Dla kogo coaching akademicki?
Większość ludzi odczuwa obawy przed publicznym wystąpieniem, prezentacją dla szerokiego audytorium, czy zdawanym egzaminem. Stres potęguje się, gdy chodzi o szczególnie ważny egzamin, jak na przykład obrona pracy magisterskiej czy licencjackiej.
W takich sytuacjach niezwykle pomocny może okazać się coach, który pomaga bezstresowo przejść przez cały proces pisania pracy, wspólnie ustalając cele i pilnując ich terminowej realizacji. Pomaga przygotować się do obrony, sprawdza wiedzę i uczy stosowania skutecznych technik radzenia sobie ze stresem.
Z coachingu powinni skorzystać ambitni studenci, piszący swą pracę licencjacką, magisterską lub doktorską, a także wszyscy ci, którzy nie potrafią skutecznie zarządzać swoim czasem, radzić sobie ze stresem podczas egzaminów, zaliczeń, prezentacji. Idealnie rozwiązanie jest takie, że coach pomaga w pisaniu artykułów naukowych, przygotowywaniu prezentacji, uczy technik autoprezentacji i akademickiego pisania.
Co ważne, coach pomaga, ale nie pisze za studenta. Student wykonuje pracę zupełnie sam i tym większa jest jego satysfakcja po ukończeniu całego kursu zajęć.
Korzyści z coachingu akademickiego:
- ustalenie celów na najbliższy okres nauki,
- uporządkowanie powziętych zadań, ustalenie harmonogramu działań,
- osiągnięte dzięki temu poczucie spokoju i pewności,
- pozytywnie zaliczony semestr, udana obrona, efektowna prezentacja,
- brak uczucia niepokoju, strachu i obaw związanych z sytuacją egzaminu,
- uczucie przyjemności oraz satysfakcja z dobrze i samodzielnie wykonanej pracy.
Akademicki coaching nazywany bywa coachingiem poznawczym lub naukowym. Jest to bowiem proces budowania pozytywnych relacji między klientem a coachem, który oferuje swoją wiedzę i doświadczenie, stanowi wsparcie, jak też ocenia, aby stymulować i motywować do osiągania kolejnych akademickich lub zawodowych celów.
Czasami dobrze jest mieć kogoś, kogo można zapytać o zarządzanie czasem, o strukturę pracy zaliczeniowej czy referatu lub kogoś, z kim można by przeprowadzić szybką „burzę mózgów” szukając pomysłów na temat pracy, kto wskaże najlepsze metody uczenia się. W rzeczywistości to tylko niewielka część tego, co może zrobić dla podopiecznego coach.
Coach akademicki pomaga w:
- wyborze właściwej strategii uczenia się,
- organizacji zadań, czasu pracy,
- rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia,
- nauce czytania artykułów i książek naukowych,
- nabyciu umiejętności robienia czytelnych i przydatnych notatek,
- nabyciu umiejętności rozróżniania i zrozumienia różnych dyskursów,
- nauce kreatywnego pisania,
- poznaniu różnych sposobów cytowania, odpowiednich dla różnych dyscyplin,
- umiejętnym sprawdzaniu i edytowaniu prac, właściwym Twojemu stylowi uczenia się,
- kształtowaniu pewności siebie, asertywności i umiejętności autoprezentacji.
Do akademickich umiejętności takich, jak czytanie, pisanie, myślenie krytyczne, organizowanie materiału poznawczego, każdy podchodzi w odmienny sposób. Zadaniem coacha jest dopasowanie strategii działania do indywidualnych procesów uczenia się i preferencji studenta. W ten sposób wspomaga się osiągnięcie przez niego sukcesu w konkretnym projekcie. Służy to także zwiększeniu pewności siebie i poczucia własnej wartości.
Nie tylko dzieci mają problemy z koncentracja i skupieniem uwagi. Odczuwają to również studenci, którzy często przyjmują na siebie zbyt wiele różnych zadań i nie są w stanie im podołać.
Coaching pomaga:
- podzielić cały proces realizacji pomysłu na mniejsze części i ustalić priorytety, sprawy najważniejsze, mniej ważne i zupełnie nieistotne,
- stale potwierdzać postępy, poprzez utrzymywanie bezpośredniego kontaktu,
- dowiedzieć się, jak się uczysz, dzięki zastosowaniu technik metapoznawczych,
- obserwować z „zewnętrznej” perspektywy Twoje zachowania i zmieniać je,
- indywidualizować strategie inicjowania działań i realizacji pomysłów od początku do końca.
Coach może także zapewnić wsparcie w powrocie na studia, rozpoczynaniu działalności gospodarczej, ukończeniu zaległej pracy pisemnej, pisaniu raportów, we wcielaniu planów i pomysłów w życie, czy w zakończeniu studiów.
Najważniejszą rolą coacha jest zdiagnozowanie obszarów, w których tkwią problemy i bariery, a następnie zastosowanie odpowiednich działań pozwalających na zlikwidowanie tych barier. Wszystko to odbywa się przy aktywnym udziale osoby zainteresowanej wsparciem. Nie ma lepszej nagrody dla coacha, jak sukces jego podopiecznego.
Celem studiów m.in. na kierunku Coaching i psychologia biznesu jest:
- podzielenie się ze słuchaczami innowacyjną wiedzą dotyczącą zarządzania, marketingu, coachingu oraz szeroko rozumianego biznesu
- zaprezentowanie uczestnikom poszczególnych metod, technik i narzędzi stosowanych w coachingu
- dostarczenie słuchaczom umiejętności prowadzenia profesjonalnego coachingu
- wykorzystania metod coachingowych zarówno w biznesie, jak i życiu osobistym
Jeżeli jesteś zainteresowany studiami podyplomowymi na kierunkach związanych z coachingiem, to zapoznaj się z ofertą Wyższej Szkoły Kształcenia Zawodowego