PR manager, kierownik ds. public relations

PR Manager odpowiada za wizerunek firmy. Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa odbywa się poprzez kontakty z mediami, organizację konferencji prasowych, przygotowywanie materiałów informacyjnych, folderów i gazetek firmowych. Polski odpowiednik nazwy to kierownik ds. public relations.
Aktywność zawodowa PR Managera skierowana jest zarówno na działania zewnętrzne (publicity), jak i wewnątrz firmy (intranet). PR manager współpracuje ściśle z działem marketingu, promocji (o ile jest wydzielony w strukturach firmy). Czasami ma pod sobą własnych pracowników. Zdarza się, że pracuje sam.

Predyspozycje
Na stanowisku PR Managera wymagane jest wykształcenie wyższe, magisterskie lub kierunkowe licencjackie, minimum dwu- lub trzyletnie doświadczenie w dziedzinie public relations oraz znajomość angielskiego.
Konieczna jest łatwość nawiązywania kontaktów, sprawność pisania oraz swoboda występowania i przemawiania publicznego. Do tego należy dołączyć bardzo dobre umiejętności prezentacyjne i negocjacyjne. Cechy pożądane to: zdolność obiektywnej i analitycznej oceny sytuacji, głęboka znajomość rynku i śledzenie aktualnych wydarzeń, umiejętność zrozumienia potrzeb klienta, umiejętność pracy w zespole oraz zdolności przywódcze, umiejętność podejmowania decyzji oraz radzenia sobie w trudnych, często awaryjnych sytuacjach, dyspozycyjność oraz odporność na stres.

Zakres obowiązków
Do zadań kierownika ds. PR należy planowanie i koordynacja przebiegu programów informacyjnych, organizacja imprez oraz wszystkich specjalnych projektów (targi, prezentacje, imprezy charytatywne) mających na celu propagowanie i upublicznianie działalności firmy, jej usług czy produktów. Kierownik monitoruje i analizuje zachowania rynkowe konkurencji oraz wyniki promocji własnych produktów czy usług. Przygotowuje raporty z informacjami zwrotnymi z zewnątrz, np. po ukazaniu się informacji prasowej.

Jak zostać PR Managerem?
Ścieżki prowadzące do zawodu bywają różne. Można rozpocząć pracę w agencji informacyjnej czy reklamowej. Start może też nastąpić w dziale promocji bądź marketingu. Kolejny etap to zajęcie stanowiska kierownika ds. marketingu lub ds. public relations. Potem przechodzi się na stanowisko rzecznika prasowego lub kierownika ds. PR. W dużych strukturach organizacyjnych można liczyć na awans i zając najwyższą pozycję dyrektora biura prasowego lub dyrektora ds. PR, zarządzającego podległym mu działem.

Wynagrodzenie
Zarobki na stanowisku PR Managera wahają się w granicach 6 - 12 tys. zł brutto. Możliwe bonusy oferowane przez firmy to: laptop, telefon komórkowy, szkolenia, prywatna opieka lekarska, rzadziej samochód służbowy.

Komentarze (2)

  • łukasz

    No na pewno dużo zarabia bo jest na bardzo opłacalnym stanowisku, nie wiem czy tak łatwo da się wyrzucić z tej pracy ;) jakbym ja miał zatrudnić taką osobę w mojej firmie to chciałbym, żeby to była kompetentna i odpowiedzialna osoba. Najlepiej taka z charyzmą, żeby wszystko potrafiła załatwić. Jakby dobrze wypełniała swoje obowiązki to byłbym w stanie jej dużo zapłacić, proste :)
    26.11.2012
  • syzyf

    W firmie w której aktualnie jestem na stażu jest babka na tym stanowisku i zarabia kupę forsy. Krążą nawet plotki, że zarabia zbyt duzo i przyjmą jakąś osobę młodą na to stanowisko aby zaoszczędzić. Po prostu lepiej tak dla firmy. Jestem ciekaw jak to na serio będzie. Ja myslę, że ok 6 tys może zarabiać
    08.05.2012