Project Manager
Project Manager to specjalista dowolnej dziedziny, zarządzający konkretnym projektem. Można powiedzieć, że jest to pracownik odpowiadający za określone przedsięwzięcie w firmie. Do jego obowiązków należy kierowanie zespołem oraz koordynacja działań osób zaangażowanych w dane przedsięwzięcie, planowanie i wprowadzanie strategii działań w ramach danego projektu, analiza jakościowa i ilościowa rynku i dostępnych zasobów, opracowywanie biznesplanów, monitorowanie działań i czuwanie nad sprawnością procesów, sporządzanie sprawozdań oraz raportów okresowych i końcowych.

Project management to dziedzina stosunkowo nowa w naszym kraju. Na stanowisku tym mile widziane jest wykształcenie wyższe, zależne od branży i tematyki projektu, kursy podyplomowe z zarządzania projektami lub MBA, a także doświadczenie w kierowaniu projektami. Przydatne są zdolności analizy i planowania, umiejętność zarządzania i współpracy z ludźmi, komunikatywność, kreatywność, chęć ciągłego uczenia się, systematyczność, odporność na stres oraz dyspozycyjność. Są to cechy, które powinien mieć każdy manager.
Status społeczny Project Managera
Project Manager skupia w sobie wiele cech zawodu elitarnego, menedżerskiego, a więc uprawianego przez ludzi o szerokich horyzontach myślowych, wykazujących się dojrzałą osobowością. Idzie za tym prestiż społeczny i godziwe wynagrodzenia.
Jak zostać Project Managerem?
Nie ma określonej ścieżki zawodowej. Warto wybrać ofertę studiów wyższych, która wiąże się z zarządzaniem. Ale wcale nie musi to być regułą. Równie dobrze można postawić na zdobycie wiedzy merytorycznej w określonym zakresie (np. podjąć studia w uczelni technicznej czy rolniczej), a następnie skorzystać z bogatej oferty studiów podyplomowych, które kształcą projekt managerów. Tu propozycji jest bardzo wiele, niemal w każdym większym ośrodku akademickim.
Dla potrzeb tego zawodu można również poprzestać na zdobyciu konkretnych umiejętności, a potem certyfikatów, np. certyfikatu Instytutu Zarządzania Projektem.
Niezbędne w tym zawodzie są konkretne umiejętności. Project manager musi mieć wiedzę oraz umiejętności z zarządzania projektem z kilku podstawowych zakresów.
- Po pierwsze, z zakresu integracji zadań, czyli całościowego spojrzenia na projekt oraz uwzględnienia wszystkich możliwych czynności z nim związanych.
- Po drugie, z zarządzania zakresem zadań, co w praktyce oznacza umiejętność delegowania zadań na innych pracowników i ustalania wzorców ich wykonania.
- Po trzecie, z zakresu zarządzania czasem swoim i podwładnych, co jest uznawane za jedną z ważniejszych umiejętności menedżera projektu.
- Po czwarte, z zakresu zarządzania zaopatrzeniem, czyli podejmowania decyzji w sprawach zakupów nowych urządzeń i wyszukiwania okazji pośród ofert dostawców.
- Po piąte, z zarządzania zasobami ludzkimi, a więc umiejętności budowania zespołu projektowego oraz sprawowania funkcji lidera tego zespołu.
- Następnie z zakresu komunikacji międzyludzkiej, kontroli jakości wykonania zadań projektowych, zarządzania kosztami projektu oraz oceny ryzyka towarzyszącego realizacji projektu.
Te główne obszary doświadczeń i wiedzy pozwolą skutecznie działać w zawodzie i być w nim uniwersalnym.
Gdzie do pracy?
Project Manager stoi wysoko w strukturze organizacyjnej firmy, czasami tuż za prezesem. Może pracować we wszystkich przedsiębiorstwach, które świadomie korzystają z systemu organizacji projektowej, a więc tam, gdzie działa się według rytmu konkretnych przedsięwzięć, a nie według standardu biura.
Praca project managera zwykle wiąże się z dyspozycyjnością, czyli z elastycznymi godzinami pracy i tzw. zadaniowością, co oznacza, że jedynym kryterium jej rozliczania jest terminowość i efektywność finansowa. Project manager nie musi być zatrudniony na zasadzie umowy o pracę w firmie. Często pracuje na kontrakcie, który wygasa wraz z ukończeniem projektu.
Zarobki Project Managera
Wynagrodzenia projekt managerów są na poziomie uposażeń typowych managerów. Nie należą więc do niskich i wahają się od kilku do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie przy odpowiednio dużych projektach.
Powiązane zawody

Brand Manager, opiekun marki

Database Manager - menedżer ds. baz danych

Doradca zawodowy

Dyrektor produkcji

E-commerce manager
Główny technolog

Key Account Manager

Office Manager

PR manager, kierownik ds. public relations

Przedstawiciel farmaceutyczny (medyczny)

Przedstawiciel handlowy (handlowiec)

Quality Manager, menedżer ds. jakości

Sales Director, dyrektor ds. sprzedaży

Specjalista ds. PR
