Technical writer
Technical writer (tech writer, technical documentation specialist, technical content developer, specjalista ds. dokumentacji technicznej) to osoba odpowiedzialna za tworzenie, edycję oraz aktualizację dokumentacji technicznej sprzętu elektronicznego lub oprogramowania.
Jest to zawód, który łączy w sobie umiejętności z różnych dość odległych od siebie dziedzin. Technical writer to pisarz, tester, programista i analityk w jednym.
Jest to zawód dla osób z wykształceniem średnim lub wyższym. Preferowane jest ukończenie technicznych kierunków studiów. Kursy z zakresu komunikacji technicznej znacząco ułatwią wejście do tego zawodu. Można także uzyskać certyfikat wybranej organizacji, która szkoli osoby w tej profesji. W Polsce najbardziej dostępny jest egzamin z certyfikacji International Technical Communication Qualifications Foundation. Jednak to nie wykształcenie jest najważniejsze, a kompetencje.
Umiejętności technical writera?
Bardzo ważna jest łatwość pisania zgodnie z zasadami ortografii i interpunkcji oraz w sposób zrozumiały dla wszystkich, którzy dokumentację będą czytać. Kluczowe jest tu zachowanie logicznej kolejności pojawiających się w dokumentacji treści. Większość obecnych ofert pracy zakłada znajomość języka angielskiego, bo to w nim najczęściej tworzona jest dokumentacja. Dopiero z angielskiego dokonywane są tłumaczenia na inne języki.
Znajomość edytorów tekstu, reguł formatowania dokumentów oraz programów graficznych, to podstawowy wymóg na tym stanowisku. W części przypadków instrukcje oparte są o filmiki lub są nimi ilustrowane - wtedy wymagana jest umiejętność edycji video. Przy pisaniu dokumentacji do aplikacji konieczna jest zazwyczaj znajomość HTML lub konkretnego języka programowania. Przydaje się również znajomość narzędzi pomagających w pracy nad projektami np. Trello, Jira.
Komunikacja z innymi osobami to umiejętność, która może zadecydować o osiągnięciu sukcesu w zawodzie technical writera. Aby uzyskać informacje potrzebne do stworzenia dokumentacji, konieczna jest samodzielność w zdobywaniu szczegółowych danych od innych osób m.in. projektantów, inżynierów, programistów, product ownerów, marketerów, itd.
Dokładność i terminowość to kolejne cechy, których szukają pracodawcy u potencjalnych technical writerów.
Jak wygląda praca technical writera?
Technical writer może pracować zarówno w siedzibie firmy, jak i zdalnie. Często technical writerzy pracują w zespołach. Wszystko zależy od charakteru zadań oraz konkretnej firmy. Ze względu na różnorodność branż, w których mogą pracować technical writerzy, kandydaci na to stanowisko powinni sami sobie określić, czy wolą tworzyć np. instrukcje do sprzętów AGD, czy dokumentację dla branży IT.
W swojej codziennej pracy technical writer odbywa wiele spotkań, niekoniecznie twarzą w twarz, często za pomocą różnego typu komunikatorów. Rozmowy z osobami odpowiedzialnymi za różne części produktu, dla którego tworzona jest dokumentacja lub instrukcja, to główne źródło informacji. Inne źródła, z których technical writer pozyskuje dane to różnego typu szkice, notatki, specyfikacje, a także udział w prezentacjach dotyczących nowych funkcjonalności i aktualizacji.
Osoby na tym stanowisku mają najczęściej dostęp do produktu oraz jego projektu i możliwość samodzielnego testowania. Testy produktu to duża część pracy technical writera – klikanie, ustawiane różnych funkcji i ich konfiguracji, generowanie błędów i alertów, szukanie odpowiedzi na najbardziej oczywiste pytania.
W efekcie pracy technical writera powstaje główny dokument opisujący produkt, jego możliwości i zasady użytkowania przez końcowego odbiorcę lub przez osobę, która w przyszłości będzie pracowała nad rozwojem tego produktu. Inne dokumenty wytworzone podczas pracy na tym stanowisku to np. artykuły opisujące konkretną funkcjonalność, instrukcje rozwiązywania problemów, instrukcje dla programistów lub wdrożeniowców.
Zadaniem technical writera bywa także ujednolicanie istniejącej już dokumentacji, czyli wprowadzenie wspólnych standardów dla wszystkich dokumentów dotyczących danego produktu lub całej dokumentacji wytwarzanej w firmie.
Zarobki w branży
Jeżeli chodzi o zarobki, to nie ma reguły. Wszystko zależy od umiejętności, branży, w której działa firma i konkretnych zadań. Zarobki zasadniczo szacować należy w odniesieniu do branży IT i poziomu doświadczenia. Na początku kariery bez doświadczenia należy się liczyć z pensją poniżej średniej krajowej. Wraz ze wzrostem doświadczenia zarobki rosną. W tej pracy można także liczyć na benefity pozapłacowe, a także na dodatki relokacyjne, które pomogą rozpocząć pracę w nowym mieście lub kraju.