Jakiego artykułu szukasz?

​Gaudeamus igitur w murach Cyber Universitas

Najważniejszym trendem, jaki obecnie możemy obserwować na globalnym rynku edukacyjnym jest wspomaganie nauczania poprzez asystę sztucznej inteligencji oraz intensyfikacja procesów robotyki i automatyki, w tym pierwsze próby wykorzystania robotów w roli prowadzących zajęcia.

​Gaudeamus igitur w murach Cyber Universitas

Przyzwyczailiśmy się już, że technologie cyfrowe zmieniają biznes, przemysł, transport czy medycynę. A co, gdyby sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy, blockchain czy rzeczywistość rozszerzona zmieniły również proces kształcenia na uczelniach wyższych?Jak bardzo sale wykładowe i aule mogą stać się „smart”? Kiedy wykłady poprowadzi robot lub avatar? Czy boty będą odpisywać na maile studentów i sprawdzać ich prace? Rewolucja za katedrą właśnie się zaczęła.

Technologie cyfrowe mogą zdecydowanie już dzisiaj uatrakcyjnić proces kształcenia, zwiększyć jego efektywność i skuteczność, a także optymalizować wrażenia edukacyjne każdej ze stron tego procesu: studentów i wykładowców, zmieniając przy tym nieodwracalnie tradycyjny system kształcenia.

Z raportu Technavio wynika zaś, że najważniejszym trendem, jaki obecnie możemy obserwować na globalnym rynku edukacyjnym jest wspomaganie nauczania poprzez asystę sztucznej inteligencji oraz intensyfikacja procesów robotyki i automatyki, w tym pierwsze próby wykorzystania robotów w roli prowadzących zajęcia. Zainteresowanie wzbudzają także Internet Rzeczy i blockchain oraz rzeczywistość rozszerzona i wirtualna. Wpływ tych technologii można rozpatrywać zarówno z punktu widzenia samego procesu kształcenia, jak i elementów infrastruktury mu towarzyszących.

Jak podaje raport Adecco „Innowacje społeczne - globalizacja sprzyjająca włączeniu społecznemu w rozwijających się krajach Europy” w 2050 r. system edukacji będzie stwarzał znacznie więcej możliwości niż obecnie, zwracając uwagę na wielość potencjalnych celów tego procesu. A to oznacza zmiany prowadzące do stopniowego przełamywania tradycyjnego podejścia do nabywania wiedzy i kształcenia. Wiele wskazuje na to, że edukacja już wkrótce przestanie być oparta na zapamiętywaniu określonych treści, wzorów czy dat, w coraz większym stopniu pozwalając studentom na bieżąco weryfikować teorię z praktyką.

Inteligentne sale, laboratoria czy aule mogą stać się przysłowiową edukacyjną „piaskownicą”, w której studenci będą testować przekazane im treści w praktyce, poszukiwać odpowiedzi i weryfikować zróżnicowane scenariusze zdarzeń rynkowych. Dzięki temu mieliby oni możliwość symulacji podejmowanych decyzji i weryfikacji popełnianych błędów w czasie rzeczywistym. Dotyczy to nie tylko uczelni inżynieryjno-technicznych, ale także uczelni związanych z naukami medycznymi, przyrodniczymi, społecznymi czy humanistycznymi.

Nauka przez praktykę i skojarzenia, według ekspertów, stanie się kluczowym kierunkiem edukacji w Gospodarce 4.0. Wiedza będzie wynikiem ciągłego rozwiązywania problemów, a kompetencje i umiejętności przyszłego absolwenta będą efektem całościowego doświadczenia, jakiego doznał w trakcie trwania przedmiotu i/lub całej swojej ścieżki edukacyjnej. Technologie cyfrowe przyczyniają się również do większej personalizacji procesu edukacji przez pryzmat możliwości i potrzeb poszczególnych studentów. Filtracja ich wyników, dzięki algorytmom sztucznej inteligencji, pozwoliłaby, w większym niż obecnie stopniu, na indywidualizację tempa nauki, dzięki czemu student stanie się integralną częścią procesu kształcenia. Wiele wskazuje również na to, że zmieni się rola wykładowcy i prowadzonych przez niego wykładów. Eksperci są bowiem zdania, że w ciągu kilkunastu lat, powrócimy do tradycji małych seminariów i relacji mistrz oraz jego uczeń - student. Wykładowca - ekspert w swojej dziedzinie, jednocześnie będzie łączył w sobie umiejętności coacha i mentora. Prowadzone z nim rozmowy i dyskusje, podobnie jak za czasów Arystotelesa mają poszerzać horyzonty przyszłych studentów, ukierunkowywać ich i skłaniać ku samodzielnym poszukiwaniom odpowiedzi.

Edukacja powinna być bowiem procesem, w którym mamy nabywać określonych umiejętności i kompetencji pozwalających nam elastycznie reagować na rynku pracy, realizować swoje pasje i kreować nową rzeczywistość. Sama obecność na zajęciach już wkrótce nie wystarczy. Trzeba się w nie zaangażować, zanurzyć w wiedzę. Technologie cyfrowe stają się narzędziem do tego, by się rozwijać, atrakcyjnym wsparciem procesu kształcenia. Dzięki nim wiedza może stać się namacalna, a towarzyszące temu kolejne doświadczenia i emocje będą, w dużo większym stopniu niż obecnie, motywować, oddziaływać na zmysły studentów, wpływając na poziom zrozumienia i zapamiętywania poszczególnych treści. Uczelnia ma szansę stać się wówczas swoistym inkubatorem kreatywności, zwłaszcza, gdy będzie jednocześnie współpracować z biznesem, prowadząc do sytuacji, w której wymiarem edukacji nie będzie zaliczenie określonej liczby przedmiotów czy semestrów nauki, a raczej zakres posiadanych przez studenta kompetencji sprawdzanych w ramach interdyscyplinarnych testów.

Ale technologie cyfrowe możemy już dzisiaj znaleźć w inteligentnych salach wykładowych, pozwalających na automatyczne odtwarzanie poszczególnych materiałów dydaktycznych, dzięki komunikacji z komputerem wykładowcy i umiejętnościom samodzielnej identyfikacji zajęć zgodnie z jego harmonogramem. Coraz częstszym rozwiązaniem okazują się elektroniczne legitymacje studenckie, które stają się dla uczelni cennym źródłem wiedzy o nawykach i preferencjach swoich studentów. Tym samym pozwalają na dostarczanie im pożądanych treści, dostęp do zdigitalizowanych materiałów i dokumentów, a także w niektórych przypadkach w sposób autonomiczny, bez zaangażowania prowadzącego, zweryfikować obecność studentów na zajęciach. Intrygującym rozwiązaniem mogą okazać się już wkrótce chatboty czy voiceboty wykorzystywane w rutynowych czynnościach w procesie obsługi studentów czy w procesach rekrutacji.

Ciekawą alternatywą są także asystenci – boty oparte na sztucznej inteligencji, jak Jill Watson, która w Instytucie Technologii w stanie Georgia odpowiadała na maile, umieszczała posty na forum i zadawała studentom pytania w imieniu prowadzącego. W Japonii roboty pomagają w nauce języków obcych, a w Chinach testowane są rozwiązania, dzięki którym sztuczna inteligencja będzie sprawdzała testy egzaminacyjne, jak również prace opisowe, weryfikując ich poprawność merytoryczną, styl wypowiedzi czy zdolności analitycznego myślenia. Podobne testy trwają też w USA. I tak dla przykładu aplikacja Gradingcope opracowana na Uniwersytecie Kalifornijskim pozwala, zgodnie z deklaracją twórców, skrócić czas sprawdzania testów do 90% w stosunku do czasu, jakiego potrzebuje na to człowiek. Nie dziwi również fakt, że coraz częściej uczelnie sięgają po technologie cyfrowe modyfikując proces zarządzania inteligentnymi budynkami. Systemy ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, oświetlenia, oddymiania mogą autonomicznie dostosowywać się do faktycznych aktywności pracowników i studentów, w tym w czasie rzeczywistym.

Sceptycy są jednak zdania, że na radykalne zmiany przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. Wynika to zarówno z ograniczeń finansowych, jak i socjo-kulturowych, związanych z jednej strony, z tradycjami kształcenia na uczelniach wyższych, z drugiej ze świadomością i poziomem akceptacji technologii cyfrowych. Wizja Cyber Universitas może jednak wcale nie być aż tak odległa.

dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, Katedra Marketingu, Wydział Zarządzania UŁ

***

Dominika Kaczorowska-Spychalska jest doktorem nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Aktualny obszar jej zainteresowań naukowych obejmują technologie cyfrowe, w szczególności Internet of Things (IoT) i sztuczna inteligencja (AI) oraz ich implikacje w biznesie, z uwzględnieniem ich wpływu na zachowania człowieka (Homo Cyber Oeconomicus). Jest autorką (w części współautorką) ponad 50 publikacji wydanych zarówno w wydawnictwach polskich, w tym czasopismach branżowych skierowanych do praktyków (np. „Marketing w Praktyce”), jak i zagranicznych (np. Springer). Reprezentowała Polskę podczas Konferencji Państw Grupy Wyszechradzkiej "V4 Conference on Artificial Intelligence" (Workshop Session: Societal challenges and labour market impacts by AI), a także była w grupie ekspertów zewnętrznych Ministerstwa Cyfryzacji zaangażowanych w prace nad przygotowaniem „Założeń do strategii AI w Polsce”. Jest współautorką programu „Inteligentne technologie i człowiek”.

Zobacz także Prezentację Wydziału Zarządzania UŁ w portalu

Powiązane treści

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Kaliski
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Akademia Techniczno-Informatyczna w Naukach Stosowanych
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Akademia Piotrkowska
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Politechnika Białostocka
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Lublinie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Poznaniu
  • Bydgoska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Szkoła Główna Mikołaja Kopernika w Warszawie
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Uniwersytet WSB Merito Szczecin
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Politechnika Częstochowska
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Akademia Tarnowska
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Akademia Medyczna Nauk Stosowanych i Holistycznych w Warszawie
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uniwersytet Gdański
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Uczelnia Jana Wyżykowskiego, Filia w Lubinie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Rzeszowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uniwersytet WSB Merito Chorzów
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia we Wrocławiu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Poznaniu
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Politechnika Łódzka
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Uniwersytet WSB Merito Bydgoszcz
  • Uniwersytet WSB Merito Gdynia
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Szczecinie
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
  • Uczelnia Jana Wyżykowskiego w Polkowicach
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Akademia Zamojska
  • Uniwersytet Zielonogórski