Coolhunter
Coolhunter w tłumaczeniu oznacza analityka trendów rynkowych. W Polskiej Klasyfikacji Zawodów i Specjalności znajduje się dopiero od 2010 roku, jednak wraz z rozwojem sektora reklam i marketingu zwiększa się liczba pracowników oraz zapotrzebowanie na takich specjalistów.
Czym zajmuje się Coolhunter
Coolhunter zajmuje się przewidywaniem nowych trendów konsumenckich. Jego praca polega przede wszystkim na odwiedzaniu miejsc, w których chętnie przebywają młode osoby (około 12-30 lat), które to obecnie wyznaczają trendy. Analityk trendów rynkowych musi obserwować ich zachowanie, ubiór, gadżety, którymi się posługują, a także wybór napoi alkoholowych czy wyrobów tytoniowych.
Praca Coolhuntera może polegać m.in. na:
- obserwacji terenowej - przemierzaniu miast, szczególnie dzielnic artystycznych i modnych, aby obserwować, co noszą ludzie, jak się zachowują i jakie pojawiają się nowe style, dokumentowaniu zdjęciami lub krótkimi filmami
- analizie mediów społecznościowych
- korzystaniu z narzędzi analitycznych do badania popularnych hashtagów, tematów
- czytaniu blogów modowych, muzycznych, lifestylowych oraz serwisów poświęconych kulturze miejskiej
- śledzeniu influencerów i liderów opinii
- udziale w targach mody, festiwalach muzycznych, wystawach sztuki czy konferencjach branżowych
- prowadzeniu wywiadów i rozmów z trendsetterami
- współpracy z działami marketingu i sprzedaży firm, aby sprawdzić, które produkty nagle zyskują popularność.
Predyspozycje kandydata
Przede wszystkim musi to być osoba, która nie rzuca się w oczy. Nie może reprezentować swoją postawą tajniaka, który obserwuje, śledzi i notuje. Zazwyczaj się to stali bywalcy takich miejsc jak kluby czy restauracje, poprzez co zlewają się z otoczeniem, nie wyróżniają spośród tłumu. Wtedy najbardziej rzetelnie mogą zebrać informacje, których potrzebują na temat powstających nowych trendów czy zmian, jakie są pożądane.
Coolhunter musi być bardzo dobrym obserwatorem, który podczas niezobowiązującej rozmowy potrafi pozyskać informacje na wybrany temat. Ważne jest także, aby umiał selekcjonować zebrany materiał - często nowy trend jest tylko chwilową zachcianką, a zebrane dane nie muszą być prawdziwe. Analityk powinien cechować się intuicją, rozrywkowością, wyczuciem gustu i smaku a także dyspozycyjnością nawet w godzinach nocnych.
Jak zostać coolhunterem?
Aby zostać analitykiem trendów rynkowych nie trzeba kończysz żadnych kursów, szkoleń czy studiów wyższych. Najważniejsze są predyspozycje indywidualne, cechy charakteru a także znajomości – chętniej zatrudniane zostają osoby, które są w pewien sposób związane z branżą rozrywkową, modową, show-biznesem, a także reklamą czy marketingiem. Coolhunteringiem zajmują się bardzo często studenci, którzy łączą przyjemne z pożytecznym odwiedzając różne kluby, kawiarnie, kina i przy rozrywce obserwują zmieniające się trendy.
Rekomendowanym studiami, wyposażającymi w kompetencje przydatne w pracy Coolhuntera będą np. socjologia, marketing, analiza danych, psychologia.
Gdzie pracuje coolhunter?
Coolhuntering jest często sposobem na dodatkowe zarobienie pieniędzy. Można zostać zatrudnionym przez konkretne firmy marketingowe czy reklamowe, ale także przez producentów, którzy chcą zbadać zapotrzebowanie rynku. Można pracować tylko w tym zawodzie bądź łączyć jego zadania z innym stanowiskiem w danej firmie. Praca coolhuntera nie jest pełnoetatowa, często konieczna jest dyspozycyjność w weekendy, popołudniami a nawet w nocy.
Coolhunterzy pracują w terenie (np. obserwując życie ulicy w modnych dzielnicach), w internecie oraz w trakcie wydarzeń kulturalnych i branżowych.
Zarobki coolhuntera
Obecnie w Polsce trudno oszacować średnie zarobki, ponieważ jest to stosunkowo młody zawód.
Według raportu portalu wynagrodzenia.pl
- średnie zarobki (mediana) to 9 470 zł brutto miesięcznie
- 50% coolhunterów zarabia od 7 750 zł do 14 320 zł brutto
- 25% najmniej zarabiających to poniżej 7 750 zł, natomiast 25% najlepiej zarabiających przekracza 14 320 zł.
Na portalu moneycore.pl można znaleźć przedział wynagrodzeń w zależności od branży oraz doświadczenia:
- branża moda i lifestyle: 7 000–10 000 zł miesięcznie.
- technologie i innowacje: ponad 10 000 zł miesięcznie.
- początkujący (0–2 lata): 4 000–5 000 zł
- mid (2–5 lat): 6 000–8 000 zł
- senior (5+ lat): 10 000–12 000 zł.
***
Interesują Cię studia społeczne?
Poznaj kierunki społeczne.
Nie wiesz, w jakim mieście studiować? - wybierz swój ośrodek akademicki.
Wyszukiwarka uczelni, kierunków, typów studiów ułatwi decyzje wszystkim niezdecydowanym kandydatom.
Wybiegaj w przyszłość, zaplanuj Studia podyplomowe.
Powiązane zawody
Ankieter
Badacz rynku (Specjalista ds. badań rynkowych)
Broker informacji
Researcher
Tajemniczy Klient
Teleankieter


















































































































































