Jakiego artykułu szukasz?

Wady postawy ciała – problem jednostki czy ogółu?

Nieprawidłowa postawa ciała usposabia do występowania dolegliwości bólowych kręgosłupa. Dzieje się to szczególnie wtedy, gdy nieprawidłowościom postawy ciała towarzyszy wykonywanie czynności zawodowych w nieergonomicznych pozycjach.
Wady postawy ciała – problem jednostki czy ogółu?

Wady postawy to częsty problem w populacji dzieci i młodzieży [1,2,3]. Nie są one defektem wyłącznie kosmetycznym, lecz bardzo często przynoszą w przyszłości poważne skutki zdrowotne.

Nieprawidłowa postawa ciała usposabia do występowania dolegliwości bólowych kręgosłupa. Dzieje się to szczególnie wtedy, gdy nieprawidłowościom postawy ciała towarzyszy wykonywanie czynności zawodowych w nieergonomicznych pozycjach [4]. Zazwyczaj ból pojawia się dość późno w stosunku do początku rozwoju nieprawidłowości postawy ciała. Prawdopodobnie zależy to od zdolności adaptacyjnych danej osoby.

Osoby dorosłe zapominają, że przyczyną ich dolegliwości bólowych, często uniemożliwiających prowadzenie pracy zawodowej, mogą być wady postawy ciała, które powstały dużo wcześniej. Wady postawy stały się poważnym problemem społecznym. Postawa ciała definiowana jest przeważnie jako sposób trzymania się człowieka w swobodnej pozycji stojącej, albo swobodny układ ciała w tej pozycji, uwarunkowany podłożem morfologicznym, funkcjonalnym oraz odpowiednim nawykiem ruchowym [5]. Postawa ciała zmienia się w ciągu życia człowieka, w ciągu dnia, zależy od jego emocji i wielu innych czynników. W nowym ujęciu postawa ciała musi być również postrzegana i badana jako akt dynamiczny polegający na umiejętności utrzymaniu odpowiedniego układu ciała wbrew sile grawitacji i w niekorzystnych warunkach równowagi chwiejnej.

Należy pamiętać, że problem wad postawy nie rozpoczyna się u dziecka już spionizowanego. Istotne znaczenie dla postawy ciała ma szereg czynników z najwcześniejszych etapów rozwoju za które odpowiadają rodzice, opiekunowie. W pierwszych miesiącach życia dziecka każdy rodzaj aktywności musi nosić znamiona symetrii (noszenie, układanie, pielęgnacja itp.). Opieka nad dzieckiem powinna nosić znamiona prewencyjnej stymulacji rozwoju prawidłowego. Konieczna jest wnikliwa obserwacja rozwoju, zachowań ruchowych i w razie potrzeby wczesna interwencja specjalistów, gdyż wiele wad postawy wynika z zaburzonego rozwoju ruchowego. Dużym zagrożeniem dla postawy ciała jest przyspieszania przez rodziców, opiekunów procesu pionizacji u niemowląt. Powoduje to niekontrolowane, bardzo często nieprawidłowe sposoby radzenia sobie z grawitacją a to w konsekwencji może być przyczyną wad postawy ciała.

Kształtowanie prawidłowej postawy u dzieci kilkuletnich polega na stosowaniu zasady wszechstronności form aktywności i ćwiczeń fizycznych oraz odpowiedniego doboru różnych bodźców ze środowiska zewnętrznego. Ważnym jest aby różne czynności ruchowe wykonywane były w prawidłowej pozycji. Należy zwrócić uwagę żeby w tworzący się wzorzec postawy nie zostały wbudowane nieprawidłowe sytuacje posturalne czyli nie wytworzył się nawyk nieprawidłowej postawy ciała [6].

W ostatnim czasie zaczął znikać obraz ucznia siedzącego w prawidłowej pozycji w ławce szkolnej a jego miejsce zajął uczeń „leżący” na ławce podczas pisania, gdyż „jest mu tak wygodnie”. Należy pamiętać, że m.in. przyjmowanie takiej pozycji jest ściśle związane z pobudzeniem układu nerwowego, od którego zależy m.in. napięcie mięśniowe. Poważny problem w dzisiejszych czasach stanowią: sedenteryjny tryb życia dzieci i zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego z błahych powodów. Dużą rolę w rozwiązaniu tego problemu pełnią m.in. nauczyciele wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej realizując zagadnienia edukacji zdrowotnej.

Dużym utrudnieniem we wczesnym rozpoznaniu wad postawy jest długi czas oczekiwania na wizytę u lekarza specjalisty a czasami również jakość badania postawy ciała, która w wielu przypadkach opiera się tylko na ocenie wzrokowej postawy ciała a nie bierze pod uwagę wnikliwego wywiadu (np. wykluczenie problemu dysplazji stawu biodrowego), oceny ruchomości kręgosłupa itp. Omawiając problem korekcji wad postawy należy również podjąć temat różnicy w wykształceniu nauczyciela wychowania fizycznego i fizjoterapeuty. Powoduje to zróżnicowanie w patrzeniu na postawę ciała człowieka przez te dwie grupy zawodowe i dlatego wymaga ścisłej współpracy między nimi.

Nadrzędną rolę w sterowaniu ciałem człowieka pełni układ nerwowy a zespołami wykonawczymi są układ mięśniowy i kostno-stawowy. Wiele zaburzeń w postawie ciała wynika z zaburzeń układu nerwowego i z tymi właśnie zaburzeniami świetnie poradzi sobie fizjoterapeuta pracując w oparciu o wiedzę z zakresu neurofizjologii. Dla niego również przeznaczone będzie prowadzenie ćwiczeń i metod fizjoterapeutycznych u dzieci, które w wywiadzie mają m.in. zaburzenia napięcia mięśniowego we wczesnym okresie życia, zwichnięte biodro, dysplazję, skoliozę. Nauczyciele wychowania fizycznego mają natomiast olbrzymią rolę w prowadzeniu ćwiczeń u dzieci z nadwagą, słabym układem mięśniowym powstałym na skutek siedzącego trybu życia.

Należy zdawać sobie sprawę, że prowadząc zajęcia w szkole jest bardzo trudno dobrać jednolicie grupę. Prowadzenie takich samych ćwiczeń u dzieci z różnymi nieprawidłowościami nasili u nich problem. Koniecznym zatem wydaje się stworzenie narzędzia selekcji w szkole i wyznaczenie zespołu osób, które wskażą kierunek pracy z dzieckiem tj. pod okiem fizjoterapeuty, nauczyciela wychowania fizycznego.

Prowadzenie zajęć z zakresu korekcji postawy ciała na Wydziale Wychowania Fizycznego SWPW stworzyło mi - fizjoterapeucie możliwość pokazania przyszłym nauczycielom wychowania fizycznego, jak ważną rolę pełnią w zespole osób dbających o postawę ciała dzieci. Cieszy mnie fakt, że nasi absolwenci wielokrotnie już nawiązali wspólny język z lekarzami, fizjoterapeutami, rodzicami i dziećmi. Dało to możliwość wczesnego wychwycenia nieprawidłowości w postawie ciała dziecka, w kilku przypadkach wspólnego określenia zakresu ćwiczeń wykonywanych przez dziecko podczas lekcji wychowania fizycznego. Współpracując można zminimalizować odsetek dzieci zwalnianych z zajęć wychowania fizycznego „z powodu wady postawy”. Rolą nauczyciela wychowania fizycznego jest znalezienie dla dziecka takiej formy ruchu, która nie zniechęci go do zajęć wychowania fizycznego i pokazanie mu, że mimo wady postawy, jest dobre w tym co robi. Wyeliminuje to chęć dzieci i rodziców do poszukiwania pretekstu do zwalniania z zajęć wychowania fizycznego.

Kilkunastoletnie doświadczenie w pracy z dzieckiem z wadą postawy pozwala mi stwierdzić, że duży odsetek dzieci nie ma wiedzy na temat swojej postawy ciała, nie wiedzą jak wyglądają. Dopiero pokazanie im ich sylwetki na zdjęciu uświadamia im na czym polega ich problem, co muszą skorygować, jak ustawić poszczególne elementy narządu ruchu. Zatem tematyka zajęć z edukacji zdrowotnej na wszystkich etapach nauczania powinna zawierać informacje dotyczące postawy ciała, nawyków ruchowych i ergonomii wykonywanych czynności. Program kultury fizycznej na lekcjach wychowania fizycznego lub zajęć korekcyjnych u wszystkich dzieci powinien zawierać ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy ciała. Problem profilaktyki, diagnostyki i korekcji wad postawy ciała to problem jednostki ale także problem ogółu. Jest to problem złożony i wymaga udziału, współpracy oraz „współodpowiedzialności” wielu osób (m.in. rodziców, nauczycieli, lekarzy POZ, lekarzy specjalistów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów specjalnych, a także samych dzieci).

dr Daria Domosławska, specjalista fizjoterapii

Wykładowca na Wydziale Wychowania Fizycznego

Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku

Piśmiennictwo:

1. KluszczyńskiM. (2007) Częstość występowania wad postawy ciała i asymetrii grzbietu w populacji dzieci wiejskich, „Fizjoterapia Polska” ,7, 1(4).

2. Prętkiewicz-AbacjewE., E. Zeyland-Malawka, A.Wróblewska (1997) Nieprawidłowości postawy ciała u dzieci i młodzieży szkół gdańskich, „Pediatria Polska”, 11(30).

3. Kania –GudzioT., M. Wiernicka (2002) Ocena postawy ciała dzieci w wieku 7-15 lat na podstawie wybranej losowo szkoły podstawowej miasta Poznania, „Nowiny Lekarskie”, 71, 2-3.

4. Nowotny J., O. Nowotny-Czupryna, A. Brzęk, A. Kowalczyk, K. Czupryna (2011) Postawa ciała z zespoły bólowe kręgosłupa, „Ortopedia, traumatologia, rehabilitacja”, 1(6), 13, 59-71.

5. Kutzner-Kozińska M. (2005) Proces korygowania wad postawy, AWF, Warszawa.

6. StodolnyJ. (2000) Choroba przeciążeniowa kręgosłupa-epidemia naszych czasów, Natura, Kielce.

Komentarze (1)

Marcin88
Jeśli ktoś szuka studiów podyplomowych z zakresu korekcji wad postawy to WSKZ jest najlepszą opcją. Mają szeroki wybór kierunków, przystępne ceny, a naukę realizuje się w formie e-learningu. Dokumenty otrzymałem w błyskawicznym tempie. Polecam
07.08.2020
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Uniwersytet WSB Merito Chorzów
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Poznaniu
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Szczecinie
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Bydgoska Szkoła Wyższa
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Gdańsku
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Politechnika Białostocka
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Szkoła Główna Mikołaja Kopernika w Warszawie
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Politechnika Częstochowska
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Akademia Tarnowska
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Rzeszowie
  • Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu
  • Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Uczelnia Jana Wyżykowskiego w Polkowicach
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Uniwersytet WSB Merito Gdynia
  • Uniwersytet Gdański
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Lublinie
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia we Wrocławiu
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Akademia Medyczna Nauk Stosowanych i Holistycznych w Warszawie
  • Uniwersytet WSB Merito Bydgoszcz
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Politechnika Łódzka
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
  • Uniwersytet Kaliski
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Uniwersytet WSB Merito Szczecin
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Akademia Techniczno-Informatyczna w Naukach Stosowanych
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Uczelnia Jana Wyżykowskiego, Filia w Lubinie
  • Akademia Piotrkowska
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Akademia Zamojska
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych