Jakiego artykułu szukasz?

Postrzeganie "Nieczystych" - opowieść Adriana Mianeckiego ze Szkoły Wyższej im. Włodkowica

Tradycyjne postrzeganie nieczystości kobiet wspierał ceremoniał kościelny: jeszcze w latach 50 - tych, a gdzieniegdzie nawet 60 - tych XX w. kobieta, często nawet przed ochrzczeniem dziecka, a więc w kilka dni po porodzie, zobowiązana była przejść wywód, czyli ceremonię oczyszczenia z całego okresu ciąży, porodu i połogu.
Postrzeganie "Nieczystych" - opowieść Adriana Mianeckiego ze Szkoły Wyższej im. Włodkowica

Przyjmuje się, że tradycyjna kultura chłopska w naszym kraju trwała do wybuchu II wojny światowej.

Miliony ludzi, jakie w jej trakcie zginęły i późniejsza swoista wędrówka ludów, np. repatriantów zasiedlających Ziemie Odzyskane, zburzyły strukturę społeczną, stanowiącą gwarancję trwania owego typu kultury. Nałożył się na to także inny, równie istotny czynnik: powszechny obowiązek edukacji, który sprawił, że ludowa wierzeniowość i tradycyjny sposób myślenia o otaczającym świecie przestały być jedynym i jednorodnym systemem porządkowania rzeczywistości.

Nauczywszy się czytać – przypomnijmy, że według różnych ocen w Polsce międzywojennej było od 30% do 60% analfabetów – zyskaliśmy zupełnie inne źródło wiedzy, tłumaczące choćby, że burza to nie dopust Boży czy objaw walki sił dobra z siłami zła, lecz po prostu wyładowanie elektryczne. Model wielopokoleniowej rodziny odszedł w zasadzie w niepamięć, miejsca dla siebie szukaliśmy już nie w rodzinnej miejscowości, ale tam, gdzie była praca, często na drugim krańcu Polski pośród zupełnie obcych sobie ludzi, rolę starszych jako nauczycieli (zwłaszcza rodziców i dziadków) przejęli pracownicy systemu edukacji, źródłem wiedzy przestały być opowiadania ustne (folklor), lecz książki, w których informacje podporządkowane były myśleniu naukowemu i pragmatycznemu. Staliśmy się racjonalni. Przynajmniej w teorii.

Dla członków społeczności tradycyjnej życie ludzkie nie miało charakteru ciągłego, w którym z jednego okresu płynnie przechodzi się w kolejny; życie składało się z pewnych faz, jakim przypisano inne role społeczne, inne nakazy i zakazy, inne obowiązki i przywileje.

Wyrazem tego jest choćby powszechny obyczaj polegający na tym, że dawniej panny mogły chodzić z odkrytymi włosami, ale już mężatki pod żadnym pozorem nie – włosy musiały być ukryte pod czepcem (z czego to wynikało, to już osobna historia).

Poszczególne etapy życia natomiast były od siebie oddzielone bardzo wyraźnymi okresami granicznymi, którym towarzyszył zawsze szereg obrzędów, służących temu, by człowieka przez te egzystencjonalne limesy bezpiecznie (w sensie symbolicznym) przeprowadzić. W myśl bowiem tradycyjnej wierzeniowości, członek społeczności w takim granicznym momencie życia znajdował się w sferze pozaludzkiej, demonicznej – w sferze śmierci, był nią skalany, był też więc niebezpieczny zarówno dla siebie, jak i dla otoczenia, bo mógł sprowadzić z zaświatów nieszczęście. Lud powszechnie np. uznawał, że jeśli komuś w tego typu momencie przytrafi się śmiertelny wypadek, z duszy takiego człowieka powstanie demon trapiący przez kolejne lata żywych.

Takie postrzeganie ludzkiego trwania było przyczyną, dla której starano się maksymalnie skrócić czas bycia w sferze „pomiędzy”, w sferze symbolicznej śmierci. Stąd np. okres narzeczeństwa – liczony od zaręczyn do oczepin jako kulminacyjnego momentu obrzędu wesela – kiedyś trwał kilka tygodni, tylko tyle, ile było potrzebnych do organizacji uroczystości. Narzeczona to już wszak nie panna, ale jeszcze nie mężatka, a więc osoba „pomiędzy”, stanowiąca zagrożenie i przynosząca pecha. Nie do pomyślenia zatem byłyby zaręczyny trwające rok, dwa lub trzy, jak ma to miejsce obecnie. Po prostu im dłużej pozostawało się w nieczystym okresie życia, tym większe niebezpieczeństwo groziło ze stron sił demonicznych i tym większe prawdopodobieństwo, że człowiekowi przydarzy się jakiś wypadek. Wszak wszyscy wiedzieli, że południce czy mamuny biorą się z dusz zaręczonych, ale zmarłych podczas własnego wesela lub bezpośrednio przed nim.

Do szczególnie niebezpiecznych należał m.in. okres od narodzin dziecka do jego chrztu, ponieważ uważano, że noworodek to istota, która co prawda już przyszła na świat, ale nie stała się jeszcze w pełni człowiekiem i członkiem społeczności, bo to następowało właśnie poprzez chrzest.

Jeśli więc dziecko umierało nie przyjąwszy sakramentu, z jego duszy powstawał krasnoludek, a jeśli urodziło się martwe – tzw. poroniec. Pamiętajmy przy tym, że zgon nowonarodzonego dziecka był czymś normalnym, i to wcale w nie tak odległej przeszłości.

W Małym roczniku statystycznym za rok 1938 możemy znaleźć informację, że w latach 1870–1880 w Galicji z 10 tysięcy noworodków tylko 49,5% dożyło 15 lat. Dziś jeszcze wystarczy porozmawiać z ludźmi starszej daty, a niejednokrotnie usłyszymy, że ktoś miał kilkoro rodzeństwa, ale dwoje lub troje zmarło „na suchoty”. Te właśnie przejmujące grozą statystyki wraz z echami dawnych wierzeń są przyczyną, dla których współczesne mamy mogą usłyszeć nie raz i nie dwa ostre wymówki od swoich babć, jeśli zbyt długo zwlekają z chrztem nowonarodzonej latorośli. Dawniej bowiem odkładanie tego aktu na dłużej niż tydzień po narodzinach potomka było kuszeniem licha.

Jest jednak pewien limes w życiu kobiet, którego skrócić się nie da – to oczywiście ciąża. We wszystkich kulturach tradycyjnych, także w polskiej kulturze ludowej, o czym łatwo zapomnieliśmy, kobieta brzemienna to istota nieczysta, demoniczna, skalana.

Do kobiety w ciąży nie powinny zbliżać się dzieci, zwłaszcza nie jej, bo zostaną opętane przez diabła; kobieta w ciąży nie powinna patrzeć na młode zwierzęta – prosiaki, cielaki, kurczaki itd. – bo zdechną; na dorastające zboże – bo zgnije; na wozy zwożące plon ze żniw – bo stodoła spłonie.

Stąd wywodzi się współczesne: nie sprzeciwiaj się brzemiennej, bo zalęgną się myszy i wszystko ci zjedzą. Jako nieczysta symbolicznie, musi pozostać nieczysta fizycznie – znane są wypadki z lat 80. i 90. XX w., kiedy do szpitala przywożono młode kobiety w zaawansowanej ciąży z tzw. „kołtunem” na głowie, bo od miesięcy nie myły włosów, albo z poważny zakażeniem organizmu, ponieważ rodziny przekonały je, że dopóki nie urodzą, nie powinny myć intymnych części ciała lub w ogóle zrezygnować z tej czynności, „bo dziecko się okręci”, czyli zaplącze we własną pępowinę.

Co ciekawe, to tradycyjne postrzeganie nieczystości kobiet wspierał ceremoniał kościelny: jeszcze w latach 50., a gdzieniegdzie nawet 60. XX w., kobieta, często nawet przed ochrzczeniem dziecka, a więc w kilka dni po porodzie, zobowiązana była przejść wywód, czyli ceremonię oczyszczenia kobiety z całego okresu ciąży, porodu i połogu.

Jeśli tego nie zrobiła, nie miała prawa wstępu do kościoła na mszę (niekiedy zakaz obowiązywał już okresu brzemienności) – a więc nie mogła także uczestniczyć w pierwszym sakramencie swojego dziecka, zastępowana przez matkę chrzestną. Wywód polegał na tym, że „nieczysta” wchodziła do świątyni bocznym wejściem, przez zakrystię, trzymając zapaloną gromnicę, a ksiądz po pokropieniu święconą wodą, dawał jej do pocałowania stułę. Potem przechodziła do głównej części kościoła i przed ołtarzem odmawiała z kapłanem modlitwy. Całowała podany krzyż i obchodziła, bywało że na klęczkach (pamiętajmy: kilka dni po porodzie), z tyłu ołtarz. Składała do skarbonki ofiarę i pojawiała się z drugiej strony ołtarza.

Powyższe pokazuje, jak bardzo nasza kultura, w której brzemienność jest najwyższą wartością, różni się od rzeczywistości, w jakiej żyli nasi przodkowie.

Nie jest to jednak przeszłość tak bardzo dawna i tak bardzo zapomniana, jak by się mogło nam zdawać i jak byśmy może chcieli: Czytelniczki tego szkicu, które odwiedziono od zostania matką chrzestną lub świadkową na ślubie, bo były w ciąży, są żywym świadectwem trwałości archaicznych przekonań po dziś dzień: nie zostałyście chrzestnymi, bo przecież – w myśl ludowej wierzeniowości – jak istota nieczysta może być świadkiem świętego sakramentu?

Zobacz także Prezentację Włodkowica w portalu

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Uniwersytet WSB Merito Bydgoszcz
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Szkoła Główna Mikołaja Kopernika w Warszawie
  • Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu
  • Akademia Techniczno-Informatyczna w Naukach Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Gdańsku
  • Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Lublinie
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Politechnika Łódzka
  • Uczelnia Jana Wyżykowskiego w Polkowicach
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Uniwersytet WSB Merito Chorzów
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet WSB Merito Szczecin
  • Politechnika Częstochowska
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Szczecinie
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Bydgoska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Uniwersytet WSB Merito Gdynia
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Akademia Zamojska
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uniwersytet Gdański
  • Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego
  • Akademia Piotrkowska
  • Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Akademia Medyczna Nauk Stosowanych i Holistycznych w Warszawie
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Rzeszowie
  • Uniwersytet Kaliski
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Poznaniu
  • Uczelnia Jana Wyżykowskiego, Filia w Lubinie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Politechnika Białostocka
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Akademia Tarnowska
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie