Jakiego artykułu szukasz?

O potrzebie praktycznego kształcenia opowiada dr Lucyna Kwiatkowska, Prorektor WSIiZ

- Dzisiaj uczelnie nie mogą działać w oderwaniu od aktualnych trendów i problemów gospodarki, muszą reagować na sygnały płynące z rynku pracy i ściśle z nim współpracować - mówi dr Lucyna Kwiatkowska, Prorektor WSIiZ w Olsztynie.
O potrzebie praktycznego kształcenia opowiada dr Lucyna Kwiatkowska, Prorektor WSIiZ

Dlaczego władze uczelni zdecydowały się na wprowadzenie praktycznych profili kształcenia? Czy uczelnia definiuje się na nowo?

Dzisiaj uczelnie nie mogą działać w oderwaniu od aktualnych trendów i problemów gospodarki, muszą reagować na sygnały płynące z rynku pracy i ściśle z nim współpracować. Wpisując się w tę zasadę, w naszej uczelni podejmuje się wiele działań dostosowawczych, wśród których są działania związane ze stopniowym  przechodzeniem od kształcenia ogólnoteoretycznego na wysokim poziomie  naukowym w kierunku kształcenia praktycznego. Oczywiście odbywa się to bez uszczerbku dla wiedzy niezbędnej do podjęcia studiów II stopnia, a upraktycznienie  nie oznacza spłycenia procesu kształcenia, lecz przede wszystkim wyposażenie studiujących w rzetelną wiedzę stosowaną i szerokie umiejętności praktyczne. Oznacza to w istocie, proces definiowania uczelni na nowo  poprzez stopniowe przekształcanie jej w  uczelnię trzeciej generacji. Główną ideą takiej uczelni jest połączenie sfery naukowej z biznesem i wszelkimi instytucjami działającymi w otoczeniu, inicjowanie  przedsiębiorczości oraz wspieranie lokalnego rozwoju. Są to priorytety, które wynikają także z misji naszej uczelni.

Na których kierunkach Uczelnia wprowadziła praktyczne profile kształcenia?

Praktyczny profil kształcenia można wprowadzić na kierunkach, które uzyskały pozytywną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Z ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym wynika, że kształcenie na kierunkach o profilach praktycznych będzie obowiązywać od roku akademickiego 2017/2018 na studiach licencjackich i inżynierskich i od roku 2018/2019 na studiach magisterskich. Jednak podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu praktycznego profilu kształcenia od najbliższego roku akademickiego na studiach inżynierskich, na kierunku mechatronika i informatyka. Studia inżynierskie z natury rzeczy niosą większy ładunek upraktycznienia, więc te kierunki traktujemy jako swego rodzaju poligon doświadczalny. Gospodarka ciągle odczuwa brak inżynierów związanych z sektorem produkcji, więc chcielibyśmy jak najszybciej drogą praktycznego kształcenia uzupełniać te braki kadrowe w naszym regionie.

Mniej wykładów, a więcej ćwiczeń i laboratoriów, co daje taka forma kształcenia?

Osoby, które podejmują decyzję o wyborze studiów praktycznych muszą być świadome, że będą miały mniej zajęć teoretycznych, a więcej zajęć praktycznych w formie ćwiczeń, projektów, laboratoriów, gier decyzyjnych i studiów przypadków, także zajęć odbywających się poza murami uczelni. Wymaga to nowatorskiego podejścia do programów kształcenia studentów, które powinny zawierać moduły uczące analitycznego myślenia, rozwijające umiejętności pracy zespołowej czy projektowej.  Zmiany programów, powinny także dotyczyć kształcenia tzw. kompetencji miękkich studentów, coraz bardziej cenionych przez pracodawców. Do takich kompetencji należy fachowość, sumienność, wysoka kultura osobista, znajomość  języków obcych czy urządzeń biurowych. Głównym elementem koncepcji praktycznego kształcenia jest co najmniej trzy miesięczna praktyka zawodowa, która odbywana jest w przedsiębiorstwie lub wybranej instytucji w zależności od kierunku studiów. Obserwacja prawdziwej pracy i wykonywanie zadań pod okiem specjalistów rozwija umiejętności i pomaga nabyć doświadczenie z danej dziedziny, dlatego też praktyki mają ogromny wpływ na rozwój kariery zawodowej. Jest to inwestycja w przyszłość zawodową studenta, która  gwarantuje efektywne wykonywanie zawodu, co dzisiaj jest kluczowym aspektem w świecie pełnym bezrobotnych obywateli. Władze uczelni są zobowiązane do dołożenia  należytych starań w poszukiwaniu właściwych miejsc dla realizacji praktyk zawodowych. Należy również dodać, że warunkiem sukcesu całego przedsięwzięcia jest konieczność  zmiany nastawienia studentów  do praktyk zawodowych, którzy nadal traktują praktyki bardziej jako przykry obowiązek, niż inwestycję w przyszłość.

Z którymi przedstawicielami biznesu, rynku pracy uczelnia współpracuje? Na czym opiera się ta współpraca?

Przedsiębiorstwa, z którymi współpracujemy, to firmy sektora MSP, jak i duże przedsiębiorstwa w województwie, takie jak Michalin i Citi International. Mamy też podpisane porozumienia z różnymi podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu, między innymi  ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce odział w Olsztynie. Nawiązywana współpraca ma charakter wielostronny i dotyczy udziału przedsiębiorców w procesie dydaktycznym, w opracowaniu programów nauczania, w określaniu efektów kształcenia, w realizowaniu praktyk i stażów, dotyczy także sposobów dofinansowania studiów przez podmiot gospodarczych. 

Myślący praktyk, czy po prostu sprawny wykonawca? Kim jest absolwent praktycznego profilu kształcenia?

Uczelnia trzeciej generacji realizuje postulat kształcenia odpowiednich kadr dla gospodarki. Jak dowodzą badania potrzeb rynku pracy w zakresie kompetencji studentów, pracodawcy niemal jednogłośnie opowiedzieli się  -94% - za umiejętnościami  komunikacyjnymi i interpersonalnymi, które są niezbędne do sprawnej realizacji powierzonych zadań w firmie. Za umiejętnością analitycznego myślenia niezbędnego do podejmowania trafnych decyzji opowiedziało się 84% pracodawców. Z tego wynika, że  pracodawcy oczekują absolwenta, który jest jednocześnie myślącym praktykiem jaki i sprawnym wykonawcą. Absolwent studiów o praktycznym profilu kształcenia jest kompetentnym specjalistą przygotowanym do tego, by wykonywać całą gamę zadań wynikających z danego stanowiska pracy, zgodnie z oczekiwaniami pracodawcy. Ponad to, powinien posiadać kompetencje przedsiębiorcze, aby wykorzystać zdobytą wiedzę w działalności gospodarczej. Kształcenie praktyczne jest szansą na uzupełnienie braku doświadczenia, w szczególności na polu umiejętności praktycznych, co w efekcie zmniejszenia niedopasowania kompetencyjnego i kwalifikacyjnego absolwentów uczelni wyższych do współczesnego rynku pracy.

Czy pracodawcy mogą oczekiwać praktycznego przygotowania od absolwenta wchodzącego na rynek pracy świeżo po ukończeniu studiów?

W wyniku kształcenia praktycznego pracodawcy pozyskują pracowników – absolwentów kierunków praktycznych z kwalifikacjami, bez konieczności ich dokształcania. Poza tym współpraca z uczelnią przynosi pracodawcom korzyści wynikające z transferu innowacji. Zmierzamy także do tego, by wybrane problemy przedsiębiorstw, z którymi będziemy współtworzyć kierunki praktyczne stawały  się tematami opracowań naukowych, czy prac dyplomowych przygotowanych pod kierunkiem profesorów i doświadczonych doktorów. W ten sposób przedsiębiorstwa mają możliwość efektywniejszego funkcjonowania poprzez wprowadzanie rozwiązań opracowywanych specjalnie z myślą o konkretnych firmach.

Zobacz także Prezentacje Uczelni w portalu

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Politechnika Poznańska
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Politechnika Śląska
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Politechnika Łódzka
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Akademia Zamojska
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Gdański
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Politechnika Częstochowska
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Uniwersytet Kaliski
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Akademia Tarnowska
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach