Lobbysta
Lobbysta odpowiada za obronę interesu zainteresowanej strony: klienta indywidualnego lub organizacji przez nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z politykami lub instytucjami publicznymi.
Zajmuje się wskazywaniem politykom możliwości i szans, które mogą mieć wpływ na gospodarkę i społeczeństwo.
Trudno jest zweryfikować rzeczywistą liczbę czynnych lobbystów. To dlatego, że lobbing często kojarzy się pejoratywnie, wiele firm oficjalnie reklamuje się jako agencje PR czy Public Affairs (utrzymujące kontakty z administracją publiczną), a nie jako agencje lobbystyczne.
Kto może być lobbystą?
Wykonywanie tego zawodu nie wymaga konkretnego wykształcenia, ani uprawnień, aczkolwiek wśród rekomendowanych kierunków wskazać można Politologię, Prawo, Stosunki międzynarodowe. Usługi lobbystyczne najczęściej świadczą osoby, które już mają pewne doświadczenie polityczne, np. obsługiwały polityków, pracowały w urzędach publicznych, jednostkach administracyjnych i które dokładnie znają wszystkie etapy procesu legislacyjnego.
Kształcenie w tym zakresie prowadzone jest w formie studiów podyplomowych.
Zakres obowiązków lobbysty:
- nawiązanie i podtrzymywanie relacji z władzami publicznymi na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym w celu wywierania wpływu na kształt aktów prawnych i wykonawczych;
- składanie pism zawierających określone propozycje uregulowań prawnych lub osobiste ich prezentowanie organowi lub pracownikom urzędu obsługującego organ państwowy;
- gromadzenie i selekcjonowanie informacji oraz monitorowanie procesów legislacyjno-decyzyjnych, a także prognozowanie zmian politycznych, społecznych i gospodarczych;
- tworzenie listy interesariuszy i listy argumentów w celu zaprezentowania przedstawicielom władzy publicznej działań naruszających szerszy interes publiczny;
- branie udziału w posiedzeniach komisji organów przedstawicielskich (sejm, senat, sejmiki, rady), na których rozpatrywane są projekty ustaw w celu przedkładania dokumentów, w szczególności propozycji rozwiązań prawnych oraz ekspertyz i opinii prawnych;
- analizowanie i interpretowanie zebranych danych w celu przygotowania racjonalnych argumentów na spotkanie z przedstawicielami władz państwowych i lokalnych;
- doradzanie klientom i pomoc w wyborze najkorzystniejszych rozwiązań prowadzących do osiągnięcia zamierzonego rezultatu.
Gdzie pracują lobbyści?
Zawód lobbysty wiąże się z dużą odpowiedzialnością i wymaga zaufania klientów, jednak oferuje możliwość pracy na styku polityki, prawa i biznesu. Z czasem lobbista może awansować na stanowiska kierownicze w działach public affairs lub zarządzać własną firmą konsultingową specjalizującą się w relacjach z władzami.
Miejsca pracy lobbystów to:
- firmy konsultingowe i PR zajmujące się lobbyingiem,
- stowarzyszenia branżowe i organizacje pozarządowe,
- korporacje i przedsiębiorstwa posiadające dział regulacyjny lub public affairs,
- instytucje międzynarodowe, np. UE, OECD, ONZ.
Ile zarabiają lobbyści?
Zarobki lobbystów kształtują się porównywalnie do zarobków prawników. Lobbysta z dużym doświadczeniem i z udokumentowanymi sukcesami może liczyć na zarobki nawet 30 tys. miesięcznie.
W Brukseli, gdzie lobbing jest bardziej rozwinięty, wynagrodzenia dla doświadczonych specjalistów mogą wynosić od 10 000 do 15 000 euro brutto miesięcznie.
***
Interesują Cię studia społeczne?
Poznaj kierunki społeczne.
Nie wiesz, w jakim mieście studiować? - wybierz swój ośrodek akademicki.
Wyszukiwarka uczelni, kierunków, typów studiów ułatwi decyzje wszystkim niezdecydowanym kandydatom.
Wybiegaj w przyszłość, zaplanuj Studia podyplomowe.
Powiązane zawody
Adwokat
Brand Manager, opiekun marki
Key Account Manager
Mediator sądowy
PR manager, kierownik ds. public relations
Project Manager
Przedstawiciel handlowy (handlowiec)
Sales Director, dyrektor ds. sprzedaży
Specjalista ds. PR
Specjalista ds. marketingu
Specjalista ds. mediów społecznościowych
Specjalista ds. personalnych (HR Manager)


















































































































































