Jakiego artykułu szukasz?

Analiza i kreowanie trendów. Nowy kierunek studiów w UWM w Olsztynie

W innowacyjnym programie studiów Analiza i kreowanie trendów realizowanym przez Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie skoncentrowano się na powiązaniu wiedzy z praktycznymi umiejętnościami. Czytaj więcej poniżej.

Analiza i kreowanie trendów. Nowy kierunek studiów w UWM w Olsztynie

W POSZUKWANIU I TWORZENIU TRENDÓW - NOWY KIERUNEK STUDIÓW W UWM W OLSZTYNIE

W ofertach kształcenia polskich uczelni coraz częściej pojawiają się nowe, interdyscyplinarne kierunki, związane z zawodami przyszłości. Jednym z nich jest Analiza i kreowanie trendów. Pierwsi studenci rozpoczną kształcenie już w nadchodzącym roku akademickim. W innowacyjnym programie studiów skoncentrowano się na powiązaniu wiedzy z praktycznymi umiejętnościami. Na uczelniach holenderskich i brytyjskich jego odpowiednikiem jest trendwatching młoda i dynamicznie rozwijająca się dziedzina wiedzy i kompetencji zawodowych.

Trendwatching

Liczą się w nim umiejętności śledzenia i określania najważniejszych kierunków rozwoju rynku, procesów społecznych oraz zjawisk kulturowych. Trendwatching pozwala wskazywać na aktualne potrzeby i preferencje konsumentów. Ułatwia planowanie produkcji różnorodnych dóbr oraz tworzenie innowacyjnych usług. Jest czymś poważniejszym aniżeli tylko lansowanie krótkotrwałych mód czy postaw konsumpcyjnych. Pozwala rozumieć wartości i powiązane z nimi motywy działania ludzi. Trendwatching nie jest jasnowidztwem, jest umiejętnością rozumienia przyszłości i tworzenia jej możliwych scenariuszy. Wymaga śledzenie procesów i głównych kierunków rozwoju w różnych perspektywach, np. kilku lub kilkunastu lat. Wartość trendwatchingu polega na tym, że wyznacza możliwe kierunki rozwoju, ukazuje już rozpoczęte procesy, a jednocześnie wskazuje na ścieżki, którymi dopiero podążymy w przyszłości.

Specyficzną wiedzę i umiejętności trendwatcherów wykorzystuje się powszechnie. Są nimi zainteresowane zarówno korporacje, duże, małe firmy produkcyjne oraz sprzedawcy usług. Korzystają z nich również organizacje społeczne, polityczne, a nawet rządowe. Trendy mają uniwersalny charakter i występują we wszystkich dziedzinach życia. Ujawniają się w gospodarce, konsumpcji, życiu społecznym, kulturze czy polityce. Wiedza trendwacherów daje możliwość szerszego i wnikliwszego rozumienia przemian dokonujących się aktualnie i w przyszłości. Dzieje się tak, ponieważ wśród trendów, jakie możemy obserwować i w których sami uczestniczymy, rysują się również dalekosiężne procesy, a ich kierunek można próbować ustalać lub nawet tworzyć. Znanymi trendwatcherami są m.in. Marian Salzman, Josephine Green, Lidewij Edelkoort, Zuzanna Skalska.

Interdyscyplinarność i innowacyjność

Kształcenie na nowym kierunku opiera się na czterech filarach: filozofii, informatologii, ekonomii i socjologii. Innowacyjnie powiązano cztery dyscypliny, by stworzyć warunki do wszechstronnego rozumienia zjawisk i procesów gospodarczych, społecznych oraz kulturowych. Współczesny rynek pracy, oparty na tworzeniu rozwiązań kreatywnych, wymaga interdyscyplinarności. Jego podstawą są zespoły specjalistów z różnych dziedzin, zorientowane na rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie i działanie. Kultura interdyscyplinarnego podejścia do pracy koncepcyjnej to wymaga współpracy przedstawicieli różnych nauk.

Jednym z podstawowych celów kształcenia jest upowszechnianie postaw odpowiedzialności za planowanie własnej drogi rozwoju zawodowego. Koncepcja kierunku zakłada innowacyjne rozwiązania w programie kształcenia, m.in. w zakresie pracy dyplomowej. Obok dotychczasowej formy, będzie ona mogła również przybierać formę nowatorskiego projektu, gotowej usługi, produktu, strategii, stworzonych na podstawie samodzielnej analizy rynku i powiązanych z działalnością firmy, instytucji lub organizacji.

Pracownicy i pracodawcy – poszukiwanie konsensusu

Jedną z przesłanek koncepcji kształcenia nowego kierunku studiów były wyniki badań socjologicznych. Zostały przeprowadzone wśród uczniów szkół średnich oraz studentów UWM w Olsztynie. Zebrano również opinie blisko dwudziestu pracodawców o wymaganiach stawianych absolwentom.

Wyniki pokazują, że wśród uczniów najważniejsze w wyborze kariery zawodowej są ich zainteresowania oraz pasje. Zarobki oraz prestiżowa praca są wymieniane w dalszej kolejności. Obecni uczniowie w przyszłości najczęściej chcieliby prowadzić własną działalność gospodarczą. Najpopularniejsze są zawody prawnicze i medyczne. Wysoki odsetek przyszłych studentów nie ma jeszcze wyraźnie sprecyzowanych planów zawodowych, a decyzję o wyborze ścieżki kształcenia odkłada w czasie. Powodów tego postępowania można szukać wśród dynamicznych zmian rynku pracy. Zdecydowana większość uczniów szkół średnich chce kontynuować naukę w szkole wyższej, a wśród preferowanych typów szkół dominuje uniwersytet.

Zarówno uczniowie, jak i studenci uznają pogląd, że wykształcenie wyższe jest potrzebne lub przydatne do osobistego rozwoju zawodowego. Potwierdzają to ich oczekiwaniach wobec studiów. Powinny one dawać wiedzę specjalistyczną i zawodową, poszerzać zainteresowania. Za kluczowe kompetencje badani uznają: komunikatywność, skuteczność, odpowiedzialność, kreatywność. Niemniej ważne są dla nich: elastyczność, analityczne myślenie, zespołowe działanie oraz innowacyjność.

Z wywiadów z pracodawcami wynika, że rynek pracy nie gwarantuje zatrudnienia ani absolwentom kierunków humanistycznych, ani technicznych. W myśleniu wielu osób dominuje stereotyp bezrobotnych humanistów. Jednak wbrew niemu, pracodawcy zatrudniający absolwentów kierunków humanistycznych podkreślali przydatność ich specjalistycznych umiejętności i kompetencji. Ceniono analityczne myślenie, komunikację interpersonalną, sprawne redagowania tekstów i inne. Według pracodawców, niezależnie od ukończonego kierunku, ważne są takie cechy, jak świadomość potrzeby ciągłego uczenia się, gotowość do podejmowania wyzwań, odpowiedzialność, zaangażowanie społeczne, kreatywne podejście do życia, uczciwość oraz posiadanie pasji.

Zawód przyszłości

Rynek pracy jest coraz bardziej wymagający dla absolwentów szkół wyższych. Śledząc dane statystyczne i komentarze do nich, można dostrzec zmieniające się uwarunkowania tego rynku, szczególnie związane z nowymi trendami zawodowymi. Wśród nich są takie, które jeszcze niedawno były niszowe lub ich nie było w ogóle. Analizy skłaniają do wniosku, że odpowiedni wydaje się wybór takiego kierunku, który wpisuje się w istniejącą lub wyłaniającą się tendencję na rynku pracy i na którym sprawdzają się najbardziej zaskakujące połączenia wiedzy i doświadczeń, z wielu dziedzin i dyscyplin naukowych czy zawodowych. Jeśli prześledzić komentarze z zachodnioeuropejskich czasopism ekonomicznych, do takich kierunków studiów, a bardziej do takich zawodów przyszłości należy zaliczyć m.in. zawód trendwachera, trendsettera (po polsku: analityka i kreatora trendów). Rozpoznanie trendów zachodzących w otoczeniu ekonomiczno-społecznym, a następnie ich analiza i możliwość ich oceny i przewidywania, wyłania się jako ważna i konieczna wiedza i umiejętność zawodowa. Trudno więc wyzbyć się przekonania, że absolwenci proponowanego kierunku będą kompetentni, by pracować w środowisku wymagającym elastyczności, interdyscyplinarności w obrębie wiedzy i umiejętności, a w dalszej kolejności łatwo dostosowujący się do różnorodnych i zmiennych ról oraz wymagań zawodowych. Słowem, niekonwencjonalne, uniwersalne, kreatywne podejście do coraz bardziej nieschematycznego ludzkiego działania.

Zobacz także Prezentację UWM w Olsztynie

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Uniwersytet Kaliski
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Akademia Tarnowska
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Akademia Zamojska
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Politechnika Częstochowska
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Politechnika Łódzka
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Politechnika Śląska
  • Politechnika Poznańska
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu