Sales Director, dyrektor ds. sprzedaży
Sales Director to kierownik zarządzający procesem sprzedaży i nadzorujący pracę podległych mu handlowców (specjalistów ds. sprzedaży). Do jego obowiązków należy delegowanie im zadań, wewnętrzne szkolenia, motywowanie do efektywnej pracy, doradztwo i pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów.
Czym zajmuje się Sales Director?
Do podstawowych zadań dyrektora ds. sprzedaży należy organizowanie pracy przedstawicieli handlowych, prowadzenie prezentacji, pozyskiwanie nowych klientów, doradzanie im i budowanie trwałych relacji biznesowych.
Sales Director ocenia cykl życia produktu, opracowuje koncepcje nowych możliwości sprzedażowych, przygotowuje plany budżetowe i strategie rozwoju.
Dopilnowuje przygotowywania umów i ich realizacji, monitoruje dane rynkowe, analizuje działania konkurencji i wyniki własnego produktu bądź sługi.
Aktywnie współpracuje z innymi działami firmy, opracowuje raporty, przygotowuje konferencje branżowe.
Predyspozycje do zawodu
Od Sales Directora oczekuje się wyższego wykształcenia, doświadczenia w zakresie sprzedaży, bardzo dobrej znajomości języka angielskiego (rzadziej innego). Dobrze odbierane jest doświadczenie w pracy w międzynarodowym środowisku oraz wszelkie dodatkowe kwalifikacje branżowe zdobyte podczas kursów, szkoleń, studiów podyplomowych czy MBA.
Ważna jest umiejętność pozyskiwania klientów, bardzo dobre umiejętności prezentacyjne i negocjacyjne, jasność precyzowania myśli. Sales Directora winna cechować zdolność do obiektywnej i analitycznej oceny sytuacji, umiejętności planistyczne, innowacyjność i otwartość na zmiany, umiejętność pracy w zespole, dyspozycyjność i odporność na stres.
Skuteczny dyrektor ds. sprzedaży powinien mieć również osobowość lidera.
Jak zostać Sales Directorem?
Idealny kandydat na to stanowisko posiada kilkuletnie doświadczenie w pracy sprzedażowej. Może zaczynać od przedstawiciela handlowego, poprzez pozycję key account managera czy kierownika ds. sprzedaży. W zależności od wielkości i struktur firmy kolejnym krokiem może być funkcja regionalnego kierownika ds. handlowych lub dyrektora ds. kluczowych klientów. Etap docelowy to dyrektor ds. sprzedaży, choć istnieje jeszcze droga awansu na stanowisko dyrektora generalnego, dyrektora zarządzającego czy prezesa.
Mile widziane są studia w zakresie ekonomii, zarządzania, marketingu i sprzedaży. Dodatkowym atutem są studia podyplomowe lub MBA (takie oczekiwania mogą być zwłaszcza w większych firmach).
Wynagrodzenie w branży
Przyjęło się, że dyrektorzy ds. sprzedaży są bardzo dobrze opłacani i szczególnie motywowani do efektywnej pracy. Ich pensje zasadnicze zazwyczaj zaczynają się od 8 - 10 tys. zł brutto. Zależnie od branży, wynagrodzenia sięgają kilkudziesięciu tysięcy. Bonusy to: samochód służbowy, laptop, telefon komórkowy, prywatna opieka medyczna, liczne szkolenia.
***
Interesują Cię studia ekonomiczne?
Poznaj kierunki ekonomiczne.
Nie wiesz, w jakim mieście studiować? - wybierz swój ośrodek akademicki.
Wyszukiwarka uczelni, kierunków, typów studiów ułatwi decyzje wszystkim niezdecydowanym kandydatom.
Wybiegaj w przyszłość, zaplanuj Studia podyplomowe.
Fot. Freepik
Powiązane zawody
Badacz rynku (Specjalista ds. badań rynkowych)
Brand Manager, opiekun marki
Dyrektor produkcji
E-commerce manager
Ekonomista
Handlowiec on-line
Key Account Manager
Przedstawiciel farmaceutyczny (medyczny)
Przedstawiciel handlowy (handlowiec)
Quality Manager, menedżer ds. jakości
Specjalista ds. marketingu
Specjalista ds. mediów społecznościowych


















































































































































