Operator filmowy

Główne zadanie operatora kamery to realizacja zdjęć według ustalonych wytycznych: na planie filmowym, w studiu telewizyjnym, w plenerze, itd. Operator filmowy należy do tzw. pionu operatorskiego, czyli zespołu pracowników realizujących zdjęcia (inni to: asystenci operatora, wózkarze, oświetlacze). Z reżyserem i scenografem ustala kompozycję kadru, rodzaje stosowanych planów, kąty ujęć kamery i sposób oświetlenia. Często podczas zlecenia pracuje dwóch, a nawet trzech operatorów. Najbardziej prestiżową funkcję operatorską pełni operator obrazu, który pojawia się przy bardziej złożonych formach nagraniowych, nadzorując pracę operatorów kamer. Niezależnie od pracy w filmie i telewizji, operator kamery może też zostać operatorem filmu animowanego lub operatorem filmowych efektów specjalnych.

Predyspozycje
W tym fachu najważniejsze są uzdolnienia fotograficzne i stosowny warsztat. Operatorowi potrzebna jest wyobraźnia przestrzenna, znajomość konwencji filmowych, historii filmu oraz wiedza techniczna na temat sprzętu, którym się posługuje. Coraz częściej, szczególnie w pracy operatora i realizatora filmów animowanych, konieczna jest, prócz umiejętności rysowania, również znajomość nowoczesnego oprogramowania komputerowego. Cechą niezbędną jest kreatywność, zdyscyplinowanie oraz doskonała koncentracji.

Status społeczny
Operator, zwłaszcza operator filmowy jest dziś zaliczany do czołówki zawodów filmowych. Przed nim jest tylko reżyser i aktor. W branży jest ceniony i szanowany. Zwykle też dobrze wynagradzany.

Jak zostać operatorem filmowym?
Aby zdobyć wykształcenie należy wybrać się do szkoły filmowej na kierunek operatorski lub realizacji obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografii. To oznacza wstąpienie w szeregi studentów Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, Uniwersytetu Śląskiego Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi. Przyszły operator nie jest też bez szans wybierając inną ścieżkę, np. specjalności fotograficzne w akademiach sztuk pięknych (np. Kraków, Gdańsk) lub szkołach policealnych. Jeśli ukończył inne studia, może wybrać studia podyplomowe z zakresu operatorstwa lub realizacji filmowej i telewizyjnej.
Podczas trwania nauki studenci opanowują wiedzę teoretyczną i praktyczną, potrzebną przy tworzeniu utworu filmowego lub telewizyjnego. Poszczególne lata mają określony program zadań praktycznych i warsztatów, bo praktyki są tu kluczem do osiągnięcia profesjonalizmu. W ich ramach studenci wykonują etiudy filmowe i telewizyjne, dysponując profesjonalnym sprzętem. Prócz tego mają sporo zajęć humanistycznych, historii sztuki, wiedzy o filmie, plastyki, fotografiki, scenografii i historii filmu. Po obronie pracy dyplomowej (film lub widowisko telewizyjne i pisemna praca teoretyczna) uzyskują tytuł magistra sztuki. Na niektórych uczelniach w trakcie studiów można wybierać specjalizacje. Np. na ASP w Poznaniu wybiera się spośród dwóch: animacji filmowej oraz plastyki intermedialnej.

Gdzie do pracy?
Operator kamery może pracować jako wolny strzelec lub na etacie w ośrodku telewizyjnym. Może się starać o zlecenia w wytwórni filmowej, studiu filmów reklamowych lub w telewizji. Inna możliwość to poszukiwanie pracy w zawodach pokrewnych: montażysta, realizator obrazu, scenarzysta, a często również reżyser, ponieważ operator ma podobny punkt widzenia jak on i podobne wykształcenie. Niewielkiego przekwalifikowania wymagają takie profesje, jak fotograf, fotografik.

Zarobki
Wynagrodzenie uzależnione jest charakteru zatrudnienia i ilości zleceń. Operator w telewizji lokalnej może liczyć na zarobki ok. 3,5 - 4 tys. zł. Indywidualne honoraria za pracę przy realizacjach filmowych mogą wynosić kilkanaście i kilkadziesiąt tys. złotych.

Komentarze (12)

  • OPERATOR KAMERY

    " Wydawałoby się, że większość ludzi chciałaby jednak być po tej drugiej stronie kamery, czyli być kamerowana ;d ale marzeniem każdej kamerowanej osoby jest dobry kamerzysta ;) im bardziej doświadczony i z umiejętnościami tym lepiej "aktorzy" będą wyglądać ;) fajny zawód ten operator filmowy ;))" OPERATOR KAMERY NIENAWIDZI BYĆ NAZYWANY KAMERZYSTĄ!!!!
    31.08.2013
  • home sweet home

    Wydawałoby się, że większość ludzi chciałaby jednak być po tej drugiej stronie kamery, czyli być kamerowana ;d ale marzeniem każdej kamerowanej osoby jest dobry kamerzysta ;) im bardziej doświadczony i z umiejętnościami tym lepiej "aktorzy" będą wyglądać ;) fajny zawód ten operator filmowy ;))
    12.11.2012
  • miracle

    może się wydawać, że to takie banalne chodzić sobie z kamerą i nagrywać ;p nic bardziej mylnego :) trzeba wiedzieć co, jak i w jakiej chwili uchwycić, żeby korzystnie wyglądało. Prócz uchwycenia obrazu potrzeba wyobraźni i pomysłowości. Niekiedy trzeba wybrać co nagrywać, a co można pominąć. Dobry kamerzysta=dobry film :)
    25.10.2012
  • ha

    na pewno nie takie "śmieszne" pieniądze jak w Polsce przy produkcji takich komedyjek jak możemy oglądac na ekranach kin..
    04.10.2012
  • dariaww

    ciekawe ile zarabiają operatorzy filmowi, pracujący przy największych produkcjach światowej sławy :P
    24.08.2012
  • fsdfs

    fsdfs sd s s
    21.06.2012
  • ostria

    Aktor ma menadżera, też nie potrzebuje książki kontaktów wypełnionej po brzegi. Praca ciężka, ale ciekawa. Ja jestem dopiero na starcie i mogę dodać, że oprócz wprawnego oka, jak tutaj to podkreślacie, trzeba również pewnej ręki. Trzeba również odnaleźć swoją niszę. Moją jest kręcenie sportów ekstremalnych,co jest nieopłacalne w Polsce, ale mam już przygodę z kręceniem w Austrii. Niestety nie było to dobrze płatne, ale bezcenne do CV. Niestety wciąż pracuję na umowę-zlecenie, więc moja stawka jest niesprecyzowana..
    30.04.2012
  • Bob

    osiem chyba nie wiesz co mówisz... Fajna praca, kontakty się w telefonie nie mieszczą? Nie wiem skąd to wiesz? Praca nie nalezy do łatwych, musisz mieć dobry warsztat aby cokolwiek dobrego zdziałać w tym zawodzie. Nie jest łatwo uchwycić dobry moment, czasami powtórki są pare razy... Uzdolnienia fotograficzne to podstawa. O jakich kontaktach mówisz? Nie jesteśmy aktorami i nie potrzebujemy telefonu pełnego kontaktów
    18.04.2012
  • osiem

    oko trzeba mieć no i nosa także zapewne. :) Fajna praca, znasz pewnie tyle ludzi, że kontakty w telefonie się nie mieszczą
    09.01.2012
  • Dicon

    To praca dla ludzi z \"okiem\", talentem oraz wytrwałych.
    04.01.2012
  • Ignac

    Wszystko chyba co związane z telewizją jest opłacalne jesli chodzi o kwestie finansową. Jak przeglądam tutaj te zawody to widzę, że w tej telewizji to kase niezłą mają.
    04.01.2012
  • Beniek

    Widze, że zarobki całkiem fajnie się kształtują dla tego zawodu
    03.01.2012