Specjalista ds. marketingu

Specjalista ds. marketingu odpowiada w firmie za działania marketingowe. Zajmuje się ich planowaniem, koordynacją oraz realizacją. Pełni funkcję samodzielną lub jest członkiem większego zespołu, czyli działu marketingu.

Predyspozycje
Specjalistę ds. marketingu powinny cechować umiejętności handlowca oraz specjalisty ds. reklamy. Ważna jest wiedza z zakresu sprzedaży, promocji oraz określania potrzeb rynku. Najlepsze efekty w tej pracy dają wyobraźnia, kreatywność, odpowiedzialność i umiejętność przewidywania. Specjalista ds. marketingu musi dobrze znać przynajmniej jeden język obcy, być otwarty na otoczenie i dbać o autoprezentację.

Status społeczny
Pozycja specjalistów ds. marketingu w ostatnich latach nieco się obniżyła ze względu na dużą liczbę absolwentów tego kierunku na rynku pracy. Ale w konkretnej firmie specjalista ds. marketingu wcale nie stracił na znaczeniu. Nadal ciąży na nim wielka odpowiedzialność za powodzenie wielu projektów i sukces firmy w ogóle. Od jego umiejętnej polityki zależą losy firmy. Jest też dobrze wynagradzany i często awansuje do funkcji dyrektora ds. marketingu.

Jak zostać specjalistą ds. marketingu?
Najlepiej wybrać studia wyższe na kierunku zarządzanie i marketing. Dostępność kierunku w różnych specjalnościach i konfiguracjach jest szeroka zarówno w uczelniach publicznych, jak i niepublicznych. Zarządzanie i marketing w ogólnych założeniach ma dawać podstawy do zarządzania dużą i małą firmą, w najrozmaitszych branżach. Daje też podstawy do pracy w marketingu w każdym przedsiębiorstwie. Studia na tym kierunku są zorientowane przede wszystkim na kształtowanie umiejętności menedżerskich i organizatorskich. Koncentrują się na zasadach i mechanizmach funkcjonowania firm w gospodarce rynkowej oraz skutecznym i efektywnym wykorzystaniu ich potencjału ekonomicznego.
Marketing i zarządzanie to dziedziny niezwykle szerokie. Ich przedmiot to cała rzeczywistość ekonomiczna, dlatego przedmioty, które pojawiają się podczas studiów, są zróżnicowane. Do klasycznych w tej dziedzinie należą: zarządzanie przedsiębiorstwem, marketing, rachunkowość, finanse, komunikacja w biznesie, psychologia w zarządzaniu, zarządzanie finansami. W trakcie studiów poznaje się głównie elementy marketingu, np. strategiczne planowanie i zarządzanie marketingowe, zachowania konsumenckie, analizy rynku i konkurencji oraz techniki badań marketingowych rynku. Spora część zajęć poświęcona jest aspektom społecznym, psychologicznym oraz komunikacyjnym marketingu i biznesu.

Gdzie do pracy?
Specjaliści uważają, że perspektywy dla tej grupy zawodowej są ciągle całkiem niezłe. Nastąpiło wprawdzie pewne nasycenie rynku pracy, jednak można uznać, że pracy dla marketingowców nie braknie nigdy. Wszak każda firma powinna zatrudniać minimum jednego specjalistę ds. marketingu. Tak więc pracy dla porządnych fachowców w tej dziedzinie nie zabraknie.

Zarobki
Początkujący specjalista ds. marketingu w niedużej firmie zarobi około 2,5 tys. zł netto na początek. Pracownik z kilkuletnim doświadczeniem, sprawujący samodzielne stanowisko w firmie, otrzyma pensję na poziomie 3,5 - 5 tys. złotych, a jako szef działu 6 - 8 tys. złotych. W większych miastach, zwłaszcza w stolicy, zarobki są zdecydowanie wyższe. Dyrektor ds. marketingu może liczyć na wynagrodzenie rzędu nawet 20 tys. zł miesięcznie.

Komentarze (6)

  • majka

    bo prawda jest taka, że nie trzeba mieć jakiegoś specjalnego wykształcenia do bycia specjalistą od marketingu, nie musisz nawet kończyć "marketingu i zarządzania" żeby w tym pracować, tak samo jak przedstawiciel handlowy....
    19.08.2012
  • kazdy jest dzis specem od marketingu

    z kim dzis nie zrozmawiasz, to specjalista z marketingu, sami marketingowcy wokol mnie, kazdy sie zna na reklamie i kazdy ma kompetencje, zeby zajmowac sie z firmie promocja
    03.08.2012
  • Bartoszik

    Tacy specjaliści to żadni specjaliści i taka jest prawda! Nie wiem skąd niektórzy się biorą to jakaś porażka. Mam czasami styczność w moim zakładzie z takim jednym, to normalnie szału idzie dostać. Nie wiem czy jest tak mało inteligentny czy nie umie sobie z życiem poradzić. Ale wszystko trzeba robić za niego. Młody jest no ale rok już pracuje i co? Nadal nic.
    01.05.2012
  • co krok, to spec od marketingu

    przez ostatnie lata namnożyło sie nam specjalistow od marketingu, jest ich jak psów, gdzie nie spojrzysz, masz speca ... do momentu, az nie zaczniesz z nim gadac i zadawac konkretnych pytan: czym sie zajmuje, w czym specjalizuje, co sadzi o marketingu internetowym, dzialaniach w social media, personal brandingu, itd, itd, nagle ludzie zaczynaja sie gubic i okazuje sie, ze ulotki zamawiaja i kalendarze na koniec roku
    29.03.2012
  • Ania

    Niedawno miałam wątpliwą przyjemność poznania Dyr. ds marketingu jednego z poznańskich hoteli...Jego autoprezentacja sprawiła, że moja noga już nie powstanie w tym hotelu. Polecam tym, którzy lubią kontakt z ludźmi i mają twórcze podejście
    04.01.2012
  • Yeti

    Dla \"garniturowców\"
    04.01.2012