Key Account Manager

Polskim odpowiednikiem Account Managera jest kierownik ds. kluczowych klientów. Osoba zatrudniona na tym stanowisku odpowiada za obsługę najważniejszych, największych, najbardziej wymagających klientów firmy. Zadania account managera zależą od charakteru przedsiębiorstwa, ale z reguły sprowadzają się do zarządzaniem projektem, badania otoczenia konkurencyjnego, raportowania przełożonemu wyników sprzedażowych, nadzorowania prac podległego zespołu. Nieco inna będzie specyfika pracy accounta w branży dóbr szybkozbywalnych, a inna w sektorze bankowym.

Charakter pracy
Do głównych zadań account managera należy opieka nad klientami korporacyjnymi, doradztwo, prezentacja, negocjacje oraz sprzedaż. Account przygotowuje umowy, koordynuje ich realizację, monitoruje i analiza dane rynkowe dotyczących konsumentów i działań konkurencji. Prowadzi raporty marketingowe, nadzoruje akcje promocyjne, czasami prowadzi szkolenia dla podległego zespołu.

Jak zostać account managerem?
Firmy najczęściej poszukują na to stanowisko pracowników z dwu- trzy-letnim doświadczenie w zakresie sprzedaży. Preferowane jest wykształcenie wyższe, a nawet dodatkowe studia podyplomowe czy MBA. Bardzo ważna jest znajomość produktów i usług z danego sektora, a w przypadku firm IT i sektora telekomunikacyjnego liczy się wykształcenie kierunkowe oraz doświadczenie techniczne. Coraz częściej niezbędna okazuje się znajomość języka angielskiego, a wręcz niezbędne są rozwinięte kompetencje prezentacyjne i negocjacyjne. Account powinien posiadać także umiejętność analizowania, pracy w zespole, być dyspozycyjny i odporny na stres.

Wynagrodzenie
Pensje są mocno zróżnicowane i oscylują wokół 3,5 tys.do 7 tys. zł. Do tego dochodzi premia zależna od wyników. Pracownik otrzymuje samochód służbowy, laptop, telefon komórkowy. Może liczyć na prywatną opiekę medyczną oraz szkolenia.

Komentarze (5)

  • say

    Nim się obejrzymy ten zawód będzie bardzo potrzebny i na porządku dziennym. W tej chwili wszystko co związane z zarządzaniem, z obrotem finansów jest pożądane. Trzeba tylko kształcić się i poznawać zasady rynku, różne oferty, żeby być dobrym w tego typu pracy. Pieniądze płynące z tytułu wykonywania takiego zawodu powinny zachęcać ;)
    28.10.2012
  • perspektiv

    Dokładnie tak, jak mówisz. Biorąc jednak pod uwagę, że gonimy zachód i rozwijamy się bardzo prężeni, a dużo korporacji rozszerza swoją działalność na Polskę warto zainteresować się tym tematem, gdyż w momencie, kiedy przyjdzie odpowiedni czas taki zawód będzie bardzo pożądany, a fachowców będzie niewielu.
    27.10.2012
  • revengor

    tez zawód w Polsce chyba nie jest dość często spotykany, przynajmniej tak m się wydaje, bo chyba tylko duże korporacje potrzebują ludzi do kontaktów z kluczowymi klientami
    23.08.2012
  • dumn

    Jedno z bardziej stresogennych zajęć, ale właściwie całkiem do polubienia. Człowiek czuje się taki.. ważny? Ma zadania specjalne jak 007 :) W ogóle nie wiedziałem, że w Polsce takie stanowisko istnieje.. tzn. wiedziałem, że istnieje, ale myślałem o pojedynczych przypadkach raczej, a nie pełnej charakterystyce na stronie o uczelniach
    30.04.2012
  • Martin

    Co to za zawód? nigdy o nim nie słyszałem... To coś w stylu jakiegoś telemarketera czy co? Jak już słysze klienci kluczowi to tylko mi się to kojarzy z moja poprzednią pracą - telemarketing, to jakaś masakra. Manager to niby coś innego, więc dość ciekawie brzmi
    18.04.2012