepszą płacą po zdobyciu doświadczenia w Polsce..
    03.11.2012
  • brandnew

    Zawód rozwinięty niestety tylko w dużych, głównie zachodnich korporacjach, który raczkuje w Polsce. Zarobki na poziomie 17 tys to przesada, gdyż ta funkcja w Polsce jest sprowadzana do absolutnego minimum i płacy w granicach 10 tys maksymalnie. Co bystrzejsi i bieglejsi emigrują na zachód i zarabiają po 10 tys, ale euro.
    27.10.2012
  • ala

    wy się tak nie zachwycajcie płacą bo na pewno są wielkie wymagania wobec brand managera. od niego zależy przecież sprzedaż różnych dóbr itd. a przecież wiemy jak bardzo właścicielom różnych firm zależy na dobrym obrocie i zyskach. trzeba się nieźle napracować i to pewnie w sporym stresie
    25.10.2012
  • kronikk

    zaskoczyły mnie zarobki jakie może mieć opiekun marki, nie sadziłam ze ten zawód jest tak dobrze płatny ale i wymagający odpowiedzialności i znajomości rynku
    28.09.2012
  • marcin

    To nie jest taki prosty zawód jak by się mogło wydawać, na Twoje barki spada opieka nad marką firmy czyli reklama, nowe kontrakty, negocjacje i masa innych rzeczy. Twój błąd może mieć fatalne skutki dla firmy wiec do tej pracy chyba powinni być przyjmowani ludzie z odpowiednim wykształceniem.
    14.08.2012
  • psychologpracy

    Jedna z najbardziej stresujących pracy w obecnych warunkach gospodarczych. Wywierana jest ogromna presja, do tego zarobki niekoniecznie są tak różowe. A nawet jeśli są pokaźne, to coś kosztem czegoś, trzeba o tym pamiętać. Poza tym jest naprawdę mało fachowców w tej dziedzinie i myślę, że bez wyższego, a najlepiej doktoratu, będzie ciężko zgarniać te 17 tysięcy
    30.04.2012
  • Brand Manager

    Ciekawy zawód, może w nim tkwi przyszłość? Ważne jest to, że tutaj nie zarządza się przede wszystkim ludźmi lecz produktem. Słyszałem kiedyś, że pewien gościu zarabiał ok. 12 koła za taka fuche, lecz niestety nie miał nawet rodziny. Myśle, że nie miał czasu na to. Widać było, że zabiegany, codziennie garniturek do pracy, krawacik pod kolor koszuli. Teraz już go nie widuje bo się wyprowadził podobno, ale na bank mu sie powodzi
    18.04.2012
  • Olafson

    Fajnie byłoby zarabiać te 17tysiaków
    05.01.2012
  • Angel

    Wydaje mi się że to praca 24/7... pewnie też duża przyjemność i ogromna radość z sukcesu :)
    04.01.2012
  • Grażynka

    Brzmi ciekawie... Praca nad jednym produktem to tak jakby zajmować się jakimś dzieckiem hehe
    03.01.2012