Jakiego artykułu szukasz?

Przeciw urokom - Adrian Mianecki z SWPW w Płocku przybliża temat wierzeń i zwyczajów

Adrian Mianecki, wykładowca Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku w interesujący sposób podchodzi to tematu uroków, wierzeń ludowych, zwyczajów, odczyniania, itd. Czytaj więcej poniżej.
Przeciw urokom - Adrian Mianecki z SWPW w Płocku przybliża temat wierzeń i zwyczajów

Przeciw urokom

„Mój wnuczek, jak miał miesiąc, teraz ma dwadzieścia lat, to bardzo płakał. Teściowa mojej córki polizała go po czole i orzekła, że jest urzeknięty. Poprosiła swoją matkę, żeby przyniosła miotłę, to go przeleją. W czasie kąpieli ułożyły patyki z miotły w wannie, a nad dzieckiem podczas kąpieli przelała wosk. Woskowina pokazała, kto wnuczka urzekł”.

Przywołane wierzenie nie jest fragmentem opracowania etnograficznego sprzed 150 lat poświęconego jakimś zapoznanym ludom żyjącym na odległych krańcach świata, lecz zanotowane zostało przez piszącego te słowa trzy lata temu na środkowym Mazowszu. Stanowi jedno z niezliczonych świadectw obecności w naszym życiu do dziś dnia szeregu wyobrażeń wiodących się wprost z kultury tradycyjnej, jaką była kultura naszego (i nie tylko) ludu do czasu – jak się orientacyjnie przyjmuje – II wojny światowej.

Tym, co determinowało powstanie tego typu wyobrażeń, był swoisty sposób myślenia o świecie, w swych podstawach wspólny dla wszystkich społeczności tradycyjnych bez względu na epokę historyczną i szerokość geograficzną. Dlatego też w swoim światopoglądzie niepiśmienny chłop polski z XIX w. bardziej przypominał, powiedzmy, australijskiego Aborygena niż wykształconego rodaka mieszkającego w dużym mieście.

Jednym z reliktów myślenia tradycyjnego jest powszechny do chwili obecnej zabieg, polegający na obwiązywaniu czerwoną wstążką wózków niemowląt, łóżeczek dziecięcych, klamek drzwi wejściowych i okien w domu, niekiedy zwierzęcych pupilów i ulubionych roślin (np. paprotek). „Przeciwko urokom”, „przeciw złemu oku” – jak wieść gminna niesie. Co jednak – z perspektywy historycznokulturowej – legło u jego podstaw?

W opisanej czynności dwa elementy są ważne: fakt zawiązania oraz barwa. W tradycyjnym folklorze niejednokrotnie możemy się spotkać z bajkami, w których główny bohater ucieka przed jakąś straszną istotą. W trakcie ucieczki rzuca za siebie wstążkę, grzebień i guzik, z których tworzą się kolejno rzeka, puszcza i góry. Nie stanowi to jednak żadnej przeszkody dla ścigającego, ponieważ wszystkie te przedmioty to odcinki, które można obejść. Bajki te pouczają, że aby – w sensie symbolicznym i wierzeniowym – zabezpieczyć się przed demonami, należy wokół siebie zatoczyć krąg, bo tylko wytyczenie linii zamkniętej uniemożliwia dostęp do nas istotom nadzmysłowym. Jest to przyczyna, dla której dawniej – a czasami i dziś, ponieważ wiara w tego przedstawiciela demonów ludowych nie zanikła do chwili obecnej – wokół łóżek zataczano kręgi ze święconej wody, święconej kredy lub soli, by nie dać do siebie przystępu zmorom.

Mary, należące do najpopularniejszych demonów ludowych, miały bowiem w zwyczaju przychodzić nocą do śpiących i ich dusić, najczęściej siadając na piersiach tak, iż ofiara budziła się nie mogąc złapać tchu. Zatoczenie kręgu nie zawsze pomagało, stąd tradycja ludowa radziła, by osoba dręczona przez zmorę na wszelki wypadek spała na plecach ze szczotką drucianą położoną na piersiach (drutami do góry), dzięki której zmora, siadłszy jak ma to w zwyczaju na śpiącym, pokłuje się dotkliwe w co wrażliwsze miejsca – i da spokój. Były, co prawda, też i takie zmory, które dusiły w zupełnie inny sposób – wkładając swój długi język do gardła śpiącego – ale i na nie lud polski znalazł radę: w wypadku bycia dręczonym przez tę odmianę demona należy spać na brzuchu odwracając kierunek ułożenia ciała na łóżku, tzn. tam gdzie dotychczas była głowa, trzeba położyć nogi i vice versa. Zmora, włożywszy jak zwykle język jednak niezupełnie w ten, co zwykle, otwór ciała dręczonego, odejdzie od nas już na zawsze, czemu wszak trudno się dziwić.

Z kolei barwa czerwona od niepamiętnych czasów w cywilizacji ludzkiej jest kojarzona ze sferą demoniczną i sferą śmierci. Dowodzą tego pochówki sprzed dziesiątków tysięcy lat, np. w jaskiniach La Chapelle-aux-Saints we Francji czy Dolnich Vestonicach na Morawach, w których odnalezione szczątki były pokryte ochrą. Ktoś najwyraźniej przed złożeniem do grobu pokrył ciała zmarłych tym czerwonym minerałem. Również w folklorze, w jakim występuje bezlik postaci nieludzkich, zwykle mają one jakiś element ubioru lub ciała czerwony – spodnie, buty, koszulę, chustę, spódnicę, korale, ale też włosy, cerę lub oczy. Stąd właśnie w bajkach krasnoludki – w które bezwzględnie wierzono, choć w różnych regionach pod różnymi nazwami (domowiki, chowańce itp.) – mają czerwone czapeczki. Nie jest to motyw będący licentia poetica któregoś z pisarzy, lecz tradycja powszechna i niezwykle wprost archaiczna. Podobnie jak i niewielki rozmiar tych istot: lud bowiem wierzył, że krasnoludki biorą się z dusz dzieci, które urodziły się martwe lub zmarły przed chrztem. Na marginesie zauważmy, że to osobliwe traktowanie barwy czerwonej legło u podstaw popularnego do niedawna przekonania, w myśl którego osoby o ognistym odcieniu włosów podejrzewano o wszystko, co najgorsze. W trakcie rozwoju naszej kultury zapomnieliśmy po prostu, że pierwotnie rudy kolor włosów był oznaką specjalnych kontaktów (i konszachtów) ze sferą nieludzką, a niewyraźnym echem tego wspomnienia stał się przesąd czyniący z rudych ludzi fałszywych i dwulicowych.

Krótko mówiąc: zawiązanie wstążki na nadgarstku naszej pociechy wytycza w sensie symbolicznym zamkniętą granicę broniącą ją przed wrogimi mocami. Czerwień natomiast naznacza dziecko przynależnością do świata demonów, dzięki czemu czarownica ze złym okiem, pochylająca się nad wózkiem czy łóżeczkiem, by rzucić urok, traktuje naszą latorośl jak „swojego”, pochodzącą z tej samej kategorii istot – a „swojego” wszak się nie krzywdzi. Zastosowanie czerwieni więc to sposób na oszukanie demonów.

Oglądając w niedzielny poranek ze swoimi dziećmi bajki Disneya, w których tak często występują pucułowate, przesympatyczne postacie w czerwonych nakryciach głowy, nie sposób nie zastanowić się z pewnym samozadowoleniem, jak dalece różnimy się w swoim myśleniu o świecie od naszych wcale nie tak odległych przodków. Jednak spacer ulicami, gdzie na większości wózków dziecięcych możemy znaleźć zawieszony jakiś element czerwony, przekonuje, że to tylko pozory.

Adrian Mianecki, wykładowca Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku

Zobacz także Prezentację SWPW w portalu

 

 

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia
  • Warszawska Szkoła Filmowa
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Szkoła Główna Mikołaja Kopernika w Warszawie
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Akademia Medyczna Nauk Stosowanych i Holistycznych w Warszawie
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Państwowa Uczelnia Zawodowa im. prof. E. Szczepanika w Suwałkach
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Toruniu
  • Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Uniwersytet WSB Merito Gdynia
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Bydgoska Szkoła Wyższa
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Akademia Tarnowska
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Akademia Techniczno-Informatyczna w Naukach Stosowanych
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Kaliski
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Poznaniu
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Gdański
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Akademia Nauk Stosowanych Wincentego Pola w Lublinie
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Wrocławska Akademia Biznesu, Filia Akademii Techniczno-Artystycznej
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Lubelska Akademia WSEI, Filia  w Warszawie
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Europejska Uczelnia w Warszawie
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Karkonoska Akademia Nauk Stosowanych w Jeleniej Górze
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Kościerzynie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet WSB Merito Bydgoszcz
  • Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Uniwersytet Vizja w Warszawie
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Akademia Zamojska
  • Politechnika Częstochowska
  • Akademia Humanitas w Sosnowcu
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Nysie
  • Politechnika Białostocka
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
  • Politechnika Łódzka
  • Akademia Nauk Stosowanych im. J. A. Komeńskiego w Lesznie
  • Uczelnia Państwowa im. Jana Grodka w Sanoku
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie