Grafika
Celem studiów na kierunku grafika jest kształcenie, które zwiąże wrażliwość artystyczną studenta z najnowszymi technologiami informatycznymi, rozwinie samodzielne myślenie twórcze, połączy rzetelną wiedzę z zakresu sztuk graficznych z jej specyfiką warsztatową i technologiczną, zgodnie z wymogami rynku pracy.
Grafika do niedawna kojarzona była przede wszystkim z ilustracjami książkowymi, rysunkami bądź komiksami obrazującymi artykuły prasowe, tradycyjnym plakatem na słupach ogłoszeniowych czy reklamach w kolorowych magazynach.
W dobie intensywnego rozwoju internetu wzrasta zapotrzebowanie na kreatywnych grafików sprawnie posługujących się wyspecjalizowanym oprogramowaniem komputerowym, specjalistów szeroko pojętego projektowania graficznego, odgrywającego coraz większą rolę w komunikacji współczesnego społeczeństwa informatycznego.
Celem studiów na kierunku grafika jest kształcenie, które zwiąże wrażliwość artystyczną studenta z najnowszymi technologiami informatycznymi, rozwinie samodzielne myślenie twórcze, połączy rzetelną wiedzę z zakresu sztuk graficznych z jej specyfiką warsztatową i technologiczną, zgodnie z wymogami rynku pracy.
Grafikę można studiować na uczelniach artystycznych oraz w wybranych niepublicznych szkołach wyższych.
Kandydatów na studia w akademiach sztuk pięknych obowiązuje praktyczny egzamin oraz sprawdzian wiedzy z zakresu kultury artystycznej oraz weryfikacja wcześniej przygotowanych prac własnych: malarskich, graficznych, rysunkowych. Są to więc studia dla osób posiadających własny dorobek artystyczny, szczególnie uzdolnionych, kreatywnych, pomysłowych. Dla artystów, ale z zacięciem technicznym, bowiem obecnie kreacja jest nierozłączna z nowoczesnymi programami komputerowymi.
Grafika - przedmioty na studiach
Program studiów na Grafice obejmuje m.in. następujące przedmioty:
historia i teoria historia grafiki, filozofia i estetyka, socjologia sztuki, podstawy marketingu, prawo autorskie, kompozycja, rysunek, malarstwo, rzeźba, fotografia, psychologia widzenia, technologia i materiałoznawstwo, podstawy technik graficznych, metodyka projektowania graficznego, liternictwo i typografia, podstawy grafiki użytkowej, rejestracja obrazu i dźwięku, podstawy animacji i interakcji, efekty video, typografia i prepress, grafika wektorowa, grafika rastrowa, podstawy programowania, rysunek użytkowy, grafika edytorska, projektowanie stron www, fotografia użytkowa, komunikacja marketingowa, identyfikacja wizualna, drzeworyt, miedzioryt, wklęsłodruk, litografia, serigrafia.
Oprócz tradycyjnych wykładów i ćwiczeń, część przedmiotów realizowanych jest w formie zajęć warsztatowych i aplikacyjnych, a także w specjalistycznych pracowniach, przykładowo: studio fotograficznym, laboratorium komputerowym, pracowni neuropsychologicznej. Studenci w toku studiów biorą udział w obowiązkowych plenerach artystycznych. Są to wyjazdowe warsztaty, kształtujące twórczą indywidualność. Niezależnie studenci odbywają praktyki zawodowe, organizowane przez uczelnie w studiach graficznych, fotograficznych, filmowych, agencjach i studiach reklamowych, działach marketingu przedsiębiorstw, działach promocji instytucji samorządowych, drukarniach, wydawnictwach, firmach internetowych, galeriach, ośrodkach kultury.
Grafika - specjalności
Uczelnie w ramach kierunku Grafika oferują kandydatom specjalności do wyboru:
- grafika cyfrowa
- zaawansowane multimedia
- projektowanie graficzne
- reklama i design
- komunikacja wizualna
- animacja
- wizualizacja
- animacja w reklamie i sztuce
- grafika wydawnicza
Praca po Grafice
Ukończenie artystycznego kierunku jakim jest grafika daje szerokie możliwości zawodowe, szczególnie w dobie boomu internetowego, prężnie działających portali społecznościowych, biznesu on-line, promocji w sieci. Przykładowe stanowiska dla grafika to designer 3D, projektant stron internetowych, projektant gier komputerowych, specjalista ds. animacji, specjalista ds. komunikacji wizualnej, grafik kreatywny, ilustrator, wystawca, projektant przestrzeni i małych form filmowych, dyrektor artystyczny i kreatywny, redaktor pokazów multimedialnych, realizator efektów specjalnych.
Jednak mit o tym, że komputer wyparł rękę artysty obala Joanna, studentka grafiki w jednej z niepublicznych uczelni. „To nie jest sama grafika komputerowa. Nie używamy wyłącznie komputerów. Media jakimi możemy realizować prace są dowolne. Jest przedmiot grafika warsztatowa, gdzie nie korzysta się ani trochę komputera. Wszystko tworzymy ręcznie. Wiele osób dziwi się, że na zajęciach jest np. rysunek, malarstwo. Powstaje wręcz mit, że jest to uczelnia informatyczna i uczą tam tylko pracy na komputerze”.
Absolwent grafiki może pracować w miejscach typu:
- agencje reklamowe i artystyczne
- firmy marketingowe, domy wydawnicze
- studia projektowe i fotograficzne,
- zakłady poligraficzne,
- instytucje i ośrodki kultury,
- galerie sztuki, teatry, muzea,
- działy graficzne firm, przedsiębiorstw i urzędów,
- firmy tworzące gry komputerowe,
- firmy IT, tworzące oprogramowanie komputerowe,
- studia filmowe i telewizyjne.
„ - Rozpocząłem studia jako technik fotografii i wielbiciel minimalizmu. Cieszy mnie fakt, że jako jednostka w pewien sposób kreuję formę kierunku grafika. Pierwszy semestr dał mi nowy, świeży pogląd na design i kreatywność. Do tej pory moje prace były bardzo osobiste, patrzyły moją perspektywą. Oczekuję, że po ukończeniu studiów będę w stanie swobodnie komunikować obrazem i spełniać wymagania, jakie stawia przede mną branża” - mówi Marcin Szmidt, student I roku grafiki SWPS we Wrocławiu.