Project Manager
Project Manager to specjalista dowolnej dziedziny, zarządzający konkretnym projektem. Można powiedzieć, że jest to pracownik odpowiadający za określone przedsięwzięcie w firmie. Do jego obowiązków należy kierowanie zespołem oraz koordynacja działań osób zaangażowanych w dane przedsięwzięcie, planowanie i wprowadzanie strategii działań w ramach danego projektu, analiza jakościowa i ilościowa rynku i dostępnych zasobów, opracowywanie biznesplanów, monitorowanie działań i czuwanie nad sprawnością procesów, sporządzanie sprawozdań oraz raportów okresowych i końcowych.
Project management to dziedzina stosunkowo nowa w naszym kraju. Na stanowisku tym mile widziane jest wykształcenie wyższe, zależne od branży i tematyki projektu, kursy podyplomowe z zarządzania projektami lub MBA, a także doświadczenie w kierowaniu projektami. Przydatne są zdolności analizy i planowania, umiejętność zarządzania i współpracy z ludźmi, komunikatywność, kreatywność, chęć ciągłego uczenia się, systematyczność, odporność na stres oraz dyspozycyjność. Są to cechy, które powinien mieć każdy manager.
Status społeczny Project Managera
Project Manager skupia w sobie wiele cech zawodu elitarnego, menedżerskiego, a więc uprawianego przez ludzi o szerokich horyzontach myślowych, wykazujących się dojrzałą osobowością. Idzie za tym prestiż społeczny i godziwe wynagrodzenia.
Jak zostać Project Managerem?
Nie ma określonej ścieżki zawodowej. Warto wybrać ofertę studiów wyższych, która wiąże się z zarządzaniem. Ale wcale nie musi to być regułą. Równie dobrze można postawić na zdobycie wiedzy merytorycznej w określonym zakresie (np. podjąć studia w uczelni technicznej czy rolniczej), a następnie skorzystać z bogatej oferty studiów podyplomowych, które kształcą projekt managerów. Tu propozycji jest bardzo wiele, niemal w każdym większym ośrodku akademickim.
Dla potrzeb tego zawodu można również poprzestać na zdobyciu konkretnych umiejętności, a potem certyfikatów, np. certyfikatu Instytutu Zarządzania Projektem.
Niezbędne w tym zawodzie są konkretne umiejętności. Project manager musi mieć wiedzę oraz umiejętności z zarządzania projektem z kilku podstawowych zakresów.
- Po pierwsze, z zakresu integracji zadań, czyli całościowego spojrzenia na projekt oraz uwzględnienia wszystkich możliwych czynności z nim związanych.
- Po drugie, z zarządzania zakresem zadań, co w praktyce oznacza umiejętność delegowania zadań na innych pracowników i ustalania wzorców ich wykonania.
- Po trzecie, z zakresu zarządzania czasem swoim i podwładnych, co jest uznawane za jedną z ważniejszych umiejętności menedżera projektu.
- Po czwarte, z zakresu zarządzania zaopatrzeniem, czyli podejmowania decyzji w sprawach zakupów nowych urządzeń i wyszukiwania okazji pośród ofert dostawców.
- Po piąte, z zarządzania zasobami ludzkimi, a więc umiejętności budowania zespołu projektowego oraz sprawowania funkcji lidera tego zespołu.
- Następnie z zakresu komunikacji międzyludzkiej, kontroli jakości wykonania zadań projektowych, zarządzania kosztami projektu oraz oceny ryzyka towarzyszącego realizacji projektu.
Te główne obszary doświadczeń i wiedzy pozwolą skutecznie działać w zawodzie i być w nim uniwersalnym.
Gdzie do pracy?
Project Manager stoi wysoko w strukturze organizacyjnej firmy, czasami tuż za prezesem. Może pracować we wszystkich przedsiębiorstwach, które świadomie korzystają z systemu organizacji projektowej, a więc tam, gdzie działa się według rytmu konkretnych przedsięwzięć, a nie według standardu biura.
Praca project managera zwykle wiąże się z dyspozycyjnością, czyli z elastycznymi godzinami pracy i tzw. zadaniowością, co oznacza, że jedynym kryterium jej rozliczania jest terminowość i efektywność finansowa. Project manager nie musi być zatrudniony na zasadzie umowy o pracę w firmie. Często pracuje na kontrakcie, który wygasa wraz z ukończeniem projektu.
Zarobki Project Managera
Wynagrodzenia projekt managerów są na poziomie uposażeń typowych managerów. Nie należą więc do niskich i wahają się od kilku do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie przy odpowiednio dużych projektach.