Co daje młodzieży poczucie bezpieczeństwa? - projekt Uniwersytetu Kaliskiego
Ponad 700 uczniów wzięło udział w projekcie Uniwersytetu Kaliskiego #młodzi #zdrowi #bezpieczni, którego celem było zwiększenie świadomości młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego, bezpieczeństwa oraz umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
Dzięki warsztatom i spotkaniom ze specjalistami młodzi ludzie zyskali wiedzę, umiejętności i przestrzeń do rozmowy o emocjach, relacjach oraz wyzwaniach codziennego życia. Projekt został dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”.
Projektem objęto uczniów szkół średnich z regionu, a także rodziców i nauczycieli. Zajęcia były prowadzone przez specjalistów w formie warsztatów i spotkań interaktywnych. Młodzież uczyła się m.in.:
- jak radzić sobie ze stresem i trudnymi emocjami,
- jak budować relacje i komunikować się z innymi,
- jak rozpoznawać zagrożenia i podejmować mądre decyzje,
- gdzie szukać wsparcia w kryzysie.
W czasie spotkań nie brakowało ćwiczeń, rozmów i pracy w grupach. Wszystko po to, by młodzi ludzie mogli naprawdę poczuć, że mają wpływ na własne bezpieczeństwo i dobrostan.

Co wywołuje poczucie zagrożenia u młodych ludzi?
Integralną częścią projektu były ankiety. Uczniowie byli pytani m.in. o to, co wywołuje u nich poczucie zagrożenia. Wyniki?
- choroba bliskich – najwyższy poziom zagrożenia
- niezrozumienie ze strony rówieśników – bardzo silne
- choroba własna – silne
- niezrozumienie ze strony dorosłych – umiarkowane do silnego
W ankietach pojawiały się określenia typu:
- przemoc psychiczna w rodzinie
- złe relacje między rodzicami
- ciągłe kłótnie w domu
- gdy rodzice się nie dogadują
- niestabilność w domu
Wnioski: miejsce, które powinno być najbezpieczniejsze, bywa dla młodzieży głównym źródłem stresu i zagrożenia.
– Z ankiet dowiadujemy się, że największym źródłem bezpieczeństwa młodzieży są dobre relacje rodzinne i wsparcie bliskich, największym źródłem zagrożeń – konflikty domowe, przemoc psychiczna i napięta atmosfera w domu, a młodzi ludzie najczęściej radzą sobie poprzez rozmowę, szukanie wsparcia, aktywność fizyczną i techniki wyciszające – dodaje dr Łukasz Mikołajczyk.
Jak młodzież radzi sobie ze stresem?
Tu również odpowiedzi są bardzo ciekawe.
- słuchanie muzyki – 420 osób
- sport – 260 osób
- spotkania/rozmowa – 235 osób
- czytanie – 150 osób
- sen/odpoczynek – 135 osób
- jedzenie – 80 osób
Dlaczego projekt był potrzebny?
Warsztaty realizowane w ramach projektu wyraźnie pokazały, że młodzież potrzebuje przestrzeni do rozmowy o swoich przeżyciach i codziennych trudnościach. Uczniowie chętnie angażowali się w zajęcia, a wielu z nich po raz pierwszy mogło nazwać emocje, o których wcześniej trudno było im mówić.
– Wielu uczniów podkreślało, że dopiero w trakcie warsztatów mogli szczerze porozmawiać o swoich emocjach i problemach. Zajęcia stworzyły dla nich bezpieczną przestrzeń, a nauczycielom i rodzicom – cenny sygnał, jak ważne jest wsparcie w domu i szkole – dodaje dr Łukasz Mikołajczyk.
Uniwersytet ocenia, że projekt:
- zwiększył świadomość młodzieży,
- wzmocnił ich poczucie sprawczości,
- pomógł lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami,
- pokazał, jak kluczową rolę w życiu młodych odgrywa atmosfera domowa,
- zgromadził bogatą dokumentację i objął liczne grupy uczniów.
– #młodzi #zdrowi #bezpieczni to przykład, jak nauka i edukacja mogą realnie zmieniać życie młodzieży. Projekt Uniwersytetu Kaliskiego nie tylko rozwijał wiedzę, ale i wzmacniał młodych ludzi emocjonalnie. W czasach, gdy potrzeby psychiczne uczniów są coraz bardziej widoczne, takie inicjatywy mają ogromne znaczenie – podkreśla dr Łukasz Mikołajczyk.
Przebieg i efekty projektu zaprezentowano 27 listopada podczas seminarium dla nauczycieli i rodziców. Gościem specjalnym wydarzenia była psycholożka rozwojowa Dorota Zawadzka. W trakcie wykładu pt. „Z pustego kubka nie nalejesz – jak dbać o siebie, by mieć siłę dla innych” podkreślała, że troska o własne potrzeby i dobrostan jest fundamentem mądrych relacji rodziców i nauczycieli z dziećmi. Zwracała uwagę, że tylko mając wewnętrzne zasoby – m.in. spokój, wiedzę i kompetencje – możemy skutecznie wspierać najmłodszych.
Projekt został dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem sprawowali: Prezydent Miasta Kalisza, Prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego i Wielkopolski Kurator Oświaty.
Zobacz także Prezentację Uczelni na portalu.
Poznaj studia społeczne.
Sprawdź, gdzie można studiować Psychologię.
Powiązane treści
Studia psychologiczne w Katowicach i woj. śląskim
Studia psychologiczne w Olsztynie i woj. warmińsko-mazurskim
Studia psychologiczne w Zielonej Górze i woj. lubuskim
Studia psychologiczne w Kielcach i woj. świętokrzyskim
Studia psychologiczne w Opolu i woj. opolskim
Studia psychologiczne w Rzeszowie i woj. podkarpackim
Studia psychologiczne w Lublinie i woj. lubelskim
Studia psychologiczne w Toruniu, Bydgoszczy i woj. kujawsko-pomorskim
Studia psychologiczne w Szczecinie i woj. zachodniopomorskim
Studia psychologiczne w Gdańsku i woj. pomorskim
Studia psychologiczne w Białymstoku i woj. podlaskim
Studia psychologiczne w Łodzi i woj. łódzkim
Studia psychologiczne w Krakowie i Małopolsce
Studia psychologiczne we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku
Studia psychologiczne w Warszawie i na Mazowszu


















































































































































