Jakiego artykułu szukasz?

​#Instamatka w czasie pandemii

Trwająca pandemia diametralnie zmieniła nasze życie, pracę, a niejednokrotnie zakres obowiązków. Praca zdalna, a także zamknięte żłobki, szkoły i przedszkola miały ogromny wpływ na organizację życia rodzinnego.

​#Instamatka w czasie pandemii

Dr Anna Krasnova oraz dr Patrycja Mizera-Pęczek z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego zbadały nastroje i opinie młodych matek korzystających z portalu społecznościowego Instagram. Jak obecnie wyglądają obowiązki „instamatek”? Jak łączą pracę z opieką nad dziećmi? Jakie są ich największe problemy? Co myślą o pracy zdalnej i elastycznych godzinach pracy? Między innymi na te pytania odpowiadają wyniki przeprowadzonego badania.

Rok pandemii w Polsce odznaczył się nie tylko zmianami globalnymi z punktu widzenia całego społeczeństwa. Modyfikacji uległ również, a może przede wszystkim, tryb i styl życia ludzi. W związku z wprowadzanymi ograniczeniami przenieśliśmy do świata online nie tylko edukację czy pracę, ale także życie prywatne. Coraz częściej w Internecie dzielimy się też swoimi przeżyciami, doświadczeniami i emocjami. Analiza raportów branżowych wskazuje, że tylko w ciągu ostatniego roku w Polsce przybyło aż 1,4 miliona nowych użytkowników mediów społecznościowych, a na aktywność na Facebooku, TikToku czy Instagramie przeznaczamy średnio 2,5 godziny dziennie (blisko 1/3 czasu spędzonego online). Co ciekawe, z roku na rok w mediach społecznościowych zauważalny jest wzrost aktywności matek (CBOS) - warto zwrócić uwagę, że to szczególnie młode mamy, które w związku ze zmianą trybu życia, spowodowaną urodzeniem dziecka, częściej doświadczają poczucia utraty kontroli nad własnym losem oraz samotności. Kontakty wirtualne stają się dla nich pewnego rodzaju substytutem relacji towarzyskich oraz uatrakcyjniają spędzanie pozornie bezproduktywnego czasu (np. podczas drzemki dziecka).

Należy dostrzec, że sytuacja kobiet na rynku pracy wciąż jest gorsza w porównaniu do mężczyzn, a pandemia tylko pogłębiła nierówności w tym zakresie. To właśnie matki podczas pandemii, w znakomitej większości, przejęły obowiązki rodzicielskie, co sprawiło, że musiały sobie poradzić z koniecznością łączenia ich z obowiązkami zawodowymi w warunkach nowej codzienności.

Dr Anna Krasnova i dr Patrycja Mizera-Pęczek rozpoznały doświadczenia „instamatek” związane z łączeniem przez nie ról rodzicielskich i zawodowych w okresie pandemii. Do badania wyselekcjonowano posty opublikowane na portalu w okresie pierwszego roku trwania pandemii w Polsce (od marca 2020). Autorki interesowało: jak często „instamatki” pracujące w okresie pandemii wykonują swoją pracę zdalnie, na jakie aspekty pracy zdalnej zwracają uwagę, z jakimi trudnościami się spotykają, jakie atuty takiej pracy zauważają, jaką rolę odgrywa łączenie ról zawodowych i prywatnych „instamatek” w ich codzienności, czy jest łatwiej/trudniej niż przed pandemią oraz jak okres pandemii oddziałuje na ich codzienne funkcjonowanie.

Instamatki w dobie pandemii

Zgodnie z założeniami badawczymi autorek, matki aktywne na Instagramie dzieliły się w wirtualnym świecie swoimi doświadczeniami radzenia sobie z nowymi sytuacjami i zmianą nawyków. Analizowane przez autorki posty dotyczyły różnorodnych aspektów łączenia ról macierzyńskich z pracą zawodową w nowej codzienności naznaczonej pandemią. Najważniejsze dylematy wyodrębnione z narracji „instamatek” to: zmagania z nowymi wyzwaniami edukacji dzieci i opieki nad dziećmi w domu bez wsparcia instytucji opiekuńczo-wychowawczych; nowe emocje i doświadczenia, które redefiniują podejście do macierzyństwa; nowy podział obowiązków w rodzinach i konflikty, które powstają na tym tle. Ponadto, z badań wynika, że zmieniło się podejście matek do proponowanych im rozwiązań, służących kształtowaniu równowagi praca-życie w okresie przed pandemią. „Instamamy” nie są już tak entuzjastycznie nastawione do umożliwienia im pracy zdalnej oraz do elastycznych godzin pracy. W ich opiniach jest to rozwiązanie krótkookresowe, które nie sprawdza się, gdy kobiety przejmują na swoje barki obowiązki opiekuńczo-wychowawcze.

Mamy aktywne na Instagramie pisały w swoich postach, że nowa pandemiczna codzienność sprawiła, że w ich rodzinach przestały funkcjonować wypracowane i rutynowe praktyki. Komunikowały, że to właśnie one przejęły obowiązki związane z edukacją dzieci i opieką nad nimi, redukując tym samym czas, który mogły poświęcać pracy zawodowej i pracując przy tym w o wiele trudniejszych niż dotychczas warunkach (np. w nocy lub przed komputerem ustawionym na kuchennym blacie z małymi dziećmi trzymanymi na kolanach). Nieco częściej o trudach codzienności pisały te „instamatki”, które miały możliwość pracy zdalnej, niż te, które z racji wykonywanego zawodu nie mogły pracować z domu. Aktywne w mediach społecznościowych mamy zwróciły także uwagę na uciążliwości wynikające z braku wyraźnej granicy pomiędzy przestrzenią do pracy, a przestrzenią do “życia w rodzinie”.

Jest to obecnie istotne wyzwanie dla pracodawców, by stworzyć pracującym matkom angażujące i ambitne wyzwania zawodowe, którym będą mogły sprostać w nowych okolicznościach pracy. Na uwagę zasługuje też fakt, że zgodnie z wynikami przeprowadzonych badań, pandemia w negatywny sposób oddziałuje na zdrowie psychofizyczne matek, a nowa codzienność zawodowa powoduje nadmierny stres, często wynikający z braku możliwości wykonywania pracy na dotychczasowym poziomie. Tymczasem komunikaty matek pracujących zdecydowanie nie są narzekaniem na codzienność, w której funkcjonują. Badane kobiety konstruktywnie oceniają rzeczywistość, wskazują na swoje nowe potrzeby, oczekiwania związane z pandemiczną codziennością oraz chwalą się nowymi sposobami rozwiązywania problemów, zarówno rodzicielskich, jak i zawodowych.

Z badań dr Anny Krasnovej i dr Patrycji Mizery-Pęczęk z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego wynika, że „instamatki” stają się coraz bardziej świadome swoich mocnych stron: wielozadaniowości i umiejętności organizowania życia zawodowego i rodzinnego. Ponadto z narracji kobiet aktywnych w social media wynika, że oczekują, aby ich głos w rozwiązywaniu kwestii społecznych był bardziej słyszalny.

***

Dr Anna Krasnova - adiunkt w Katedrze Zarządzania Zasobami Ludzkimi na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu (2019), absolwentka Wydziału Zarządzania na kierunku zarządzanie ze specjalnością zarządzanie zasobami ludzkimi (2014, 2012). Jej zainteresowania badawcze to: nowoczesne formy rekrutacji i selekcji pracowników, turystyka biznesowa i wyjazdy incentive jako narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi, budowanie marki pracodawcy i pracownika oraz derekrutacja. Pasjonatka organizacji i przeprowadzania tematycznych imprez okolicznościowych oraz eventów służbowych z kilkuletnim doświadczeniem w tym obszarze. Prywatnie młoda mama, łącząca obecnie opiekę nad kilkunastomiesięcznym dzieckiem z pracą zdalną.

Dr Patrycja Mizera-Pęczek - adiunkt w Katedrze Zarządzania Zasobami Ludzkimi na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu (2019), absolwentka Wydziału Zarządzania oraz Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ na kierunkach: zarządzanie spec. zarządzanie zasobami ludzkimi (2014), pedagogika spec. pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej (2014) oraz spec. edukacja przez sztukę (2012). Absolwentka studiów podyplomowych w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego (2020). Jej zainteresowania badawcze to: współczesne koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzanie zasobami ludzkimi w sektorze kultury, zarządzanie twórczymi pracownikami oraz audiosfera miejsc pracy. Prywatnie mama Kaliny i Liliany.

Zobacz także Prezentację Wydziału Zarządzania UŁ w portalu w portalu


Powiązane treści

Cyfrowa etyka i poskramianie robotów - Noc Innowacji​ na Wydziale Zarządzania UŁ​
Cyfrowa etyka i poskramianie robotów - Noc Innowacji​ na Wydziale Zarządzania UŁ​
Automatyzacja Procesów Biznesowych na Wydziale Zarządzania UŁ
Automatyzacja Procesów Biznesowych na Wydziale Zarządzania UŁ
Fake newsy, czyli uwaga na epidemię fałszywych informacji
Fake newsy, czyli uwaga na epidemię fałszywych informacji
​Czy naprawianie rzeczy uratuje świat przed odpadami?
​Czy naprawianie rzeczy uratuje świat przed odpadami?
​Emocje w świecie sztucznej inteligencji
​Emocje w świecie sztucznej inteligencji
Młodzież dzisiaj dorasta inaczej
Młodzież dzisiaj dorasta inaczej
Skandaliczni autorzy grzecznych lektur
Skandaliczni autorzy grzecznych lektur
Wakacje w pojedynkę nie takie straszne
Wakacje w pojedynkę nie takie straszne
Jak utrzymać związek na odległość na studiach?
Jak utrzymać związek na odległość na studiach?
Obcy w domu, czyli jak radzić sobie ze współlokatorem
Obcy w domu, czyli jak radzić sobie ze współlokatorem
Przewodnik po dystopiach
Przewodnik po dystopiach
Adopcja na odległość
Adopcja na odległość

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Politechnika Częstochowska
  • Akademia Zamojska
  • Politechnika Poznańska
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Politechnika Łódzka
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Politechnika Śląska
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Akademia Tarnowska
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Uniwersytet Kaliski
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie