Jakiego artykułu szukasz?

Wady postawy ciała – problem jednostki czy ogółu?

Nieprawidłowa postawa ciała usposabia do występowania dolegliwości bólowych kręgosłupa. Dzieje się to szczególnie wtedy, gdy nieprawidłowościom postawy ciała towarzyszy wykonywanie czynności zawodowych w nieergonomicznych pozycjach.
Wady postawy ciała – problem jednostki czy ogółu?

Wady postawy to częsty problem w populacji dzieci i młodzieży [1,2,3]. Nie są one defektem wyłącznie kosmetycznym, lecz bardzo często przynoszą w przyszłości poważne skutki zdrowotne.

Nieprawidłowa postawa ciała usposabia do występowania dolegliwości bólowych kręgosłupa. Dzieje się to szczególnie wtedy, gdy nieprawidłowościom postawy ciała towarzyszy wykonywanie czynności zawodowych w nieergonomicznych pozycjach [4]. Zazwyczaj ból pojawia się dość późno w stosunku do początku rozwoju nieprawidłowości postawy ciała. Prawdopodobnie zależy to od zdolności adaptacyjnych danej osoby.

Osoby dorosłe zapominają, że przyczyną ich dolegliwości bólowych, często uniemożliwiających prowadzenie pracy zawodowej, mogą być wady postawy ciała, które powstały dużo wcześniej. Wady postawy stały się poważnym problemem społecznym. Postawa ciała definiowana jest przeważnie jako sposób trzymania się człowieka w swobodnej pozycji stojącej, albo swobodny układ ciała w tej pozycji, uwarunkowany podłożem morfologicznym, funkcjonalnym oraz odpowiednim nawykiem ruchowym [5]. Postawa ciała zmienia się w ciągu życia człowieka, w ciągu dnia, zależy od jego emocji i wielu innych czynników. W nowym ujęciu postawa ciała musi być również postrzegana i badana jako akt dynamiczny polegający na umiejętności utrzymaniu odpowiedniego układu ciała wbrew sile grawitacji i w niekorzystnych warunkach równowagi chwiejnej.

Należy pamiętać, że problem wad postawy nie rozpoczyna się u dziecka już spionizowanego. Istotne znaczenie dla postawy ciała ma szereg czynników z najwcześniejszych etapów rozwoju za które odpowiadają rodzice, opiekunowie. W pierwszych miesiącach życia dziecka każdy rodzaj aktywności musi nosić znamiona symetrii (noszenie, układanie, pielęgnacja itp.). Opieka nad dzieckiem powinna nosić znamiona prewencyjnej stymulacji rozwoju prawidłowego. Konieczna jest wnikliwa obserwacja rozwoju, zachowań ruchowych i w razie potrzeby wczesna interwencja specjalistów, gdyż wiele wad postawy wynika z zaburzonego rozwoju ruchowego. Dużym zagrożeniem dla postawy ciała jest przyspieszania przez rodziców, opiekunów procesu pionizacji u niemowląt. Powoduje to niekontrolowane, bardzo często nieprawidłowe sposoby radzenia sobie z grawitacją a to w konsekwencji może być przyczyną wad postawy ciała.

Kształtowanie prawidłowej postawy u dzieci kilkuletnich polega na stosowaniu zasady wszechstronności form aktywności i ćwiczeń fizycznych oraz odpowiedniego doboru różnych bodźców ze środowiska zewnętrznego. Ważnym jest aby różne czynności ruchowe wykonywane były w prawidłowej pozycji. Należy zwrócić uwagę żeby w tworzący się wzorzec postawy nie zostały wbudowane nieprawidłowe sytuacje posturalne czyli nie wytworzył się nawyk nieprawidłowej postawy ciała [6].

W ostatnim czasie zaczął znikać obraz ucznia siedzącego w prawidłowej pozycji w ławce szkolnej a jego miejsce zajął uczeń „leżący” na ławce podczas pisania, gdyż „jest mu tak wygodnie”. Należy pamiętać, że m.in. przyjmowanie takiej pozycji jest ściśle związane z pobudzeniem układu nerwowego, od którego zależy m.in. napięcie mięśniowe. Poważny problem w dzisiejszych czasach stanowią: sedenteryjny tryb życia dzieci i zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego z błahych powodów. Dużą rolę w rozwiązaniu tego problemu pełnią m.in. nauczyciele wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej realizując zagadnienia edukacji zdrowotnej.

Dużym utrudnieniem we wczesnym rozpoznaniu wad postawy jest długi czas oczekiwania na wizytę u lekarza specjalisty a czasami również jakość badania postawy ciała, która w wielu przypadkach opiera się tylko na ocenie wzrokowej postawy ciała a nie bierze pod uwagę wnikliwego wywiadu (np. wykluczenie problemu dysplazji stawu biodrowego), oceny ruchomości kręgosłupa itp. Omawiając problem korekcji wad postawy należy również podjąć temat różnicy w wykształceniu nauczyciela wychowania fizycznego i fizjoterapeuty. Powoduje to zróżnicowanie w patrzeniu na postawę ciała człowieka przez te dwie grupy zawodowe i dlatego wymaga ścisłej współpracy między nimi.

Nadrzędną rolę w sterowaniu ciałem człowieka pełni układ nerwowy a zespołami wykonawczymi są układ mięśniowy i kostno-stawowy. Wiele zaburzeń w postawie ciała wynika z zaburzeń układu nerwowego i z tymi właśnie zaburzeniami świetnie poradzi sobie fizjoterapeuta pracując w oparciu o wiedzę z zakresu neurofizjologii. Dla niego również przeznaczone będzie prowadzenie ćwiczeń i metod fizjoterapeutycznych u dzieci, które w wywiadzie mają m.in. zaburzenia napięcia mięśniowego we wczesnym okresie życia, zwichnięte biodro, dysplazję, skoliozę. Nauczyciele wychowania fizycznego mają natomiast olbrzymią rolę w prowadzeniu ćwiczeń u dzieci z nadwagą, słabym układem mięśniowym powstałym na skutek siedzącego trybu życia.

Należy zdawać sobie sprawę, że prowadząc zajęcia w szkole jest bardzo trudno dobrać jednolicie grupę. Prowadzenie takich samych ćwiczeń u dzieci z różnymi nieprawidłowościami nasili u nich problem. Koniecznym zatem wydaje się stworzenie narzędzia selekcji w szkole i wyznaczenie zespołu osób, które wskażą kierunek pracy z dzieckiem tj. pod okiem fizjoterapeuty, nauczyciela wychowania fizycznego.

Prowadzenie zajęć z zakresu korekcji postawy ciała na Wydziale Wychowania Fizycznego SWPW stworzyło mi - fizjoterapeucie możliwość pokazania przyszłym nauczycielom wychowania fizycznego, jak ważną rolę pełnią w zespole osób dbających o postawę ciała dzieci. Cieszy mnie fakt, że nasi absolwenci wielokrotnie już nawiązali wspólny język z lekarzami, fizjoterapeutami, rodzicami i dziećmi. Dało to możliwość wczesnego wychwycenia nieprawidłowości w postawie ciała dziecka, w kilku przypadkach wspólnego określenia zakresu ćwiczeń wykonywanych przez dziecko podczas lekcji wychowania fizycznego. Współpracując można zminimalizować odsetek dzieci zwalnianych z zajęć wychowania fizycznego „z powodu wady postawy”. Rolą nauczyciela wychowania fizycznego jest znalezienie dla dziecka takiej formy ruchu, która nie zniechęci go do zajęć wychowania fizycznego i pokazanie mu, że mimo wady postawy, jest dobre w tym co robi. Wyeliminuje to chęć dzieci i rodziców do poszukiwania pretekstu do zwalniania z zajęć wychowania fizycznego.

Kilkunastoletnie doświadczenie w pracy z dzieckiem z wadą postawy pozwala mi stwierdzić, że duży odsetek dzieci nie ma wiedzy na temat swojej postawy ciała, nie wiedzą jak wyglądają. Dopiero pokazanie im ich sylwetki na zdjęciu uświadamia im na czym polega ich problem, co muszą skorygować, jak ustawić poszczególne elementy narządu ruchu. Zatem tematyka zajęć z edukacji zdrowotnej na wszystkich etapach nauczania powinna zawierać informacje dotyczące postawy ciała, nawyków ruchowych i ergonomii wykonywanych czynności. Program kultury fizycznej na lekcjach wychowania fizycznego lub zajęć korekcyjnych u wszystkich dzieci powinien zawierać ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy ciała. Problem profilaktyki, diagnostyki i korekcji wad postawy ciała to problem jednostki ale także problem ogółu. Jest to problem złożony i wymaga udziału, współpracy oraz „współodpowiedzialności” wielu osób (m.in. rodziców, nauczycieli, lekarzy POZ, lekarzy specjalistów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów specjalnych, a także samych dzieci).

dr Daria Domosławska, specjalista fizjoterapii

Wykładowca na Wydziale Wychowania Fizycznego

Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku

Piśmiennictwo:

1. KluszczyńskiM. (2007) Częstość występowania wad postawy ciała i asymetrii grzbietu w populacji dzieci wiejskich, „Fizjoterapia Polska” ,7, 1(4).

2. Prętkiewicz-AbacjewE., E. Zeyland-Malawka, A.Wróblewska (1997) Nieprawidłowości postawy ciała u dzieci i młodzieży szkół gdańskich, „Pediatria Polska”, 11(30).

3. Kania –GudzioT., M. Wiernicka (2002) Ocena postawy ciała dzieci w wieku 7-15 lat na podstawie wybranej losowo szkoły podstawowej miasta Poznania, „Nowiny Lekarskie”, 71, 2-3.

4. Nowotny J., O. Nowotny-Czupryna, A. Brzęk, A. Kowalczyk, K. Czupryna (2011) Postawa ciała z zespoły bólowe kręgosłupa, „Ortopedia, traumatologia, rehabilitacja”, 1(6), 13, 59-71.

5. Kutzner-Kozińska M. (2005) Proces korygowania wad postawy, AWF, Warszawa.

6. StodolnyJ. (2000) Choroba przeciążeniowa kręgosłupa-epidemia naszych czasów, Natura, Kielce.

Komentarze (1)

Marcin88
Jeśli ktoś szuka studiów podyplomowych z zakresu korekcji wad postawy to WSKZ jest najlepszą opcją. Mają szeroki wybór kierunków, przystępne ceny, a naukę realizuje się w formie e-learningu. Dokumenty otrzymałem w błyskawicznym tempie. Polecam
07.08.2020
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Toruniu
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Akademia Nauk Stosowanych Wincentego Pola w Lublinie
  • Uniwersytet WSB Merito Bydgoszcz
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Uniwersytet Vizja w Warszawie
  • Państwowa Uczelnia Zawodowa im. prof. E. Szczepanika w Suwałkach
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Kaliski
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Bydgoska Szkoła Wyższa
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Politechnika Łódzka
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Kościerzynie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Wrocławska Akademia Biznesu, Filia Akademii Techniczno-Artystycznej
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Akademia Nauk Stosowanych im. J. A. Komeńskiego w Lesznie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Akademia Zamojska
  • Europejska Uczelnia w Warszawie
  • Akademia Tarnowska
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Karkonoska Akademia Nauk Stosowanych w Jeleniej Górze
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Nysie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Akademia Medyczna Nauk Stosowanych i Holistycznych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Politechnika Białostocka
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Uniwersytet Gdański
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Szkoła Główna Mikołaja Kopernika w Warszawie
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Warszawska Szkoła Filmowa
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Politechnika Częstochowska
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia
  • Akademia Humanitas w Sosnowcu
  • Uniwersytet WSB Merito Gdynia
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Akademia Techniczno-Informatyczna w Naukach Stosowanych
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Poznaniu
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Uczelnia Państwowa im. Jana Grodka w Sanoku
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Lubelska Akademia WSEI, Filia  w Warszawie