Jakiego artykułu szukasz?

​Gaudeamus igitur w murach Cyber Universitas

Najważniejszym trendem, jaki obecnie możemy obserwować na globalnym rynku edukacyjnym jest wspomaganie nauczania poprzez asystę sztucznej inteligencji oraz intensyfikacja procesów robotyki i automatyki, w tym pierwsze próby wykorzystania robotów w roli prowadzących zajęcia.

​Gaudeamus igitur w murach Cyber Universitas

Przyzwyczailiśmy się już, że technologie cyfrowe zmieniają biznes, przemysł, transport czy medycynę. A co, gdyby sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy, blockchain czy rzeczywistość rozszerzona zmieniły również proces kształcenia na uczelniach wyższych?Jak bardzo sale wykładowe i aule mogą stać się „smart”? Kiedy wykłady poprowadzi robot lub avatar? Czy boty będą odpisywać na maile studentów i sprawdzać ich prace? Rewolucja za katedrą właśnie się zaczęła.

Technologie cyfrowe mogą zdecydowanie już dzisiaj uatrakcyjnić proces kształcenia, zwiększyć jego efektywność i skuteczność, a także optymalizować wrażenia edukacyjne każdej ze stron tego procesu: studentów i wykładowców, zmieniając przy tym nieodwracalnie tradycyjny system kształcenia.

Z raportu Technavio wynika zaś, że najważniejszym trendem, jaki obecnie możemy obserwować na globalnym rynku edukacyjnym jest wspomaganie nauczania poprzez asystę sztucznej inteligencji oraz intensyfikacja procesów robotyki i automatyki, w tym pierwsze próby wykorzystania robotów w roli prowadzących zajęcia. Zainteresowanie wzbudzają także Internet Rzeczy i blockchain oraz rzeczywistość rozszerzona i wirtualna. Wpływ tych technologii można rozpatrywać zarówno z punktu widzenia samego procesu kształcenia, jak i elementów infrastruktury mu towarzyszących.

Jak podaje raport Adecco „Innowacje społeczne - globalizacja sprzyjająca włączeniu społecznemu w rozwijających się krajach Europy” w 2050 r. system edukacji będzie stwarzał znacznie więcej możliwości niż obecnie, zwracając uwagę na wielość potencjalnych celów tego procesu. A to oznacza zmiany prowadzące do stopniowego przełamywania tradycyjnego podejścia do nabywania wiedzy i kształcenia. Wiele wskazuje na to, że edukacja już wkrótce przestanie być oparta na zapamiętywaniu określonych treści, wzorów czy dat, w coraz większym stopniu pozwalając studentom na bieżąco weryfikować teorię z praktyką.

Inteligentne sale, laboratoria czy aule mogą stać się przysłowiową edukacyjną „piaskownicą”, w której studenci będą testować przekazane im treści w praktyce, poszukiwać odpowiedzi i weryfikować zróżnicowane scenariusze zdarzeń rynkowych. Dzięki temu mieliby oni możliwość symulacji podejmowanych decyzji i weryfikacji popełnianych błędów w czasie rzeczywistym. Dotyczy to nie tylko uczelni inżynieryjno-technicznych, ale także uczelni związanych z naukami medycznymi, przyrodniczymi, społecznymi czy humanistycznymi.

Nauka przez praktykę i skojarzenia, według ekspertów, stanie się kluczowym kierunkiem edukacji w Gospodarce 4.0. Wiedza będzie wynikiem ciągłego rozwiązywania problemów, a kompetencje i umiejętności przyszłego absolwenta będą efektem całościowego doświadczenia, jakiego doznał w trakcie trwania przedmiotu i/lub całej swojej ścieżki edukacyjnej. Technologie cyfrowe przyczyniają się również do większej personalizacji procesu edukacji przez pryzmat możliwości i potrzeb poszczególnych studentów. Filtracja ich wyników, dzięki algorytmom sztucznej inteligencji, pozwoliłaby, w większym niż obecnie stopniu, na indywidualizację tempa nauki, dzięki czemu student stanie się integralną częścią procesu kształcenia. Wiele wskazuje również na to, że zmieni się rola wykładowcy i prowadzonych przez niego wykładów. Eksperci są bowiem zdania, że w ciągu kilkunastu lat, powrócimy do tradycji małych seminariów i relacji mistrz oraz jego uczeń - student. Wykładowca - ekspert w swojej dziedzinie, jednocześnie będzie łączył w sobie umiejętności coacha i mentora. Prowadzone z nim rozmowy i dyskusje, podobnie jak za czasów Arystotelesa mają poszerzać horyzonty przyszłych studentów, ukierunkowywać ich i skłaniać ku samodzielnym poszukiwaniom odpowiedzi.

Edukacja powinna być bowiem procesem, w którym mamy nabywać określonych umiejętności i kompetencji pozwalających nam elastycznie reagować na rynku pracy, realizować swoje pasje i kreować nową rzeczywistość. Sama obecność na zajęciach już wkrótce nie wystarczy. Trzeba się w nie zaangażować, zanurzyć w wiedzę. Technologie cyfrowe stają się narzędziem do tego, by się rozwijać, atrakcyjnym wsparciem procesu kształcenia. Dzięki nim wiedza może stać się namacalna, a towarzyszące temu kolejne doświadczenia i emocje będą, w dużo większym stopniu niż obecnie, motywować, oddziaływać na zmysły studentów, wpływając na poziom zrozumienia i zapamiętywania poszczególnych treści. Uczelnia ma szansę stać się wówczas swoistym inkubatorem kreatywności, zwłaszcza, gdy będzie jednocześnie współpracować z biznesem, prowadząc do sytuacji, w której wymiarem edukacji nie będzie zaliczenie określonej liczby przedmiotów czy semestrów nauki, a raczej zakres posiadanych przez studenta kompetencji sprawdzanych w ramach interdyscyplinarnych testów.

Ale technologie cyfrowe możemy już dzisiaj znaleźć w inteligentnych salach wykładowych, pozwalających na automatyczne odtwarzanie poszczególnych materiałów dydaktycznych, dzięki komunikacji z komputerem wykładowcy i umiejętnościom samodzielnej identyfikacji zajęć zgodnie z jego harmonogramem. Coraz częstszym rozwiązaniem okazują się elektroniczne legitymacje studenckie, które stają się dla uczelni cennym źródłem wiedzy o nawykach i preferencjach swoich studentów. Tym samym pozwalają na dostarczanie im pożądanych treści, dostęp do zdigitalizowanych materiałów i dokumentów, a także w niektórych przypadkach w sposób autonomiczny, bez zaangażowania prowadzącego, zweryfikować obecność studentów na zajęciach. Intrygującym rozwiązaniem mogą okazać się już wkrótce chatboty czy voiceboty wykorzystywane w rutynowych czynnościach w procesie obsługi studentów czy w procesach rekrutacji.

Ciekawą alternatywą są także asystenci – boty oparte na sztucznej inteligencji, jak Jill Watson, która w Instytucie Technologii w stanie Georgia odpowiadała na maile, umieszczała posty na forum i zadawała studentom pytania w imieniu prowadzącego. W Japonii roboty pomagają w nauce języków obcych, a w Chinach testowane są rozwiązania, dzięki którym sztuczna inteligencja będzie sprawdzała testy egzaminacyjne, jak również prace opisowe, weryfikując ich poprawność merytoryczną, styl wypowiedzi czy zdolności analitycznego myślenia. Podobne testy trwają też w USA. I tak dla przykładu aplikacja Gradingcope opracowana na Uniwersytecie Kalifornijskim pozwala, zgodnie z deklaracją twórców, skrócić czas sprawdzania testów do 90% w stosunku do czasu, jakiego potrzebuje na to człowiek. Nie dziwi również fakt, że coraz częściej uczelnie sięgają po technologie cyfrowe modyfikując proces zarządzania inteligentnymi budynkami. Systemy ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, oświetlenia, oddymiania mogą autonomicznie dostosowywać się do faktycznych aktywności pracowników i studentów, w tym w czasie rzeczywistym.

Sceptycy są jednak zdania, że na radykalne zmiany przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. Wynika to zarówno z ograniczeń finansowych, jak i socjo-kulturowych, związanych z jednej strony, z tradycjami kształcenia na uczelniach wyższych, z drugiej ze świadomością i poziomem akceptacji technologii cyfrowych. Wizja Cyber Universitas może jednak wcale nie być aż tak odległa.

dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, Katedra Marketingu, Wydział Zarządzania UŁ

***

Dominika Kaczorowska-Spychalska jest doktorem nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Aktualny obszar jej zainteresowań naukowych obejmują technologie cyfrowe, w szczególności Internet of Things (IoT) i sztuczna inteligencja (AI) oraz ich implikacje w biznesie, z uwzględnieniem ich wpływu na zachowania człowieka (Homo Cyber Oeconomicus). Jest autorką (w części współautorką) ponad 50 publikacji wydanych zarówno w wydawnictwach polskich, w tym czasopismach branżowych skierowanych do praktyków (np. „Marketing w Praktyce”), jak i zagranicznych (np. Springer). Reprezentowała Polskę podczas Konferencji Państw Grupy Wyszechradzkiej "V4 Conference on Artificial Intelligence" (Workshop Session: Societal challenges and labour market impacts by AI), a także była w grupie ekspertów zewnętrznych Ministerstwa Cyfryzacji zaangażowanych w prace nad przygotowaniem „Założeń do strategii AI w Polsce”. Jest współautorką programu „Inteligentne technologie i człowiek”.

Zobacz także Prezentację Wydziału Zarządzania UŁ w portalu

Powiązane treści

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Politechnika Łódzka
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Politechnika Częstochowska
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Politechnika Śląska
  • Akademia Tarnowska
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Akademia Zamojska
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Politechnika Białostocka
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Uniwersytet Kaliski
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Politechnika Poznańska
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Uniwersytet WSB Merito Szczecin
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego