Dr Sylwia Rydz - psycholog i wykładowca Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu
W cyklu "Osobowości uczelniane" dzisiaj rozmowa z dr Sylwią Rydz, psychologiem oraz wykładowcą Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi.
Dr Sylwia Rydz to psycholog oraz wykładowca w Wyższej Szkole Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi w Łodzi. Prowadzi zajęcia na kierunkach pedagogika oraz psychologia. Jest nauczycielem – praktykiem. Zawodowo interesuje się psychologią małego dziecka, relacjami w rodzinie, wspomaganiem rozwoju małego dziecka, samotnym rodzicielstwem, zastosowaniem i efektami hipoterapii.
- Czy praca na Uczelni jest Pani pasją?
Pracę ze studentami staram się realizować z pasją, "zarazić" studentów ciekawością drugiego człowieka, zachęcać do badania siebie i swoich zasobów. Dla mnie zajęcia ze studentami, to nie tyle przekazywanie wiedzy, co spotkanie z bardzo ciekawymi ludźmi, których mogę poprowadzić po drogach i zakamarkach psychologii.
- Co najbardziej lubi Pani w swojej pracy?
W pracy, najważniejszy jest dla mnie kontakt z drugim człowiekiem. Dzięki temu, że prowadzę zajęcia ze studentami, mam możliwość wielu spotkań z bardzo ciekawymi ludźmi. Są to osoby, które mają wiele różnorakich doświadczeń, pomysłów, które świetnie można wykorzystać w późniejszej pracy psychologa. Najbardziej sobie cenię zajęcia, gdzie bezpośrednio możemy się spotkać, wymienić opiniami, spostrzeżeniami, poznać siebie i swoje poglądy na życie. Lubię też towarzyszyć studentom w ich drodze, w odkrywaniu swoich przekonań oraz budowaniu i rozwijaniu swoich zasobów osobistych.
- Czy wykładowca powinien być bardziej przyjacielem czy mentorem studenta? Czy da się te role połączyć?
Wykładowca to swego rodzaju przewodnik na drodze zdobywania wiedzy i kompetencji. Życzliwość i przyjazne nastawienie dla studentów jest jak najbardziej pomocne na drodze uczenia się.
- Charyzmatyczny nauczyciel - czym się powinien charakteryzować?
Charyzmatyczny nauczyciel jest zainteresowany swoją dziedziną i zaangażowany w pracę. Stara się być na bieżąco, zdobywa nową wiedzę i ciągle się doskonali. Potrafi w atrakcyjny sposób opowiadać o swojej pracy, jest przekonany do celu i skuteczności swoich działań zawodowych. Potrafi także ciekawy sposób dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem ze studentami, zachęca ich do działań praktycznych, do realizacji swoich pomysłów, do badania różnych podejść i aspektów omawianych tematów.
- Wykład, ćwiczenia, projekty – czy wykorzystuje Pani niekonwencjonalne metody pracy ze studentami?
Każdy rodzaj zajęć jest dla mnie spotkaniem z ciekawymi ludźmi, wymianą doświadczeń, dyskusją w grupie. To też możliwość spojrzenia na omawiane tematy z różnych aspektów. W przypadku studentów uczących się w trybie niestacjonarnym, bardzo ważnym aspektem jest wykorzystanie ich dotychczasowych doświadczeń życiowych i zawodowych. Dużą wartość mają dla mniej zajęcia, gdzie mogę skorzystać z energii, wiedzy i doświadczeń studentów. Szczególnie atrakcyjną formą zajęć są dla mnie warsztaty, gdzie studenci mogą odkrywać siebie i swoje relacje z innymi ludźmi. Co pewien czas wykorzystuję też do zajęć moją pasję - kontakt z końmi. Zapraszam studentów na warsztaty budujące świadomość samego siebie, budowanie pewności siebie poprzez kontakt z końmi. Dzięki takiej formie zajęć, uczymy się w niestandardowy sposób budować relacje i poznawać siebie - zarówno swoje zasoby jak i swoje ograniczenia.
- Co jest dla Pani największą nagrodą, co przynosi najwięcej satysfakcji w pracy ze studentami?
Największą satysfakcję daje mi świadomość, że udało i się kogoś poprowadzić, skłonić do refleksji, odkryć i rozwinąć zasoby osobiste studenta.
Interesuje Cię kierunek Pedagogika? Czytaj więcej na stronie uczelni.
Planujesz studia na Psychologii? Czytaj więcej na stronie uczelni.
Zobacz także Prezentację WSBiNoZ w Łodzi