Coolhunter
Coolhunter w tłumaczeniu oznacza analityka trendów rynkowych. W Polskiej Klasyfikacji Zawodów i Specjalności znajduje się dopiero od 2010 roku, jednak wraz z rozwojem sektora reklam i marketingu zwiększa się liczba pracowników oraz zapotrzebowanie na takich specjalistów.
Coolhunter zajmuje się przewidywaniem nowych trendów konsumenckich. Jego praca polega przede wszystkim na odwiedzaniu miejsc, w których chętnie przebywają młode osoby (około 12-30 lat), które to obecnie wyznaczają trendy. Analityk trendów rynkowych musi obserwować ich zachowanie, ubiór, gadżety, którymi się posługują, a także wybór napoi alkoholowych czy wyrobów tytoniowych.
Predyspozycje kandydata
Przede wszystkim musi to być osoba, która nie rzuca się w oczy. Nie może reprezentować swoją postawą tajniaka, który obserwuje, śledzi i notuje. Zazwyczaj się to stali bywalcy takich miejsc jak kluby czy restauracje, poprzez co zlewają się z otoczeniem, nie wyróżniają spośród tłumu. Wtedy najbardziej rzetelnie mogą zebrać informacje, których potrzebują na temat powstających nowych trendów czy zmian, jakie są pożądane.
Coolhunter musi być bardzo dobrym obserwatorem, który podczas niezobowiązującej rozmowy potrafi pozyskać informacje na wybrany temat. Ważne jest także, aby umiał selekcjonować zebrany materiał - często nowy trend jest tylko chwilową zachcianką, a zebrane dane nie muszą być prawdziwe. Analityk powinien cechować się intuicją, rozrywkowością, wyczuciem gustu i smaku a także dyspozycyjnością nawet w godzinach nocnych.
Jak zostać coolhunterem?
Aby zostać analitykiem trendów rynkowych nie trzeba kończysz żadnych kursów, szkoleń czy studiów wyższych. Najważniejsze są predyspozycje indywidualne, cechy charakteru a także znajomości – chętniej zatrudniane zostają osoby, które są w pewien sposób związane z branżą rozrywkową, modową, show-biznesem, a także reklamą czy marketingiem. Coolhunteringiem zajmują się bardzo często studenci, którzy łączą przyjemne z pożytecznym odwiedzając różne kluby, kawiarnie, kina i przy rozrywce obserwują zmieniające się trendy.
Gdzie do pracy?
Coolhuntering jest często sposobem na dodatkowe zarobienie pieniędzy. Można zostać zatrudnionym przez konkretne firmy marketingowe czy reklamowe, ale także przez producentów, którzy chcą zbadać zapotrzebowanie rynku. Można pracować tylko w tym zawodzie bądź łączyć jego zadania z innym stanowiskiem w danej firmie. Praca coolhuntera nie jest pełnoetatowa, często konieczna jest dyspozycyjność w weekendy, popołudniami a nawet w nocy.
Zarobki coolhuntera
Obecnie w Polsce trudno oszacować średnie zarobki, ponieważ jest to stosunkowo młody zawód. Można znaleźć informacje, że analityk trendów rynkowych zarabia od 3500 do 6600zł brutto miesięcznie. Jeśli łączy obowiązki coolhuntera z innym stanowiskiem w firmie, wynagrodzenie jest wliczane w premię.