Jakiego artykułu szukasz?

Ferdydurke – opracowanie lektury

„Ferdydurke” Witolda Gombrowicza to powieść ukazująca w ironiczny i groteskowy sposób jak społeczeństwo narzuca jednostce różne formy i role, odbierając jej autentyczność. Bohater, trzydziestoletni Józio, zostaje „uwsteczniony” do czasów szkolnych, co symbolizuje przymusowe wtłaczanie ludzi w schematy i oczekiwania. Utwór krytykuje sztuczność relacji międzyludzkich, konwenanse i społeczne maski, pokazując absurd codzienności.

Ferdydurke – opracowanie lektury

Ferdydurke – opracowanie lektury

Podstawowe informacje

Autor: Witold Gombrowicz

Tytuł: Ferdydurke

Gatunek: powieść modernistyczna, groteskowa, satyryczna

Data wydania: 1937

Tematyka: krytyka sztywności form społecznych, konflikt jednostki z narzuconymi rolami, problem młodości i dorastania

Ferdydurke – streszczenie

Głównym bohaterem jest Józio Kowalski, trzydziestoletni mężczyzna, który nagle zostaje cofnięty do szkoły i zmuszony do funkcjonowania w świecie dziecięcych zasad i rygorów. W szkole doświadcza presji nauczycieli, rówieśników i dorosłych, którzy narzucają mu konwenanse i role, w których musi się odnaleźć.

Józio spotyka postacie symbolizujące różne formy społecznej deformacji: nauczycieli, kolegów szkolnych oraz dorosłych hipokrytów, którzy sami podporządkowują się normom, a innych krytykują. Powieść ukazuje jego bunt wobec tych narzuconych form, a jednocześnie tragikomizm sytuacji, w której dorosły mężczyzna jest traktowany jak dziecko.

Przez groteskowe i absurdalne sytuacje Gombrowicz krytykuje sztywność form społecznych, edukacyjnych i kulturowych, pokazując konflikt jednostki z otaczającym ją światem. Powieść kończy się bez jednoznacznej puenty, pozostawiając czytelnika z refleksją nad istotą wolności i podporządkowania się normom.

Ferdydurke – główni bohaterowie

Józio Kowalski – trzydziestoletni mężczyzna, cofnięty do szkoły i zmuszony do podporządkowania się dziecinnym regułom. Symbolizuje konflikt jednostki z narzuconymi formami społecznymi i edukacyjnymi. Jest inteligentny, refleksyjny, buntuje się przeciwko narzuconym rolom. Stanowi symbol krytyki „formy”, czyli sztywnych norm społecznych i konwenansów.

Profesor Pimko – nauczyciel w szkole, przedstawiciel sztywności i konwenansów edukacyjnych. Narzuca uczniom szereg norm, będąc jednocześnie symbolem autorytetu, któremu podlegają inni.

Młodzi koledzy szkolni (np. Miętus) – rówieśnicy Józia, którzy reprezentują różne postawy wobec systemu szkolnego: podporządkowanie, bierność lub chęć manipulacji. Pokazują absurd i groteskę życia szkolnego.

Panna Korczyńska – nauczycielka, symbol władzy i nacisku społecznego, jednocześnie postać groteskowa, która podkreśla komizm sytuacji.

Profesorowa Pimko – przykład dorosłej osoby, która podtrzymuje konwenanse i wymusza „formy” społeczne na innych, także w życiu prywatnym.

Moralista – postać reprezentująca hipokryzję dorosłych, którzy sami podporządkowują się konwencjom, a innych krytykują.

Ferdydurke - znaczenie tytułu utwory

Tytuł „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza jest celowo zagadkowy i nie posiada jednoznacznego znaczenia w języku polskim. Sam autor wyjaśniał, że słowo to jest wymyślone i pełni funkcję symbolu, mającego wywoływać wrażenie groteski i absurdalności.

W kontekście powieści tytuł odnosi się do głównych tematów utworu: narzucania formy jednostce, konfliktu między młodością a dorosłością oraz presji społecznych konwenansów. „Ferdydurke” jako neologizm sugeruje sztuczność, nienaturalność i komizm sytuacji, w których człowiek staje się podporządkowany narzuconym regułom i formom.

Ferdydurke – motywy literackie

Najważniejsze motywy Ferdydurke Gombrowicza wraz z przykładami cytatów:

Motyw formy i podporządkowania

Ukazuje, jak jednostka jest zmuszana do dostosowania się do narzuconych norm społecznych i edukacyjnych.

Cytat: „Trzeba go uformować, inaczej nie nadaje się do życia.”

Motyw dorosłości i dzieciństwa

Konflikt między światem dorosłych a światem dziecka, utrata naturalnej spontaniczności.

Cytat: „Józio nie może wyrwać się spod opieki dorosłych, mimo że dorosły wiek powinien go wyzwolić.”

Motyw groteski i absurdu

Ukazuje komizm sytuacji wynikający z nielogiczności zasad, sztywności szkolnej edukacji i życia społecznego.

Cytat: „Cały świat jest formą, a człowiek tylko jej wypełnieniem.”

Motyw edukacji i szkoły

Krytyka instytucji edukacyjnej, pokazanie jej jako miejsca narzucającego sztuczne normy i ograniczającego indywidualność.

Cytat: „W szkole uczymy się nie życia, lecz dopasowania do form.”

Motyw buntu jednostki

Dążenie do wolności i wyzwolenia spod presji konwenansów oraz narzuconych ról społecznych.

Cytat: „Nie chcę być niczyją lalką ani wypełnieniem czyjejś formy!”

Groteska w Ferdydurke

W „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza groteska pełni funkcję kluczowego środka wyrazu artystycznego i krytyki społecznej. Polega ona na przesadnym, często absurdalnym zestawieniu cech, sytuacji i zachowań, które jednocześnie bawią i niepokoją.

  • Postaci i sytuacje: bohaterowie są ukazywani w sposób karykaturalny – ich cechy psychiczne i fizyczne bywają wyolbrzymione do granic absurdu, co podkreśla sztuczność ról społecznych i norm narzucanych jednostce.
  • Motyw formy i „gęby”: groteskowość wynika z przymusu podporządkowania się cudzym schematom. Postacie zostają „uformowane” – nadawane są im sztuczne zachowania i opinie, co wywołuje komizm sytuacyjny i dramatyczny zarazem.
  • Język i styl: Gombrowicz stosuje niecodzienne sformułowania, gry słów, powtarzanie fraz i absurdalne konstrukcje zdaniowe, co potęguje efekt groteski. Przykładem jest np. zdanie „Słowacki wielkim poetą był”.

Groteska w „Ferdydurke” ma więc podwójne znaczenie – bawi czytelnika, jednocześnie krytykując społeczne konwenanse, normy edukacyjne i mechanizmy podporządkowania jednostki formie.

Pojęcia gombrowiczowskie w Ferdydurke

Pupa

W „Ferdydurke” pojęcie „pupa” symbolizuje infantylność, podporządkowanie i konieczność dopasowania się do cudzych form. Gombrowicz używa tego słowa ironicznie, aby pokazać, jak dorosły człowiek bywa „uformowany” przez społeczeństwo i edukację, zmuszany do postępowania w określony sposób.

Gęba

„Gęba” to metafora społecznych ról i masek, które ludzie przyjmują wobec innych. Została spopularyzowana w powieści w kontekście wpychania jednostki w cudze schematy – „nadanie gęby” oznacza narzucenie człowiekowi zachowań, opinii i manier, które nie są jego własne.

Łydka

Łydka symbolizuje pozornie błahe aspekty podporządkowania i formy fizycznej, które Gombrowicz rozszerza na całe życie społeczne. W kontekście powieści to element groteskowy, pokazujący, że nawet drobne, codzienne detale mogą stać się narzędziem „uformowania” człowieka.

Pojedynek na miny

To groteskowa zabawa, która ujawnia absurdalność i sztuczność społecznych interakcji. W powieści pojedynek na miny symbolizuje konflikt między narzuconymi pozami a autentycznymi emocjami; bohaterowie uczestniczą w nim, mimo że jest bezsensowny, co podkreśla temat formy i konwenansu.

„Słowacki wielkim poetą był”

To przykład typowego dla Gombrowicza narzucania formy w myśleniu. Zdanie jest gramatycznie poprawne, lecz jego styl i konstrukcja pokazują, jak język może stać się formą narzucającą treść i interpretację – jednostka nie wyraża własnego zdania, lecz powtarza gotowe, „uformowane” opinie.

Ferdydurke – wybrane cytaty

Kilka ważnych cytatów z Ferdydurke, które dobrze ilustrują groteskę, temat formowania i krytykę konwenansów społecznych:

O formowaniu i gębie:

„Każdy chce cię formować, a ty się nie możesz wymknąć.”

„Formować gębę, bo inaczej nie będziesz dopuszczony do świata.”

Absurd edukacji i szkoły:

„Nie może być dorosły, musi być dziecko, bo taka jest forma.”

„Nauczyciel każe ci śmiać się, choć nie masz na to ochoty.”

O języku i kulturze:

„Słowacki wielkim poetą był.”

„Lepiej milczeć, bo każde słowo może być nie na miejscu.”

O relacjach międzyludzkich i konwenansach:

„Pupa, gęba, łydka – wszystko jedno, byle tylko dostosować się do formy.”

„Pojedynek na miny jest zabawą, ale i próbą podporządkowania władzy formy.”

O dorastaniu i tożsamości:

„Człowiek dorosły, a traktują go jak dziecko – to właśnie życie w formie.”

Ferdydurke – pytania jawne na maturę

Na maturze ustnej zdający powinni umieć omówić poniższe zagadnienia na podstawie „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza uwzględniając również wybrany kontekst:

  • Groteskowy obraz świata.
  • Człowiek wobec presji otoczenia.

***

Więcej treści maturalnych – Matura od A do Z

Zobacz też Niezbędnik maturzysty

Poznaj dokładnie różne Typy studiów oferowane na polskich uczelniach.

Wybierz najlepszy dla siebie Kierunek studiów oraz uczelnię, która ma go w ofercie.

Miasta akademickie oferują szeroki wachlarz form kształcenia na studiach stacjonarnych, niestacjonarnych, on-line, hybrydowych.

Nasza Wyszukiwarka uczelni, kierunków, typów studiów ułatwi podjęcie decyzji kandydatowi na studia.

Może już teraz planujesz Studia podyplomowe? Wybór programów ze wszystkich dziedzin jest imponujący.

Powiązane treści

Matura 2026 - jak dobrze napisać wypracowanie
Matura 2026 - jak dobrze napisać wypracowanie
Matura 2026 - matura na poziomie dwujęzycznym 2026
Matura 2026 - matura na poziomie dwujęzycznym 2026
Matura 2026 – najczęściej zadawane pytania
Matura 2026 – najczęściej zadawane pytania
Matura 2026 - błąd rzeczowy na maturze
Matura 2026 - błąd rzeczowy na maturze
Matura z języka polskiego 2026 – test historycznoliteracki
Matura z języka polskiego 2026 – test historycznoliteracki
Matura 2026 - błąd kardynalny na maturze
Matura 2026 - błąd kardynalny na maturze
Matura 2026 – lista lektur obowiązkowych
Matura 2026 – lista lektur obowiązkowych
Matura 2026 – egzaminy ustne
Matura 2026 – egzaminy ustne
Matura 2026 – pytania jawne na egzamin ustny z języka polskiego
Matura 2026 – pytania jawne na egzamin ustny z języka polskiego
Matura 2026 – matura poprawkowa
Matura 2026 – matura poprawkowa
Matura 2026 – przedmioty dodatkowe
Matura 2026 – przedmioty dodatkowe
Matura 2026 – przedmioty obowiązkowe
Matura 2026 – przedmioty obowiązkowe
Matura 2026 – kiedy wyniki matur?
Matura 2026 – kiedy wyniki matur?
Matura 2026 – terminy egzaminów
Matura 2026 – terminy egzaminów
Matura 2026 – ile procent, żeby zdać egzamin?
Matura 2026 – ile procent, żeby zdać egzamin?
Matura 2026 – terminy, przedmioty, organizacja
Matura 2026 – terminy, przedmioty, organizacja
Matura 2026 - matura pisemna z języka angielskiego na poziomie podstawowym
Matura 2026 - matura pisemna z języka angielskiego na poziomie podstawowym
Matura 2026 - matura z matematyki na poziomie podstawowym
Matura 2026 - matura z matematyki na poziomie podstawowym
Matura 2026 - matura pisemna z języka polskiego na poziomie podstawowym
Matura 2026 - matura pisemna z języka polskiego na poziomie podstawowym

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych im. J.A. Komeńskiego w Lesznie
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Szkoła Główna Mikołaja Kopernika w Warszawie
  • Uniwersytet Kaliski
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Akademia Nauk Stosowanych Wincentego Pola w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu
  • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Toruniu
  • Politechnika Łódzka
  • Bydgoska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Karkonoska Akademia Nauk Stosowanych w Jeleniej Górze
  • Państwowa Uczelnia Zawodowa im. prof. E. Szczepanika w Suwałkach
  • Akademia Zamojska
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Warszawska Szkoła Filmowa
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Uniwersytet Vizja w Warszawie
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Kościerzynie
  • Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Nysie
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Gdański
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Uczelnia Państwowa im. Jana Grodka w Sanoku
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Uniwersytet WSB Merito Gdynia
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Akademia Humanitas w Sosnowcu
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Politechnika Częstochowska
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Europejska Uczelnia w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Poznaniu
  • Akademia Tarnowska
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Lubelska Akademia WSEI, Filia  w Warszawie
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Akademia Medyczna Nauk Stosowanych i Holistycznych w Warszawie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Akademia Techniczno-Informatyczna w Naukach Stosowanych
  • Uniwersytet WSB Merito Bydgoszcz
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Wrocławska Akademia Biznesu, Filia Akademii Techniczno-Artystycznej
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie