Dr Maria Mazur, prorektor Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
W cyklu "Osobowości uczelniane" rozmowa z dr Marią Mazur, prorektor Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie.
Kreatywność, przedsiębiorczość i umiędzynarodowienie uczelni. To trzy główne elementy wyróżniające Wyższą Szkołę Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie. Czym jeszcze charakteryzuje się WSPA pośród uczelni niepublicznych na Lubelszczyźnie? Jak wygląda jej współpraca ze środowiskiem społeczno-gospodarczym? Czy warto studiować na tej uczelni? O tym, ale nie tylko, rozmawiamy z dr Marią Mazur, prorektor WSPA.
ML: Co jest misją i wizją Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie?
Maria Mazur: W naszej codziennej pracy poruszamy się w trzech obszarach, które są jednocześnie elementami naszej misji i wizji, mianowicie – kreatywność, umiędzynarodowienie uczelni, przedsiębiorczość. W większości szkół wyższych studentów uczy się szablonowego postępowania, które jest w opozycji do naszego – kreatywnego. To nas wyróżnia na rynku szkolnictwa wyższego na Lubelszczyźnie. Cytując naszego mentora - Profesora Makarego K. Stasiaka - Założyciela i Prezydenta Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, kreatywność to wychodzenie poza szablonowe postrzeganie otaczającej nas rzeczywistości. Drugim elementem jest umiędzynarodowienie uczelni. W gronie kadry naukowo-dydaktycznej WSPA znajdują się wykładowcy z zagranicy. Od ośmiu lat kształcimy zagranicznych studentów. Pierwszą grupą młodych ludzi, którzy przyjechali do nas studiować, byli studenci z Ukrainy. Obecnie kształcimy studentów z 30 państw Europy i Świata. Stale przyjeżdżają do nas osoby z Ukrainy, państw UE ale też z Azji Centralnej i Afryki. Stałym elementem programów kształcenia są zajęcia z komunikacji międzykulturowej, aby móc sprawnie współpracować ze studentami z zagranicy. Kolejny element to przedsiębiorczość. Szereg przedmiotów na WSPA związanych jest z tą dziedziną. Przedsiębiorczość pojawia się w każdym programie, niezależnie od kierunku studiów.
ML: Jakimi metodami dydaktycznymi posługuje się kadra naukowa?
MM: Oferujemy nowoczesne metody kształcenia. Stawiamy na zajęcia praktyczne, a nie na teoretyczne wykłady. Jeśli pojawia się teoria, jest to raczej forma dialogu, interakcji ze studentem. Większość przedmiotów ma formę praktyczną – czyli jest prowadzona w postaci gier symulacyjnych, ćwiczeń terenowych, prezentacji, debat, dyskusji, omawiania studium przypadku. Studenci interpretują też teksty źródłowe.
ML: Od jak dawna to praktyka dominuje w Państwa uczelni?
MM: W 2015 roku wszystkie kierunki przeszły z profilu ogólnoakademickiego na profil praktyczny. Polega on na ścisłej współpracy z otoczeniem społeczno – gospodarczym. Stanowią je firmy i instytucje, z którymi omawiamy i uzgadniamy programy kształcenia. Zajęcia prowadzą praktycy, którzy dzielą się ze studentami wiedzą i zdobytym doświadczeniem. Ponadto, studenci przyjmowani są na praktyki, które – zgodnie z Ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym – trwają sześć miesięcy. Dzięki temu, pracodawca może pominąć okres adaptacyjny i po odbytych praktykach, mieć w pełni wdrożonego, wartościowego pracownika. Uzgadniamy z pracodawcami specjalności, na których studenci uczą się umiejętności ściśle związanych z późniejszą pracą.
ML: Proszę opowiedzieć o jakości kształcenia oferowanej na Państwa uczelni.
MM: Na naszej uczelni funkcjonuje sprawny Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia, na który składa się 20 procedur, związanych z monitorowaniem programów studiów, realizacją zajęć dydaktycznych, monitorowaniem zmian na rynku pracy oraz losów zawodowych absolwentów, czy rozwojem kadry dydaktycznej. Na program studiów i jego realizację wpływa również opinia studentów, która co roku jest weryfikowana za pośrednictwem anonimowej ankiety. Pytamy studentów o ocenę kadry dydaktycznej, obsługę administracyjną, program studiów czy infrastrukturę. Na podstawie owych ankiet co roku wyróżniamy najlepszych nauczycieli akademickich podczas Inauguracji Roku Akademickiego.
ML: Jak często przeprowadzają Państwo takie ankiety?
MM: Robimy je dwa razy w roku. Ankieta jest anonimowa, dlatego studenci chętnie i otwarcie wymieniają w niej swoje spostrzeżenia dotyczące funkcjonowania uczelni. To dla nas doskonały feedback, dzięki któremu możemy się doskonalić.
ML: W WSPA studiują osoby z ponad 30 państw Europy i świata. Kanclerz Elwira Przybylska powiedziała nam, że różnorodność pozytywnie wpływa na życie uczelni. Jak Pani postrzega współpracę polskich i zagranicznych studentów oraz wykładowców?
MM: Współpracy musieliśmy się wspólnie nauczyć. Pamiętam, jak osiem lat temu zostałam zatrudniona w dziale współpracy międzynarodowej, jako pracownik administracyjny. Przyjmowaliśmy pierwszą grupę z Ukrainy. Wtedy, wspólnie ze współpracownikami, zrozumieliśmy, jak bardzo istotne w tym przypadku jest sprawowanie opieki. Studenci zagraniczni różnią się od polskich studentów wiekiem. W większości są to osoby niepełnoletnie. Kończą szkoły średnie w wieku 16 – 17 lat. Opieka jest zatem w tym przypadku niezbędna. Sama pochodzę z Kazachstanu, dlatego łatwiej było mi zająć się tymi studentami.
Osiem lat temu, jako pierwsi spośród niepublicznych szkół w Lublinie, otworzyliśmy Letnią Szkołę Języka Polskiego. Widzieliśmy, że różnica znajomości języka polskiego między studentami polskimi a zagranicznymi jest widoczna. Wprowadziliśmy do programu studiów lektorat z języka polskiego. Przedmiotem obowiązkowym we wszystkich programach jest komunikacja międzykulturowa. Pracownicy przechodzą przez warsztat przygotowujący do pracy z zagranicznymi studentami. Obsługa, zarówno podczas rekrutacji jak i w dziekanacie, odbywa się w czterech językach: polskim, angielskim, rosyjskim, ukraińskim.
ML: Jak absolwenci WSPA odnajdują się na rynku pracy? Prowadzą Państwo statystyki?
MM: Mamy Akademickie Biuro Karier, które monitoruje losy zawodowe naszych absolwentów. Pomagamy studentom oraz wspieramy ich na etapie poszukiwania pracy. W zeszłym roku, w październiku, współorganizowaliśmy Ogólnopolski Tydzień Kariery oraz Targi Pracy, w których udział wzięło około 50 firm i instytucji.
ML: Jakie plany na 2020 rok?
MM: Z pewnością pojawią się nowe specjalności, które dyktuje nam rynek pracy. Pracujemy nad złożeniem wniosku o wydanie uprawnień o studia drugiego stopnia na kierunku Architektura. Inicjatorami złożenia owego wniosku są studenci I stopnia na kierunkach Architektura i Projektowanie Wnętrz. Okres rekrutacji jeszcze się nie rozpoczął, więc nie mogę zdradzić wszystkich szczegółów związanych z ofertą.
ML: Które kierunki studiów cieszą się teraz największą popularnością?
MM: Bez wątpienia jest to Projektowanie Wnętrz. Kierunek pojawił się w ofercie podczas naboru 2019/2020. Funkcjonuje w ramach wydziału Nauk Technicznych. Jest objęty projektem Unii Europejskiej, dlatego dla części studentów jest to kierunek bezpłatny.
Mamy też kierunki, które od lat cieszą się dużym zainteresowaniem: Zarządzanie i Informatyka. W ubiegłym roku otrzymaliśmy uprawnienia na drugi stopień, czyli studia magisterskie z zakresu Zarządzanie. Na informatykę mamy największy nabór w Lublinie.
ML: Czy w jakiś sposób współpracują Państwo z otoczeniem biznesowym, które jest pracodawcą absolwentów WSPA?
MM: Na każdym kierunku funkcjonuje Rada Konsultacyjna. Składa się ona z ekspertów, którzy współtworzą i opiniują program kształcenia. Bardzo często to właśnie eksperci z otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni wskazują nam, jaką wiedzą, umiejętnościami czy kompetencjami społecznymi powinien wykazywać się absolwent, żeby osiągać sukcesy na rynku pracy. Wsłuchujemy się w ich głos, modyfikujemy nasze programy.
ML: Czy i jak zmienia się WSPA? Chodzi mi głównie o kształcenie? Czy kierują się Państwo tymi samymi zasadami, co w momencie powstania uczelni?
MM: Jak najbardziej, zmiany następują. W 1998 roku WSPA zaczynała od jednego kierunku: Zarządzanie. Obecnie oferujemy ich kilkanaście. Mamy też dwa wydziały: Wydział Nauk Technicznych oraz Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych. Przejście z profilu ogólnoakademickiego na profil praktyczny było, moim zdaniem, innowacyjną i ważną zmianą. Ponadto dzisiaj, dzięki środkom UE, na uczelni niepublicznej studenci mają możliwość studiować bezpłatnie, odbywać płatne praktyki, szkolić się, rozwijać umiejętności językowe, wyjeżdżać za granicę na praktykę czy kształcenie w ramach wymiany międzynarodowej.
ML: Bardzo dziękuję za rozmowę.
MM: Dziękuję serdecznie.