Grafik komputerowy
Do zadań grafika należy projektowanie i przygotowywanie różnego rodzaju materiałów reklamowych. Dzisiejszy rynek reklamowy jest tak obszerny, że wachlarz zadań realizowanych przez grafików jest niezwykle szeroki. Grafik może przygotowywać projekty dla potrzeb internetu, obsługiwać zlecenia klientów agencji reklamowych, pracować w drukarniach, wydawnictwach, telewizji, tworzyć ulotki, foldery, plakaty, billboardy, animacje, strony internetowe, banery, wizytówki, czasopisma, albumy, itd.
Grafik musi łączyć zmysł estetyczny, wyobraźnię i kreatywność z gruntownym warsztatem umiejętności komputerowych. Artystyczne podejście pozwala zaprezentować projekt trafiający w wysublimowane gusta odbiorcy. Z kolei bez znajomości komputera nie ma mowy o zrealizowaniu jakiegokolwiek pomysłu.
Najczęściej używane graficzne programy komputerowe to: Adobe Photoshop, Adobe Ilustrator, QuarkXpress, Corel Draw i InDesign. Zresztą lista ich jest bardzo długa, a wybór zależy od samego grafika, który może specjalizować się w pracy na określonych aplikacjach.
Niezbędne są umiejętności obsługi drukarek, skanerów, znajomość rodzajów papieru i techniki druku.
W przypadku grafików pracujących na własny rachunek niezwykle ważne są kompetencje interpersonalne i duża swoboda komunikacyjna na linii obsługi klienta. W dużych agencjach graficy raczej nie mają kontaktów ze zleceniodawcami. Ich projekty prezentują wyspecjalizowani pracownicy, których zdaniem jest właśnie obsługa klienta. Ale umiejętność pracy w zespole jest ważna, bo grafik musi kontaktować się redaktorem, korektorem, copywriterem czy menedżerem.
Jak zostać grafikiem komputerowym?
To jedna z nielicznych profesji dostępna dla każdego. Nie trzeba kończyć wyższych studiów, by zostać grafikiem. Najważniejsze są rzeczywiste umiejętności, doświadczenie, pomysłowość, najlepiej poparte bogatym portfolio. W zawodzie tym z powodzeniem funkcjonuje wielu samouków, którzy tajniki obsługi odpowiednich programów zgłębiali na własną rękę siedząc z książką przy komputerze. Takie umiejętności można zdobyć również na różnego rodzaju kursach obsługi programów graficznych, choć trudno się tam nauczyć wyobraźni i wyczucia estetyki.
Niektórzy pracodawcy stawiają na rzemieślników, którzy potrafią sprawnie posługiwać się programami, natomiast za oprawę artystyczną odpowiada plastyk czy dyrektor artystyczny. Istnieje jednak duża grupa pracodawców, którzy stawiają na absolwenci szkół wyższych po specjalności grafika komputerowa. Wykształcenie z pewnością jest atutem na rynku pracy, ale i tak pierwsze tygodnie w firmie pokazują prawdziwie umiejętności kandydata.
Graficy to zwykle osoby młode, czasami nawet bardzo młode. Już wielu studentów pierwszego, czy drugiego roku studiów jest aktywnych zawodowo i realizuje zlecenia, dorywczo lub przy stałej współpracy z agencjami. Średnia wieku oscyluje między 25 a 36 lat.
Wśród grafików istnieje podział na: kreatywnych, zajmujących się projektowaniem oraz operatorów DTP, odpowiedzialnych za skład komputerowy i opracowanie techniczne. W ostatnich latach szczególnym powodzeniem cieszą się graficy projektujący witryny i sklepy internetowe. W dobie wszechobecnego internetu można przewidywać, że branża ta będzie mocno rozwojowa.
Jeśli rozważacie wyższe wykształcenie w tym zakresie pomyślcie o wybranych specjalnościach na studiach informatycznych lub takich kierunkach jak: Grafika komputerowa i produkcja multimedialna, Grafika reklamowa i multimedialna, Projektowanie graficzne, Artystyczna grafika komputerowa.
Zarobki grafików
Dobry grafik nie powinien mieć większego problemu ze znalezieniem pracy.
Jego średnie wynagrodzenie to około 3,5 tys. zł netto. Tak naprawdę jednak jest to kwestia bardzo indywidualna. Wszystko zależy od miejsca zatrudnienia, ilości wykonanych zleceń i zamożności klientów, zlecających projekty.
Doświadczeni fachowcy zatrudnieni w dobrej agencji reklamowej mogą zarabiać 12 tys. zł netto i więcej.