Pozycjoner stron internetowych

Zadaniem pozycjonera jest podjęcie takich czynności, dzięki którym dana strona internetowa będzie wyświetlana jako jedna z pierwszych w najpopularniejszych wyszukiwarkach internetowych. Jest to pewna forma działań reklamowych podejmowanych w celu zwiększenia popularności oraz ilości odwiedzin witryny. Pozycjoner stron internetowych powinien być specjalista z zakresu SEO, SEM. Zanim efekty pracy pozycjonera będą widoczne, musi on przeprowadzić analizę samej strony internetowej, witryn konkurencyjnych, zoptymalizować kod i treść strony oraz stworzyć zaplecze pozycjonerskie.

Praca pozycjonera bazuje na znajomości działania algorytmu wyszukiwarek, choć te cały czas są zmieniane i udoskonalane. Dlatego pozycjoner musi nieustannie się dokształcać. W swoich działaniach powinien stosować tylko prawnie przyjęte metody, zgodne z wytycznymi chociażby Googla. Próby niestosowania się do zaleceń dla pozycjonerów (zbytnie nagromadzenie słów kluczowych, słowa klucze niezgodne z treścią, itd.) mogą skutkować odwrotnym efektem od zamierzonego, a nawet eliminacją danej strony internetowej z wyników wyszukiwania.

Predyspozycje

Od pozycjonera oczekuje się znajomości budowy stron internetowych, znajomości standardów sieciowych, wiedzy informatycznej z zakresu SEO i SEM, języka JavaScript, PHP, XHTML/HTML, CSS, MySQL, znajomości produktów Google. Konieczna jest swoboda poruszania się w wirtualnym świecie i wiedza o optymalizacji stron internetowych. Pozycjoner musi być osobą kreatywną, która potrafi zasugerować najskuteczniejsze rozwiązania dla klienta. Ważna jest znajomość specjalistycznych narzędzi, które niezbędne są z tej branży i pozwalają np. określać popularność i konkurencyjność wybranych fraz i słów kluczowych. Konieczna jest znajomość języka angielskiego, aby móc na bieżąco śledzić nowe trendy i sposoby na pozycjonowanie. Ponieważ pozycjoner działa w płaszczyźnie bliskiej reklamie i promocji, dobrze aby interesował się szeroko rozumianym marketingiem, a szczególnie e-marketingiem. Ważna jest także umiejętności pisania poprawnych stylistycznie tekstów, zgodnych z wymaganiami seo.

Jak zostać pozycjonerem stron internetowych?

Obecnie, gdy internet odgrywa coraz większą rolę w pozyskiwaniu klientów i kontrahentów, efektywny pozycjoner jest osobą poszukiwaną na rynku pracy. Aby pracować jako specjalista SEO nie jest wymagane konkretne wykształcenie. Oczywiście dużym atutem jest ukończenie kierunku informatyka, ponieważ taka osoba z pewnością w stopniu zaawansowanym zna tajniki internetu, obsługę programów pomocnych w pozycjonowaniu stron. Najważniejsze jest jednak samokształcenie, zapał i umiejętność poruszania się w wirtualnym świecie.

Gdzie do pracy?

Pozycjoner znajdzie zatrudnienie w specjalistycznych agencjach interaktywnych czy firmach reklamowych, świadczących usługi z zakresu optymalizacji, pozycjonowania oraz promowania stron internetowych. Może być zatrudniony bezpośrednio przez przedsiębiorstwo, któremu zależy na tym, by mieć pracownika pozycjonera na etacie (często pełni on rolę informatyka). Pozycjoner może też działać samodzielnie, prowadzić własną działalność i zabiegać o zlecenia od klientów, którzy chcą pozycjonować własne serwisy internetowe.

Zarobki

Zarobki pozycjonera uzależnione są od formy zatrudnienia, zakresu usług oferowanych przez agencję, wielkości zlecenia (np. przebudowa serwisu klienta, kampania ad words plus pozycjonowanie na kilkanaście fraz kluczowych), ale przede wszystkim od wyników pracy. Należy pamiętać, że w tej branży skuteczność pracy specjalistów z zakresu pozycjonowania jest weryfikowana każdego dnia. Klient otrzymuje raporty z efektów pracy pozycjonerów i płaci tylko za określone rezultaty, czyli za pozycje od 1 do 10. Jeśli wybrane słowa kluczowe będące przedmiotem umowy nie wyświetlają się w top 10, wówczas opłaty za pozycjonowanie nie są naliczane. Specjaliści z kilkuletnim stażem pracy zatrudnieni w agencjach otrzymują wynagrodzenie na poziomie 3500 zł - 5000 złotych.

Komentarze (2)

  • klaudia

    okazuje się, że nawet strony internetowe, które nam się wyświetlają są oparte na reklamie. Jak nie ma reklamy, jak firma nie zatrudnia pozycjonera stron internetowych, strona praktycznie nie istnieje :) więc należy wziąć poprawkę na to wszystko bo nie każda strona internetowa na pierwszej pozycji jest najlepsza...
    04.12.2012
  • z branży

    w firmach zajmujących się m.in pozycjonowanie stron internetowych pracownicy s adosc mocno zroznicowani, jelksi chodzi o kompetencje, sa tacy, ktorzy tylko realizuja kampanie Ad Words, inni tylko grzebia w bebechach i optymalizują kody zrodlowe, ktos inny pisze teksty, bo jego dzialka to SEO, wiec robi wpisy do katalogow dla klienta, nad praca calego zespolu musi oczywiscie czuwac menager, a sa i handlowcy, dobrze wyedukowani teoretycznie, ale praktycznie o pozycjonowaniu nie wiedza nic, na kazdym z tych stanowisk sa inne zarobki, na poczatek dosc dostaje 2200 zl, a jego szef bedzie mial 8 koła plus premie od realizacji celow
    01.12.2012