Jakiego artykułu szukasz?

Wywiad z mgr Arturem Wróblewskim z Wydziału Ekonomii i Zarządzania​ UŁ

W ramach cyklu "Osobowości uczelniane" prezentujemy rozmowę z mgr Arturem Wróblewskim z Wydziału Ekonomii i Zarządzania Uczelni Łazarskiego.

Wywiad z mgr Arturem Wróblewskim z Wydziału Ekonomii i Zarządzania​ UŁ

Rozmowa z mgr Arturem Wróblewskim z Wydziału Ekonomii i Zarządzania Uczelni Łazarskiego


Jakie ma Pan metody, by zainteresować studentów tematyką zajęć i utrzymać ich uwagę?

Studenci słuchają wtedy, kiedy przekazywana wiedza jest powiązana z rzeczywistością, tzn. kiedy mówimy o handlu zagranicznym, logistyce czy Bliskim Wschodzie, to należy zawsze ilustrować informacje konkretnymi przykładami z życia wziętymi. Oczywiście nie sposób pominąć aspektów teoretycznych, ale warto pamiętać, że każdy paradygmat, czyli model teoretyczny został zbudowany na powtarzających się konkretnych wydarzeniach, a teoretyczny model tylko wychwytuje pewne prawidłowości i je odzwierciedla. To teoria ma odzwierciedlać rzeczywistość, a nie rzeczywistość dostosowywać się do teorii. Kiedyś 30 lat temu w czasach realnego socjalizmu próbowano w Polsce budować system gospodarczy oparty na utopijnych założeniach teoretycznych i nic z tego nie wyszło. Oczywiście, czasami mamy specyficzne kursy, takie jak np. teoria stosunków międzynarodowych, ale nawet wtedy można zilustrować każdy model teoretyczny ciekawymi opisami rzeczywistości politycznej i wydarzeniami historycznymi, które pozwolą studentom „poczuć bluesa“, czyli szybko zrozumieć na czym teoria polega. Należy również pamiętać, że nauki humanistyczne różnią się od nauk ścisłych i fizyka teoretyczna czy też teoria matematyczna rządzi się swoimi prawami.

Warto podkreślić również, że przekazywana wiedza musi mieć walor aktualności, dlatego w dzisiejszych czasach korzystanie z samych podręczników kursowych nie wystarczy. Podręczniki wydane często kilka lat wcześniej zazwyczaj nie podążają za dynamiką rzeczywistości. Dlatego należy uzupełnić informacje aktualnymi tekstami online, a nawet materiałami publicystycznymi z prasy. To zachęca studentów do śledzenia aktualnych tytułów prasowych i periodyków oraz wyrabia nawyk czytania, a niestety ta aktywność powoli zanika. Nie uda się jednak zdobywanie wiedzy tylko poprzez „czytanie“ facebooka i oglądanie instagrama.

Czy uważa Pan, że wykładowca może „zarazić” studentów swoją pasją do danej dziedziny wiedzy?

Zadanie wykładowcy to zbudowanie u studentów poczucia, że uczestniczą w czymś ważnym tzn. że przekazuje się im wiedzę, której sami nie znajdą w Internecie oraz że ta wiedza im się do czegoś przyda w prawdziwym życiu. Dzisiejszy rynek pracy jest bardzo konkurencyjny i należy dostosować dydaktykę do oczekiwań studentów. Trzeba zainteresować ich swoją opowieścią i na dodatek przekonać, że warto czytać, bo zdobyta w taki sposób wiedza da im „konkurencyjne przewagi“ na rynku pracy. Niestety jest to może trochę utylitarne podejście do procesu dydaktycznego, ale takie mamy czasy. Trzeba to także robić ciekawie i żywiołowo. Wydaje się, że mijają bezpowrotnie czasy, kiedy wykładowca siedział za biurkiem i czytał swoje pożółkłe notatki nudnym głosem, a to było właściwie regułą w moich czasach studenckich na Uniwersytecie Warszawskim. Kiedy studiowałem w Stanach Zjednoczonych przez 4 lata to podejście było zupełnie inne. Dzisiaj wykładowca nie tylko powinien być dobrym uczonym, analitykiem, ale także i trochę performerem. Kiedy prowadzę zajęcia np. z Bliskiego Wschodu to zawsze staram się wpleść w narrację opowieść o własnych doświadczeniach z podróży do Syrii w okresie kiedy zaczynała się tam wojna domowa w marcu 2011 r. i ze spotkań z politykami. Zaś kiedy mówię o polityce dotyczącej innowacyjności w Unii Europejskiej, to staram się opowiadać o spotkaniach z przedstawicielami start-upów z sektora budowy nanosatelitów, sztucznej inteligencji czy też technologii kwantowej.

Czy nastawienie wykładowcy do życia może „udzielać się„ studentom, przez co zajęcia przebiegają w lepszej atmosferze?

Pozytywne nastawienie do życia i wrodzony optymizm powinien być immanentną cechą charakteru wykładowcy. Smutasy nie mają miejsca na uczelni w dzisiejszych czasach, ponieważ studenci wyczuwają od razu brak entuzjazmu i zblazowanie. A przecież praca na uczelni to jest praca z bardzo młodymi, często krytycznie nastawionymi do świata, a nawet zbuntowanymi młodymi ludźmi. Nie należy dusić w nich tego dziewiczego entuzjazmu, tylko raczej podsycać jeszcze ten ogień pasji, nakierowując na kreatywne tory. Nie należy również weryfikować wiedzy w taki sposób, że zniechęca się ludzi do nauki. Każdy ma jakiś gigantyczny talent w sobie i wyjątkowe umiejętności. Dobry wykładowca to właśnie taki, który odkryje ten skarb i zbuduje motywacje u studentów do nauki, a nie karze ich złymi ocenami.

W jakich relacjach wykładowca powinien współpracować ze studentami?

Wykładowca powinien być przyjaźnie nastawiony do wszystkich, tolerancyjny i otwarty. Jednak bez przesady. Uważam, że należy utrzymać jednak pewien dystans między wykładowcą i studentem i dlatego zbytnie spoufalanie się i kumplowanie się ze studentami nie jest dobrym pomysłem. Musi zawsze istnieć pewna bariera, która pokazuje miejsce w szeregu i kto jest tutaj szefem.

Czy można połączyć rolę wykładowcy - mentora z rolą wykładowcy - przyjaciela?

Wykładowca ma być przede wszystkim autorytetem intelektualnym, a nie kolegą z uczelni. Dlatego pewien dystans jest bardzo zdrowy, co nie znaczy, że wykładowca niczym spowiednik nie może wysłuchać studenta i pozwolić mu podzielić się swoimi problemami na przykład w czasie dyżuru lub po zajęciach. Tym bardziej kiedy te osobiste problemy maja wpływ na wyniki w nauce. Trzeba do ludzi podchodzić z empatią i to niezależnie od okoliczności i hierarchii.

Jakich rad mógłby Pan studentom, którzy chcieliby jak najbardziej efektywnie przyswajać wiedzę?

Jeśli chodzi o rady dotyczące efektywnych sposobów zdobywania wiedzy, to są one niezmienne od czasów słynnej akademii Platona i szkoły perypatetyckiej Arystotelesa, czyli od 2400 lat. Czytanie i jeszcze raz czytanie tekstów. Oraz pisanie esejów. Samo słuchanie wykładów nie wystarczy. Uniwersytet to nie teatr, albo kino w którym oglądamy przemawiającego aktora, a niektórzy studenci o tym zapominają. Bez pracy własnej w domu tzn. czytania i pisania esejów nie ma przyswajania wiedzy. Najwyższym i najbardziej efektywnym sposobem przyswajania wiedzy jest czytanie, a potem opisanie problemu. Wtedy dopiero zaczynamy rozumieć problemy, kiedy o nich intensywnie myślimy, a myślimy o nich kiedy budujemy zdania, pisząc eseje.


www.lazarski.pl

Komentarze (1)

Kris1
Artur Wróblewski I szczujnia PIS
16.04.2020
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Politechnika Poznańska
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Politechnika Łódzka
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Akademia Zamojska
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Politechnika Częstochowska
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Akademia Tarnowska
  • Uniwersytet Kaliski
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Politechnika Śląska
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Uniwersytet Gdański
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Collegium Humanum w Szczecinie