Jakiego artykułu szukasz?

​Finansowanie uczelni na nowych zasadach - komentarz: dr Jacek Kalinowski​

W budżecie państwa na 2017 rok przeznaczono na szkolnictwo wyższe i naukę łącznie ponad 20 mld zł. Ponad połowa tej kwoty (10,5 mld zł) to środki przeznaczone na działalność dydaktyczną. Od wielu lat jest to najważniejsze źródło finansowania publicznych szkół wyższych, co dobitnie potwierdzają dane statystyczne.

​Finansowanie uczelni na nowych zasadach - komentarz: dr Jacek Kalinowski​

Finansowanie uczelni na nowych zasadach - plusy, minusy i kierunki zmian

Komentuje zastępca kwestora Uniwersytetu Łódzkiego[1]

Komentarz: dr Jacek Kalinowski, Katedra Rachunkowości, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki

Autor na co dzień uczestniczy w dyskusjach i spotkaniach związanych z przystosowywaniem się uczelni w Polsce do zasad nowego algorytmu podziału dotacji dydaktycznej

W budżecie państwa na 2017 rok przeznaczono na szkolnictwo wyższe i naukę łącznie ponad 20 mld zł. Ponad połowa tej kwoty (10,5 mld zł) to środki przeznaczone na działalność dydaktyczną. Od wielu lat jest to najważniejsze źródło finansowania publicznych szkół wyższych, co dobitnie potwierdzają dane statystyczne. Dodatkowo udział przychodów z dotacji dydaktycznej w przychodach ogółem publicznych uczelni wyższych w Polsce od wielu lat systematycznie rośnie.

Obecnie trwa dyskusja nad nową ustawą o szkolnictwie wyższym, która ma wejść w życie od roku akademickiego 2018/2019. W związku z tym, że największe zmiany dotkną systemu finansowania uczelni, analiza nowych zasad powinna skupiać się przede wszystkim na regułach przydzielania dotacji dydaktycznej. Jakie są szanse i zagrożenia wynikające ze zmian? Czy polskie uczelnie będą stosować model, który sprawdza się w Niemczech?

Uczelnie publiczne finansowane są z dotacji budżetowych, środków zewnętrznych (np. z UE) oraz przychodów własnych. W zdecentralizowanym środowisku uczelni gospodarowanie źródłami finansowania jest jednym z ważniejszych elementów zarządzania. Obecny rząd zdecydował się na dość radykalne rozwiązanie już od roku 2017 – istotną zmianę algorytmu podziału dotacji dydaktycznej (podstawowej), stanowiącej główne źródło finansowania uczelni publicznych.

W zależności od typu uczelni przychody z działalności dydaktycznej stanowią 70% - 93% wszystkich przychodów operacyjnych. Dla przykładu, w 2015 r. przychody z działalności dydaktycznej uczelni wyższych wynosiły średnio 83%. Przeciętnie ok. 79% z tych przychodów pochodzi z dotacji budżetowych.

Zupełnie inne podejście do dydaktyki – nowy wskaźnik SSR

Nowy wskaźnik SSR (students-staff ratio), który pojawił się w algorytmie podziału dotacji w 2017 roku, jest konsekwencją całkowicie odmiennego podejścia do dydaktyki w uczelniach. Współczynnik SSR oznacza liczbę studentów przypadających na jednego pracownika akademickiego. Jego pożądana wartość ustalona została na 13, tzn. że modelowym stanem, który nie skutkuje zmniejszeniem dotacji, jest nie większa niż 13 liczba studentów przypadających na jednego nauczyciela w skali uczelni.

Do tej pory, w dużym uproszczeniu, jednostki te dostawały tym więcej pieniędzy z dotacji, im więcej miały studentów. Obecnie zasada ta uległa radykalnemu odwróceniu – duża liczba studentów oznacza nie wzrost, a spadek dotacji.

Do tego momentu Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego „promowało” uczelnie, które przyjmowały najwięcej studentów. Zatem większość szkół wyższych dostosowało swoje działania do takiej polityki, przeznaczając istotne środki finansowe na działania promocyjne, zatrudniając pracowników administracyjnych w celu zwiększania efektywności pozyskiwania nowych studentów oraz ustalając wysokie limity rekrutacyjne na rok akademicki 2016/2017, jak również często na 2017/2018. W tym kontekście wprowadzenie nowego algorytmu jest powszechnie krytykowane.

Z jednej strony nowy algorytm jest odpowiedzią na zgłaszany od dłuższego czasu postulat akademików, aby podnieść rangę uczelni przez zmniejszenie liczby studentów przypadających na jednego nauczyciela. Oznacza to, że dostęp dla studentów do uczelni, szczególnie tych najlepszych, powinien być znacznie trudniejszy i powinien wymagać od kandydatów większego poziomu wiedzy i innych umiejętności. Z tego punktu widzenia sposób podziału dotacji według nowego algorytmu jest oceniany pozytywnie. Druga strona medalu to czas wprowadzenia zmian, powszechnie uważany za zbyt szybki, gdyż zmiana zasad obowiązująca od 01.01.2017 r. została uchwalona 16.12.2016 r.

Każda zmiana pociąga za sobą szereg ryzyk i potencjalnych korzyści. Doświadczenia zagraniczne w finasowaniu uczelni wyższych wyraźnie wskazują, że odpowiedni dobór mierników efektów i właściwe uwzględnienie ich wartości są bardzo trudne. Jednak większe finansowanie nauki jest niezbędne do nadania polskiej gospodarce charakteru innowacyjnego, a system finansowania powinien zachęcać uczelnie do przeznaczania większej ilości środków na badania i rozwój, aby uniknąć tzw. pułapki przeciętnego produktu. Jest to jedna z pięciu pułapek rozwojowych zidentyfikowanych w Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Polega ona na tym, że zbyt wiele przedsiębiorstw opiera swoją konkurencyjność na dostarczaniu nieskomplikowanych produktów po najniższej cenie, a instytucje publiczne stosują w zamówieniach kryterium najniższej ceny. Państwo musi nie tylko wesprzeć firmy w zwiększaniu innowacyjności, ale też samo, poprzez system zamówień publicznych, stać się wymagającym technologicznie klientem.

Funkcjonujący obecnie i przez ostatnie lata model zdobywania przez uczelnie przychodów własnych głównie z opłat za studia (np. niestacjonarne) nie ma już racji bytu. Wynika to chociażby z niżu demograficznego, co potwierdza spadająca z roku na roku liczba studentów studiów niestacjonarnych. Nowy model finansowania powinien być bardziej proefektywnościowy, zorientowany na cel i konkurencyjny, a jednocześnie odpowiedzialny, stabilny, zapewniający możliwości rozwoju i większą autonomię w dysponowaniu środkami. Istotna jest stabilność (przewidywalność) finansowania, dlatego też zasady finansowania uczelni nie powinny być zmieniane zbyt gwałtownie - powinny być to zmiany ewolucyjne, długoterminowe.

Planowane zmiany w zasadach finansowania szkolnictwa wyższego powinny być szansą na jego rozwój oraz na to, aby polska nauka stała się konkurencyjna na świecie. Założenia i kierunki zmian należy ocenić pozytywnie, jednak zazwyczaj o końcowym efekcie decydują rozwiązania szczegółowe, a tych obecnie jeszcze nie ma. Wydaje się, że o powodzeniu wprowadzanych zmian zadecyduje determinacja lub jej brak u obecnie rządzących, aby nowe rozwiązania nie służyły realizacji celów krótkookresowych (np. przejęciu kontroli nad uczelniami wyższymi), lecz by realizowały szczytne cele i hasła, które od blisko roku tak często są głoszone w dialogu ze środowiskiem akademickim w Polsce.

Nowe zasady podziału dotacji - najważniejsze kierunki zmian i wzorzec modelu niemieckiego?

Nowy algorytm podziału dotacji dydaktycznej zastosowany w 2017 roku prawdopodobnie nie jest ostateczny. Obecnie trwa dyskusja nad jego finalnym kształtem, jednak w wyniku obserwacji uczestniczącej można sformułować kierunki zmian w tym zakresie:

  • Podstawową kwestią jest model finansowania – najprawdopodobniej będzie to model mieszany, złożony z dwóch głównych części: pierwsza to środki dzielone według algorytmu opartego na różnych wskaźnikach (tzw. model instytucjonalny), druga to finansowanie celowe w formie konkursów, grantów (tzw. model projektowy). Nie są jeszcze ustalone proporcje środków finansowych dla każdej z części, natomiast wydaje się, że celem jest, aby środki z dotacji pokrywały najbardziej podstawowe koszty utrzymania uczelni, zaś środki projektowe były przeznaczone na realizację doskonałości badawczej lub naukowej.
  • Kolejną zmianą, która jest już przesądzona, to podział uczelni wyższych na trzy grupy, roboczo określane jako badawcze, badawczo-dydaktyczne oraz dydaktyczne. Dla każdej z tych grup ma być wypracowana odrębna forma algorytmu. W przypadku uczelni badawczych często pada sugestia, aby miały one finansowanie kontraktowe wieloletnie. Wydaje się, że rozwiązanie to ma dużą szansę na realizację.
  • Jako wzorcowy model finansowania szkolnictwa wyższego podaje się model niemiecki, w którym premiowane jest finansowanie jednostek wybitnych, osiągających ponadprzeciętne rezultaty. Najprawdopodobniej zarówno nowy algorytm, jak i finansowanie kontraktowe, będzie zawierało szereg elementów odnoszących się do wskazanych celów. W modelu niemieckim uczelnie finansowane są z trzech głównych źródeł finansowania: dotacja podstawowa, środki projektowe oraz zewnętrzne środki finansowe na badania własne (przy czym są to również środki budżetowe, dystrybuowane przez powołane do tego agencje rządowe). Dotacja podstawowa to zazwyczaj niewiele ponad 50% całego budżetu uczelni, jej cechą jest stabilność i powtarzalność roczna co do reguł i końcowej kwoty. Pozostałe środki finansowe uczelnia zdobywa w formie konkursowej, przy czym jednocześnie posiada dużą autonomię i swobodę chociażby w kształtowaniu oraz różnicowaniu poziomu wynagrodzeń. Z dotychczasowej dyskusji i zapowiedzi przedstawicieli MNiSW wynika, że prawdopodobnie docelowe rozwiązanie dotyczące modelu finansowania uczelni wyższych w Polsce będzie zbliżone w swoich założeniach do przedstawionego wcześniej rozwiązania niemieckiego.
  • Jedną z barier w obecnym modelu finansowania jest zbyt duża ilość rozproszonych strumieni pieniędzy, z których każde muszą być „znaczone” w systemie rachunkowości. Obecnie tylko samo MNiSW odpowiada za ponad 20 strumieni finansowania w ramach szkolnictwa wyższego i nauki. Jeżeli do tego dołączymy pozostałe źródła finansowania występujące w uczelniach, to nierzadko ich ilość jest mierzona w setkach. Zmiana, która w tym zakresie jest obecnie szeroko dyskutowania, to połączenie przede wszystkim dwóch podstawowych dotacji w jedną: dotacji dydaktycznej oraz dotacji statutowej. Wydaje się, że ma ona również duże szanse na realizację.
  • Utrzymane powinno zostać rozwiązanie, wprowadzone w roku 2017, premiowania uczelni za przyjmowanie najlepszych maturzystów.
  • Nowy model finansowania powinien uniemożliwiać masową rekrutację studentów.
  • W systemie finansowania uczelni wyższych powinno dojść do znacznego wzmocnienia roli jakości badań naukowych mierzonej wynikami zreformowanej ewaluacji działalności naukowej.
  • W świetle deklaracji przedstawicieli MNiSW nowy algorytm powinien być prostszy niż obecny. Deklaracje te stoją jednak w sprzeczności z wcześniej przedstawionymi propozycjami zmian. Z jednej strony projektodawcy nowych rozwiązań podkreślają, że im więcej parametrów w algorytmie, tym gorzej, bo rola każdego z nich maleje, z drugiej zaś poddają pod dyskusję środowisku akademickiemu coraz to nowsze propozycje kolejnych mierników efektywności uczelni.
  • Konkursy (granty) dla uczelni powinny być konsolidowane, tak, aby było ich mniej ilościowo, natomiast każdy z nich powinien posiadać znacznie większą kwotę do podziału. Pierwszym przykładem implementacji tego rozwiązania jest ogłoszony pod koniec maja 2017 r. Zintegrowany Program Uczelni POWR.03.05, w ramach którego do rozdystrybuowania konkursowego jest 1 mld zł.

[1]W komentarzu skupiono się na największej grupie uczelni wyższych, tzw. uniwersytetach bezprzymiotnikowych.

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Politechnika Poznańska
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Politechnika Łódzka
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Akademia Zamojska
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Akademia Tarnowska
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Kaliski
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Uniwersytet Gdański
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Politechnika Śląska
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Politechnika Częstochowska
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie