Jakiego artykułu szukasz?

O potrzebie praktycznego kształcenia opowiada dr Lucyna Kwiatkowska, Prorektor WSIiZ

- Dzisiaj uczelnie nie mogą działać w oderwaniu od aktualnych trendów i problemów gospodarki, muszą reagować na sygnały płynące z rynku pracy i ściśle z nim współpracować - mówi dr Lucyna Kwiatkowska, Prorektor WSIiZ w Olsztynie.
O potrzebie praktycznego kształcenia opowiada dr Lucyna Kwiatkowska, Prorektor WSIiZ

Dlaczego władze uczelni zdecydowały się na wprowadzenie praktycznych profili kształcenia? Czy uczelnia definiuje się na nowo?

Dzisiaj uczelnie nie mogą działać w oderwaniu od aktualnych trendów i problemów gospodarki, muszą reagować na sygnały płynące z rynku pracy i ściśle z nim współpracować. Wpisując się w tę zasadę, w naszej uczelni podejmuje się wiele działań dostosowawczych, wśród których są działania związane ze stopniowym  przechodzeniem od kształcenia ogólnoteoretycznego na wysokim poziomie  naukowym w kierunku kształcenia praktycznego. Oczywiście odbywa się to bez uszczerbku dla wiedzy niezbędnej do podjęcia studiów II stopnia, a upraktycznienie  nie oznacza spłycenia procesu kształcenia, lecz przede wszystkim wyposażenie studiujących w rzetelną wiedzę stosowaną i szerokie umiejętności praktyczne. Oznacza to w istocie, proces definiowania uczelni na nowo  poprzez stopniowe przekształcanie jej w  uczelnię trzeciej generacji. Główną ideą takiej uczelni jest połączenie sfery naukowej z biznesem i wszelkimi instytucjami działającymi w otoczeniu, inicjowanie  przedsiębiorczości oraz wspieranie lokalnego rozwoju. Są to priorytety, które wynikają także z misji naszej uczelni.

Na których kierunkach Uczelnia wprowadziła praktyczne profile kształcenia?

Praktyczny profil kształcenia można wprowadzić na kierunkach, które uzyskały pozytywną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Z ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym wynika, że kształcenie na kierunkach o profilach praktycznych będzie obowiązywać od roku akademickiego 2017/2018 na studiach licencjackich i inżynierskich i od roku 2018/2019 na studiach magisterskich. Jednak podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu praktycznego profilu kształcenia od najbliższego roku akademickiego na studiach inżynierskich, na kierunku mechatronika i informatyka. Studia inżynierskie z natury rzeczy niosą większy ładunek upraktycznienia, więc te kierunki traktujemy jako swego rodzaju poligon doświadczalny. Gospodarka ciągle odczuwa brak inżynierów związanych z sektorem produkcji, więc chcielibyśmy jak najszybciej drogą praktycznego kształcenia uzupełniać te braki kadrowe w naszym regionie.

Mniej wykładów, a więcej ćwiczeń i laboratoriów, co daje taka forma kształcenia?

Osoby, które podejmują decyzję o wyborze studiów praktycznych muszą być świadome, że będą miały mniej zajęć teoretycznych, a więcej zajęć praktycznych w formie ćwiczeń, projektów, laboratoriów, gier decyzyjnych i studiów przypadków, także zajęć odbywających się poza murami uczelni. Wymaga to nowatorskiego podejścia do programów kształcenia studentów, które powinny zawierać moduły uczące analitycznego myślenia, rozwijające umiejętności pracy zespołowej czy projektowej.  Zmiany programów, powinny także dotyczyć kształcenia tzw. kompetencji miękkich studentów, coraz bardziej cenionych przez pracodawców. Do takich kompetencji należy fachowość, sumienność, wysoka kultura osobista, znajomość  języków obcych czy urządzeń biurowych. Głównym elementem koncepcji praktycznego kształcenia jest co najmniej trzy miesięczna praktyka zawodowa, która odbywana jest w przedsiębiorstwie lub wybranej instytucji w zależności od kierunku studiów. Obserwacja prawdziwej pracy i wykonywanie zadań pod okiem specjalistów rozwija umiejętności i pomaga nabyć doświadczenie z danej dziedziny, dlatego też praktyki mają ogromny wpływ na rozwój kariery zawodowej. Jest to inwestycja w przyszłość zawodową studenta, która  gwarantuje efektywne wykonywanie zawodu, co dzisiaj jest kluczowym aspektem w świecie pełnym bezrobotnych obywateli. Władze uczelni są zobowiązane do dołożenia  należytych starań w poszukiwaniu właściwych miejsc dla realizacji praktyk zawodowych. Należy również dodać, że warunkiem sukcesu całego przedsięwzięcia jest konieczność  zmiany nastawienia studentów  do praktyk zawodowych, którzy nadal traktują praktyki bardziej jako przykry obowiązek, niż inwestycję w przyszłość.

Z którymi przedstawicielami biznesu, rynku pracy uczelnia współpracuje? Na czym opiera się ta współpraca?

Przedsiębiorstwa, z którymi współpracujemy, to firmy sektora MSP, jak i duże przedsiębiorstwa w województwie, takie jak Michalin i Citi International. Mamy też podpisane porozumienia z różnymi podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu, między innymi  ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce odział w Olsztynie. Nawiązywana współpraca ma charakter wielostronny i dotyczy udziału przedsiębiorców w procesie dydaktycznym, w opracowaniu programów nauczania, w określaniu efektów kształcenia, w realizowaniu praktyk i stażów, dotyczy także sposobów dofinansowania studiów przez podmiot gospodarczych. 

Myślący praktyk, czy po prostu sprawny wykonawca? Kim jest absolwent praktycznego profilu kształcenia?

Uczelnia trzeciej generacji realizuje postulat kształcenia odpowiednich kadr dla gospodarki. Jak dowodzą badania potrzeb rynku pracy w zakresie kompetencji studentów, pracodawcy niemal jednogłośnie opowiedzieli się  -94% - za umiejętnościami  komunikacyjnymi i interpersonalnymi, które są niezbędne do sprawnej realizacji powierzonych zadań w firmie. Za umiejętnością analitycznego myślenia niezbędnego do podejmowania trafnych decyzji opowiedziało się 84% pracodawców. Z tego wynika, że  pracodawcy oczekują absolwenta, który jest jednocześnie myślącym praktykiem jaki i sprawnym wykonawcą. Absolwent studiów o praktycznym profilu kształcenia jest kompetentnym specjalistą przygotowanym do tego, by wykonywać całą gamę zadań wynikających z danego stanowiska pracy, zgodnie z oczekiwaniami pracodawcy. Ponad to, powinien posiadać kompetencje przedsiębiorcze, aby wykorzystać zdobytą wiedzę w działalności gospodarczej. Kształcenie praktyczne jest szansą na uzupełnienie braku doświadczenia, w szczególności na polu umiejętności praktycznych, co w efekcie zmniejszenia niedopasowania kompetencyjnego i kwalifikacyjnego absolwentów uczelni wyższych do współczesnego rynku pracy.

Czy pracodawcy mogą oczekiwać praktycznego przygotowania od absolwenta wchodzącego na rynek pracy świeżo po ukończeniu studiów?

W wyniku kształcenia praktycznego pracodawcy pozyskują pracowników – absolwentów kierunków praktycznych z kwalifikacjami, bez konieczności ich dokształcania. Poza tym współpraca z uczelnią przynosi pracodawcom korzyści wynikające z transferu innowacji. Zmierzamy także do tego, by wybrane problemy przedsiębiorstw, z którymi będziemy współtworzyć kierunki praktyczne stawały  się tematami opracowań naukowych, czy prac dyplomowych przygotowanych pod kierunkiem profesorów i doświadczonych doktorów. W ten sposób przedsiębiorstwa mają możliwość efektywniejszego funkcjonowania poprzez wprowadzanie rozwiązań opracowywanych specjalnie z myślą o konkretnych firmach.

Zobacz także Prezentacje Uczelni w portalu

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Uniwersytet Kaliski
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Politechnika Łódzka
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Uniwersytet Gdański
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Politechnika Śląska
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Akademia Tarnowska
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Politechnika Częstochowska
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Akademia Zamojska
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Politechnika Poznańska
  • Bydgoska Szkoła Wyższa
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Collegium Humanum w Katowicach