Dlaczego warto pracować jako copywriter będąc studentem?
Komunikacja we współczesnym świecie odbywa się poprzez sieć. Chcąc zaistnieć w jakiejkolwiek dziedzinie nie sposób obejść się bez Internetu, mediów społecznościowych, komunikatorów, własnej strony www czy serwisu branżowego. Ogromne zapotrzebowanie na specjalistów ds. komunikacji to jednocześnie szansa dla młodych, dynamicznych, otwartych ludzi, jakimi są studenci, którzy swoją energię, zapał, ciekawość świata, swobodę poruszania po nowoczesnych technologiach internetowych i chęć podreperowania skromnego budżetu żaka mogą przekuć w efektywne, skuteczne działania copywriterskie.
Zacznijmy od tego, że w ogóle warto pracować, będąc studentem. Jeśli obciążenie nauką pozwala wygospodarować czas na pozauczelniane aktywności, zdobycie dodatkowych doświadczeń jest bezcenne. Oprócz bezsprzecznej korzyści, jaką jest zasilenie studenckiego konta niewielką choćby na początek sumą, każda praca nawet nie związana stricte z tematyką studiów pozwala skonfrontować się z własnymi możliwościami, preferencjami, zdobyć nowe kompetencje, przekonać się o swoich atutach i słabościach.
Zajęcie się copywritingiem na etapie studiów pozwala zdobyć doświadczenia w funkcjonowaniu w świecie Internetu. Ale po kolei.
Czym jest copywriting?
Copywriter zajmuje się tworzeniem treści publikowanych w serwisach internetowych, mediach społecznościowych, materiałach reklamowych. Tworzy opisy produktów, przygotowuje oferty handlowe, pisze scenariusze reklam, prowadzi fanpage, przygotowuje artykuły sponsorowane.
To praca, którą można wykonywać zdalnie. Ma charakter zadaniowy – liczy się efekt. Choć termin wykonania zlecenia jest najczęściej precyzyjnie określony, to pozostaje duża swoboda, pozwalająca pracować zgodnie w własnym harmonogramem i łączyć obowiązki uczelniane z zobowiązaniem zawodowym.
Freelancing – to status osoby, pracującej na własnych zasadach. Ona sama decyduje o liczbie przyjętych zleceń, określa, gdzie i kiedy wykona zleconą pracę. Jest dla siebie sterem i okrętem – optymalne rozwiązanie na tym etapie życia, pozwalające pogodzić obowiązki w Alma Mater z życiem studenckim i pracą zarobkową. Copywriting niewątpliwie wpisuje się ten styl życia.
Copywriting – praca dla każdego?
Kluczowym atutem osoby piszącej treści jest łatwość wypowiedzi, poprawność językowa, tzw. lekkie pióro. Tekst musi by wartościowy merytorycznie, ale też dobrze się czytać. Dobra znajomość tematu, branży, opisywanego zagadnienia to jedno, jednak forma przekazu przesądza o jakości odbioru, zatrzymaniu czytelnika na dłużej, zainteresowaniu innymi treściami znajdującymi się w serwisie.
W trosce o dbałość językową tworzonego tekstu warto samemu przeprowadzić korektę lub skorzystać z pomocy profesjonalnych redaktorów. Sprawdź, jak można zadbać o poprawność treści.
Copywriter z jednej strony pisze dla odbiorcy, czytelnika, jednocześnie przestrzega wszelkich niezbędnych zasad SEO, dzięki którym tekst będzie widoczny dla robotów sieciowych i uzyska wysoką pozycję w wynikach dla określonych kryteriów i zapytań użytkowników Internetu. Copywriter musi więc znać choćby podstawy analityki internetowej i umiejętnie wpleść w tworzony tekst kluczowe frazy, które internauci wpisują w zapytaniach wyszukiwarek.
Krótko mówiąc męki tworzenia mogą dotyczyć zarówno filologa-literata, piszącego specjalistyczny, techniczny tekst z całkiem obcej mu tematyki, jak i wyjadacza w danej dziedzinie, któremu bliższe będą przykładowo pojęcia algorytmów, root causów, MySQLów czy daily scrumów, niż ubranie tej materii w zrozumiałe słowa i czytelny przekaz.
Copywriting – zalety dla studenta
Jakie korzyści daje copywriting w trakcie studiów?
Uporządkujmy kluczowe z nich:
- nienormowany czas pracy
- wykonywanie zawodu, na który obecnie jest ogromny popyt
- dająca satysfakcję duża skuteczność i efektywność pracy – przy zachowaniu zasad SEO
- pisanie na tematy zgodne z zainteresowaniami lub tworzące „dobre” portfolio
- możliwość uzyskania specjalistycznej wiedzy w dziedzinach będących dotychczas poza spektrum zainteresowań
- świeże spojrzenie na temat, produkt – to zaleta dla zleceniodawcy
- samorozwój, zwiększenie umiejętności komunikacyjnych
- zdobycie dodatkowych kompetencji, dobrze widzianych w CV
- zwiększenie własnej konkurencyjności
- uzyskanie statusu eksperta, specjalisty w określonej dziedzinie
- zarobek
Zarobki studenta – copywritera
Wysokość wynagrodzenia zależy od liczby zleceń, ich trudności, zaawansowania, posiadanego doświadczenia i umiejętności, a także formy współpracy.
Studenci są atrakcyjnymi pracownikami, zatrudnianymi na umowę - zlecenie ze względu na mniejsze obciążenia finansowe pracodawcy. Nie muszą oni bowiem odprowadzać składki ZUS, co wiąże się z dużymi oszczędnościami.
Według portalu pracuj.pl mediana zarobków copywritera wynosi ok. 5300 zł brutto. To oczywiście wartość statystyczna, informująca, że połowa osób pracujących w tym zawodzie zarabia poniżej tej kwoty, druga połowa – powyżej.
Różny jest sposób rozliczania pracy copywritera. Częstą metodą jest wartość ustalana za liczbę napisanych znaków ze spacjami (zzs). Łatwo wycenić pracę, przyjmując przykładowo opłatę 25 zł za 1000 zzs.
W przypadku prostych opisów czy wpisów na blogi stawki wahają się od kilku do kilkunastu złotych. Prace wiążące się z researchem i analizą słów kluczowych to kwoty ok. 25 zł. Merytoryczne wpisy na strony internetowe lub blogi wyceniane są w przedziale 25-75 zł. Wymienione stawki dotyczą wspomnianych 1000 zzs. Oczywiście w odniesieniu do zaawansowanych projektów czy sloganów wymagających wielotygodniowej pracy – sky is the limit.
Copywriting okiem studenta
Malwina studiuje Kosmetologię. Od kilku lat jest aktywna w Internecie, pisze własny blog poświęcony urodzie.
„Planuję swoje życie zawodowe związać z branżą beauty. Już teraz widzę, jak ważna jest obecność w mediach społecznościowych, tworzenie specjalistycznych treści branżowych budujących powoli moją renomę, status ekspertki. Zyskuję całkiem nowe doświadczenia – dużo czytam o zasadach właściwej komunikacji, marketingu, pozyskiwaniu i utrzymywaniu klientów dzięki wartości dodanej, jaką – oprócz usługi kosmetycznej – jest zaplecze związane z poradami, nowinkami branżowymi czy ciekawostkami, publikowanymi na moim blogu. Przekonałam się, że funkcjonowanie bez tego wirtualnego backupu jest współcześnie trudne, a nawet niemożliwe”.
Niewątpliwie trudnienie się copywritingiem w trakcie studiów może okazać się ciekawym, rozwojowym i korzystnym zajęciem.
Publikując jakiekolwiek treści warto się tym pochwalić. To duża wartość w CV. Nie kryjmy się z tym, dla kogo piszemy, w jakich serwisach znajdują się nasze artykuły, treści, posty. Osoba publikująca fachowe, merytoryczne artykuły z danej dziedziny może okazać się łakomym kąskiem dla potencjalnego przyszłego pracodawcy.
Jeśli nawet praca copywritera będzie tylko przejściowym, studenckim zajęciem, daje szansę zaprezentowania naszej eksperckiej wiedzy, kompetencji komunikacyjnych, otwartości na nowe wyzwania, które staną się trampoliną do kolejnego etapu życia zawodowego.