Jakiego zawodu szukasz?

Lobbysta

Lobbysta odpowiada za obronę interesu zainteresowanej strony: klienta indywidualnego lub organizacji przez nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z politykami lub instytucjami publicznymi.

Zajmuje się wskazywaniem politykom możliwości i szans, które mogą mieć wpływ na gospodarkę i społeczeństwo.

Lobbysta

W rejestrze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zarejestrowane są 133 podmioty, które zawodowo świadczą usługi lobbingowe. Jednak trudno jest zweryfikować rzeczywistą liczbę czynnych lobbystów. To dlatego, że lobbing często kojarzy się pejoratywnie, wiele firm oficjalnie reklamuje się jako agencje PR czy Public Affairs (utrzymujące kontakty z administracją publiczną), a nie jako agencje lobbystyczne.

Kto może być lobbystą?

Wykonywanie tego zawodu nie wymaga konkretnego wykształcenia, ani uprawnień. Usługi lobbystyczne najczęściej świadczą osoby, które już mają pewne doświadczenie polityczne, np. obsługiwały polityków, pracowały w urzędach publicznych, jednostkach administracyjnych i które dokładnie znają wszystkie etapy procesu legislacyjnego.

Kształcenie w tym zakresie prowadzone jest w formie studiów podyplomowych.

Zakres obowiązków lobbysty:

  • nawiązanie i podtrzymywanie relacji z władzami publicznymi na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym w celu wywierania wpływu na kształt aktów prawnych i wykonawczych;
  • składanie pism zawierających określone propozycje uregulowań prawnych lub osobiste ich prezentowanie organowi lub pracownikom urzędu obsługującego organ państwowy;
  • gromadzenie i selekcjonowanie informacji oraz monitorowanie procesów legislacyjno-decyzyjnych, a także prognozowanie zmian politycznych, społecznych i gospodarczych;
  • tworzenie listy interesariuszy i listy argumentów w celu zaprezentowania przedstawicielom władzy publicznej działań naruszających szerszy interes publiczny;
  • branie udziału w posiedzeniach komisji organów przedstawicielskich (sejm, senat, sejmiki, rady), na których rozpatrywane są projekty ustaw w celu przedkładania dokumentów, w szczególności propozycji rozwiązań prawnych oraz ekspertyz i opinii prawnych;
  • analizowanie i interpretowanie zebranych danych w celu przygotowania racjonalnych argumentów na spotkanie z przedstawicielami władz państwowych i lokalnych;
  • doradzanie klientom i pomoc w wyborze najkorzystniejszych rozwiązań prowadzących do osiągnięcia zamierzonego rezultatu

Ile zarabiają lobbyści?

Zarobki lobbystów kształtują się porównywalnie do zarobków prawników. Lobbysta z dużym doświadczeniem i z udokumentowanymi sukcesami może liczyć na zarobki nawet 30 tys. miesięcznie.


Powiązane zawody

Adwokat
Adwokat
Adwokat to zawód prawniczy, polegający na udzielaniu pomocy prawnej, na obronie oskarżonych za popełnienie przestępstwa ...
Brand Manager, opiekun marki
Brand Manager, opiekun marki
Brand Manager, zwany także opiekunem marki lub menedżerem ds. produktu to stanowisko kierownicze, wiążące się bardziej z...
Key Account Manager
Key Account Manager
Polskim odpowiednikiem Account Managera jest kierownik ds. kluczowych klientów.
Mediator sądowy
Mediator sądowy
Mediator sądowy za pomocą procedur mediacyjnych pomaga stronom dojść do porozumienia poza salą sądową w sprawach rodzinn...
PR manager, kierownik ds. public relations
PR manager, kierownik ds. public relations
PR Manager odpowiada za wizerunek firmy. Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa odbywa się poprzez kontakty z mediami,...
Project Manager
Project Manager
Project Manager to specjalista dowolnej dziedziny, zarządzający konkretnym projektem. Można powiedzieć, że jest to praco...
Przedstawiciel handlowy (handlowiec)
Przedstawiciel handlowy (handlowiec)
Handlowiec jest specjalistą prowadzącym sprzedaż produktów lub usług firmy. W zależności od stanowiska w firmie może być...
Sales Director, dyrektor ds. sprzedaży
Sales Director, dyrektor ds. sprzedaży
Sales Director to kierownik zarządzający procesem sprzedaży i nadzorujący pracę podległych mu handlowców (specjalistów d...
Specjalista ds. PR
Specjalista ds. PR
Specjalista ds. PR jest osobą, która dba o wizerunek swojego klienta w mediach, społeczeństwie oraz wśród pracowników. J...
Specjalista ds. marketingu
Specjalista ds. marketingu
Specjalista ds. marketingu odpowiada w firmie za działania marketingowe. Zajmuje się ich planowaniem, koordynacją oraz r...
Specjalista ds. mediów społecznościowych
Specjalista ds. mediów społecznościowych
Specjalista ds. mediów społecznościowych, specjalista social media, social media ninja - to różne nazwy tej samej profes...
Specjalista ds. personalnych (HR Manager)
Specjalista ds. personalnych (HR Manager)
Specjalista ds. personalnych (doradca personalny, HR Manager) to profesjonalista zajmujący się doborem odpowiednich kand...
Trendsetter
Trendsetter
Trendsetter to osoba, której zadaniem jest promowanie konkretnej marki. Firma ubiera go w modne i atrakcyjne ubrania, wy...

Komentarze (0)

brak komentarzy…