Jakiego artykułu szukasz?

Postrzeganie "Nieczystych" - opowieść Adriana Mianeckiego ze Szkoły Wyższej im. Włodkowica

Tradycyjne postrzeganie nieczystości kobiet wspierał ceremoniał kościelny: jeszcze w latach 50 - tych, a gdzieniegdzie nawet 60 - tych XX w. kobieta, często nawet przed ochrzczeniem dziecka, a więc w kilka dni po porodzie, zobowiązana była przejść wywód, czyli ceremonię oczyszczenia z całego okresu ciąży, porodu i połogu.
Postrzeganie "Nieczystych" - opowieść Adriana Mianeckiego ze Szkoły Wyższej im. Włodkowica

Przyjmuje się, że tradycyjna kultura chłopska w naszym kraju trwała do wybuchu II wojny światowej.

Miliony ludzi, jakie w jej trakcie zginęły i późniejsza swoista wędrówka ludów, np. repatriantów zasiedlających Ziemie Odzyskane, zburzyły strukturę społeczną, stanowiącą gwarancję trwania owego typu kultury. Nałożył się na to także inny, równie istotny czynnik: powszechny obowiązek edukacji, który sprawił, że ludowa wierzeniowość i tradycyjny sposób myślenia o otaczającym świecie przestały być jedynym i jednorodnym systemem porządkowania rzeczywistości.

Nauczywszy się czytać – przypomnijmy, że według różnych ocen w Polsce międzywojennej było od 30% do 60% analfabetów – zyskaliśmy zupełnie inne źródło wiedzy, tłumaczące choćby, że burza to nie dopust Boży czy objaw walki sił dobra z siłami zła, lecz po prostu wyładowanie elektryczne. Model wielopokoleniowej rodziny odszedł w zasadzie w niepamięć, miejsca dla siebie szukaliśmy już nie w rodzinnej miejscowości, ale tam, gdzie była praca, często na drugim krańcu Polski pośród zupełnie obcych sobie ludzi, rolę starszych jako nauczycieli (zwłaszcza rodziców i dziadków) przejęli pracownicy systemu edukacji, źródłem wiedzy przestały być opowiadania ustne (folklor), lecz książki, w których informacje podporządkowane były myśleniu naukowemu i pragmatycznemu. Staliśmy się racjonalni. Przynajmniej w teorii.

Dla członków społeczności tradycyjnej życie ludzkie nie miało charakteru ciągłego, w którym z jednego okresu płynnie przechodzi się w kolejny; życie składało się z pewnych faz, jakim przypisano inne role społeczne, inne nakazy i zakazy, inne obowiązki i przywileje.

Wyrazem tego jest choćby powszechny obyczaj polegający na tym, że dawniej panny mogły chodzić z odkrytymi włosami, ale już mężatki pod żadnym pozorem nie – włosy musiały być ukryte pod czepcem (z czego to wynikało, to już osobna historia).

Poszczególne etapy życia natomiast były od siebie oddzielone bardzo wyraźnymi okresami granicznymi, którym towarzyszył zawsze szereg obrzędów, służących temu, by człowieka przez te egzystencjonalne limesy bezpiecznie (w sensie symbolicznym) przeprowadzić. W myśl bowiem tradycyjnej wierzeniowości, członek społeczności w takim granicznym momencie życia znajdował się w sferze pozaludzkiej, demonicznej – w sferze śmierci, był nią skalany, był też więc niebezpieczny zarówno dla siebie, jak i dla otoczenia, bo mógł sprowadzić z zaświatów nieszczęście. Lud powszechnie np. uznawał, że jeśli komuś w tego typu momencie przytrafi się śmiertelny wypadek, z duszy takiego człowieka powstanie demon trapiący przez kolejne lata żywych.

Takie postrzeganie ludzkiego trwania było przyczyną, dla której starano się maksymalnie skrócić czas bycia w sferze „pomiędzy”, w sferze symbolicznej śmierci. Stąd np. okres narzeczeństwa – liczony od zaręczyn do oczepin jako kulminacyjnego momentu obrzędu wesela – kiedyś trwał kilka tygodni, tylko tyle, ile było potrzebnych do organizacji uroczystości. Narzeczona to już wszak nie panna, ale jeszcze nie mężatka, a więc osoba „pomiędzy”, stanowiąca zagrożenie i przynosząca pecha. Nie do pomyślenia zatem byłyby zaręczyny trwające rok, dwa lub trzy, jak ma to miejsce obecnie. Po prostu im dłużej pozostawało się w nieczystym okresie życia, tym większe niebezpieczeństwo groziło ze stron sił demonicznych i tym większe prawdopodobieństwo, że człowiekowi przydarzy się jakiś wypadek. Wszak wszyscy wiedzieli, że południce czy mamuny biorą się z dusz zaręczonych, ale zmarłych podczas własnego wesela lub bezpośrednio przed nim.

Do szczególnie niebezpiecznych należał m.in. okres od narodzin dziecka do jego chrztu, ponieważ uważano, że noworodek to istota, która co prawda już przyszła na świat, ale nie stała się jeszcze w pełni człowiekiem i członkiem społeczności, bo to następowało właśnie poprzez chrzest.

Jeśli więc dziecko umierało nie przyjąwszy sakramentu, z jego duszy powstawał krasnoludek, a jeśli urodziło się martwe – tzw. poroniec. Pamiętajmy przy tym, że zgon nowonarodzonego dziecka był czymś normalnym, i to wcale w nie tak odległej przeszłości.

W Małym roczniku statystycznym za rok 1938 możemy znaleźć informację, że w latach 1870–1880 w Galicji z 10 tysięcy noworodków tylko 49,5% dożyło 15 lat. Dziś jeszcze wystarczy porozmawiać z ludźmi starszej daty, a niejednokrotnie usłyszymy, że ktoś miał kilkoro rodzeństwa, ale dwoje lub troje zmarło „na suchoty”. Te właśnie przejmujące grozą statystyki wraz z echami dawnych wierzeń są przyczyną, dla których współczesne mamy mogą usłyszeć nie raz i nie dwa ostre wymówki od swoich babć, jeśli zbyt długo zwlekają z chrztem nowonarodzonej latorośli. Dawniej bowiem odkładanie tego aktu na dłużej niż tydzień po narodzinach potomka było kuszeniem licha.

Jest jednak pewien limes w życiu kobiet, którego skrócić się nie da – to oczywiście ciąża. We wszystkich kulturach tradycyjnych, także w polskiej kulturze ludowej, o czym łatwo zapomnieliśmy, kobieta brzemienna to istota nieczysta, demoniczna, skalana.

Do kobiety w ciąży nie powinny zbliżać się dzieci, zwłaszcza nie jej, bo zostaną opętane przez diabła; kobieta w ciąży nie powinna patrzeć na młode zwierzęta – prosiaki, cielaki, kurczaki itd. – bo zdechną; na dorastające zboże – bo zgnije; na wozy zwożące plon ze żniw – bo stodoła spłonie.

Stąd wywodzi się współczesne: nie sprzeciwiaj się brzemiennej, bo zalęgną się myszy i wszystko ci zjedzą. Jako nieczysta symbolicznie, musi pozostać nieczysta fizycznie – znane są wypadki z lat 80. i 90. XX w., kiedy do szpitala przywożono młode kobiety w zaawansowanej ciąży z tzw. „kołtunem” na głowie, bo od miesięcy nie myły włosów, albo z poważny zakażeniem organizmu, ponieważ rodziny przekonały je, że dopóki nie urodzą, nie powinny myć intymnych części ciała lub w ogóle zrezygnować z tej czynności, „bo dziecko się okręci”, czyli zaplącze we własną pępowinę.

Co ciekawe, to tradycyjne postrzeganie nieczystości kobiet wspierał ceremoniał kościelny: jeszcze w latach 50., a gdzieniegdzie nawet 60. XX w., kobieta, często nawet przed ochrzczeniem dziecka, a więc w kilka dni po porodzie, zobowiązana była przejść wywód, czyli ceremonię oczyszczenia kobiety z całego okresu ciąży, porodu i połogu.

Jeśli tego nie zrobiła, nie miała prawa wstępu do kościoła na mszę (niekiedy zakaz obowiązywał już okresu brzemienności) – a więc nie mogła także uczestniczyć w pierwszym sakramencie swojego dziecka, zastępowana przez matkę chrzestną. Wywód polegał na tym, że „nieczysta” wchodziła do świątyni bocznym wejściem, przez zakrystię, trzymając zapaloną gromnicę, a ksiądz po pokropieniu święconą wodą, dawał jej do pocałowania stułę. Potem przechodziła do głównej części kościoła i przed ołtarzem odmawiała z kapłanem modlitwy. Całowała podany krzyż i obchodziła, bywało że na klęczkach (pamiętajmy: kilka dni po porodzie), z tyłu ołtarz. Składała do skarbonki ofiarę i pojawiała się z drugiej strony ołtarza.

Powyższe pokazuje, jak bardzo nasza kultura, w której brzemienność jest najwyższą wartością, różni się od rzeczywistości, w jakiej żyli nasi przodkowie.

Nie jest to jednak przeszłość tak bardzo dawna i tak bardzo zapomniana, jak by się mogło nam zdawać i jak byśmy może chcieli: Czytelniczki tego szkicu, które odwiedziono od zostania matką chrzestną lub świadkową na ślubie, bo były w ciąży, są żywym świadectwem trwałości archaicznych przekonań po dziś dzień: nie zostałyście chrzestnymi, bo przecież – w myśl ludowej wierzeniowości – jak istota nieczysta może być świadkiem świętego sakramentu?

Zobacz także Prezentację Włodkowica w portalu

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Akademia Piotrkowska
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Uniwersytet WSB Merito Bydgoszcz
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Akademia Tarnowska
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Akademia Techniczno-Informatyczna w Naukach Stosowanych
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Uczelnia Jana Wyżykowskiego w Polkowicach
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Akademia Medyczna Nauk Stosowanych i Holistycznych w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Kaliski
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet WSB Merito Chorzów
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Rzeszowie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Bydgoska Szkoła Wyższa
  • Uczelnia Jana Wyżykowskiego, Filia w Lubinie
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Szkoła Główna Mikołaja Kopernika w Warszawie
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Wyższa Szkoła Edukacji i Terapii im. prof. Kazimiery Milanowskiej w Poznaniu
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Poznaniu
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Uniwersytet WSB Merito Szczecin
  • Akademia Zamojska
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Politechnika Łódzka
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Politechnika Poznańska
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Politechnika Częstochowska
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Politechnika Śląska
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Poznaniu
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa