Pilot samolotu

Pilot to osoba kierująca statkiem powietrznym. Pilot nie musi być wyłącznie pilotem samolotów. Może być również pilotem śmigłowców, szybowców, balonów i innych pojazdów latających. Może być pierwszym oficerem lub kapitanem statku (formuła jest stosowana zarówno w lotnictwie wojskowym, jak i cywilnym).

Predyspozycje
Aby zostać pilotem, trzeba spełnić rygorystyczne wymogi medyczne i odznaczać się doskonałą kondycją fizyczną. Ponadto niezbędna jest odporność na stres, szybkie reagowanie na zagrożenia, umiejętność logicznego myślenia. Pożądane cechy charakteru to odpowiedzialność za siebie i innych.

Status społeczny

Piloci cieszą się powszechnie szacunkiem i są uznawani za przedstawicieli prestiżowego zawodu. Ich fach jest ciekawy, choć nie całkiem bezpieczny. Należy do profesji dobrze płatnych. O zawodzie pilota marzy wielu młodych ludzi, choć tylko niewielka grupa spełnia warunki zdrowotne oraz intelektualne stawiane pilotom.

Jak zostać pilotem?
W Polsce piloci cywilni kształcą się tylko w Politechnice Rzeszowskiej. Można także studiować pilotaż w Wyższej Oficerskiej Szkole Wojsk Powietrznych w Dęblinie, wówczas jednak kariera przebiega w ścisłym związku z wojskiem.
Politechnika Rzeszowska proponuje studia na kierunku mechanika i budowa maszyn w specjalności lotnictwo. Trzeba się jeszcze zdecydować na określoną specjalizację (jedną z czterech), a raczej kierunek dyplomowania. Do wyboru są samoloty, silniki lotnicze, awionika oraz pilotaż, który interesuje najbardziej wszystkich kandydatów na pilotów.
Studia przebiegają podobnie dla wszystkich specjalności aż do trzeciego semestru i dopiero potem wybiera się pilotaż lub inny kierunek dyplomowania.
Niezależnie od licencji pilota, absolwent specjalności pilotażowej otrzymuje wykształcenie techniczne z zakresu eksploatacji sprzętu lotniczego, szczególnie wyposażenia pokładowego samolotów oraz problematyki organizacji ruchu lotniczego. Jednocześnie jest realizowane szkolenie praktyczne do licencji pilota zawodowego II klasy (CPL - Commercial Pilot License) wraz z uprawnieniami do lotów na samolotach wielosilnikowych (ME - Multiengine) oraz lotów w przestrzeni kontrolowanej według wskazań przyrządów (IFR - Instrument Flight Rules). Studenci V roku zdają egzaminy licencyjne w ramach praktyki lotniczej.
Absolwenci uzyskują tytuł magistra inżyniera ze specjalności lotnictwo. Nie otrzymują jednak licencji pilota liniowego transportowego (ATPL) - muszą się o nią dopiero postarać. W ten sposób przygotowany pilot pełni służbę w lotnictwie cywilnym transportowym, zgodnie ze standardami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oraz wymaganiami Europejskiej Wspólnej Władzy Lotniczej (JAA - Joint Aviation Authority).
To jednak nie koniec drogi do tego, by zostać pilotem liniowym samolotu pasażerskiego bez ograniczeń dotyczących ilości silników i ciężaru maszyn. W lotnictwie każda kategoria maszyny, rodzaj latania, a nawet typ maszyny - wymaga osobnej licencji. Licencje są wydawane przez polskie (Urząd Lotnictwa Cywilnego) lub światowe (zwykle uznawane w Polsce) organizacje powołane do szkoleń pilotów, a egzaminy na nie odbywają się różnych ośrodkach w kraju i za granicą. Jeśli jednak ktoś chce zostać pilotem liniowym samolotu pasażerskiego typu B-767, musi mieć licencję pilota II klasy (CLP), licencję pilota I klasy (Commercial Pilot 1st Class - P) oraz licencję pilota wybranej maszyny, czyli B-767. Jeśli jest II pilotem w takiej maszynie, musi zdać egzamin na taką kategorię, jeśli zaś jest kapitanem (dowódcą), musi otrzymać licencję dowódcy takiego statku. Niektóre licencje i egzaminy trzeba zdawać poza granicami Polski, ale w takich sytuacjach zapewnia je i organizuje właściciel linii lotniczych. Pilot statku musi się nieustannie szkolić oraz zdawać egzaminy teoretyczne i praktyczne.
Oczywiście studia w Rzeszowie nie są warunkiem koniecznym do zrobienia kariery w lotnictwie. W miejscowym ośrodku szkolenia (Ośrodek Szkolenia Lotnictwa) można też samodzielnie i na własną rękę zdobyć odpowiednie uprawnienia aż do licencji pilota II klasy na samoloty wielosilnikowe, ale koszt takiego przedsięwzięcia jest bardzo duży. Studia na Politechnice zapewniają, że licencje zdobywa się bezpłatnie.

Gdzie do pracy?
Studenci tego kierunku z odpowiednimi licencjami znajdują zatrudnienie jako piloci w lotnictwie cywilnym. Są pilotami statków pasażerskich, śmigłowców, transportowców, a jeśli uzyskają dodatkowe uprawnienia, np. instruktorskie, mogą pracować w ośrodkach szkolenia lotniczego czy w aeroklubach.
Większość pilotów trafia do Polskich Linii Lotniczych LOT lub do linii prywatnych. Mogą rozpocząć karierę w liniach zachodnioeuropejskich, choć o to jest trudniej. Wszystkie szkolenia i zdobywanie kolejnych licencji w przypadku zatrudnienia w określonych liniach lotniczych są pilotom zapewniane przez pracodawców.

Zarobki
Wynagrodzenia polskich pilotów nie należą do małych, choć w porównaniu do pensji europejskich czy światowych są o 30-40 procent niższe. W PLL LOT drugi pilot zarobi ok. 5 tys. zł netto. Najbardziej doświadczeni piloci z długim stażem mogą liczyć na wynagrodzenie w granicach 20 tys. zł miesięcznie. Wszyscy mogą dorobić do pensji przez nadgodziny.

Komentarze (28)

  • ryba

    Jakie są wymagania zdrowotne?
    01.07.2014
  • www.Janpl

    mój syn jest pasjonatą lotnictwa zaszedł bardzo daleko , a uczył się od szybownika od 16 roku życia. skończył lotnictwo w Rzeszowie . Jest pilotem zawodowymi ma inne wymagania jak ATPl , język na 4 i żadnej pracy - nie. Apeluję do młodych ludzi szkoda takiego wysiłku na marne.
    12.01.2014
  • Joanna

    popieram z całego serca Paulę . Młodych ludzi szkoda na ten wysiłek bo nikt bez znajomości pracy w liniach nie dostanie. Mój syn również jest po studiach lotniczych z uprawnieniami pilota zawodoweo , zdany egzamin na 4 z języka angielskiego , AtL i inne wymagania , a le do linii nie ma szans bez znajomości.
    12.01.2014
  • www.paula@.pl

    Nie uczcie się za pilotów.. Nie ma pracy.Chyba ,że macie tatę , wójka, czy super znajomego , który pomoże zdobyć pracę.
    25.11.2013
  • Paula

    przepraszam , ale szkoda wielkiego wysiłku młodego człowieka w kształceniu się na pilota.. Syn jest mgr.lotnictwa i pilotem .Zdał j, angielski wymagany na 4 . Praktykuje loty na mniejszych samolotach , jest szybownikiem. Utrzymuje licencje już przez 6 lat. Pisze siwi do różnych linii. Nie ma szans już chyba i wszystkim rzuci.. Bez znajomości w liniach nie macie szans. Rozgoryczona matka.
    25.11.2013
  • Jazg_azp

    Wszystko fajnie, tylko rynek do dupy... z pracą ciężko. Robić czy nie robić...party wchodzą...przedłużać czy nie przedłużać...czy czekać 6 lat na zbawienie albo szukać sponsora na type rating. Podejść jak do pasji. zacząć od szybowców...obserwować rynek...jest kasa szkolić się OSL...ale robić studia o innym kierunku...zawsze może wam, nam, mnie zdrowia braknąć...a przecież rodzinę za coś trzeba utrzymać...kasa sporo godzina ok. 400 zł. Liczymy 25 tysi PPL, dalej robisz CPL dowódczy i ogólny, generalnie trzeba mieć 150 - 200 h. W między czasie robisz ATPL (A) teorię 4000 patyczki, + masa czasu dla egzaminów w ULC. ME ok 10 tys. IR 30 tys...no i type rating 30 tys OIRO. Jak się wam poszczęści w liniach za kaucją dostaniecie...ale żeby nie było zbyt łatwo...a pilotów teraz dużo... to można samemu zrobić. Airbus czy Boeing co będzie modne...by kredytu nie zmarnować....Badania, raczej każdy przejdzie, kto nie ma poważniejszych uszczerbków na zdrowiu...ludzie nie są Cyborgami... Każdy może powiedzieć chce zostać PILOTEM od jutra zaczynam....to nie takie proste wymaga czasu i poświęcenia. Zachęcam jak najwięcej osób do latania, bo jest piękne....ale nie nastawiajcie się od razu, że będzie praca. Traktować to jako przyjemność.....i będzie fajnie :) Zacząć na patykach, zrobić PPL (A) cieszyć się życiem...a później zobaczymy :) Najważniejsze to mieć pasję...a jak to stanie się zawodem! To super :D Jestem mega pozytywnym gościem i wielkim optymistą...ale uwierzcie mi...nie wygląda to na razie za fajnie... ale ja działam dalej :P uparty jestem :D wam też życzę takiego samo zaparcia :)
    02.06.2013
  • upsiii

    Podziwiam pilotów samolotu... Trzeba mieć niezwykłą odwagę i silne nerwy. Przecież w trakcie takiej podróży wszystko się może zdarzyć
    22.05.2013
  • angiel

    I tu dla sprostowania w polsce nie tylko rzeszów kształci pilotów cywilnych ale takze deblin i chełm
    24.01.2013
  • irek

    mój nauczyciel matematyki w gimnazjum marzył o zostaniu pilotem, ale niestety nie przeszedł badań lekarskich które są bardzo szczegółowe, ale nie ma się czemu dziwić, ponieważ w rękach pilotów jest nasze życie i zdrowie, a w krytycznych sytuacjach to oni, a nie maszyny mają największy wpływ na wyjście z trudnej sytuacji. Wiec mam nadzieję, że każdy pilot będzie latał jak Wrona :)
    07.11.2012
  • koko

    Pilot ma ciężką pracę i bardzo odpowiedzialną. Ale to jest ogromny prestiż. Pilot po wykonaniu kursu jest jak bohater ;) sam widok pilota w tym całym uniformie jest przyjemny dla oka :d tyle, że taki człowiek rzadko bywa w domu i żyje w ciągłym stresie bo ma na swojej odpowiedzialności mnóstwo ludzi, niestety...
    27.10.2012
  • pytanie

    czy po skończeniu turystyki i rekreacji mam szansę zostać pilotem?? co muszę zrobić, jakie kursy przejść??
    04.10.2012
  • ja

    PILOCI napiszcie coś więcej o swoim zawodzie(: Jestem zainteresowana, matura w tym roku i nie wiem co robić!
    08.09.2012
  • ciekawa

    Becia czy mogłabyś dać jakiś namiar na siebie? gg albo skype? bardzo mi zależy na porozmawianiu z jakaś pilotką, bo sama chciałabym nią zostać! miałabym parę pytań i na pewno bardzo byś mi pomogła :)
    29.07.2012
  • magis

    Piloci mają fajną kasę. Znałem jednego co nas przyjeżdżał na warsztat taką furą, że głowa boli. Widać było, że miał kasy jak lodu. Płacił tyle siana za samochód plus napiwki. Teraz już nie przyjeżdża bo auto zmienił, ale wspominam go bardzo miło. Nadgodziny podobno robił i to mu nabijało forsę
    05.05.2012
  • Karol

    Adam tak to prawda 20 licencji zawodowi mogą otrzymać, nie jest to wcale dużo jak na taki zawód. Amator też może kilka licencji otrzymać, już nie tak dużo jak w przypadku zawodowego. U nas można robić licencje, ale nie wszystkie. Na małe samoloty akurat jest najwięcej chętnych. Jednak takie licencje to nie należą do łatwych. Tez wspomniałeś o predyspozycjach - najważniejsze chyba. Są testy też i sprawdzają je więc nie każdy ma szanse na pilota
    30.04.2012
  • Becia

    Dori babki piloci są na prawdę wspaniałymi kobietami również prywatnie. Wiem bo sama nią jestem ;-) A tak dodatkowo też napiszę, że cięzko wyjść z tego stereotypu, że to mężczyźni są lepszymi pilotami i to z nimi jest bezpieczniej. To tak samo jak było jeszcze kiedyś, że mężczyźni to lepsi kierowcy ;) czasami mam takie dziwne sytuacje, że turyści na lotniku patrzą się na mnie jakbym była jakiś ufoludkiem ale ja to tam lubie hehe
    22.04.2012
  • Dori

    Kaska ja leciałam do Tunezji to akurat trafiłam na wschód słońca. A na dodatek pilotem samolotu była jakaś babka. Jak wsiadałam do samolotu to akurat widziałam jak przymierza się do tego steru hehe. Nie bałam się jakoś szczególnie. Wiadomo, że jak ktoś jest niedoświadczony czy zły w tym to nie może latać z ludźmi.
    20.04.2012
  • Olik

    Moja kumpela co chodziła za mną do gimnazjum poszła właśnie do szkoły lotniczej jakiejś. Nikt się nawet tego nie spodziewał. Takie testy tam podobno było trzeba przejść, że to jakaś masakra. Nie dość, że testy sprawnościowe, taki wycisk dawali. To tez psychologiczne. I ona jakoś się dostała. Teraz już sobie lata, ale to nie są oczywiście jakieś pasażerskie samoloty
    19.04.2012
  • Adam

    Powiedzcie mi jak zostać pilotem? Słyszałem, że sprawą priorytetową są predyspozycje? Bez tego ani rusz podobno. Jak nie masz predyspozycji to odpadasz. Byłem na rozmowie u doradcy i wymienił mi, że są też wskazania medyczne no i W przypadku pracy pilota ważnymi cechami są też odporność na stres, szybkie reagowanie na zagrożenia, odpowiedzialność za siebie i innych... i tym podobne. czy to prawda, że piloci zawodowi mogą uzyskać 20 różnych licencji?
    17.04.2012
  • Iwona

    Odpowiedzialność przede wszystkim. I to ogromna. :) Az strach pomyśleć jesli ja miałabym usiąść za sterami
    09.01.2012
  • kaśka

    Piloci samolotów maja bardzo odpowiedzialną pracę. Ja osobiście bałabym się. Jednak latanie przy zachodzie słońca to musi być super sprawa
    05.01.2012
  • Oasis

    ale Wrona to Wrona na zawsze pozostanie naszym dzielnym pilotem :)
    04.01.2012
  • Kalina

    Wszyscy tak się zachwycacie tą Wroną, a myślę, że każdy by tak postapił
    04.01.2012
  • Haniex

    oj tak Wrona to dopiero specjalista...
    03.01.2012
  • mann

    Być niczym Wrona to jest to!
    02.01.2012
  • Jogurcik

    Praca odpowiedzialna zapewne. Fascynująca a zarazem na bank stresująca . Siano jednak pewnie \"odlotowe\"
    27.12.2011
  • ksenia

    ja też, szczególnie podobał mi sie Di Caprio w wersji oszust-pilot amerykańskich linii lotniczych
    26.12.2011
  • rozmarzona

    uwielbiam przystojnych pilotów w dobrze skrojonych mundurach!!!
    11.12.2011