Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Radio, prasa, internet, telewizja - to one kształtują gusta modowe, opinie, sugerują, gdzie wypada bywać, dostarczają bieżących informacji ze świata polityki, życia społecznego, kulturalnego, gospodarczego.
Czwarta władza - tak potocznie mówi się o tej grupie zawodowej. Jednak siła oddziaływania mediów jest niezaprzeczalna.
Radio, prasa, internet, telewizja - to one kształtują gusta modowe, opinie, sugerują, gdzie wypada bywać, dostarczają bieżących informacji ze świata polityki, życia społecznego, kulturalnego, gospodarczego.
Obecnie zmienia się charakter mediów - w dobie mediów internetowych rośnie zapotrzebowanie na redaktorów serwisów i portali informacyjnych, tematycznych.
Studia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna zapoznają z zasadami funkcjonowania współczesnych mediów i redakcji dziennikarskich, kładą nacisk na reguły etyki dziennikarskiej, przybliżają tajniki komunikacji międzyludzkiej oraz sposoby przygotowywania reklam czy prowadzenia kampanii promocyjnych.
Po ukończeniu studiów absolwent będzie posiadał szeroką wiedzę z zakresu życia społecznego, politycznego, gospodarczego, jak i kulturowego.
Dziennikarstwo i komunikację społeczną można studiować przede wszystkim na uniwersytetach oraz w niepublicznych szkołach wyższych. Studia są dwustopniowe: licencjackie i magisterskie.
Dziennikarstwo - specjalności
Przykładowe specjalności na Dziennikarstwie i komunikacji społecznej:
- dziennikarstwo
- public relations, promocja i komunikacja medialna
- dziennikarstwo internetowe
- marketing medialny
- brokering informacji
- nowe media
- zarządzanie komunikacją w biznesie
- dziennikarstwo radiowe i telewizyjne
- dziennikarstwo prasowe
- dziennikarstwo sportowe
- dziennikarstwo mody i stylu
- dziennikarstwo muzyczne
- creative writing
- projektowanie komunikacji i wizerunku instytucji
- fotografia dziennikarska, reklamowa i artystyczna
- nowe technologie multimedialne
- sprawy publiczne i komunikacja medialna
- dziennikarstwo i krytyka medialna
- fotografia prasowa, reklamowa i wydawnicza.
Dziennikarstwo - przedmioty na studiach
Wybrane przedmioty w programie kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna:
filozofia, socjologia, psychologia społeczna, historia powszechna XIX i XX wieku, języki obce, wstęp do nauki o komunikowaniu, społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów, międzynarodowe stosunki polityczne i gospodarcze, historia doktryn politycznych, dynamika komunikowania interpersonalnego, historia prasy i mediów w Polsce i na świecie, współczesne media w Polsce i na świecie wraz z lektoratem prasy krajowej i zagranicznej, retoryka dziennikarska, gatunki dziennikarskie, fotografia w prasie, agencja prasowa i praca z serwisem informacyjnym, media lokalne i środowiskowe, prawo prasowe i etyka dziennikarska, prawo radiofonii i telewizji, prawo autorskie, pracownia agencyjna, radiowa i telewizyjna, edytorstwo prasowe, seminaria warsztatowe prasowo-agencyjne i radiowo-telewizyjne, warsztaty publicystyki dziennikarskiej, marketing polityczny, sztuka wystąpień publicznych, podstawy warsztatu prasowego, radiowego, telewizyjnego, public relations, dziennikarskie źródła informacji, praca rzecznika prasowego, komputerowe przygotowanie druku - DTP, warsztat internetowy, gazeta on-line, nowe media i psycho-socjologia internetu, sondaże opinii i badania odbioru mediów, reżyseria i realizacja telewizyjna i filmowa warsztaty operatorskie, projektowanie stron www.
Dużą cześć stanowią zajęcia praktyczne, warsztatowe: emisja głosu, warsztat reporterski, czy realizacja programów TV w studio i w plenerze.
Dziennikarstwo to studia dla osób ciekawych świata, dociekliwych, zdeterminowanych, nie zrażających się niepowodzeniami, komunikatywnych, łatwo nawiązujących kontakt, mających swobodę wypowiedzi i formułowania myśli zarówno w formie pisanej, jak i mówionej. Od dziennikarza wymaga się poprawności językowej.
Dziennikarz musi być również otwarty na nowoczesne rozwiązania technologiczne wykorzystywane w pozyskiwaniu, przetwarzaniu i prezentowaniu informacji i treści. Praca dziennikarza jest często związana z podróżowaniem, docieraniem do miejsc ciekawych lub będących miejscem bieżących wydarzeń.
„ - Uwielbiam pomagać i działać charytatywnie. Jestem PR-owcem i rzecznikiem projektu Szlachetna Paczka w województwie wielkopolskim. Jedną z moich pasji jest public relations i marketing społeczny. Cieszę się, że na studiach, na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, kształcę się m.in. pod takim właśnie kątem. Wydział daje mi możliwość zdobywania cennego doświadczenia i realizowania swoich pasji, nie tylko tych związanych z public relations, lecz także z marketingiem muzycznym. Dzięki możliwościom, które proponuje Wydział miałem okazję również pełnić funkcję redaktora naczelnego pisma studenckiego „Fenestra”, a aktualnie przewodniczącego Studenckiego Koła Naukowego Komunikacji Marketingowej KoMar" - swoimi doświadczeniami dzieli się Łukasz Czapliński, student II roku studiów uzupełniających magisterskich na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna.
Studia na kierunku przygotowują do samodzielnego opracowywania materiału dziennikarskiego, promocyjnego, reklamowego, pisania tekstów prasowych oraz nagrywania i montowania audycji radiowych i telewizyjnych. Zaznajamiają z technologiami wykorzystywanymi we współczesnych mediach, technikami pozyskiwania i przygotowywania materiałów medialnych.
W zależności od ukończonej specjalności, absolwenci są przygotowani do pracy w redakcjach mediów masowych: prasowych, radiowych, telewizyjnych, internetowych, w charakterze redaktora, operatora dźwięku i obrazu, producenta programów, specjalisty public relations, specjalisty do spraw komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, rzecznika prasowego czy też doradcy ds. kontaktów z mediami instytucji, firm i organizacji.
Praca po dziennikarstwie
Przykładowe miejsca pacy dziennikarza to:
studia telewizyjne, stacje radiowe, czasopisma, media społecznościowe, gazety, portale internetowe, agencje PR, firmy marketingowe, ośrodki badań społecznych i rynku, działy promocji, reklamy, marketingu, biura rzecznika prasowego, własna działalność gospodarcza w zakresie promocji, reklamy, pracy dziennikarskiej.