Politechnika Śląska będzie kształcić kadry dla kolei
W ramach współpracy Politechnika Śląska, oprócz roli dydaktycznej, będzie również zaangażowana wspólnie z PKP Cargo w projekty badawczo-rozwojowe, których efektem ma być wprowadzanie patentów i nowych technologii do przemysłu kolejowego.
Na rynku brakuje specjalistów z zakresu kolejnictwa, od lat można mówić o rosnącej luce pokoleniowej. Kształcenie inżynierów branży kolejowej oraz praca nad innowacjami w transporcie szynowym będą głównymi zadaniami Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego w Sosnowcu.
Nowa jednostka zostanie otwarta za rok w zabytkowym budynku dworca w sosnowieckiej dzielnicy Maczki dzięki współpracy Politechniki Śląskiej i spółek kolejowych. Współpraca ma uzupełnić lukę pokoleniową w zawodach związanych z kolejnictwem i zapewnić kadry wykwalifikowane w nowych technologiach.
W ramach współpracy Politechnika Śląska, oprócz roli dydaktycznej, będzie również zaangażowana wspólnie z PKP Cargo w projekty badawczo-rozwojowe, których efektem ma być wprowadzanie patentów i nowych technologii do przemysłu kolejowego. Działalność Centrum ma przyczynić się do wzrostu konkurencyjności przewozów szynowych w Polsce i uatrakcyjnić ofertę kształcenia na kierunku transport kolejowy.
Absolwenci tego kierunku będą przygotowani do pracy inżynierskiej w biurach projektowych środków transportu i infrastruktury kolejowej, przedsiębiorstwach eksploatacji, zakładach obsługowo-naprawczych oraz w jednostkach organizacyjnych związanych z logistyką i spedycją.
Siedziba Centrum mieścić się będzie w budynku dworca kolejowego w Sosnowcu Maczkach, udostępnionego na ten cel przez PKP SA. Obiekt zostanie odrestaurowany i dostosowany do pełnienia funkcji dydaktycznych i badawczych.
Drugi etap prac przewiduje stworzenie nowoczesnego budynku przeznaczonego na pracownie laboratoryjne i hale szkoleniowe z zakresu kolejnictwa. Planowany jest również trzeci etap, w ramach którego powstanie akademik dla studentów wraz z pokojami hotelowymi dla gości przyjeżdżających na szkolenia i kursy.
Kształcenie rozpocznie się od 1 października 2016 r. Studenci zdobywać będą kwalifikacje w zakresie funkcjonowania nowoczesnego transportu kolejowego na trzech specjalnościach: budowa i eksploatacja pojazdów szynowych, inżynieria bezpieczeństwa w transporcie kolejowym oraz projektowanie i utrzymanie infrastruktury transportu kolejowego. Wykładowcy pochodzić będą z kilku wydziałów Politechniki Śląskiej oraz z zakładów i przedsiębiorstw kolejowych.
Przedstawiciele PKP Cargo podkreślają, że spółka zainicjowała program szkolenia nowych kadr trakcyjnych. Rocznie PKP Cargo zatrudnia i szkoli 500 nowych maszynistów i kandydatów do tego zawodu. Przygotowanie jednej osoby do samodzielnej pracy kosztuje nawet 100 tys. zł.