Copy writer

Copywriter (z ang.) to inaczej autor tekstów reklamowych, co nie zawsze dobrze oddaje naturę zajęcia. Copywriter nazywany też bywa po francusku concepteur-redacteur, czyli twórcą-redaktorem, co najpełniej wyraża istotę tego zawodu. Przez lata copywriterzy godzili się na typowo reklamowe określenie profesji. Teraz triumfuje raczej francuska idea, ponieważ lepiej pasuje do tego, co czyni profesjonalny twórca reklam.

Predyspozycje
W tym zawodzie predyspozycje odgrywają rolę zasadniczą. Potrzebna jest łatwość wyrażania myśli, giętkość języka, kreatywność językowa i mistrzowskie wręcz wyczucie konwencji, schematów, melodii i frazeologii języka. Na tym materiale głównie się pracuje. Ale nie tylko. Copywriter tworzy główną myśl reklamy: hasło reklamowe, wiersz, piosenkę lub scenariusz filmu reklamowego, czyli nadaje kształt językowy pewnemu pomysłowi. Musi znać doskonale zasady komunikacji masowej, mieć wiedzę o zachowaniu konsumenta, o perswazji i zmianie postaw. Nie da się uprawiać tego zawodu bez dobrej znajomości języka angielskiego. Brak przywiązania do utartych zwrotów i niekonwencjonalne pomysły to atuty dobrego copywritera. Tekst bardzo często decyduje o powodzeniu kampanii, więc jest bardzo ważny.
Wykształcenie nie jest istotne, ale prawdopodobnie łatwiej w tym zawodzie jest filologowi czy lingwiście stosowanemu, humaniście. Jednak ścisłych reguł tu nie ma. Copywriter jest odpowiedzialny za stronę tekstową reklamy. Ale pod określeniem "tekst reklamowy" kryje się wiele znaczeń: scenariusz filmu reklamowego, reklamy radiowej albo slogan, tekst ulotki czy ogłoszenia. Jednak najczęściej to on wymyśla pomysł na reklamę. Tworzy koncepcję i jej ostateczny tekst. W niektórych przypadkach proponuje nawet sposób reklamowania. Większość copywriterów w Polsce traktuje to zajęcie jako dorywcze. Na co dzień pracują w innych zawodach: publikują, są aktorami.

Status społeczny
W środowisku copywriter ma opinię zależną od funkcji, którą spełnia w agencji reklamowej. Jeśli jest tylko tekściarzem, czyli osobą, która odpowiada jedynie za teksty reklam, jego status jest zdecydowanie niższy. Jeśli jest zarazem dyrektorem kreatywnym, czyli tworzy koncepcje reklam, a czasem nawet sposób ich zaprezentowania, czyli wizualizację, jego pozycja urasta do rangi ośrodka dowodzenia, ponieważ to od niego zależy kształt produktu. W społecznym odbiorze copywriter jest kojarzony raczej ogólnie z pracą w agencji reklamy.

Jak zostać copywriterem?
Z pewnością przydać się tu może ukończenie jednej ze szkół wyższych, które proponują wykształcenie w zakresie reklamy. Ale copywriting to dziedzina nie poddająca się za bardzo dydaktyce. Tego zawodu trzeba się nauczyć samemu oraz praktykując w agencjach reklamowych, u poetów reklamy. Kontakt ze słowem pisanym, ale i absolutny słuch językowy, podpatrywanie różnych środowisk, żargonów, zwanych po nowemu slangami, znajomość gwar, umiejętność twórczego połączenia w całość elementów języka, obrazu i dźwięku daje właściwe efekty. Mimo wszystko wykształcenie reklamowe może pomóc w oswojeniu się w pracy, a na pewno zagwarantuje, umiejętność współpracy z kreatywnym zespołem. Szkół oferujących specjalności w ramach reklamy jest w Polsce kilka. W trakcie pierwszych semestrów nauki studenci mają do czynienia głównie z przedmiotami o charakterze ogólnym i kierunkowym, dającymi solidne podstawy do dalszego, specjalistycznego kształcenia. Na wyższych latach studiów przedmioty podstawowe są zastępowane przez przedmioty specjalistyczne, w tym także bloki zajęć o dużym stopniu szczegółowości. Zdobyta wiedza pogłębiana jest poprzez praktyki zawodowe, prowadzone w agencjach reklamowych i public relations. Często jednak zdarza się, że kandydaci do tego fachu trafiają z ulicy, np. poprzez rekomendację tekstu czy pomysłu.

Gdzie do pracy?
Copywriter trafia do agencji reklamowej lub public relations na stanowisko, które nazywa się zwykle identycznie, jak jego zajęcie. Jeśli jednak agencja działa na innych zasadach, może starać się o przywództwo w dziale kreacji. Może być dyrektorem kreatywnym. Jego zadaniem będzie wtedy udział w sesjach zespołu kreatywnego (creative team) i współpraca z innymi osobami w agencji. Tworzy więc pomysły na reklamy. Jaką techniką? Nie ma recepty, każdy robi to po swojemu. Ważne jest poczucie rzeczywistości, humor, umiejętność eksponowania wartości produktu dla klienta, poprawność językowa, choć świadomy błąd (gra językowa) również może być interesujący. Do obowiązków copywritera należy wymyślenie hasła głównego produktu oraz tzw. myśli reklamowej. Warto pamiętać, że hasło nie może pasować do produktu żadnej innej firmy. Często musi też napisać scenariusz filmu reklamowego czy spotu radiowego. W agencji reklamy copywriter najpierw trafia do kilku działów po kolei, żeby zebrać doświadczenia, a dopiero potem zostaje zatrudniony jako copywriter, który pracuje w dziale kreacji. Możliwa jest też inna droga: błyskotliwa odpowiedź na ogłoszenie w prasie i zatrudnienie bezpośrednio na to stanowisko. Są przed nim dwa szczeble kariery: copywriter i senior copywriter, który kieruje zespołem copywriterów.

Zarobki
Za pomysły płaci się dobrze. Copywriter w średniej wielkości agencji może zarobić brutto 8 tys. zł, a senior copywriter w agencji sieciowej od 10 do 15 tys. zł.

Komentarze (9)

  • Klaudia

    Człowiek od reklamy tyle zarabia? Boże, jestem w szoku... Przecież to nie jest takie trudne wymyślić coś chwytliwego.. Co się dzieję z tym światem...
    03.11.2012
  • boguśka

    gdzie w Polce można spotkać takie zarobki copy writera?? jestem w szoku, ze osoba w tym zawodzie może tyle zarabiać..
    03.11.2012
  • false

    Mimo wszystko wydaje mi się, że z zarobkami autor artykułu przesadził. Średnia pensja w tym zawodzie to średnia krajowa, czyli generalnie "za pomysły płaci się jak najmniej się da". Pozdrawiam
    27.10.2012
  • socjolożi

    Bycie specjalistą-samozatrudnionym copywriterem to najlepsza z możliwych opcji. Współpraca z wieloma firmami daje największe zarobki i możliwości. Sam startuję do takiej pracy, jestem absolwentem socjologii,a kierunek moich socjologicznych zainteresowań to semantyka, wizualność i zmysłowość. Mimo to, jest mi ciężko się przebić, a dopóki tego nie zrobię, czeka mnie druga, raczej poniżej kwalifikacji praca.
    30.04.2012
  • Anioł

    W sumie masz rację magi. Zależy jeszcze w jakim sensie staż w agencji pracy. Możesz mieć tylko udział np w pisaniu jakiś tekstów do reklam, redagowania ich, przepisywania takich sloganów a to nie jest aż tak interesująca praca. Przeważnie tacy ludzie mierzą wysoko lecz jednak rzeczywistość jest inna i są zawiedzeni tym stanowiskiem a w agencji reklamowej może tak być
    24.04.2012
  • magi

    Chce się załapać teraz na staż do agencji reklamowej. Mam nadzieję, że się uda, ale ciężko jest. Często te staże są bezpłatne więc kasy nie bedę z tego miała, ale doświadczenie zawsze jest. Jesli chodzi o ten zawód to ważne jest aby łatwo wyrażać swoje myśli i mieć swobodę pisania. Ja tam zawsze lubiłam zajęcia tego typu, więc myślę, że się sprawdzę. Agencja reklamowa to bardzo fajne środowisko pracownicze, moja kumpela miała kiedyś styczność z tą branżą i mówiła, że atmosfera świetna
    18.04.2012
  • marlik

    Czy po technikum można zostać copy writerem ?? I po jakim technikum jeśli tak ???
    03.03.2012
  • tom

    Głowa pełna pomysłów, przebojowość, zaradność, burza mózgów i można pracować :)
    05.01.2012
  • basix

    czy po polonistyce jest szansa zostac copywriterem?
    03.01.2012