Webmaster
Webmaster to osoba zajmującą się projektowaniem, kodowaniem, zawartością oraz aktualizacją witryny internetowej. Wprowadza on funkcje poprawiające użyteczność serwisu i organizuje logiczną strukturę strony. Dba o poprawne działanie serwisu, kontroluje wprowadzane przez redaktorów treści. Wzbogaca interfejs aplikacji instalując gotowe moduły. Często również pełni rolę programisty.
Idealny kandydat na webmastera powinien mieć wiedzę z zakresu informatyki, grafiki i komunikacji wizualnej. Od webmastera wymaga się znajomości języków programowania, jak HTML, PHP, ASP i inne. One stanowią bazę warsztatową, jednak wciąż należy się dokształcać i uczyć nowych narzędzi programistycznych o większych możliwościach, jak Flash, Java, Perl, Oracle czy CGI. Służą one do budowania stron i serwisów w dużej mierze interaktywnych i dynamicznych. W niektórych firmach oczekuje się, by webmaster posługiwał się również zaawansowanymi programami graficznymi. Webmasterzy są poszukiwanymi i cenionymi osobami na rynku pracy. Istnieje obecnie duże zapotrzebowanie na ich usługi.
Predyspozycje do wykonywania zawodu
Webmastera powinna cechować cierpliwość, logiczne myślenie, wytrwałość, pasja, zorganizowanie, umiejętność pracy w zespole. Idealny kandydat na webmastera powinien mieć wiedzę z zakresu informatyki, grafiki i komunikacji wizualnej. Od webmastera wymaga się znajomości języków programowania, jak HTML, PHP, ASP i inne. One stanowią bazę warsztatową, jednak wciąż należy się dokształcać i uczyć nowych narzędzi programistycznych o większych możliwościach, jak Flash, Java, Perl, Oracle czy CGI. Służą one do budowania stron i serwisów w dużej mierze interaktywnych i dynamicznych.
W niektórych firmach oczekuje się, by webmaster posługiwał się również zaawansowanymi programami graficznymi. Jednak w profesjonalnych Agencjach Reklamowych nad layoutem serwisów internetowych czuwa grafik, pozostawiając webmasterowi prace o charakterze programistycznym. To zawód dla miłośników nowinek, wiecznych reformatorów i ulepszaczy.
Status społeczny webmastera
Webmasterzy są poszukiwanymi i cenionymi osobami na rynku pracy. Istnieje obecnie duże zapotrzebowanie na ich usługi. Pozycja zawodowa webmastera uzależniona jest od charakteru jego pracy i sprawowanej funkcji (autor serwisów internetowych, opiekun, administrator).
Jak zostać webmasterem?
Na poziomie zaprojektowania prostej strony można zadowolić się samouctwem. Jeśli jednak traktujemy temat poważnie, należy postawić na zdobycie wykształcenia branżowego. Kandydaci mają wybór między szkołami policealnymi, uczelniami oraz bogatą ofertą kursów, które stanowią świetne uzupełnienie i rozszerzenie już zdobytej wiedzy.
Najlepsza opcja to studia wyższe informatyczne oraz wybór jednej z licznych specjalności, jak: technologie internetowe, elektroniczne przetwarzanie danych, zastosowania internetu, inżynieria oprogramowania internetowego. Dzięki studiom webmaster będzie potrafił projektować logiczną strukturę informacji udostępnianej i uzyskiwanej w serwisie www. Zdobędzie niezbędne minimum wiedzy na temat projektowania graficznego i programowania, by właściwie wykorzystać projekt artysty plastyka i programisty. Posiądzie praktyczne umiejętności konieczne do przygotowania dokumentów wchodzących w skład serwisu.
W zestawie podstawowych przedmiotów znajdują się języki i technologie tworzenia aplikacji internetowych (np. Java, XML, ActiveX, Flash), systemy rzeczywistości wirtualnej, bezpieczeństwo danych i systemów komputerowych w internecie, wdrażanie aplikacji internetowych, bazy danych, sieci komputerowe, protokoły komunikacyjne, szyfrowanie informacji, usługi internetowe, programowanie obiektowe, e-biznes, inżynieria oprogramowania, sztuczna inteligencja czy zarządzanie projektami informatycznymi.
Gdzie pracuje webmaster?
Webmasterzy znajdują zatrudnienie w portalach, mniejszych i większych serwisach internetowych, agencjach reklamowych, sklepach internetowych, rozgłośniach i telewizji, e-czasopismach oraz wielu innych firmach, niekoniecznie związanych bezpośrednio z internetem. Webmaster może
prowadzić własną działalność gospodarczą, świadczyć usługi na zewnątrz bądź realizować swój własnym pomysł e-biznesowy.
Zarobki webmasterów
Wynagrodzenia webmasterów są mocno zróżnicowane. Ma to związek z zakresem prac, miejscem ich wykonywania, sposobem zatrudnienia czy umiejętnościami. Etatowy webmaster w portalu może zarobić na początku około 2,9 tys. zł, kierując zespołem podległych pracowników 6 tys. zł. Jeśli pracuje w agencji interaktywnej, firmie produkującej serwisy, bazy danych i oprogramowanie www, może liczyć na pensję w granicach od 4 do 8 tys. zł.