Teoria w praktyce – dydaktyka na UPP
Co roku tysiące młodych ludzi kończących szkoły ponadpodstawowe zadaje sobie pytanie – co dalej? Podjąć studia czy iść do pracy, a może założyć własny biznes? A nawet jeśli wybór padnie na uniwersytet, to rodzi to kolejne pytania. Czy wiedza zdobywana w trakcie studiów będzie przydatna i na tyle praktyczna, że pomoże osiągnąć sukces zawodowy?
Trudno oceniać, czy w wieku dziewiętnastu lat właściwsza jest decyzja pójścia do pracy czy na studia. Pewne jest jednak, że studia pomagają się wszechstronnie rozwijać, a uniwersytety stanowią stymulujące i inspirujące otoczenie.
Teoria i praktyka
„Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria” powiedział austriacki fizyk Ludwig Boltzmann. Nie ma, ponieważ nie istnieje praktyka wolna od teoretycznych uwarunkowań. Jednak Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu to nie tylko teoria, to chęć rozwijania się, nauki i otwarcia na to, co nowe. To relacje interpersonalne i pozyskiwanie ważnych kompetencji społecznych, i umiejętność pracy w zespole. To możliwości wyjazdów zagranicznych i czas zdobywania doświadczenia w kołach naukowych i organizacjach studenckich. A przede wszystkim to inspirujące kontakty z innymi ludźmi. Czyli to wszystko, co jest niezbędne w przyszłym życiu zawodowym. I co warte podkreślenia, pomimo wszystkich postępów technologicznych nic nie zastąpi bezpośredniego uczenia się od nauczyciela i od innych uczestników procesu kształcenia.
Dydaktyka na UPP
A przecież idea uniwersytetu opiera się na założeniu, że studenci w osobistym i bezpośrednim kontakcie z nauczycielami akademickimi, ale i we wzajemnych kontaktach, nabywają niezbędną wiedzę i umiejętności w studiowanej dziedzinie. Z oczywistych względów, takich jak rozwój technologii i zmiany na rynku pracy, krajobraz szkolnictwa wyższego (w tym relacja mistrz – uczeń) cały czas ewoluuje. Władze wydziałów, na których prowadzone są tak bogate i różnorodne kierunki studiów, zdają sobie sprawę, że nie wystarczy wyłącznie przekazywać teorii, potrzebne jest wskazanie jej praktycznego zastosowania.
Absolwenci mają opuszczać mury uczelni nie tylko wyposażeni w podstawową wiedzę z zakresu ogólnych pojęć i teorii, ale także posiadając umiejętność krytycznego myślenia, która jest jedną z najbardziej cenionych i poszukiwanych obecnie kompetencji. Ucząc młodych ludzi krytycznego myślenia, dajemy im narzędzie o wiele potężniejsze od wiedzy. Narzędzie niezbędne i tak potrzebne w obecnych czasach, kiedy to zalewają nas informacje bardzo różnej jakości i sztuką jest ich właściwa ocena oraz umiejętność oddzielenia prawdy od fałszu. Zachęcam zatem do krytycznego myślenia, stawiania właściwych pytań, które pobudzą do głębszej refleksji i dyskusji też o tym, czy warto studiować…
Czytaj Wieści Akademickie
Zapraszamy do lektury numeru Wieści Akademickich o dydaktyce na UPP