Influencer
Dzięki swojej popularności w mediach społecznościowych influencer potrafi oddziaływać na opinie i wybory zakupowe innych ludzi. Może zatem zarabiać na realizacji kampanii marketingowych i na współpracach z firmami.
Influencer to zawód, którego podjęcia się może spróbować każdy, kto ma dostęp do internetu. Osiągnięcie sukcesu w tej branży może jednak okazać się trochę bardziej czasochłonne. Influencer to twórca internetowy posiadający dostatecznie duże grono odbiorców. To dzięki swoim zasięgom zarabia na swojej działalności i realizuje współprace o charakterze marketingowym.
Influencer - predyspozycje do zawodu
Istnieją pewne cechy, które są wskazane przy zawodzie influencera. Pożądaną cechą jest kreatywność i pomysłowość w kontekście tworzenia treści, które wyróżnią się na tle innych postów na social mediach. Należy umieć przykuć uwagę internautów, wzbudzać ich zainteresowanie. Ważna jest również elastyczność i umiejętność adaptacji z uwagi na dynamicznie zmieniające się trendy i upodobania. Influencer powinien śledzić je na bieżąco i dopasowywać do nich udostępniane treści.
Większość influencerów pracuje w trybie freelancerskim, dlatego bardzo istotna jest dyscyplina. Należy umieć samodzielnie zaplanować tok pracy i zarządzać zadaniami w efektywny sposób. Trzeba mieć na uwadze fakt, iż na większości platform społecznościowych istotne jest regularne zamieszczanie postów.
Influencer powinien cechować się też charyzmą, komunikatywnością i otwartością wobec ludzi. Musi wiedzieć w jaki sposób pozyskać sympatię odbiorców i wzbudzić w nich zaufanie do swojej osoby. Jest to niezbędne w procesie stałego poszerzania grona swoich obserwujących i kreowania autentycznego wizerunku medialnego. Bycie popularnym wiąże się jednak także z pewnym ryzykiem. Influencer musi być odporny na stres ze względu na krytykę, potencjalne afery online czy nieprzyjemne komentarze. Są to niestety rzeczy nieuniknione w internetowym świecie.
Czym zajmuje się influencer?
Szczegółowy charakter wykonywanych przez influencera zadań może zależeć od tego, w czym się on specjalizuje lub z jakich platform komunikacji korzysta. Są jednak pewne zajęcia, które łączą większość osób wykonujących ten zawód. Zwykle są to obowiązki takie jak:
- Tworzenie treści w postaci filmów, zdjęć lub tekstów i regularne udostępnianie ich w mediach społecznościowych
- Budowanie społeczności i poszerzanie grona obserwujących
- Realizowanie współprac z markami (najczęściej w postaci kampanii marketingowych lub materiałów promocyjnych dotyczących konkretnych produktów czy usług)
- Analizowanie statystyk dotyczących zasięgów, wzmianek, polubień czy komentarzy
- Świadome kreowanie swojego wizerunku w internecie
- Udostępnianie postów sponsorowanych
- Sprzedawanie i promowanie własnych produktów lub usług
- Śledzenie dynamicznie zmieniających się viralowych trendów
- Pozyskiwanie wiedzy w obrębie dziedziny, w której dany influencer się specjalizuje
Jak zostać influencerem?
Planując karierę influencera warto podjąć serię kroków, aby zwiększyć swoje szanse na odniesienie sukcesu w internecie. Na początku należy określić niszę - wybrać konkretną dziedzinę, na temat której posiada się dostateczną wiedzę. Kolejnym krokiem jest założenie kont na popularnych platformach takich jak Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok. Warto zadbać o estetykę tworzonego profilu i spójność pomiędzy wybranymi kanałami komunikacji. Należy pochylić się nad detalami, takimi jak starannie napisany opis czy profesjonalne zdjęcie profilowe w wysokiej jakości.
Następnie warto zastanowić się nad tym, jakie treści będą udostępniane w internecie. Mogą to być na przykład posty, zdjęcia, krótkie rolki, dłuższe filmy czy grafiki. Można oczywiście dywersyfikować różne formaty, jednak dobrym pomysłem jest zadbanie o pewną spójność w obrębie platform. Udostępniane treści powinny dotyczyć aktualnych zagadnień i trendów - tak, aby przyciągnąć jak najwięcej odbiorców.
Treści w social mediach należy zamieszczać regularnie, a relacje z obserwującymi warto pielęgnować, aby liczba interakcji stale rosła. W poszerzaniu swoich zasięgów pomocne okazać mogą się narzędzia analityczne dostępne na różnych platformach. Jako że działalność odnoszącego sukces influencera w sporym stopniu opiera się na współpracach z firmami, warto rozważyć studia z zakresu marketingu i mediów społecznościowych, aby poszerzyć swoje kompetencje.
Ile zarabia influencer?
Zarobki influencera w Polsce są wysoce zróżnicowane - zależą od popularności, liczby obserwujących, zasięgów postów, modelu biznesowego i liczby współprac z firmami zewnętrznymi. Większość twórców zarabia między 1 000 a 10 000 zł miesięcznie, choć zarobki najpopularniejszych osób z branży mogą przekraczać nawet 50 000 zł.
Powiązane zawody
Brand Manager, opiekun marki
Dziennikarz prasowy
Fotograf
Hostessa
Lobbysta
Modelka
Specjalista ds. marketingu
Specjalista ds. mediów społecznościowych


















































































































































