Centrum Kształcenia Specjalistycznego w WSIiZ w Warszawie
Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie uruchamia rekrutację na atrakcyjne kierunki kształcenia specjalistycznego z zakresu: kosmetologii stosowanej, produktów kosmetycznych, analizy i oceny jakości żywności oraz poradnictwa dietetycznego i żywieniowego.
Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie podjęła decyzję o uruchomieniu CENTRUM KSZTAŁCENIA SPECJALISTYCZNEGO.
W ramach działalności Centrum Uczelnia będzie prowadziła kształcenie specjalistyczne. Od 30 czerwca 2020 r. zostanie uruchomiona rekrutacja na 4 kierunki kształcenia specjalistycznego, a mianowicie:
- Specjalista w zakresie kosmetologii stosowanej,
- Specjalista technolog produktów kosmetycznych,
- Specjalista w zakresie analizy i oceny jakości żywności,
- Specjalista w zakresie poradnictwa dietetycznego i żywieniowego.
Więcej szczegółów na temat każdego z kierunków znajdziecie Państwo na stronie Uczelni: https://wsiiz.pl/ksztalcenie-specjalistyczne
Zapewne zadajecie sobie Państwo pytanie, czym jest kształcenie specjalistyczne i dlaczego WSIiZ w Warszawie zdecydowało się na ten śmiały krok. Zapraszamy, więc do poznania idei kształcenia na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji, które jest tak popularne za granicą.
Kształcenie specjalistyczne zostało wprowadzone do systemu szkolnictwa wyższego na mocy art. 161 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm.). Umiejscowienie na 5 poziomie PRK należy rozumieć jako kształcenie pomiędzy szkołą średnią [liceum, technikum, szkoła branżowa], a studiami I stopnia.
Mało znana forma kształcenia w Polsce jest bardzo popularna w krajach zachodnich, gdzie stanowi jedną z najbardziej pożądanych. Popularność kształcenia specjalistycznego w krajach zachodnich odnosi się zarówno do zainteresowania nią samych kandydatów, ale i pracodawców, którzy chętniej zatrudniają dyplomowanych specjalistów, niż absolwentów uczelni wyższych. Oczywiście bierzemy tutaj pod uwagę wybrane obszary kształcenia, a nie cały system szkolnictwa wyższego. W niektórych krajach kształcenie specjalistyczne jest nazywane tzw. „krótkim cyklem” kształcenia wyższego.
To właśnie posiadacze kwalifikacji pełnych na poziomie 5 PRK stanowią najbardziej poszukiwaną grupę pracowników, a na przestrzeni lat można zauważyć, że jest to wciąż tendencja wzrostowa.
Na korzyść tej formy kształcenia przemawia:
- krótki, ale intensywny okres kształcenia – tylko 1,5 roku;
- silne związanie edukacji z pracą zawodową;
- profil praktyczny z przeważającą ilością zajęć o charakterze praktycznym;
- koncentracja na modułach kierunkowych, a co za tym idzie problemach gospodarczych i rynkowych;
- zaangażowanie w proces dydaktyczny praktyków posiadających kilkuletnie doświadczenie zawodowe w danej baraży;
- koncentracja na bieżącej weryfikacji efektów uczenia się w czasie odbywanych zajęć;
Kształcenie specjalistyczne jest wpisane w ideę kształcenia przez całe życie (life long learning - LLL). Samo pojawienie się tej formy kształcenia miało za zadanie połączyć potrzeby teraźniejszej edukacji i gospodarki. Programy kształcenia specjalistycznego, w tym plany kształcenia mają się przede wszystkim opierać na zajęciach o charakterze praktycznym, a przy okazji będących podstawą do wykształcenia absolwentów, którzy będą specjalistami z wąskiego obszaru danej branży. To właśnie te aspekty mają stanowić o ich przewadze na rynku pracy, gdzie poszukiwani się branżowi specjaliści.
Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie zdecydowała się na wprowadzenie tej formy kształcenia do swojej oferty edukacyjnej ze względu na:
- chęć zapewnienia równego dostępu do edukacji i możliwości nabycia wąskich kwalifikacji zawodowych - kształcenie specjalistyczne trwa krócej niż studia I stopnia, a przez to koszty do poniesienia przez samych słuchaczy są niższe;
- chęć zwiększenia mobilności międzynarodowej polskich absolwentów – świadectwo dyplomowanego specjalisty/ dyplomowanego specjalisty technologa jest uznawane na całym świecie i pozwala na znalezienie zatrudnienia;
- chęć zwiększenia zatrudnienia polskich absolwentów podejmujących naukę w systemie szkolnictwa wyższego – wąski obszar posiadanych umiejętności i kompetencji pozwala absolwentom na bycie konkurencyjną grupą na rynku pracy;
- chęć podwyższenia poziomu oferowanych na rynku szkoleń i kursów będących formą kształcenia pozaformalnego;
- chęć sprostania wymaganiom pracodawców – zapewnienie na rynku absolwentów, którzy będą wyróżniali się pogłębionymi umiejętnościami praktycznymi i kompetencjami społecznymi;
- chęć wykształcenia w absolwentach umiejętności kreowania różnych form przedsiębiorczości;
Głównym celem nauki na kierunkach kształcenia specjalistycznego jest nabycie pełnych kwalifikacji zawodowych na poziomie 5 PRK. W żadnym wypadku absolwenci kierunków kształcenia specjalistycznego nie są pozbawieni możliwości zawodowego awansu, wręcz przeciwnie. Poziom wynagrodzenia i forma zatrudnienia są obecnie dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności, a nie ukończonego stopnia studiów.
Prawo do ubiegania się o przyjęcie na kierunki kształcenia specjalistycznego mają osoby, które posiadają:
- dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe:
- po uzyskaniu technikum lub szkoły policealnej albo po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 3 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 5 lipca 2019 r. o systemie oświaty z późn. zm., albo
- po ukończeniu branżowej szkoły II stopnia albo po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 3 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późn. zm. – oraz po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie,
lub
- dyplom ukończenia szkoły artystycznej potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego,
lub
- świadectwo dojrzałości.
Profil kandydatów decydujących się na kształcenie specjalistyczne jest bardzo różnorodny. Mówimy tutaj o grupie silnie zróżnicowanej wiekowo, są to zarówno absolwenci szkół średnich, ale też i osoby, które po latach doświadczeń zdecydowały się na przekwalifikowanie. Tak samo w związku z tym sytuacja będzie wyglądała pod względem przygotowania do kształcenia specjalistycznego. Większą wiedzą i umiejętnościami na pewno będą mogli pochwalić się absolwenci szkół branżowych, czy też pracownicy danego sektora, którzy zdecydowali się na kształcenie mające na celu uzupełnienie posiadanych umiejętności o wiedzę właściwą dla poziomu szkolnictwa wyższego.
Po ukończeniu kształcenia i uzyskaniu świadectwa dyplomowanego specjalisty lub dyplomowanego specjalisty technologa absolwenci mają prawo ubiegać się o przyjęcie na studia I stopnia. Pod warunkiem, że oprócz posiadanych kwalifikacji zawodowych mają również świadectwo dojrzałości. Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia I stopnia ma prawo ubiegać się o uznanie nabytych w czasie kształcenia specjalistycznego efektów uczenia się na poczet modułów realizowanych na studiach I stopnia. Wymogiem rozpoczęcia tego procesu jest posiadanie przez wybraną uczelnię pozytywnej oceny programowej kierunku, o przyjęcie na który kandydat się ubiega.
Zobacz także Prezentację Uczelni w portalu