Wykładowca w Wyższej Szkole Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi - mgr Adrian Kwaśny
W cyklu "Osobowości uczelniane" - mgr Adrian Kwaśny, wykładowca w Instytucie Dietetyki Wyższej Szkole Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi.
Mgr Adrian Kwaśny, magister dietetyki, absolwent Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Wykładowca w Instytucie Dietetyki Wyższej Szkole Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi. Edukator zdrowia, prelegent szkoleń, czynny zawodowo dietetyk. Wielokrotnie uczestniczył w konferencjach Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków oraz Polskiego Towarzystwa Dietetyki Sportowej.
Czy praca na Uczelni jest Pana pasją?
Jak najbardziej! Od zawsze lubiłem uczyć, dzielić się zdobytą wiedzą i doświadczeniami. Bardzo się cieszę, że udało mi się połączyć pracę zawodową – czyli dietetykę – z wykładaniem na Uczelni. Dzięki temu podczas prowadzonych zajęć mogę połączyć (i przekazać) teoretyczną wiedzę z przypadkami z gabinetu dietetyka, z którymi przychodzi mi mierzyć się na co dzień. Takie połączenie pozwala lepiej zrozumieć omawiane zagadnienia i pokazuje, jak zróżnicowana jest moja praca.
Co najbardziej lubi Pan w swojej pracy?
To, że mogę pomóc. Praca na Uczelni to nie tylko przekazywanie teoretycznej wiedzy – pracując jako aktywny dietetyk, zdaję sobie sprawę z czym przyjdzie się zmierzyć moim Studentom. Pozwala mi to uprzedzić niektóre fakty i sytuacje, a także po ludzku doradzić. Mam wpływ na to, z jaką wiedzą opuszczą moje zajęcia i staram się zrobić wszystko, żeby ta wiedza była kompletna i pozwalała im dalej się rozwijać w zawodzie.
Czy wykładowca powinien być bardziej przyjacielem czy mentorem studenta? Czy da się te role połączyć?
Da się i nawet trzeba. Wykładowca powinien być z jednej strony mentorem Studenta – charakteryzować się szeroką wiedzą w danym zakresie, wskazywać drogę i weryfikować zdobyte przez niego umiejętności. Z drugiej strony musi być przyjacielem, który wysłucha i doradzi, podpowie i da wskazówki. Często rozmawiam ze swoimi Studentami nie tylko o treści zajęć – zwracają się do mnie z pytaniami, które dotyczą ich życia zawodowego i proszą mnie o rady. Jestem na to bardzo otwarty, zawsze chętnie wysłucham i podpowiem kierunek, w którym należy szukać rozwiązania problemu. Takie rozmowy są świetne, bo obie strony mogą dowiedzieć się czegoś nowego i zmienić dotychczasowy punkt widzenia.
Charyzmatyczny nauczyciel - czym się powinien charakteryzować?
Przede wszystkim powinien umieć zaciekawić. Zdobycie uwagi słuchaczy to zawsze duże wyzwanie, z którym przychodzi mierzyć się na każdych zajęciach. Gdy już mamy tę uwagę, trzeba jasno i w prosty sposób wytłumaczyć zagadnienia, które często są bardzo trudne i skomplikowane. Dlaczego mamy nie nawiązywać do znanych wszystkim motywów tak, aby coś było bardziej zrozumiałe i czytelne? Moim zdaniem przedstawienie np. procesu autoimmunizacji na przykładzie zamku z królową sprawi, że będzie łatwiejszy do zapamiętania od podręcznikowej definicji zjawiska.
Wykład, ćwiczenia, projekty – czy wykorzystuje Pan niekonwencjonalne metody pracy ze studentami?
Moim zdaniem złotym środkiem jest połączenie wiedzy merytorycznej z praktyczną. Wybrany przez moich Studentów kierunek charakteryzuje się tym, że ta merytoryczna wiedza jest niezbędna – będąc dietetykiem trzeba wiedzieć, czym wyróżniają się dane jednostki chorobowe, jak możemy pomóc pacjentom z punktu widzenia żywienia, a także czego należy się wystrzegać, żeby tego stanu nie pogorszyć. Niezwykle ważna jest też praktyka. Na prowadzonych przeze mnie zajęciach studenci układają odpowiednio zbilansowane diety w specjalistycznych programach, przeprowadzają wywiady z pacjentami czy odgrywają scenki, które mają im ułatwić zrozumienie niektórych zagadnień. Sam też tłumaczę wybrane kwestie w niekonwencjonalny (i czasem zabawny) sposób, bo wiem, że taka wiedza będzie dla nich łatwiejsza do przyswojenia.
***
Interesują Cię studia na kierunku Dietetyka?
Czytaj więcej TUTAJ