Oficer mechanik
Oficer mechanik sprawuje funkcję kierowniczą w dziale maszynowym statku morskiego, organizuje i nadzoruje pracę załogi maszynowej, w celu utrzymania w gotowości eksploatacyjnej silnika głównego i urządzeń pomocniczych, zgodnie z obowiązującymi przepisami i dobrą praktyką morską.
Oficer mechanik powinien się wyróżniać zdolnościami technicznymi, ale też umiejętnością pracy w szybkim tempie, co jest niezwykle przydatne i istotne w sytuacjach awaryjnych.
Pracę ułatwi wysoka koordynacja wzrokowo-ruchowa, zręczność rąk i palców oraz brak lęku wysokości. Podczas wykonywania prac mechanika niezbędny jest dobry wzrok i spostrzegawczość, szybki refleks, łatwość koncentracji i jednoczesna podzielność uwagi.
Obowiązki oficera mechanika:
- obsługa, konserwacja i przeprowadzanie okresowych przeglądów technicznych urządzeń statkowych;
- przygotowywanie specyfikacji remontowych oraz nadzór nad wykonywaniem remontów i napraw w dziale maszynowym przez załogę statku i pracowników stoczniowych;
- utrzymywanie w ciągłej sprawności urządzeń i systemów awaryjnych statku;
- sporządzanie zapotrzebowań na części zamienne, wyposażenie i materiały eksploatacyjne dla działu maszynowego;
- organizacja oraz pełnienie wacht morskich importowych;
- kontrola i przestrzeganie reżimów pracy urządzeń siłowni statku;
- opracowywanie i prowadzenie dokumentacji działu maszynowego, wymaganej przez przepisy międzynarodowe i krajowe oraz instrukcje armatora;
- współpraca z odpowiednimi służbami armatora w zakresie technicznej eksploatacji urządzeń siłowni statku, remontów, konserwacji, wniosków racjonalizatorskich i wynalazczości;
- szkolenie załogi maszynowej w zakresie obsługi urządzeń, przepisów bhp i ppoż. w maszynowni statku;
- opracowywanie założeń alarmów ćwiczebnych i udział w alarmach;
- dokonywanie przeglądów i napraw szalup ratunkowych.
Jak zostać oficerem mechanikiem?
Aby pracować w zawodzie trzeba legitymować się wykształceniem średnim lub wyższym oraz uzyskać specjalizację zawodową w kierunku zawodowym, tzn. dyplom oficera mechanika, eksploatacji siłowni okrętowej, dyplom II klasy lub ukończenie technikum chłodniczego (oficer mechanik urządzeń chłodniczych). Oficer mechanik powinien również ukończyć kursy BHP i ppoż., obsługi komputera oraz ratownika morskiego.
Jeśli chodzi o wykształcenie wyższe, najodpowiedniejsze będą kierunki związane z mechaniką i budową maszyn, szczególnie realizowane w uczelniach morskich. Oferują m.in takie specjalności: eksploatacja siłowni okrętowych, diagnostyka i remonty maszyn i urządzeń okrętowych, eksploatacja siłowni okrętowych i jachtów motorowych.
Konieczne jest odbycie praktyki na morzu.
Do pracy w zawodzie oficera mechanika preferowani są mężczyźni w wieku do 45 lat.