Pilot wycieczek

Pilot wycieczek ma do wykonania szereg zadań związanych z obsługą turystów. Odpowiada za ich bezpieczne dotarcie na miejsce przeznaczenia, organizuje przejazdy, noclegi, wyżywienie, zwiedzaniem, ewentualną opieką lekarską.

Predyspozycje
Pilotem turystycznym może zostać osoba pełnoletnia, o dobrym stanie zdrowia, ze znajomością w mowie i w piśmie co najmniej jednego języka obcego. Pilot musi być otwarty na ludzi i ich potrzeby, komunikatywny, odpowiedzialny, lubiany. Niezbędna jest znajomość geografii i kultury krajów, do których pilotuje wycieczki. Czasami musi być także przewodnikiem, dlatego powinien posiadać wiedzę o zabytkach, kulturze, historii odwiedzanych krajów. W sytuacjach awaryjnych i nietypowych musi zachować zimną krew. Powinien być dobrym psychologiem, żeby odczytać potrzeby uczestników imprezy.

Status społeczny

Zawód pilota jest postrzegany jako interesujący głównie dla ludzi młodych: studentów, osób bez zobowiązań rodzinnych, świeżo upieczonych absolwentów zdobywających doświadczenie w turystyce. Tryb życia pilota wycieczek (nieobecność w domu) bardzo urtudnia stabilizację i powoduje, że niewiele osób decyduje się na tę pracę przez kilkanaście lat bez przerwy. Należy jednak zauważyć, że w branży tej można osiągnąć w krótkim czasie przyzwoite dochody. Dodatkową wartością jest darmowe zwiedzenie wielu krajów świata z możliwością nawiązania ciekawych kontaktów oraz doszlifowania języka obcego.

Jak zostać pilotem wycieczek?
Możliwości zaistnienia w zawodzie jest kilka. Można po maturze ukończyć specjalistyczny kurs i zdać egzamin. Ale po kursie niekoniecznie dostanie się pracę, bo biura turystyczne, zwłaszcza renomowane, same kierują na kursy, a prócz tego wymagają zdania egzaminu wewnętrznego. Od kandydata wymaga się, by był pełnoletni, ukończył szkołę średnią, miał stan zdrowia umożliwiający wykonywanie zawodu, odbył szkolenie i praktykę, uzyskując stosowne zaświadczenie oraz by zdał egzamin na pilota lub przewodnika wycieczek przed komisją powołaną przez wojewodę. Egzamin nie należy do łatwych. W teście trzeba odpowiedzieć na 150-200 szczegółowych pytań.
Chcąc jeździć za granicę, przyszły pilot musi zdać jeszcze egzamin językowy w urzędzie wojewódzkim. Nie jest to konieczne, jeśli posiada on dyplom ukończenia studiów filologicznych czy nauczycielskiego kolegium języków obcych lub świadectwo ukończenia szkoły z językiem obcym za granicą.

Jeśli jednak kandydat chce jedynie zacząć karierę od stanowiska pilota, lepiej uczyni zdając na AWF, gdzie uzyska pełne wykształcenie turystyczne na kierunku turystyka i rekreacja. W polskich uczelniach publicznych i niepublicznych jest to jeden z popularniejszych kierunków studiów.
Specjalności i profile studiów są zróżnicowane. Do podstawowych należy obsługa ruchu turystycznego oraz hotelarstwo. Tu jest najwięcej kandydatów ze względu na zapotrzebowanie rynku. Obie branże są ze sobą związane, ale dzieli je też bardzo dużo: inne typy zawodów, inny klient i inny sposób działania. Do tej grupy specjalności należą też takie, jak obsługa turystyki, animacja turystyki i rekreacji czy informatyka w turystyce. Ze specjalności czysto rekreacyjnych warto wymienić samą rekreację, pedagogikę czasu wolnego czy odnowę psychosomatyczną.
Studia są tak zaprojektowane, żeby student zapoznał się nie tylko z organizacją turystyki, ale i z marketingiem, zarządzaniem oraz ekonomią. Wiedza, którą się uzyskuje, jest rozległa i pozwala absolwentom na sporą mobilność na rynku pracy. W trakcie nauki studenci uczą się kilkunastu kluczowych przedmiotów, jak geografia turystyczna krajoznawstwo, zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne, podstawy turystyki, teoria i metodyka turystyki, marketing usług turystycznych i rekreacyjnych, informatyka w turystyce i rekreacji, a nawet prawo w turystyce i rekreacji czy metody i techniki obsługi ruchu turystycznego.

Gdzie do pracy?
Absolwenci studiów na kierunku turystyka i rekreacja stawiają w pierwszej kolejności na zatrudnienie w swojej branży. Niestety rynek jest dość mocno nasycony specjalistami. Z badań Instytutu Turystyki w Warszawie wynika, że około tylko około 25-30 procent z nich znajduje zatrudnienie w branży.
Dlatego aby zwiększyć swoje szanse na zdobycie zawodu pilota wycieczek, warto już podczas studiów podjąć współpracę z biurem podróży. To procentuje na przyszłość i mocno zwiększa możliwość zatrudnienia.

Zarobki
Wynagrodzenie pilota zależy od jego aktywności, czyli ilości zleceń na obsługę turystów. Zwyczajowo pilotom płaci się bowiem za dzień imprezy. Stawki wahają się od 150 do 350 złotych za dzień, ale w niektórych biurach wynoszą nawet 500 zł.

Komentarze (31)

  • agata

    podobno teraz zawód pilota i przewodnika ma być wpisany na listę wolnych zawodów... ciekawe co z tego dobrego wyniknie, moim zdaniem tylko wykształceni ludzie w tym kierunku powinni się zajmować tą pracą
    03.08.2013
  • klaudyna

    moja kuzynka jest pilotem wycieczek, jest super opalona, ma fajne ciuchy, jest panią swojego losu, zawsze nam opowiada gdzie była co zwiedziła ;) niestety, nie ma męża, rodziny, nawet chłopaka bo zwyczajnie nie ma na to czasu. żyje tylko pracą a nie wiem czy warto przeżyć swoje życie w ten sposób
    01.02.2013
  • magda

    ciekawe ile prawdy jest w tym co mówią nam piloci wycieczek :) podejrzewam, że księża opowiadają sobie śmieszne sytuacje spowiedzi to piloci wycieczek opowiadają sobie jakie bajki opowiadają turystą :)
    06.01.2013
  • włóczykij

    Ja osobiście i tak wolę spacerować sam z mapą i jakimś podręcznym przewodnikiem. Może zwiedzanie wtedy jest trochę bardziej skomplikowane i czasochłonne, ale może mniej kosztowne?
    07.11.2012
  • rafi

    znam osobę której dniówka to ponad 300zł wiec chyba nie wszędzie zarobki sa takie tragiczne ;)
    03.11.2012
  • angel

    No tak, praca wydaje się być godna uwagi. Ale te zarobki trochę małe... Musisz przekazać dużo wiedzy ze swojej strony i pilnować, żeby turyści byli zadowoleni i to wszystko za marne 150 zl.,.. Lipa
    29.10.2012
  • zuzka

    super sprawa. jezdzisz w rozne miejsca, caly czas cos sie dzieje, praca nie jest monotonna, życ nie umierac ;) co prawda, jezyki trzeba znac i cala historie niektorych miejsc ale gdy ktos ma taka pasje i zainteresowania to naprawde swietna opcja pracy :)
    09.10.2012
  • odp

    angielski musisz znać biegle bo bez tego ani rusz, gdybyś do tego umiał niemiecki albo inny język to będzie korzystniej dla Ciebie ale jak by nie było angol jest podstawa w tym zawodzie
    04.10.2012
  • karolina

    a ile języków obcych powinien znac taki pilot?? angielski wystarczy??
    04.10.2012
  • turysta

    ale przecież pilot wycieczek to nie tylko oprowadzanie wycieczek szkolnych i staruszków po zabytkach, to tez pilotowanie kierowcy czy dbanie o bezpieczenstwo uczestników oraz pilnowanie by wszystko szło zgodnie z planem, mi sie to nawet podoba
    04.10.2012
  • toniedlamnie

    wydaje mi się, że ten zawód już odchodzi do lamusa...osobiście nie chciałbym chodzić niezależnie od pogody z grupa turystów i przynudzać im o kościołach, zabytkach i pomnikach...
    04.10.2012
  • doświadczony

    Pilot wycieczek to nie jest taki lajtowy zawód jaki się wydaje dla studentów, taki pilot odpowiedzialny za bezpieczeństwo turystów, formalności, standardy oczekiwanych przez nich usług, masa rzeczy.. wiem bo skończyłem TiR i zdobyłem uprawnienia pilota wycieczek
    02.10.2012
  • gerstaka

    możesz pracować w biurze podróży, albo w ośrodkach wypoczynkowych, albo założyć własną działalność organizując wycieczki ;)
    04.09.2012
  • karol

    studiuję turystykę i rekreację na 2 roku, kiedyś myślałem żeby właśnie zostać pilotem wycieczek, ale teraz myślę o czymś bardziej ambitnym, tylko co mógłbym robić po takim kierunku??
    26.08.2012
  • karol

    studiuję turystykę i rekreację na 2 roku, kiedyś myślałem żeby właśnie zostać pilotem wycieczek, ale teraz myślę o czymś bardziej ambitnym, tylko co mógłbym robić po takim kierunku??
    26.08.2012
  • kaskader

    Piloci to mają płacone za dzień wycieczki, bądź za ten czas jaki się opiekują wycieczką. Czasami nie jest do końca znane ile zarobią przy takim systemie rozliczeniowym. jesli mamy już wczesniej zaplanowaną pracę to jest to do przewidzenia, ale nigdy nic nie wiadomo. Ja bym nie chciał tak pracować. No ale jakby pomyśleć, że na dzień mają po 200 zł to ładna sumka wychodzi
    05.05.2012
  • Darcia

    Ja tam pasjonuję się podróżami i chciałabym pracować w jakimś kierunku związanym własnie z wyjazdami. Ogólnie myślałam o pracy w buirze podróży. Tez musi być fajna robota. No ale jako taki pilot wycieczek to nawet nie pomyslałam. Teraz to już mam dylemat;p no ale ja to mam jeszcze czas na zastanowienie dopiero jestem w gimnazjum
    03.05.2012
  • Honcia

    Eternal to nieźle to co piszesz. Nawet nie wiedziałam o tym wcześniej. czyli pilot może być przewodnikiem, lecz nie zawsze no to dość ciekawe. Jak widać nie może być jeśli chodzi o te większe zabytkowe miasta. No w sumie może i to lepiej. Taki przewodnik bardziej się zna i lepiej wyszystko wytłumaczy niż pilot wycieczki. Co do takich malutkich wycieczek to tez właśnie tak mi się wydawało, że może być to piot
    30.04.2012
  • Eternal

    Jestem pilotem wycieczek i chciałabym sprostować kilka kwestii. W tym roku, w związku z deregulacją zawodów, odbędą się w Urzędach Marszałkowskich egzaminy na pilota wycieczek po raz ostatni (najprawdopodobniej). Pytań jest nie 200, a dokładnie 30. Egzamin na pilota tak w ogóle składa się z dwóch części: testowej i ustanej. Pilot nie może być przewodnikiem w pewnych określonych miejscach np. Rzym, Ateny, Kraków, Warszawa, Łódź, Wrocław itd itp natomiast może i często wchodzi w rolę przewodnika w innych miejscach, np zwiedzanie zamków na Szlaku Orlich Gniazd. Jeśli mielibyście jakieś pytania, to postaram się na nie odpowiedzieć. Piszcie na adres dietetyk.rekrutacja@wp.pl
    27.04.2012
  • Diana

    Pilot wycieczek także może być przewodnikiem i ja uważam, że to jest bardzo dobra opcja. To jest chyba nawet najlepsza opcja. Niektórzy tutaj pisali, że nic nie ma związanego z przewodnikiem to trochę się mylili. Dużo więcej kasy będzie miał za to. Nie bedzie tracił czasu na czekanie w autokarze aż inny przewodnik opowie wszystko wycieczce po prostu ja tutaj widze same plusy
    22.04.2012
  • papi

    Ja jestem dość młoda położną. I pracuje w jednym z wiekszych szpitali w Polsce- mówię tutaj o specjalistycznym szpitalu położniczym. Nie jest tak źle. My np nie mamy nadgodzin bo personel jest rozbudowany i nie ma takiej potrzeby. Tutaj pacjenci nasz z zasady szanują. Czasami zdarzy się jakaś panienka, która mysli, że jestesmy na posyłki ale trzeba to przezyć. Kazdy zawód ma swoje minusy. Placa mała tak jak pisaliście. Ale co zrobić...
    20.04.2012
  • Kasik

    oj ja miałam fajnego pilota wycieczki do Rzymu. Ten to był gość. Nie dość, że świetni ubrany to wszystko potrafił tak fajnie wytłumaczyć, zaciekawić. Oczywiście to było w autokarze, bo potem mieliśmy już jakiegoś przewodnika, który się nie sprawdził. Wspominam dobrze tą wycieczkę mimo wszystko. Czasy licelane ;)
    20.04.2012
  • Melody

    opel masz racje. Kompetencje miękkie liczą się bardzo w tej pracy. Ale tez muszę przyznać, że takie kompetencje teraz będą na topie w wielu zawodach. Osoby będące liderami w tym zawodzie powinny być ludźmi cierpliwymi, opanowanymi i spokojnymi!! Często myli się tutaj ten zawód z przewodnikiem, lecz jest to błąd, ponieważ pilot wycieczek nie oprowadza turystów po zabytkach ani innych punktach wycieczki. Fafik tak jak piszesz język to podstawa to chyba oczywiste, wyobrażacie sobie pilota wycieczek nie potrafiącego się porozumieć? To śmieszne...
    16.04.2012
  • Opel

    Tutaj zapewne liczą się takz komeptencje miękkie - ich nie da się wyuczyć na żadnej z lekcji
    09.01.2012
  • Ania

    cecha pierwszorzędna - CHARYZMA i umiejętność ciekawego przekazywania wiedzy...ale tego nie uczą niegdzie
    04.01.2012
  • PP

    Wymagana przede wszystkim cierpliwość w stosunku do kłopotliwych wycieczkowiczów...
    04.01.2012
  • Izkaz

    Pilot wycieczek to chyba nie do końca to samo co przewodnik :)tak mi się zdaje. Ja np wolałabym być pilotem wycieczek niż przewodnikiem ;p
    04.01.2012
  • Ulcia

    Moi drodzy :) Nie ma to jak być przewodnikiem - moje marzenie
    03.01.2012
  • fafik

    Języki to podstawa. Masz przecież różnych turystów... Jeśli chodzi o wiedzę to chyba pasują tam pasjonaci, ktorzy lubią góry, morze no i chodzić po muzeach
    02.01.2012
  • JERZYK

    Języki chyba są podstawą w tym zawodzie? Wiedza historyczna na bank również. JA AKURAT NIE JESTEM DOBRY Z TYCH RZECZY
    28.12.2011
  • ilonka

    Super sprawa. Jak dla mnie to połączenie przyjemnego z pożytecznym. Uwielbiam podróże i jesli miałabym na tym zarabiać to super! Myślę o tym aby iść na TiR .
    27.12.2011