Jakiego artykułu szukasz?

​Jak kształcić specjalistów przyszłości?

Nowe potrzeby rynku wpływają na gwałtownie rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT, co z kolei bezpośrednio przekłada się na konieczność stworzenia nowoczesnych i przemyślanych systemów edukacyjnych. Tylko dzięki nim firmy z dowolnego sektora zyskają odpowiednio wyszkolone kadry specjalistów, mogących sprostać wyzwaniom przyszłości.

​Jak kształcić specjalistów przyszłości?

Nie ma wątpliwości, że pandemia Covid-19 przyspieszyła rozwój technologiczny w wielu obszarach. Dynamicznie zmieniająca się sytuacja wymusza decyzje o rozpoczęciu procesów digitalizacji w niemalże wszystkich branżach. Nowe potrzeby rynku wpływają na gwałtownie rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT, co z kolei bezpośrednio przekłada się na konieczność stworzenia nowoczesnych i przemyślanych systemów edukacyjnych. Tylko dzięki nim firmy z dowolnego sektora zyskają odpowiednio wyszkolone kadry specjalistów, mogących sprostać wyzwaniom przyszłości.

DIGITALIZACJA ŚWIATA

Po prawie półtora roku pandemii nie wyobrażamy sobie powrotu do stanu sprzed lockdownu – ułatwienia związane z pracą i nauką na odległość na dobre zadomowiły się w naszym postrzeganiu rzeczywistości. Ta wyjątkowa sytuacja stała się pretekstem do zredefiniowania wielu potrzeb, także tych zawodowych. Wiele firm postawiło na transformację cyfrową, digitalizację procesów biznesowych, inwestycje w nowe rozwiązania, innowacyjność. Niezależnie od branży, rozwijanie firmy czy usługi biznesowe nie mogą dziś nie uwzględniać kwestii technologicznej czy myślenia o klientach rozproszonych po całym świecie.

Coraz częściej spotykamy się ze stwierdzeniem, że liderzy w każdym sektorze gospodarki stają się jednocześnie firmami technologicznymi, co sprawia, że specjaliści IT stają się z dnia na dzień bardziej potrzebni – mówi Aleksandra Suchorzewska, ekspertka i wykładowczyni studiów MBA skierowanych do branży IT w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. – Wydaje się, że polskie firmy dobrze poradziły sobie z wyzwaniami związanymi z pandemią, umożliwiając pracownikom pracę zdalną, a klientom dostarczając usługi cyfrowe. Obserwując to, co się dzieje na rynku, trzeba powiedzieć, że największym wyzwaniem jak brak odpowiednich kadr. Firmy wszelkimi sposobami starają się przyciągnąć do siebie pracowników z bardzo wysokimi kompetencjami IT. Takich osób po prostu nie ma na rynku. Oznacza to, że z jednej strony kształcimy ich za mało, a z drugiej, że nasi eksperci IT zaczęli szukać pracy nie tylko na rynku polskim i coraz częściej pracują dla podmiotów zagranicznych, co sprawia, że u nas nie są dostępni.

SPECJALISTA POTRZEBNY OD ZARAZ!

Inwestycje w rozwój technologiczny to dzisiaj przede wszystkim inwestycje w profesjonalistów, którzy ten rozwój mają kształtować. Bez osób wyspecjalizowanych w obszarze IT, cyfryzacji, digitalizacji i wielu innych, nie sposób dziś mówić o rozwoju gospodarczym kraju. Obecnie już nie tylko wielkie korporacje, ale także mali i średni przedsiębiorcy coraz chętniej patrzą na przyszłość swojego biznesu w kontekście rozwoju technologicznego.

Świadomość, że obszar nowych technologii jest najszybciej rozwijającym się ze wszystkich innych, stwarza konieczność kształcenia młodych ludzi na najwyższym poziomie. Szacuje się, że w całej Unii Europejskiej brakuje 600 tysięcy programistów, w Polsce liczba ta wynosi 50 tysięcy osób (przy 250 tysiącach aktywnych obecnie programistów). Specjaliści IT to obecnie jedynie 3% siły roboczej w Polsce, z czego zaledwie 0,9% to kobiety.

Absolwenci kierunków związanych z nowymi technologiami zostają niemal od razu wciągnięci przez rynek, znajdując pracę w Polsce lub za granicą, najczęściej jeszcze w trakcie studiów. Osoby, które wychodzą dziś ze szkół i uczelni wyższych, powinny być otwarte na zmiany i uważnie śledzić sytuację na rynkach zagranicznych. Przyszłość należy do tych, którzy nie kończą swojej edukacji na poziomie inżyniera lub magistra, ale stale się rozwijają i podnoszą swoje kompetencje. Wysokiej jakości programy studiów wspierają takie postawy zarówno pod kątem przekazywanej wiedzy, jak i networkingu.

Obserwujemy również coraz częstsze decyzje dotyczące przebranżowienia się, czy potrzeby dokształcania i rozwoju kompetencji w wybranym, bardziej atrakcyjnym na rynku kierunku – mówi Aleksandra Suchorzewska. – Powoduje to istotne zwiększenie zainteresowania edukacją, studiami kształcącymi w wąskiej, eksperckiej dziedzinie. Przykładem takiego specjalistycznego programu jest MBA dla branży IT w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.

ROZWÓJ KOMPETENCJI TO ROZWÓJ BRANŻY

Obszar IT to nieustannie rozwijająca się dziedzina. Proces kształcenia wymaga zatem elastyczności i dostosowania do zmieniających się bardzo szybko wymagań rynku. Coś, co było priorytetem w edukacji pięć lat temu, dziś może być nieistotne i niepotrzebne. Technologia zmienia dzisiejsze zawody i zmusza do patrzenia na stare zagadnienia z nowej perspektywy.

Żyjemy w świecie VUCA. Program kształcenia powinien dopasowywać się do dynamicznych zmian, tak bardzo widocznych w obszarze nowych technologii i rozwoju IT. Istotne jest dokładne sprecyzowanie sylwetki słuchacza, określenie jego potrzeb, a także maksymalne dostosowanie studiów do wymagań rynku. Osoba kończąca edukację wyższą powinna posiadać pełną wiedzę na temat możliwości i szerokich rozwiązań technologicznych w procesach biznesowych, powinna znać potencjał rynku IT i potrafić z tego potencjału we właściwy sposób korzystać. Uczelnie chcące kształcić najlepszych specjalistów powinny systematycznie aktualizować i redefiniować założenia programowe.

Studia muszą pokazywać potencjał innowacji, otwierać myślenie kreatywne i perspektywiczne, powinny być podstawą do dynamicznego rozwoju zawodowego, wzrostu kompetencji i efektów biznesowych – mówi Aleksandra Suchorzewska. – Na naszych studiach MBA skupiamy się przede wszystkim na poszukiwaniu odpowiednich narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów biznesowych, a także dopasowaniu odpowiednich metod technologicznych do potrzeb rynku.

Wybierając studia powinniśmy kierować się doświadczeniem wykładowców, współpracą uczelni z przedsiębiorcami, czy też partnerstwem z innymi uczelniami zarówno w kraju, jak i za granicą.

Wiele znamienitych uczelni, podobnie jak Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, prowadzi studia we współpracy z pracodawcami. Oferta studiów MBA 4 IT została stworzona we współpracy z Microsoftem. Dzięki tej współpracy program edukacyjny tworzą nie tylko naukowcy, ale przede wszystkim praktycy, dzielący się swoim doświadczeniem i wiedzą. To również sposób, aby stale aktualizować założenia i treści programowe oferty studiów – dodaje Aleksandra Suchorzewska. – Ta współpraca przebiega bardzo efektywnie i przynosi korzyści obu stronom, w szczególności jest bardzo doceniana przez studentów. To zdaniem specjalistów najlepsza forma kształcenia dla osób posiadających już pewne podstawy teoretyczne.

PRAKTYCZNIE POZA SCHEMATEM

O ile tradycyjna edukacja jest cały czas ważna, kluczowe stało się doświadczenie praktyczne wpisane w ramy studiów. Coraz większego znaczenia nabierają także elastyczne formy dokształcania, w tym samokształcenia. Na platformach cyfrowych dostępne dziś są różnego rodzaju kursy i szkolenia, ich oferta nieustannie się poszerza. Dodatkowo wielu dostawców technologii umożliwia studentom czy słuchaczom studiów podyplomowych bezpłatny lub preferencyjny dostęp do swoich rozwiązań, co sprawia, że osoby chcące się rozwijać mają możliwość nabycia nowych kompetencji na wyciągnięcie ręki.

Praca w sektorze IT to jednak nie tylko fachowa wiedza. Niezwykle ważna jest również umiejętność współpracy i zarządzania zespołem – także tym rozproszonym. Niezbędnym elementem studiów jest nabywanie kompetencji miękkich, takich jak efektywna komunikacja, team building czy odnajdywanie się w różnych modelach pracy, dostosowanych do zmieniającego się świata. W specjalistycznych programach edukacyjnych popularność zyskują niestandardowe zajęcia praktyczne, np. grywalizacja czy improwizacja.

Pamiętajmy – dodaje Suchorzewska – że w rozwoju ścieżki zawodowej najważniejsza jest postawa absolwenta, chęć rozwoju i otwartość na innowacje. Każdą uczelnię tworzą ludzie, zarówno wykładowcy jak i studenci.

Jakkolwiek nowe technologie zawładnęły ogromną częścią naszej rzeczywistości a cyfrowy świat stał się dla wielu z nas podstawową przestrzenią funkcjonowania, warto uświadomić sobie paradoks wynikający z rosnącego obecnie zapotrzebowania na wszechstronnie wykwalifikowaną kadrę specjalistów IT. Przyszłość i rozwój firm zależą od inwestycji przede wszystkim w ludzi a nie w coraz nowsze, gotowe rozwiązania. Na naszych oczach rośnie dziś wartość edukacji, specjalistycznych programów studiów a nade wszystko – odpowiednio przygotowanych do pracy absolwentów kierunków IT, gotowych wdrażać, nadzorować i rozwijać wszystkie sektory gospodarki.


Powiązane treści

Studia informatyczne w Katowicach i woj. śląskim
Studia informatyczne w Katowicach i woj. śląskim
Studia informatyczne w Olsztynie i woj. warmińsko-mazurskim
Studia informatyczne w Olsztynie i woj. warmińsko-mazurskim
Studia informatyczne w Zielonej Górze i woj. lubuskim
Studia informatyczne w Zielonej Górze i woj. lubuskim
Studia informatyczne w Kielcach i woj. świętokrzyskim
Studia informatyczne w Kielcach i woj. świętokrzyskim
Studia informatyczne w Opolu i woj. opolskim
Studia informatyczne w Opolu i woj. opolskim
Studia informatyczne w Rzeszowie i woj. podkarpackim
Studia informatyczne w Rzeszowie i woj. podkarpackim
Studia informatyczne w Lublinie i woj. lubelskim
Studia informatyczne w Lublinie i woj. lubelskim
Studia informatyczne w Gdańsku i woj. pomorskim
Studia informatyczne w Gdańsku i woj. pomorskim
Studia informatyczne w Białymstoku i woj. podlaskim
Studia informatyczne w Białymstoku i woj. podlaskim
Studia informatyczne w Szczecinie i woj. zachodniopomorskim
Studia informatyczne w Szczecinie i woj. zachodniopomorskim
Studia informatyczne w Toruniu, Bydgoszczy i woj. kujawsko-pomorskim
Studia informatyczne w Toruniu, Bydgoszczy i woj. kujawsko-pomorskim
Studia informatyczne w Łodzi i woj. łódzkim
Studia informatyczne w Łodzi i woj. łódzkim
Studia informatyczne w Krakowie i Małopolsce
Studia informatyczne w Krakowie i Małopolsce
Studia informatyczne we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku
Studia informatyczne we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku
Studia informatyczne w Warszawie i na Mazowszu
Studia informatyczne w Warszawie i na Mazowszu
Studia informatyczne w Poznaniu i Wielkopolsce
Studia informatyczne w Poznaniu i Wielkopolsce

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Akademia Tarnowska
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Politechnika Łódzka
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Gdański
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Politechnika Śląska
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Akademia Zamojska
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Politechnika Częstochowska
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Uniwersytet Kaliski
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Politechnika Poznańska
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu