Jakiego artykułu szukasz?

Mistrz i Małgorzata – opracowanie lektury

„Mistrz i Małgorzata” to wielowarstwowa powieść łącząca realizm, fantastykę i satyrę, opowiadająca o wizycie szatana w ateistycznej Moskwie lat 30. XX wieku. Równolegle przedstawia historię Mistrza – prześladowanego pisarza – oraz jego wiernej ukochanej Małgorzaty, która gotowa jest na każde poświęcenie, aby go ocalić. Utwór ukazuje konflikt jednostki z opresyjnym systemem, wartość miłości, a także problem odpowiedzialności moralnej, widoczny także w biblijnej historii Poncjusza Piłata.

Mistrz i Małgorzata – opracowanie lektury

Mistrz i Małgorzata – geneza utworu

Bułhakow pisał powieść ponad 12 lat (1928–1940). Dzieło powstawało w warunkach cenzury sowieckiej, niektóre wersje autor sam niszczył, a inne redagował pod wpływem sytuacji politycznej. Powieść ukazała się dopiero po jego śmierci – w 1966–1967 roku, w okrojonej wersji. Pełny tekst wydano w 1973 roku.

Powieść łączy elementy satyry, fantastyki, filozofii, romansu oraz reinterpretacji Nowego Testamentu. Jest jedną z najważniejszych powieści XX wieku.

Najważniejsze wątki i problematyka

Krytyka totalitaryzmu i społeczeństwa radzieckiego

Bułhakow demaskuje konformizm, tchórzostwo, biurokrację, zakłamanie elit artystycznych i obyczajową hipokryzję Moskwy lat 30. XX w.

Walka dobra ze złem

Zło nie jest tu jednowymiarowe – Woland nie jest „czystym diabłem”, lecz reprezentantem moralnego porządku, wymierzającym sprawiedliwość w świecie, gdzie ludzie przestali odróżniać dobro od zła.

Miłość Mistrza i Małgorzaty

Wątek miłosny stanowi oś powieści. Miłość jest tu siłą przekraczającą śmierć, czas i piekło; stanowi jedyną przestrzeń wolności i sensu.

Filozoficzna reinterpretacja historii Jeszui i Poncjusza Piłata

Bułhakow przedstawia własną wizję losów Jezusa i jego rozmowy z Piłatem, stawiając pytania o prawdę, władzę, odpowiedzialność oraz ludzką słabość.

Konstrukcja powieści

Trzy płaszczyzny fabularne:

  1. Moskwa lat 30. – wizyta Wolanda i jego świty, chaos, satyra na współczesność.
  2. Historia Mistrza i Małgorzaty – wątek miłosny, poszukiwanie sensu, twórczość i wolność.
  3. Opowieść o Jeszui i Piłacie – filozoficzna narracja o prawdzie i władzy.

Mistrz i Małgorzata – streszczenie

Powieść rozpoczyna się w Moskwie lat 30. XX wieku, gdzie na Patriarszych Prudach redaktor Berlioz i poeta Iwan Bezdomny spotykają tajemniczego cudzoziemca – Wolanda. Nieznajomy okazuje się diabłem, który przepowiada Berliozowi śmierć i opowiada o procesie Jeszui Ha-Nocri przed Poncjuszem Piłatem. Berlioz wkrótce ginie w absurdalnym wypadku, a Iwan – próbując złapać Wolanda – trafia do szpitala psychiatrycznego.

Woland wraz ze swoją demoniczną świtą – Behemotem, Korowiowem, Azazellem i Hella – pojawia się w mieście i wywołuje chaos. Jego interwencje obnażają chciwość, zakłamanie, tchórzostwo oraz moralny rozkład moskiewskiej elity literackiej i urzędniczej. Kulminacją diabelskich działań jest słynny pokaz czarnej magii w Teatrze Variété, podczas którego publiczność ulega własnym słabościom: zachłanności, naiwności i żądzy sensacji.

Równolegle poznajemy tragiczną historię Mistrza – pisarza, autora powieści o Piłacie. Jego dzieło zostało odrzucone przez krytyków i zniszczone przez system, co doprowadziło go do załamania nerwowego i ucieczki ze świata, aż w końcu znalazł się w szpitalu psychiatrycznym. Jego ukochana Małgorzata, nieszczęśliwa w małżeństwie, odnalazła w Mistrzu sens życia. Po jego zniknięciu popadła w rozpacz.

Małgorzata przyjmuje propozycję Wolanda i staje się gospodynią na jego dorocznym balu. Za pomocą czarodziejskiej maści odzyskuje wolność, lata nad Moskwą i uczestniczy w demonicznym wydarzeniu, na którym pojawiają się duchy największych zbrodniarzy w historii. Jej odwaga i wierność zostają nagrodzone: Woland oferuje jej spełnienie życzenia. Małgorzata nie wybiera bogactwa ani mocy – prosi o uwolnienie Mistrza i przywrócenie jego rękopisu. Woland spełnia prośbę.

Mistrz i Małgorzata zostają ponownie połączeni. Woland nie przyznaje im jednak raju, lecz „wieczny spokój” – symboliczny stan ukojenia i odpoczynku. Oboje opuszczają Moskwę w towarzystwie świty diabła, aby zamieszkać w wiecznym, cichym ogrodzie, z dala od świata, który ich skrzywdził.

Ostatnia część powieści kończy historię Piłata. Wątek o Jeszui, przeplatany przez całą książkę, osiąga swoją kulminację, gdy Mistrz jako autor „kończy” los Piłata, uwalniając go z dwóch tysięcy lat męki za tchórzliwość i wydanie Jeszui na śmierć. Piłat wreszcie „idzie w światłość”, prowadzony przez Jeszuę – to symbol odkupienia oraz zwycięstwa prawdy nad lękiem.

Powieść zamyka scena odejścia Wolanda i jego świty. Znikają z moskiewskiej rzeczywistości tak samo tajemniczo, jak się pojawili, pozostawiając po sobie chaos i moralne zamieszanie, ale też ślad sprawiedliwości, której nie potrafił wymierzyć świat ludzi.

Mistrz i Małgorzata – główni bohaterowie

Woland

Demon, ale jednocześnie strażnik moralnego ładu. Obnaża ludzkie wady i wymierza sprawiedliwość. Inteligentny, ironiczny, tajemniczy.

Mistrz

Pisarz, twórca powieści o Piłacie. Inteligentny, wrażliwy, nieprzystosowany do brutalnych realiów systemu. Symbol artysty niszczonego przez cenzurę i społeczną presję.

Małgorzata

Kobieta, która dla miłości jest gotowa wejść do świata demonów. Odważna, lojalna, wolna wewnętrznie. Symbol miłości absolutnej.

Jeszua Ha-Nocri

Filozof mówiący o dobroci i odpowiedzialności. Niezwykle ludzki w interpretacji Bułhakowa.

Poncjusz Piłat

Tragiczny, rozdarty pomiędzy prawdą a politycznym obowiązkiem. Jego wątek to dramat sumienia.

Kot Behemot, Azazello, Korowiow-Fagot

Członkowie świty Wolanda. Postaci groteskowe, ale pełnią funkcję moralnych „korektorów” świata.

Mistrz i Małgorzata – motywy literackie

Motyw dobra i zła

W powieści dobro i zło nie funkcjonują w prostych, jednoznacznych kategoriach. Woland, choć jest diabłem, często przywraca moralny porządek, podczas gdy ludzie okazują się bardziej „diabelscy” niż on. Dobro wynika przede wszystkim z prawdy, odwagi i odpowiedzialności, a zło z tchórzostwa, konformizmu i egoizmu.

Motyw miłości

Miłość Mistrza i Małgorzaty to uczucie absolutne, przekraczające granice życia i śmierci. Daje bohaterom siłę do walki z opresją, samotnością i bólem, a Małgorzata jest gotowa wejść do świata demonów, by ocalić ukochanego. W powieści miłość stanowi jedyną prawdziwą przestrzeń wolności.

Motyw artysty i twórczości

Mistrz reprezentuje artystę niszczonego przez system polityczny i społeczny brak odwagi. Jego los pokazuje dramat twórcy żyjącego w państwie totalitarnym, gdzie talent, prawda i niezależność stają się zagrożeniem. Powieść to także refleksja nad wartością sztuki, która – jak mówi Woland – „nie ginie”, bo „rękopisy nie płoną”.

Motyw władzy

Władza w utworze przedstawiona jest jako przestrzeń strachu, manipulacji i zakłamania. Piłat, choć potężny, jest niewolnikiem lęku przed własnym sumieniem i politycznymi konsekwencjami. Podobnie w Moskwie władzę sprawują tchórzliwi biurokraci, którzy dbają wyłącznie o własny interes.

Motyw wolności

Wolność pojmowana jest jako stan wewnętrzny – dostępny nielicznym. Mistrz odzyskuje wolność dopiero po śmierci, Piłat zyskuje ją po wiekach pokuty, a Małgorzata odnajduje ją dzięki miłości. Powieść stawia pytanie o to, czy człowiek może być wolny w systemie opresji.

Motyw prawdy

Centralny wątek rozmowy Jeszui z Piłatem pokazuje, że prawda wymaga odwagi, ale też niesie konsekwencje. Jeszua głosi prawdę o ludzkiej dobroci i odpowiedzialności, podczas gdy Piłat ucieka przed prawdą z powodu politycznego strachu. W Moskwie fałsz dominuje nad prawdą niemal całkowicie.

Motyw moralności i kary

Woland przywraca sprawiedliwość tam, gdzie człowiek nie potrafi jej wymierzyć. Osoby chciwe, tchórzliwe, oszuści i karierowicze zostają symbolicznie ukarane podczas jego pobytu w Moskwie. Powieść pokazuje, że kara za moralne przewinienia może przyjść nawet w formie groteski.

Motyw fantastyki i demonologii

Demony, magia, latanie na miotle, przemiany postaci, bal u Szatana – te elementy fantastyczne służą ośmieszeniu i obnażeniu rzeczywistości stalinowskiej. Fantastyka w powieści nie ucieka od rzeczywistości, lecz intensyfikuje jej absurdy.

Motyw miasta

Moskwa jest przedstawiona jako miejsce chaosu, biurokratycznego absurdu i moralnego rozkładu. Jest przestrzenią, w której uczciwy człowiek nie ma szans, a zło szerzy się pod maską racjonalności. W kontraście pojawia się duchowy świat Pilata – pustynny, monumentalny, bardziej prawdziwy.

Motyw losu i przeznaczenia

Los bohaterów jest w pewnym sensie z góry zapisany: Mistrz ma odnaleźć Małgorzatę, Małgorzata ma go ocalić, Piłat musi przejść przez wieki pokuty. Woland pełni funkcję strażnika porządku świata, w którym nic nie dzieje się przypadkiem.

Motyw śmierci

Śmierć nie jest końcem, lecz przejściem. Mistrz i Małgorzata otrzymują „spokój”, nie raj, co podkreśla, że wieczność może być formą ukojenia, nie nagrodą. Piłat zostaje „uwolniony” po wiekach cierpienia, gdy Mistrz kończy jego historię – śmierć i los stają się powiązane z twórczością.

Motyw religijny

Bułhakow reinterpretuję historię Jezusa, podkreślając humanizm, dobroć i prawdę Jeszui. Powieść nie jest religijna w tradycyjnym sensie, lecz filozoficzna – stawia pytania o winę, odkupienie i moralność. Religia jest tu źródłem prawdy, którą świat polityki nie jest w stanie przyjąć.

Symbolika w Mistrzu i Małgorzacie

Woland

Woland symbolizuje złożoną naturę zła i moralny porządek świata. Nie jest czystym diabłem – jego obecność odsłania prawdę o człowieku i przywraca sprawiedliwość tam, gdzie system ją unicestwił. Stanowi metaforę siły równoważącej dobro i zło oraz narzędzie demaskowania hipokryzji.

Świta Wolanda

Behemot, Korowiow, Azazello i inni reprezentują groteskę, ironię oraz wyolbrzymioną karykaturę cech moralnie skażonego społeczeństwa. Ich działania obnażają ludzką chciwość, tchórzostwo i głupotę. Cała świta symbolizuje działanie demonicznej sprawiedliwości – śmiesznej, ale skutecznej.

Mieszkanie nr 50

Symbol chaosu, magii i interwencji nadprzyrodzonej w codzienność Moskwy. Miejsce funkcjonuje jak punkt graniczny między światem ludzi a światem diabłów, w którym ujawniają się prawdziwe motywacje współczesnych mieszkańców. Jest też metaforą systemowego absurdu i strachu obywateli przed nieznanym.

Bal u Szatana

Bal symbolizuje spotkanie z całym złem ludzkości uosobionym przez gości – morderców, tyranów, degeneratów. Przedstawia nieprzerwane trwanie grzechu w historii człowieka. To także scena ukazująca Małgorzatę jako postać gotową wejść w świat zła w imię miłości – symboliczne „przekroczenie granicy”.

Rękopis Mistrza

Słynne zdanie „Rękopisy nie płoną” symbolizuje nieśmiertelność sztuki i prawdy. Rękopis uosabia wolność twórczą, której nie może zniszczyć cenzura ani represyjny system polityczny. Jest metaforą trwałości idei oraz zwycięstwa duchowości nad przemocą.

Historia Jeszui i Piłata

Ten wątek ma charakter symboliczno-filozoficzny. Piłat symbolizuje władzę uwikłaną w strach i tchórzostwo, Jeszua – prawdę i dobro, które nie pasują do logiki polityki. Ich relacja to metafora konfliktu sumienia z obowiązkiem, a także odwiecznego pytania o możliwość zbawienia.

Światłość i mrok

W powieści pojawia się symboliczne przeciwstawienie światłości i ciemności. „Światłość” w scenie uwolnienia Piłata symbolizuje odkupienie, prawdę, duchową wolność. Mrok to przestrzeń kłamstwa, strachu i moralnego upadku Moskwy. Bułhakow wykorzystuje te symbole w sposób niejednoznaczny – Woland działa w ciemności, ale prowadzi do prawdy.

Małgorzata jako czarownica

Jej przemiana symbolizuje wyzwolenie wewnętrznej siły i gotowość do walki o miłość. Lot nad Moskwą staje się metaforą przekroczenia ograniczeń świata, który zniewala człowieka. Przemiana w wiedźmę jest też krytyką norm społecznych – to w świecie diabłów Małgorzata odzyskuje podmiotowość.

Ogród Mistrza i Małgorzaty (spokój wieczny)

Ogród symbolizuje ukojenie, równowagę i wolność od cierpienia – ale nie raj. To miejsce wiecznego odpoczynku, reprezentujące nagrodę za miłość, wierność i autentyczność. Ogród oznacza również zwycięstwo sztuki i uczuć nad brutalnością świata.

Czarodziejska maść Azazella

Maść symbolizuje wyzwolenie i przejście do innego wymiaru rzeczywistości – obszaru wolności. Dzięki niej Małgorzata odrzuca konwenanse i odzyskuje własną tożsamość. To również znak ingerencji sił nadprzyrodzonych w ludzki los.

Patriarsze Prudy

Miejsce pierwszego spotkania Wolanda z Berliozem i Bezdomnym symbolizuje punkt wyjścia do demaskacji moskiewskiego społeczeństwa. Prudy są też miejscem symbolicznego „oświecenia” – to tu Woland po raz pierwszy wypowiada prawdy, których nikt nie chce usłyszeć. Jednocześnie jest to przestrzeń, gdzie zaczyna się przewrotna „ewangelia” Bułhakowa.

Mistrz i Małgorzata - przykładowe tematy rozprawek

  • Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że „Mistrz i Małgorzata” to powieść o zwycięstwie miłości nad złem? Uzasadnij swoją opinię.
  • W jaki sposób Bułhakow ukazuje konflikt jednostki twórczej z systemem totalitarnym? Omów problem na podstawie losów Mistrza.
  • Jaką rolę w powieści pełni diabeł? Rozważ funkcję Wolanda i jego świty, analizując ich działania w Moskwie.
  • „Każdy tchórzliwy czyn pociąga za sobą cierpienie”. Rozważ słuszność tego stwierdzenia, analizując wątek Poncjusza Piłata.
  • Udowodnij, że „Mistrz i Małgorzata” jest powieścią o wielowarstwowej strukturze. Omów wzajemne przenikanie się trzech światów powieści.
  • Czy Małgorzata może być uznana za postać tragiczną? Uzasadnij swoje stanowisko.
  • Jak Bułhakow przedstawia mechanizmy zniewolenia człowieka w systemie totalitarnym? Omów temat na przykładzie bohaterów i instytucji moskiewskich.
  • W jaki sposób Bułhakow wykorzystuje elementy fantastyczne do krytyki rzeczywistości radzieckiej?
  • Czy Woland jest w powieści uosobieniem zła? Rozważ wieloznaczność tej postaci.
  • Motyw wolności w „Mistrzu i Małgorzacie”. Omów jego różne ujęcia i konsekwencje dla bohaterów.
  • „Rękopisy nie płoną”. Wyjaśnij znaczenie tego motta i przeanalizuj jego rolę w interpretacji powieści.
  • Czy Mistrza można uznać za bohatera romantycznego? Przedstaw argumenty za i przeciw.
  • Motyw władzy i odpowiedzialności w powieści. Zinterpretuj go, odwołując się do losów Piłata i współczesnej Moskwy.
  • Małgorzata jako symbol wierności i poświęcenia. Przedstaw jej rolę w losach Mistrza.
  • Jak Bułhakow przedstawia konfl ikt między prawdą a kłamstwem? Omów go w kontekście świata literatów i urzędników.
  • Czy finał „Mistrza i Małgorzaty” można uznać za szczęśliwy? Uzasadnij opinię.
  • Analiza motywu sztuki i jej wartości w świecie zniewolenia. Oceń znaczenie powieści Mistrza dla całej fabuły.
  • Jaką funkcję pełni humor, groteska i satyra w powieści Bułhakowa?
  • W jaki sposób autor zderza dobro i zło, aby ukazać moralny wymiar ludzkich decyzji?
  • Miłość jako siła twórcza i destrukcyjna. Jak temat ten realizuje się w relacji Mistrza i Małgorzaty?

***

Więcej treści maturalnych – Matura od A do Z

Zobacz też Niezbędnik maturzysty

Poznaj dokładnie różne Typy studiów oferowane na polskich uczelniach.

Wybierz najlepszy dla siebie Kierunek studiów oraz uczelnię, która ma go w ofercie.

Miasta akademickie oferują szeroki wachlarz form kształcenia na studiach stacjonarnych, niestacjonarnych, on-line, hybrydowych.

Nasza Wyszukiwarka uczelni, kierunków, typów studiów ułatwi podjęcie decyzji kandydatowi na studia.

Może już teraz planujesz Studia podyplomowe? Wybór programów ze wszystkich dziedzin jest imponujący.

Powiązane treści

Matura 2026 - jak dobrze napisać wypracowanie
Matura 2026 - jak dobrze napisać wypracowanie
Matura 2026 - matura na poziomie dwujęzycznym 2026
Matura 2026 - matura na poziomie dwujęzycznym 2026
Matura 2026 – najczęściej zadawane pytania
Matura 2026 – najczęściej zadawane pytania
Matura 2026 - błąd rzeczowy na maturze
Matura 2026 - błąd rzeczowy na maturze
Matura z języka polskiego 2026 – test historycznoliteracki
Matura z języka polskiego 2026 – test historycznoliteracki
Matura 2026 - błąd kardynalny na maturze
Matura 2026 - błąd kardynalny na maturze
Matura 2026 – lista lektur obowiązkowych
Matura 2026 – lista lektur obowiązkowych
Matura 2026 – egzaminy ustne
Matura 2026 – egzaminy ustne
Matura 2026 – pytania jawne na egzamin ustny z języka polskiego
Matura 2026 – pytania jawne na egzamin ustny z języka polskiego
Matura 2026 – matura poprawkowa
Matura 2026 – matura poprawkowa
Matura 2026 – przedmioty dodatkowe
Matura 2026 – przedmioty dodatkowe
Matura 2026 – przedmioty obowiązkowe
Matura 2026 – przedmioty obowiązkowe
Matura 2026 – kiedy wyniki matur?
Matura 2026 – kiedy wyniki matur?
Matura 2026 – terminy egzaminów
Matura 2026 – terminy egzaminów
Matura 2026 – ile procent, żeby zdać egzamin?
Matura 2026 – ile procent, żeby zdać egzamin?
Matura 2026 – terminy, przedmioty, organizacja
Matura 2026 – terminy, przedmioty, organizacja
Matura 2026 - matura pisemna z języka angielskiego na poziomie podstawowym
Matura 2026 - matura pisemna z języka angielskiego na poziomie podstawowym
Matura 2026 - matura z matematyki na poziomie podstawowym
Matura 2026 - matura z matematyki na poziomie podstawowym
Matura 2026 - matura pisemna z języka polskiego na poziomie podstawowym
Matura 2026 - matura pisemna z języka polskiego na poziomie podstawowym

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Wrocławska Akademia Biznesu, Filia Akademii Techniczno-Artystycznej
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Toruniu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Europejska Uczelnia w Warszawie
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Nysie
  • Akademia Techniczno-Informatyczna w Naukach Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet WSB Merito Gdynia
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Gdańsku
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Politechnika Białostocka
  • Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Politechnika Łódzka
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Uniwersytet WSB Merito Bydgoszcz
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Akademia Nauk Stosowanych Wincentego Pola w Lublinie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Szkoła Główna Mikołaja Kopernika w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Uniwersytet Vizja w Warszawie
  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Warszawska Szkoła Filmowa
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Akademia Tarnowska
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Akademia Humanitas w Sosnowcu
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Państwowa Uczelnia Zawodowa im. prof. E. Szczepanika w Suwałkach
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Politechnika Częstochowska
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Akademia Medyczna Nauk Stosowanych i Holistycznych w Warszawie
  • Bydgoska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Lubelska Akademia WSEI, Filia  w Warszawie
  • Akademia Zamojska
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. J. A. Komeńskiego w Lesznie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uczelnia Państwowa im. Jana Grodka w Sanoku
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Poznaniu
  • Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
  • Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  • Karkonoska Akademia Nauk Stosowanych w Jeleniej Górze
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Kościerzynie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Uniwersytet Kaliski