Realizator dźwięku

Realizator dźwięku jest osobą odpowiedzialną za jakość i ciągłość dźwięku w trakcie koncertów, imprez, w studiu nagrań, studiu radiowym czy telewizyjnym. Jego zadaniem jest uzyskanie odpowiedniego brzmienia dźwięku na żywo, na taśmie lub nośniku cyfrowym. Realizator najczęściej sam montuje nagrany przez siebie dźwięk, sam też wykonuje tzw. miks, czyli zgranie wszystkich warstw dźwięku. Funkcję realizatora dźwięku wykonuje najczęściej reżyser dźwięku lub bardzo doświadczony operator dźwięku.

Predyspozycje
Realizator dźwięku to zawód specyficzny. Właściwie nie wiadomo, czy można go traktować już jako reżysera dźwięku, czy jeszcze jako operatora dźwięku. Wykonuje zadania operatora, ale na brzmieniu musi się znać prawie równie dobrze jak reżyser. Przyszły realizator dźwięku musi posiadać zarówno uzdolnienia muzyczne, jak techniczne. Konieczna jest wrażliwość na barwę dźwięku, wyobraźnia dźwiękowa, refleks i podzielność uwagi, ponieważ jest nie tylko operatorem urządzeń elektronicznych do przetwarzania dźwięku, ale i akustykiem. Mile widziane są zainteresowania filmem, teatrem, fonografiką. Kandydat do tego zawodu nie może mieć wad i ubytków słuchu. Na wydziałach reżyserii dźwięku wszystkich poddaje się badaniom audiometrycznym.

Jak zostać realizatorem dźwięku?
Realizatorami dźwięku zostają często ci, którzy mają w sobie pasję, choć ich wykształcenie jest dalekie od realizatorskiego. Najwłaściwsza ścieżka to studia na Akademii Muzycznej, na kierunku reżyseria dźwięku. Można też studiować na jednej z politechnik na specjalnościach akustycznych, ale ten kierunek predestynuje raczej do eksperymentów i zastosowań przemysłowych dźwięku.
Studia nie należą do najłatwiejszych. Programy na poszczególnych uczelniach różnią się, ale wiele przedmiotów jest podobnych. Studenci mają zajęcia z takich przedmiotów, jak: akustyka, elektroakustyka, psychoakustyka, trening słuchowy, cyfrowa obróbka sygnałów dźwiękowych, akustyka wnętrz, nagłaśnianie pomieszczeń i przestrzeni otwartej, akustyka muzyczna, technika studyjna, solfeż barwy. Do tego dochodzą praktyki w studiach nagrań, teatrach i salach koncertowych.

Politechniki dają swych studentom dyplom i wiedzę z konstruowania urządzeń i zastosowań akustyki. To nie to samo, co realizacja dźwięku. Nie kształci się tu przyszłych realizatorów dźwięku czy reżyserów, jednak po studiach absolwenci wiedzą o dźwięku znacznie więcej niż przeciętny student telekomunikacji czy elektroniki. Wybierają specjalności akustyczne na III i IV roku studiów, po zaliczeniu głównego programu kierunku.
Wiedza wyniesiona z takich studiów zawiera takie elementy, jak miernictwo akustyczne, analiza i przetwarzanie sygnałów akustycznych, problematyka akustyki wnętrz, akustyki mowy i słuchu. Absolwenci specjalizują się w projektowaniu i tworzeniu urządzeń oraz w technikach cyfrowej rejestracji i przetwarzania sygnałów fonicznych. Mogą z powodzeniem pracować w firmach, zajmujących się przetwarzaniem dźwięku.

Gdzie do pracy?
Studia na reżyserii dźwięku pozwalają absolwentom podjąć pracę w studiach nagrań, stacjach radiowych, telewizyjnych lub zespołach muzycznych. Jako realizatorzy dźwięku mają oni kilka zadań. Sprawują nadzór artystyczny nad nagrywaniem dźwięku i odpowiadają za realizację koncepcji reżysera w aktualnie tworzonym dziele. Muszą też dbać o jakość artystyczną dźwięku przy współpracy z reżyserem, kompozytorem, dyrygentem oraz operatorem dźwięku.
Ze względu na szeroki zakres wykształcenia, inżynieria dźwięku to specjalność opierająca się zmianom na rynku pracy. Absolwenci mają prawie gwarantowane zatrudnienie w mediach, ośrodkach produkcji programów czy w firmach zajmujących się wytwarzaniem oprogramowania multimedialnego.
Niezależnie od pracy zgodnej z wykształceniem, są tak dobrze przygotowani do wykonywania pracy muzyka solisty lub członka zespołu muzycznego, że mogą swobodnie uprawiać takie zawody. Zdarza się, że są pedagogami w swojej specjalności i pracują w szkolnictwie.

Zarobki
Wynagrodzenia zależą od miejsca, w którym pracuje realizator. Jako dźwiękowiec zespołu muzycznego otrzymuje się stawkę za koncert od kilkuset do półtora tysiąca złotych i więcej. Pracownik radia dostanie pensję w granicach 4 tys. zł miesięcznie, w telewizji ok.6 tys. złotych. Reżyserzy dźwięku zarabiają lepiej.

Komentarze (10)

  • Rom-WAW

    Czy realizator dźwięku jest głuchy - po wizycie na paru różnych koncertach śmiem powiedzieć że tak. Głośność na Full, basy zagłuszają inne dźwięki. Muzyka często przesterowana i przykrywa wokal artysty. Realizatorze zadbaj o jakość swojej pracy i o uszy słuchających!
    16.05.2016
  • Scootie200

    Yay! Genialna praca.
    25.05.2014
  • lodo

    Przeważająca większość realizatorów dźwięku nie ma wiedzy z zakresu fizyki. W tym fachu liczy się praktyka. Na uczelniach są kierunki typu akustyka, inżynieria dźwięku jednak studenci uczą się tak suchej teorii np: rozkładu fal, a jak przychodzi do zrealizowania koncertu live na stole realizatorskim to już zaczyna sie problem. Często ludzi kończący te kierunki na AGH nie potrafią odróżnić wtyczki XLR od Jack.
    01.10.2013
  • Joseph

    Trudna praca, bardzo trudna i bardzo stresująca. Jak coś nie nie uda to będzie twoja wina. Dźwięk na koncertach jest najważniejszy. Jak coś się zepsuje ze światłem to jest tragedia ale jeszcze można dalej pociągnąć ten koncert ale jak już padnie dźwięk to koniec... Odpowiedzialna praca, ja bym chciała mieć doświadczonego i MYŚLĄCEGO realizatora dźwięku na swoim koncercie
    13.11.2012
  • nie wiem

    my jak idziemy na koncert to doceniamy artystów, jak są nagrody to dla artystów. mało kto docenia całą oprawę, ludzi, dzięki którym ten sukces został osiągnięty. Gdyby nie realizator dźwięku to nie wiem czy cokolwiek by się udało :) potrzeba, żeby ludzie zaczęli doceniać właśnie takich ludzi :)
    28.10.2012
  • pytanko

    a to prawda ze do realizacji dzwięku potrzebna jest wiedza z zakresu fizyki??
    04.10.2012
  • Greg

    Lizka ale teraz dałaś :-) kudłaty mikrofon? Ty chyba prędzej prezenter? Jeśli chodzi o ten zawód to trzeba mieć bardzo dobry słuch. Dźwięki muszą ze sobą współgrać i tworzyć jedność to jest bardzo ciężkie z tego co mówił znajomy kiedyś. Jemu sprawiało to trudności. Obecnie tez pracuje w tej branży ten mój znajomy. Teraz chyba tworzy jakieś podkłady z tego co wiem dla młodych wokalistów
    21.04.2012
  • Mary

    Lizka to źle Ci sie to kojarzy;-) Realizator to na prawde dobra fucha. On jest tak naprawdę odpowiedzialny za przebieg niektórych imprez. Aby dźwięk miał jakąs ciągłość i ten styl brzemienia, który został nałożony musi sporo się nameczyć. Muszą dbać o to aby dźwięk miał odpowednią jakośc. jak widzisz przy tego typu pracy trzeba być specjalistą jeśli chodzi o tą dziedzinę, jeśli jest inaczej to klapa.
    17.04.2012
  • lizka

    Kojarzy mi się ten zawód z panem biegającym z kudłatym mikrofonem hihihi
    04.01.2012
  • niewolnik

    I znów jak widać mamy zawód, który jest w pewien sposób profesjonalny i bardzo specjalistyczny i na nim można grubą kaske zarobić. Jak widać w dzisiejszym świecie liczą się profesjonaliści i konkretne zawody i wykształcenie
    04.01.2012