Jakiego artykułu szukasz?

​Gaudeamus igitur w murach Cyber Universitas

Najważniejszym trendem, jaki obecnie możemy obserwować na globalnym rynku edukacyjnym jest wspomaganie nauczania poprzez asystę sztucznej inteligencji oraz intensyfikacja procesów robotyki i automatyki, w tym pierwsze próby wykorzystania robotów w roli prowadzących zajęcia.

​Gaudeamus igitur w murach Cyber Universitas

Przyzwyczailiśmy się już, że technologie cyfrowe zmieniają biznes, przemysł, transport czy medycynę. A co, gdyby sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy, blockchain czy rzeczywistość rozszerzona zmieniły również proces kształcenia na uczelniach wyższych?Jak bardzo sale wykładowe i aule mogą stać się „smart”? Kiedy wykłady poprowadzi robot lub avatar? Czy boty będą odpisywać na maile studentów i sprawdzać ich prace? Rewolucja za katedrą właśnie się zaczęła.

Technologie cyfrowe mogą zdecydowanie już dzisiaj uatrakcyjnić proces kształcenia, zwiększyć jego efektywność i skuteczność, a także optymalizować wrażenia edukacyjne każdej ze stron tego procesu: studentów i wykładowców, zmieniając przy tym nieodwracalnie tradycyjny system kształcenia.

Z raportu Technavio wynika zaś, że najważniejszym trendem, jaki obecnie możemy obserwować na globalnym rynku edukacyjnym jest wspomaganie nauczania poprzez asystę sztucznej inteligencji oraz intensyfikacja procesów robotyki i automatyki, w tym pierwsze próby wykorzystania robotów w roli prowadzących zajęcia. Zainteresowanie wzbudzają także Internet Rzeczy i blockchain oraz rzeczywistość rozszerzona i wirtualna. Wpływ tych technologii można rozpatrywać zarówno z punktu widzenia samego procesu kształcenia, jak i elementów infrastruktury mu towarzyszących.

Jak podaje raport Adecco „Innowacje społeczne - globalizacja sprzyjająca włączeniu społecznemu w rozwijających się krajach Europy” w 2050 r. system edukacji będzie stwarzał znacznie więcej możliwości niż obecnie, zwracając uwagę na wielość potencjalnych celów tego procesu. A to oznacza zmiany prowadzące do stopniowego przełamywania tradycyjnego podejścia do nabywania wiedzy i kształcenia. Wiele wskazuje na to, że edukacja już wkrótce przestanie być oparta na zapamiętywaniu określonych treści, wzorów czy dat, w coraz większym stopniu pozwalając studentom na bieżąco weryfikować teorię z praktyką.

Inteligentne sale, laboratoria czy aule mogą stać się przysłowiową edukacyjną „piaskownicą”, w której studenci będą testować przekazane im treści w praktyce, poszukiwać odpowiedzi i weryfikować zróżnicowane scenariusze zdarzeń rynkowych. Dzięki temu mieliby oni możliwość symulacji podejmowanych decyzji i weryfikacji popełnianych błędów w czasie rzeczywistym. Dotyczy to nie tylko uczelni inżynieryjno-technicznych, ale także uczelni związanych z naukami medycznymi, przyrodniczymi, społecznymi czy humanistycznymi.

Nauka przez praktykę i skojarzenia, według ekspertów, stanie się kluczowym kierunkiem edukacji w Gospodarce 4.0. Wiedza będzie wynikiem ciągłego rozwiązywania problemów, a kompetencje i umiejętności przyszłego absolwenta będą efektem całościowego doświadczenia, jakiego doznał w trakcie trwania przedmiotu i/lub całej swojej ścieżki edukacyjnej. Technologie cyfrowe przyczyniają się również do większej personalizacji procesu edukacji przez pryzmat możliwości i potrzeb poszczególnych studentów. Filtracja ich wyników, dzięki algorytmom sztucznej inteligencji, pozwoliłaby, w większym niż obecnie stopniu, na indywidualizację tempa nauki, dzięki czemu student stanie się integralną częścią procesu kształcenia. Wiele wskazuje również na to, że zmieni się rola wykładowcy i prowadzonych przez niego wykładów. Eksperci są bowiem zdania, że w ciągu kilkunastu lat, powrócimy do tradycji małych seminariów i relacji mistrz oraz jego uczeń - student. Wykładowca - ekspert w swojej dziedzinie, jednocześnie będzie łączył w sobie umiejętności coacha i mentora. Prowadzone z nim rozmowy i dyskusje, podobnie jak za czasów Arystotelesa mają poszerzać horyzonty przyszłych studentów, ukierunkowywać ich i skłaniać ku samodzielnym poszukiwaniom odpowiedzi.

Edukacja powinna być bowiem procesem, w którym mamy nabywać określonych umiejętności i kompetencji pozwalających nam elastycznie reagować na rynku pracy, realizować swoje pasje i kreować nową rzeczywistość. Sama obecność na zajęciach już wkrótce nie wystarczy. Trzeba się w nie zaangażować, zanurzyć w wiedzę. Technologie cyfrowe stają się narzędziem do tego, by się rozwijać, atrakcyjnym wsparciem procesu kształcenia. Dzięki nim wiedza może stać się namacalna, a towarzyszące temu kolejne doświadczenia i emocje będą, w dużo większym stopniu niż obecnie, motywować, oddziaływać na zmysły studentów, wpływając na poziom zrozumienia i zapamiętywania poszczególnych treści. Uczelnia ma szansę stać się wówczas swoistym inkubatorem kreatywności, zwłaszcza, gdy będzie jednocześnie współpracować z biznesem, prowadząc do sytuacji, w której wymiarem edukacji nie będzie zaliczenie określonej liczby przedmiotów czy semestrów nauki, a raczej zakres posiadanych przez studenta kompetencji sprawdzanych w ramach interdyscyplinarnych testów.

Ale technologie cyfrowe możemy już dzisiaj znaleźć w inteligentnych salach wykładowych, pozwalających na automatyczne odtwarzanie poszczególnych materiałów dydaktycznych, dzięki komunikacji z komputerem wykładowcy i umiejętnościom samodzielnej identyfikacji zajęć zgodnie z jego harmonogramem. Coraz częstszym rozwiązaniem okazują się elektroniczne legitymacje studenckie, które stają się dla uczelni cennym źródłem wiedzy o nawykach i preferencjach swoich studentów. Tym samym pozwalają na dostarczanie im pożądanych treści, dostęp do zdigitalizowanych materiałów i dokumentów, a także w niektórych przypadkach w sposób autonomiczny, bez zaangażowania prowadzącego, zweryfikować obecność studentów na zajęciach. Intrygującym rozwiązaniem mogą okazać się już wkrótce chatboty czy voiceboty wykorzystywane w rutynowych czynnościach w procesie obsługi studentów czy w procesach rekrutacji.

Ciekawą alternatywą są także asystenci – boty oparte na sztucznej inteligencji, jak Jill Watson, która w Instytucie Technologii w stanie Georgia odpowiadała na maile, umieszczała posty na forum i zadawała studentom pytania w imieniu prowadzącego. W Japonii roboty pomagają w nauce języków obcych, a w Chinach testowane są rozwiązania, dzięki którym sztuczna inteligencja będzie sprawdzała testy egzaminacyjne, jak również prace opisowe, weryfikując ich poprawność merytoryczną, styl wypowiedzi czy zdolności analitycznego myślenia. Podobne testy trwają też w USA. I tak dla przykładu aplikacja Gradingcope opracowana na Uniwersytecie Kalifornijskim pozwala, zgodnie z deklaracją twórców, skrócić czas sprawdzania testów do 90% w stosunku do czasu, jakiego potrzebuje na to człowiek. Nie dziwi również fakt, że coraz częściej uczelnie sięgają po technologie cyfrowe modyfikując proces zarządzania inteligentnymi budynkami. Systemy ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, oświetlenia, oddymiania mogą autonomicznie dostosowywać się do faktycznych aktywności pracowników i studentów, w tym w czasie rzeczywistym.

Sceptycy są jednak zdania, że na radykalne zmiany przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. Wynika to zarówno z ograniczeń finansowych, jak i socjo-kulturowych, związanych z jednej strony, z tradycjami kształcenia na uczelniach wyższych, z drugiej ze świadomością i poziomem akceptacji technologii cyfrowych. Wizja Cyber Universitas może jednak wcale nie być aż tak odległa.

dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, Katedra Marketingu, Wydział Zarządzania UŁ

***

Dominika Kaczorowska-Spychalska jest doktorem nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Aktualny obszar jej zainteresowań naukowych obejmują technologie cyfrowe, w szczególności Internet of Things (IoT) i sztuczna inteligencja (AI) oraz ich implikacje w biznesie, z uwzględnieniem ich wpływu na zachowania człowieka (Homo Cyber Oeconomicus). Jest autorką (w części współautorką) ponad 50 publikacji wydanych zarówno w wydawnictwach polskich, w tym czasopismach branżowych skierowanych do praktyków (np. „Marketing w Praktyce”), jak i zagranicznych (np. Springer). Reprezentowała Polskę podczas Konferencji Państw Grupy Wyszechradzkiej "V4 Conference on Artificial Intelligence" (Workshop Session: Societal challenges and labour market impacts by AI), a także była w grupie ekspertów zewnętrznych Ministerstwa Cyfryzacji zaangażowanych w prace nad przygotowaniem „Założeń do strategii AI w Polsce”. Jest współautorką programu „Inteligentne technologie i człowiek”.

Zobacz także Prezentację Wydziału Zarządzania UŁ w portalu

Powiązane treści

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Lubelska Akademia WSEI, Filia  w Warszawie
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Uniwersytet Kaliski
  • Akademia Humanitas w Sosnowcu
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Kościerzynie
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Gdańsku
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Karkonoska Akademia Nauk Stosowanych w Jeleniej Górze
  • Akademia Nauk Stosowanych Wincentego Pola w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Nysie
  • Akademia Tarnowska
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Akademia Medyczna Nauk Stosowanych i Holistycznych w Warszawie
  • Uniwersytet WSB Merito Gdynia
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Państwowa Uczelnia Zawodowa im. prof. E. Szczepanika w Suwałkach
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Toruniu
  • Akademia Nauk Stosowanych im. J.A. Komeńskiego w Lesznie
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Bydgoska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Poznaniu
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Politechnika Częstochowska
  • Akademia Techniczno-Informatyczna w Naukach Stosowanych
  • Warszawska Szkoła Filmowa
  • Politechnika Łódzka
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • Szkoła Główna Mikołaja Kopernika w Warszawie
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet WSB Merito Bydgoszcz
  • Uniwersytet Gdański
  • Europejska Uczelnia w Warszawie
  • Uniwersytet Vizja w Warszawie
  • Wrocławska Akademia Biznesu, Filia Akademii Techniczno-Artystycznej
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uczelnia Państwowa im. Jana Grodka w Sanoku
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Akademia Zamojska
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy