Inteligencja emocjonalna Twoją siłą
Jesteś osobą towarzyską, czułą, empatyczną? Potrafisz zrozumieć, co odczuwa druga osoba? Jeśli tak, to wiedz, że masz najważniejsze cechy, aby osiągnąć sukces zawodowy!
Jesteś osobą towarzyską, wrażliwą, empatyczną? Potrafisz zrozumieć, co czuje druga osoba? Jeśli tak, to wiedz, że masz najważniejsze cechy, aby osiągnąć sukces zawodowy!
Szersze określenie na takie zdolności to inteligencja emocjonalna (EQ). Jest ona dopełnieniem wszystkim dobrze znanej inteligencji poznawczej (IQ). Pogłębiona analiza kompetencji przeprowadzona przez Daniela Golemana wykazała, że to właśnie ta pierwsza w największym stopniu decyduje o naszym sukcesie zawodowym.
Inteligencja emocjonalna przesądza o sukcesie
Wbrew pozorom to właśnie takie cechy jak empatia, poczucie jedności z innymi ludźmi, a przede wszystkim umiejętność rozpoznawania własnych uczuć i radzenie sobie z nimi są bardziej pożądane w pracy, niż wysokość IQ. Wystarczy sobie to przedstawić na przykładzie pracy grupowej. Bardziej efektywnie pracować będą osoby, które mają wysoki poziom inteligencji emocjonalnej, ponieważ są otwarci na innych, skutecznie potrafią rozpoznać i rozwiązać problemy własne, jak i grupy. Dzięki temu grupa unika niepotrzebnych kłótni, nieefektywnych dyskusji, lecz w sposób pokojowy i opanowany dochodzi do konsensusu.
Głównym wyznacznikiem inteligencji emocjonalnej jest samoświadomość (umiejętność rozpoznania własnych uczuć, emocji), samoocena (poczucie własnej wartości) i samokontrola (kontrolowana reakcja na bodźce zewnętrzne i stany emocjonalne). W odróżnieniu od ilorazu inteligencji EQ nie jest uzależnione od dziedziczenia ani od rozwoju we wczesnym stadium dzieciństwa. Przez całe życie możemy ją kształtować, rozwijać i ulepszać.
Jeśli wciąż sceptycznie podchodzisz do tego zagadnienia, że to inteligencja emocjonalna jest najważniejsza w zawodowym sukcesie, to przypomnij sobie najbardziej stresującą bądź niebezpieczną sytuację. Czy wtedy myślałeś nad wyuczonymi regułami, czy pierwszą reakcją organizmu były emocje widoczne poprzez np. spocone dłonie, ból brzucha, czy zastygnięcie w miejscu spowodowane szokiem?
To właśnie emocje pozwalają nam w pierwszej kolejności ocenić sytuację i przystosowują nasz organizm do właściwej reakcji. Zastygamy w bezruchu, aby móc skupić się na ocenie niebezpieczeństwa, potliwość rąk to przystosowanie organizmu do lepszego chwytania przedmiotów. Jak widać, emocje mają pierwszeństwo w sytuacjach niecodziennych. Na szczęście możemy ćwiczyć naszą inteligencję emocjonalną i zapanowanie nad naszymi emocjami.
Inteligencja emocjonalna naszą siłą
Przede wszystkim nie można zrozumieć funkcjonowania całego świata, bez zrozumienia siebie. Jest to pierwszy krok, aby móc krytycznie spojrzeć na otaczających nas ludzi. Kompetencje społeczne, takie jak empatia, asertywność, współpraca to ważne aspekty w życiu osobistym. Od tego zależy, czy będziemy duszą towarzystwa, lubiani, akceptowani. Nie osiągniemy tego jedynie dzięki wysokiemu IQ czy wiedzy naukowej.
Warto też sobie uświadomić, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej to właśnie takie nasze cechy, jak umiejętność odpowiedniego zachowania się, łatwość w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych, zrozumienie sytuacji, umiejętność perswazji składają się na pierwsze wrażenie i mogą zadecydować o tym, czy pracodawca ujrzy w nas przyszłego pracownika.
(god)