Dyrektor szkoły
Dyrektor szkoły kieruje placówką oświaty i realizuje zadania wynikające z właściwych ustaw i rozporządzeń, zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej i rady szkoły. Odpowiada za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły, tworzy warunki do samorządnej i samodzielnej pracy uczniów i wychowanków. Dyrektor sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami zatrudnionymi w szkole; zapewnia nauczycielom pomoc w realizacji zadań i doskonaleniu zawodowym.
Aby pełnić stanowiska dyrektora szkoła, należy spełnić szereg wymogów, regulowanych przez ustawę. Wybrane z nich to:
- wyższe wykształcenie magisterskie
- kwalifikacje z zakresu zarządzania oświatą, uzyskane np. po ukończeniu studiów podyplomowych
- kwalifikacje pedagoga
- niekaralność.
Studia, które otwierają ścieżkę kariery do stanowiska dyrektora szkoły to kierunki pedagogiczne, kierunki przygotowujące do nauczania konkretnego przedmiotu, zarządzanie oświatą i organizacjami pozarządowymi.
Predyspozycje do pracy
Zarządzanie placówką oświatową to zadanie wymagające kwalifikacji, doświadczenia ale też szczególnych predyspozycji. Ogromna odpowiedzialność i wiele zadań do wykonania sprawiają, że człowiek na tym stanowisku powinien być odporny na stres, cechować się podzielnością uwagi, umiejętnością wykonywania wielu obowiązków, zaradnością, łatwością komunikowania i prowadzenia skutecznych negocjacji. Zaufanie, respekt wśród uczniów to istotne kwestie, które budują autorytet dyrektora szkoły.
Miejsca zatrudnienia
Oczywistym miejscem pracy dyrektora szkoły są publicznie i niepubliczne placówki oświatowe.
Obowiązki dyrektora szkoły:
- zapewnianie warunków dla prowadzenia prawidłowej działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły, w tym organizowanie prawidłowej opieki nad uczniami oraz stwarzanie uczniom warunków dla harmonijnego rozwoju psychofizycznego;
- ustalanie programu wychowawczego i profilaktycznego, cykliczne opracowywanie planu organizacji nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym w formie arkusza organizacji szkoły oraz opracowywanie tygodniowego rozkładu zajęć;
- przydzielanie nauczycielom stałych prac i zajęć oraz dodatkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, obowiązków, uprawnień
i odpowiedzialności oraz tworzenie zespołów wychowawczych, zespołów przedmiotowych lub innych zespołów problemowo-zadaniowych; - zatwierdzanie do użytku programów nauczania opracowanych przez nauczycieli;
- zarządzanie jakością pracy szkoły obejmujące: mierzenie jakości pracy szkoły, planowanie, organizowanie i przeprowadzanie pomiaru, w tym przeprowadzanie hospitacji kontrolnych, partnerskich i diagnozujących, wspomaganie nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy szkoły oraz opracowywanie programu rozwoju szkoły w oparciu o uzyskane wyniki mierzenia jakości pracy szkoły;
- opracowywanie procedur i narzędzi służących do samoobserwacji
i samokorekty pracy szkoły, w tym ewaluacji wewnętrznej oraz prowadzenia wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli; - rozwijanie postępu pedagogicznego w szkole poprzez organizowanie, nadzorowanie oraz instruowanie nauczycieli w zakresie innowacji
i nowatorskich eksperymentów pedagogicznych; - organizowanie i nadzorowanie procesu doskonalenie zawodowego nauczycieli obejmującego: indywidualne samokształcenie, wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli, doradztwo programowo-metodyczne, regionalne oraz centralne doskonalenie nauczycieli oraz doradzanie nauczycielom
w sprawach kształcenia, wychowania i opieki nad dzieckiem; - sprawowanie nadzoru nad właściwą organizacją i przebiegiem sprawdzianów i egzaminów przeprowadzanych w szkole lub placówce;
- sprawowanie nadzoru nad wypełnianiem przez uczniów obowiązku szkolnego we współpracy z pedagogiem szkolnym, w tym podejmowanie decyzji w sprawach przyjęć uczniów, przeniesień i skreśleń z listy uczniów;
- przewodzenie radzie pedagogicznej, w tym: prowadzenie i przygotowywanie zebrań rady oraz przyjmowanie wniosków rady pedagogicznej służących ciągłemu doskonaleniu procesu dydaktyczno-wychowawczego;
- współpracowanie z rodzicami i opiekunami uczniów w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły;
- opracowywanie i wprowadzanie w życie regulaminów pracy szkoły oraz regulaminów premiowania i wynagradzania pracowników;
- opracowywanie i realizowanie planu finansowego szkoły, zarządzanie finansami szkoły zgodnie z zasadą gospodarności oraz nadzorowanie działalności administracyjno-gospodarczej szkoły;
- organizowanie i nadzorowanie działalności sekretariatu szkoły w zakresie załatwiania spraw osobowych pracowników, przyjmowania interesantów, załatwiania bieżących spraw finansowo-gospodarczych oraz korespondencji;
- reprezentowanie szkoły na zewnątrz;
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole oraz bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę poza obiektem szkoły.
Wynagrodzenie dyrektorów szkół
Mediana zarobków na tym stanowisku wynosi 6300 zł. Oznacza to, że połowa dyrektorów zarabia więcej, połowa mniej. Wysokość wynagrodzenia zależna jest do stażu pracy, wielkości placówki, miasta, w którym znajduje się szkoła.
Więcej o rekrutacji na stanowisko dyrektora w poniższej rozmowie: