Maszynista

Każdy z nas podróżował kiedyś pociągiem. Dla wielu studentów jest to główny środek transportu do domu na weekendy czy święta. To maszynista jest osobą, która odpowiada za dowiezienie nas bezpiecznie do punktu docelowego. Zatrudniony jest na kolei i jego zadaniem jest obsługa lokomotyw elektrycznych, spalinowych czy parowych. Oprócz pracy w kabinie sterowniczej pociągu maszynista jest odpowiedzialny za łączenie i rozłączanie wagonów oraz naprawy drobnych usterek.

Predyspozycje

Maszynista to osoba, która jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo setek pasażerów czy przewożony ładunek towarowy. Nadzoruje swoich współpracowników: pomocnika maszynisty oraz palacza w maszynach parowych. Jego praca wymaga ogromnej odpowiedzialności. Ważne jest, żeby osoba ubiegająca się o stanowisko maszynisty była odporna na zmęczenie, rozważna, opanowana oraz miała doskonały refleks. W tym zawodzie pracuje się nawet po 12 godzin, podczas których trzeba kontrolować sygnalizację świetlną, instrukcje z dyżurki czy pozostać w ciągłym kontakcie z konduktorami. Aby zostać przyjętym na stanowisko maszynisty wymagany jest nienaganny stan zdrowia. Tylko mając I kategorię wzroku i słuchu zostaniemy dopuszczeni do kursy na maszynistę, ponieważ wiąże się to z dalszymi badaniami oceniającymi podzielność uwagi, refleks czy umiejętność skupienia się i opanowania w kryzysowych sytuacjach. Dlatego też przyjmowane są wyłącznie osoby, które nie ukończyły 30 lat.

Jak zostać maszynistą?

Wymagane jest wykształcenie średnie, najlepiej techniczne ukierunkowane na elektrykę, mechanikę czy kolejowe. Aby zostać maszynistą najpierw trzeba przepracować odpowiednią ilość godzin w warsztacie naprawczym taboru kolejowego, następnie na stanowisku pomocnika konieczne jest przejechanie odpowiedniej ilości kilometrów. Dopiero wtedy można pójść na kurs. Kosztuje on około 6 000 zł. Wliczony jest w tę sumę koszt badań zdrowotnych, testów psychologicznych oraz szkolenia. Po zdaniu egzaminu teoretycznego i praktycznego kandydat otrzymuje licencję maszynisty, jednak dodatkowo musi odbyć praktyki u pracodawcy.

Gdzie do pracy?

Maszynista pracę może znaleźć w każdej spółce przewozów kolejowych. Głównym pracodawcą jest PKP, które zrzesza różne spółki, koleje regionalne. Dodatkowo pracy można szukać w przewozach towarowych. Najbardziej dochodowe są stanowiska w prywatnych spółkach.

Zarobki

Zarobki maszynisty zależne są od wielu czynników. Na początku średnie wynagrodzeniei to około 1500 zł miesięcznie. Oprócz czasu pracy, uposażenie zależne jest także od firmy, która nas zatrudnia. Najczęściej jest to PKP, jednak w ich skład wchodzą spółki, np. Intercity, Cargo, IR, które mają swoje indywidualne stawki płac. W PKP zarobki wynoszą średnio 1800 - 2400 złotych netto, natomiast u prywatnego przewoźnika, jak Lotos Kolej czy PCC Rail, stawka wynosi od 3500 zł netto w górę.

Komentarze (7)

  • janek422

    Co do zarobków to jednak chyba jest jednak inaczej, bo na forum pracowników PKP gowork.pl/opinie_czytaj,3277 ludzie piszą zupełnie inne kwoty
    29.11.2014
  • ja

    przyjmują tez powyżej 30 lat kto takie bzdury opisuje
    13.01.2014
  • McAAaAaAaAaAa

    Ja też jestem maszynistą na służbie spędzam średnio 10-12 godzin i jest fajnie. Pracuje już 14 lat więc nie jest to dla mnie takie trudne ale na początku pamiętam że było bardzo trudno . Zarobki nie są złe !
    25.12.2013
  • tomala

    Jestem maszynista praca ok po 12godz o roznych porach doby 'także w swieta zarobki 6200-5800 brutto.
    12.06.2013
  • krystian

    Moim zdaniem to zawód całkiem spoko. Pracy nie jest dużo, prowadzenie pociągu też nie jest jakoś bardzo skomplikowane. Tylko właśnie kwestia tego, gdzie się załapiesz do pracy. Czy u prywatnego przewoźnika za 3500 czy w PKP...
    15.11.2012
  • Jola

    Kolejny przykład na to, że to co prywatne bardziej przyciąga. Bo 1500, a 3500 to ogromna różnica. Wiadomo, że każdy chciałby dostać pracę u prywatnego przewoźnika, a nie w PKP. To wszystko dąży do upadku...
    12.11.2012
  • grzybek

    czy maszynista i motorniczy to to samo?
    07.11.2012